Kaninen på månen vs. Gubben i månen.

Alla har säkert hört utrycket: ”Gubben i månen”. Vissa av er kanske också har hört om månkaninen. Men vilka är dessa filurer egentligen? Vad gör de på månen? Vem av dem är coolast? 😉 Det ska vi ta reda på i dagens inlägg!

Uttryck som ”gubben i månen” och ”kaninen på månen” beror på fenomenet ”pareidoli”, vilket står för när hjärnan drar slutsatser om vad något är baserat på otydliga intryck. Som när vi tycker oss se ett ansikte i en smutsig snödriva eller… ja, i månen. 🙂

Ser ni ansikterna i bilderna ovan? ^^

Genom tiderna så har människan sett upp på månen och så har deras hjärnor satt igång och tolkat om månens knögliga yta till allehanda ansikten och figurer.

På bilderna ovan så kan ni se hur man kan uppfatta den kända mångubben och kaninen.

Låt oss till att börja med ta en närmare titt på mångubben!
Olika idéer har lagts fram för vad gubben gör på månen.
En vanlig teori är att gubben förvisats till månen på grund av att han begått något slags brott. Till exempel att han snott andras får (Självklart inte en okej sak att göra men lite väl hårt straff ändå måste jag säga…) Enligt viss kristen folktro så vilade inte mångubben under sabbaten och straffades av Gud genom att stenas till döds. (Stackars mångubben!).
En annan kristen myt säger att det är Kain (från gamla testamentets ”Kain och Abel” historia) som är dömd att för evigt cirkulera runt jorden.

Låt oss gå vidare till myten om kaninen på månen.

Inom buddishmens kan man hitta en historia som förklarar hur kaninen kom till månen: Det var en gång en apa, en schakal, en utter och en kanin. En natt då det var fullmåne träffade de på en gammal man som bad om mat. Eftersom de hade på känn att en belöning väntade på den som hjälpte mannen började de leta mat. Apan samlade frukt från träden, schakalen snodde mat och uttern fångade fisk. Men kaninen gick längre än så och erbjöd mannen sin egen kropp som måltid. Detta gjorde djupt intryck på den hungrige mannen som avslöjade sig vara Śakra, en buddistisk gudom. När kaninen slängde sig på elden skadades den inte. Istället belönade Śakra kaninen med att bli avbildad på månens yta. Nu kan alla beundra den självuppoffrande kaninen på natthimmlen. Om man tittar noga kan man fortfarande se lite av röken från Śakras eld runt månen…

(Det är trist att inse att om jag varit där så hade aldrig Śakra belönat mig med att bli avbildad på månen. Jag hade säkert bara lagat till lite burksoppa eller något… Inte hade jag slängt mig på elden i alla fall…. 😛 )

En liknade legend går att hitta inom aztekisk folktro där en kanin också offrar sig som mat och belönas med att bli avbildad på månen.

Inom kinesisk folktro hittar vi också månkaninen men i en annorlunda legend. Enligt den så bor gudinnan Chang`e på månen och har en eller flera kaniner som sällskap. Chang´e är en av de få mångudar som faktiskt sägs bo på månen och inte bara personifierar den. Det finns flera legender om hur hon hamnade på månen. Ett genomgående tema är i alla fall att hon drack av ett livselixir. Detta fick henne att sväva upp till månen som en bieffekt. Alternativt så flydde hon till månen för att undkomma sin man som var arg över att hon druckit hans livseleixir.
Tillsammans med Chang´e bor det en eller flera kaniner. Enligt kinesiska legender tillverkar de mer livselixir åt henne vartefter att hon behöver. Men enligt koreanska och japanska legender är det istället riskakor de lagar.

Teckning jag gjort inspirerad av Chang´e och hennes kanin vänner. 🙂

Så vem är då coolast? Kaninen eller gubben? Hmm, efter en fikas betänketid seriösa vetenskapliga analyser och undersökningar så har jag kommit fram till att kaninen är coolast. Jag menar, gubben i månen är ju mest en sorlig, straffad typ medan kaninen känner en snygg gudinna, gör riskakor, livselixir och är allmänt kanin-söt och fluffig. 🙂

Vad tycker ni?

Gubben eller kaninen? Vem är bäst?

Vad tycker ni er se i månen?

16 svar

  1. Allra först: Du ritar/tecknar verkligen talangfullt! Har lite av en egen stil, som tycks höra hemma i gränslandet mellan fiktion och verklighet.

    Sedan vad gäller månen. Jag tycker att fullmånen liknar en gammal svensk enkrona, på vilken kung Gustav VI Adolfs ansikte finns avbildat. Och månens storlek tycks ju dessutom sammanfalla med storleken på just en enkrona.

    Till sist en tredje sak: När jag läser detta nya blogginlägg från dig, MMG, får jag av okänd (?) anledning associationer till Antoine de Saint-Exupérys sagobok Lille prinsen.

    Här kan den intresserade läsa mer om denna underbara barnbok (för kanske framför allt empatiskt begåvade vuxna läsare, alltså för sådana som dig, MMG): http://sv.wikipedia.org/wiki/Lille_prinsen .

    • Hej bbnews!
      Tack så jättemycket! 😀 Försöker ständigt utveckla mig och bli bättre inom tecknandet. 🙂
      Ah, aldrig tänkt på det som en enkrona men det ligger nog nåt i det. Ska tänka på det nästa fullmåne. 🙂
      Åh, älskar lille prinsen! Det var länge sen jag läste den dock… Måste läsa om den snart! 🙂

  2. Jag tycker absolut att kaninen syns tydligare än gubben! Dessutom är det ju sötare med en kanin än en läskig gubbe som stirrar på en. O_O;
    Jag hade aldrig hört talas om gudinnan dock! ^^ Gillade den.
    Och måste säga: fantastisk bild! 😀 Jag vill att den ska bli en serie! ^^

    • Hej Zelda!
      Hahaha eller hur! XD mysigare med en kanin! 🙂 Tack så mycket, 😀 Ja, vore kul att utveckla bilden till en liten serie berättelse. 🙂

  3. Jag har nog sett gubben någon gång. Tänker inte så mycket på det, månen ska man passa sig för, det är ju ett rymdskepp full med utomjordingar som spionerar på oss 😉

    Jag tycker kaninen var bäst::)

    Som de andra redan sagt; Grymt snygg bild! 😀 Jag kan inte rita i närheten av det där. Typ streckgubbar är vad jag kan xD

  4. Inom den hawaiiska mytologin så bor det en kvinna i månen som heter Hina. I en bilderbok jag läste i barndomen, ”The Lady in the moon”, så gick berättelsen såhär: Hina älskade självständighet och ville sy själv. Men hon giftes bort till men man som var rätt elak. Han skällde henne får att vara ”för att vara för sakta” och bossade henne ständigt. En dag tröttnade Hina på hennes man och sa att hon tänkte klättra till månen. Hennes man ställde ut henne igen, men hon drak all vin i hemmet och gick ut i regnet; just på denna dag hade det nämligen förekommit ett regnbåg. Hina tog tag i regnbågen och började klättra. Hennes man försökte att stoppa henne och klättra efter men han ramlade ner. Hina klättrade upp på regnbågen tills hon kunde hoppa till månen. Sedan det har andra tittat upp på månen och sett Hina där som renar ut hennes mattor 🙂 så i Hawaii har de en stark kvinna i månen!
    Jag gillar kaninen i månen! Och jag gillar också den kinesiska versionen med gudinnan med de många kaninerna. Gillar din tekning, men Chang ser LO-ansluten mer vit ut än asiatisk?
    / Maaretta

    • Hej Maaretta!
      Åh, vilken fin berättelse. 🙂 Tack för att du delade den. 🙂
      När jag gjorde min teckning av chang var jag inspirerad av manga figurer. 🙂
      kram!

  5. Vad fint du ritar!!!! Jag tycker såklart att kaninen verkar coolast, men om jag tittar upp på månen ser jag antingen bara månen, eller ett ansikte… Ingen kanin, jag sk försöka den 10 augusti (det är fullmåne då), och kanske kan jag försöka mig på min första mån-cermoni/ritual/magi”grej”..? Har alltid velat göra ngt stort som har med magi att göra sedan jag började med magi. Och det var faktiskt din blogg som gjorde mig intresserad av magi!!! // En 13-årig magi intresserad, alternativ tjej!!!

  6. Du ritar jätte fint!! Självklart är kaninen coolast 😉

  7. Du är väldigt duktig på att teckna!

    Tack för en superblogg 🙂

  8. Jag avstår från att stjäla andras får, vem vet? Jag kanske får en plats i solen att tillbringa mina stillsamma dagar. Jag måste säga att jag älskar din blogg och vill att du fortsätter som du gör!

    • He Witch_Of_Magic!
      hahah lika bra att låta bli att stjäla andras får. även fast man har lust ibland 😉 LOL!
      Åh, stort tack! 😀 Ja, jag har inga planer på att sluta med denna blogg. Kommer köra på! 🙂

Kommentera

