Magic på steampunk i Gävle

Idag blir det ett personligt inlägg.

I helgen var jag på ett steampunk-konvent i Gävle med en kompis och nu tänkte jag berätta om våra äventyr, bravader och dromedarer (Wait, what?). Så häng på! 🙂

Jag, ett episkt tåg och någon som kliar sig i huvudet.

Först och främst så kanske ni undrar: Vad är steampunk? Steampunk är från början en litterär genre. Kort sagt är det science fiction i 1800-talsmiljö (oftast det viktorianska London). I steampunkböcker stöter man på urverksrobotar, avancerade luftskepp och fantasifulla ångmaskiner av olika slag. Steampunk har utvecklats från litteratur till en modestil, musikstil och blivit en hel subkultur. Kort sagt. 🙂 På konventet klädde sig alla i steampunkkläder, gick på utställning, marknad, bal och föredrag. Allt i steampunkstil.

Mina accessoarer. Egenhändigt gjort armband, halsband och mekaniskt hjärta. 🙂

För att spara tid (och vara allmänt fabulous!) så reste vi i våra steampunkkläder. Det visade sig vara en bra idé för så fort vi gått på tåget blev vi uppfångade av andra steampunkare. 🙂

Konventet hölls på Gävles järnvägsmuseum så det fanns gott om trevliga ånglok att umgås med. 🙂 På bilden ovan är min kompis. Hon var så awesome att hon hade ett lasersvärd (darth Maul –style) till sin steampunk outfit.

Min kompis kom inte överens med denna skylt. Så hon bet den. XD

De hade ett litet lekrum för barn som vi körde tåg i när det var barntomt. En person på andra sidan rummet (som inte trodde att vi hörde henne) sa: ”Titta! Vad kul att folk vågar vara barnsliga!” Haha, som om inte hela konventet var en lek! Men inget fel med det! Att växa upp är oundvikligt. Men att ha kvar barnasinnet eller inte är valfritt.

I detta, oh så, vackra steampunktåg åkte vi! Det gör oss automatiskt coola, right? ^^

ÅNGA!!! 😀

De hade en underbar steampunkutställning som man kunde gå runt och ”Aaahha” och ”ååååhha” åt. 🙂

En deathray? 😀 Ge mig! Behöver den i min kommande karrär som ondskefull serietidningsskurk. 😉

Jag flörtandes med en väldigt stel kassörska som stod i en reproduktion av en gammaldags tidningskiosk. Man skulle nästan ha kunnat tro att hon var en skyltdocka nu när jag tänker på det…. Vänta lite… 😮 *En insikt uppenbararar sig som en glödlampa ovanför Magics huvud* XP

De hade en urmysig marknad också med böcker, kläder, smycken osv. 🙂

Köpte dessa två böcker. Den till vänster handlar om steampunk rent allmänt och den andra är fortsättningen på George Manns bok ”The Afinity Bridge” som jag läste i höstas och gillade. Jag hoppas bägge böckerna ska vara bra nu.

Låt oss kalla denna övre bildsamling: ”Folk som var mycket coolare än mig” Seriöst, alla hade så fantastiska kläder och välgjorda accessoarer! Det var helt fantastiskt att se! Alla var grymt trevliga också. Vi pratade med så många och hade superroligt. 🙂

Vi gick även på 7 föredrag. Ett om antikens magi, ett om hur man överlever zombieapocalypsen (we all know it´s coming!), ett om feminisiskt perspektiv på steampunk, ett om doctor who, ett om cyberpunk, en fysikshow och ett föredrag om Tove Jansson. Alla föreläsare var fantastiskt bra och pratade väldigt intressant.

Ser ni det där lilla tomma utrymmet där det inte står någon väska? Där inne satt vi ihopkurade (läs: ihopklämda) på hemvägen. Vi hade inga platsbiljetter nämligen så det blev till att åka i väskutrymmet. Väskorna som satt bredvid oss var tyvärr inte något roligt tågsällskap. De sa inte ett ord till oss ;P Men vi roade oss med att ta fula selfies, sjunga ”sång till friheten” och vara allmänt seriösa och djupa (läs: flummiga och skrattande.) XD

Så det var lite om vår resa. Hoppas ni tyckte det var kul att läsa. 🙂

Är ni inne på steampunk?

Vad gillar ni för bokgenres, klädstilar och sånt?

10 svar

  1. Vilket kul ”reportage” du åstadkommit, Miss Magic Girl! Både bild- och textmässigt.

    Jag blir verkligen GLAD av att läsa detta nya blogginlägg. Du har ett personligt sätt att skriva. Och du skriver bra!

  2. Åh, kul att se bilder och höra hur det var! Kunde tyvärr inte gå men kanske på nåt annat kommande event.. 🙂

  3. Jag insåg att jag vill tipsa dig om Geek Women Unite Sweden på fb. En perfekt grupp för dig känner jag. Om du inte redan är med vill säga?! :p

  4. Jag var också på konventet med en kompis och det var helt underbart roligt. Det fanns så mycket att se och lyssna på. Det var en panel som pratade om t.ex oknytt och det var jätteroligt att lyssna på.

    hoppas att du hade en lika fantastisk helg som vi hade

  5. Tycker steampunk verkar riktigt skoj. Fick reda på vad det var för något år sedan men har glömt kolla in lite mer på det x) Ska göra det någon gång.

    Snubben med hög hatt som står på någon styltgrej ser för jävla awesome ut x)

    På tal om zombieapocalypsen. Jag har kommit på hur man bäst överlever den, när den kommer, vilket den kommer göra en dag ;). Gjorde ett test någonstans för ett tag sedan om hur stor chans jag hade att överleva, jag hade 72% chans vilket var mycket högre än medel av de som gjorde testet XD
    Två tips:
    Ett bra ställe att bo på är ett kallt ställe. Zombierna blir frysta och kan inte röra sig. Gäller bara att man håller sig själv varm 😛
    Kan dem inte gå under vattnet eller simma, är det en bra idé att bo på en ö eller stor båt.

    Jag gillar mest fantasy, men läser inte så mycket böcker :/ Läser bara The Wheel of Time för tillfället. Mycket bra bokserie, gillar du fantasy så rekommenderar jag den 🙂

    • Åh, ja steampunk är underbart!

      Haha den snubben var episk! 🙂

      Åh, tack för zombie överlevnad tipsen. Ska komma ihåg dem. 🙂

      Förstår. Wheel of time verkar bra. Ska definitivt läsa dem en dag. Annars så är jag nog mer en science fiction tjej faktiskt… ^^

Kommentera

