Frankensteins monster

Jag har som ni kanske sett startat en ny kategori här på bloggen om populär kultur. 🙂 I den kommer jag tala om övernauturliga och monsterlika varelser från film och literatur. Förr i tiden berättade man sägner och folksagor för varandra och genom dem utvecklades alla övernaturliga varelser. Idag är inte sägner en lika stor del av våra liv som för folk förr i tiden. Nu lever istället alla legendariska varelser vidare genom litteratur och film. Därför tycker jag det känns rätt att på denna blogg även ta upp ”den moderna folktron” som utvecklas genom populärkultur.

Först ut är ett av de mest klassiska monstren; Frankensteins monster!

Låt oss börja med att klargöra något som förvirrar många: Frankensteins monster har inget namn! Han är bara ”monstret”. Frankenstein är namnet på monstrets skapare. I orginalboken bygger Frankenstein ihop en varelse av likdelar som han på vetenskaplig väg lyckas ge liv.

Historien föddes ursprungligen ur Mary Shellys penna.
Hon började på den när hon bara var 18 år gammal! Så här gick det till: 1816 var det en väldigt regnig sommar. Mary (som då hette Wollstonecraft i efternamn) spenderade den i Schweitz med (sin blivande make) Percy Shelly och Lord Byron. Eftersom vädret inte tillät dem att gå ut roade de sig inomhus med att läsa spökhistorier. Lord Byron föreslog en dag att de alla skulle skriva egna spökhistorier. Efter lång fundering fick Mary idén om Frankensteins monster. Den var
först tänkt som en novell men utvecklades till en hel roman som publicerades 1818. Då under titeln: Frankenstein or the modern Prometheus.

Jag tycker väldigt mycket om boken. Den är väldigt vackert skriven, spännande och intressant. Jag rekommenderar alla att läsa den!

Mary Shelly på bilden ovan.

(det kommande gröna stycket innehåller spoilers för boken)

Ett av bokens huvudteman är farlig kunskap. När Frankenstein skapar sitt monster leker han med vetenskaplig kunskap som leder honom i fördärvet. Monstret blir inte som Frankenstein har tänkt sig. Frankenstein överger därför sin skapelse. Detta gör att monstret blir helt ensamt och vilsen i världen, vilket gör att monstret bestämmer sig för att hämnas på Frankeinstein. På detta sätt leder Frankensteins vetenskapliga experiment till hans fall.

Men själv tror jag inte att Mary Shelly var emot vetenskap. Jag tror hennes bok snarare handlar om att ha respekt för vetenskapen. Det är tydligt antytt i boken att om Frankenstein hade tagit bättre hand om sin skapelse så hade monstret kunnat bli gott.
Nu tvingas monstret istället ge sig ut ensam i världen där han blir utstött och illa behandlad. Hade monstret behandlats bättre hade han kanske blivit annorlunda. Så ”monstret” i boken är vid närmare titt inte alls Frankensteins skapelse utan ”monstret” finns istället i människornas sämre sidor. Man skulle kunna argumentera för att det är Frankenstein själv som är det riktiga monstret…
Boken har många fler symboler och teman än det jag tagit upp här men för att detta inte ska bli en bok så avslutar jag här. Om ni läst får ni gärna berätta era tolkningar av boken i en kommentar!

Den kändaste och mest ikoniska filmen är den från 1931 gjord av Universal Pictures.
Den har ändrat VÄLDIGT mycket från boken. Vissa saker till det bättre (som att ta bort det skumma syskongiftemålet) andra saker till det sämre (som att göra om typ hela handlingen).
Filmen har verkligen lättat upp hela historien och bara använt några få huvudelement från boken. Jag gillar filmen eftersom den är väldigt atmosfärisk. Jag gillar också monstrets design väldigt mycket. Jag gillar hur de bygger upp en del sympati för monstret även om det inte är lika utvecklat som i boken.

Däremot så är porträtteringen av Frankenstein själv inte lika bra. (Än en gång här kommer ett grönt stycke med spoilers!)

I filmen försöker de göra Frankenstein betydligt mer sympatisk än han är i boken. I filmen blir Frankenstein aldrig rädd för sin egen skapelse utan vill ta hand om den. Men Frankensteins medhjälpare skrämmer monstret och även slår det. När monstret blir rädd och försvarar sig så tror Frankenstein att monstret är aggresivt.
Personligen tycker jag dock att Frankenstein är lite dum ändå. Han säger bara åt sin medhjälpare att lämna monstret i fred och springer sedan sin väg. Han kunde ha haft lite bättre koll…
Men Frankenstein behöver inte ta några konsekvenser för sin tanklöshet eller för att han lekt med att skapa liv. I slutet av filmen så får Frankenstien tjejen och lever lycklig i alla sina dagar fri från monsterproblemet.
To sum it up; filmen är väldigt snygg och har en viss charm men plotten har sina problem… Den hade verkligen kunnat vara mycket bättre.

Efter filmen 1931 gjorde Universal mängder av efterföljare med monstrets karaktär. En del av dem var crossovers där monstret träffade andra kände monster som Dracula och wolfman. Även de filmerna är roliga att se tycker jag. Fast vissa av dem är snarare ”så dåliga att de är bra” än bra… 😛

Monstret porträtteras i filmen 1931 av Boris Karloff. Han porträtterade även monstret i flera av uppföljarna. Att transformera Boris till monstret tog tre och en halv timme. Att sedan transformera monstret tillbaka till Boris tog två timmar. Man byggde bland annat upp hans panna med bomull som man klädde in i ostduksmaterial för att skapa en hudlik yta.
Boris föreslog att de skulle ta bort hans tandbryggor, vilket hjälpte till att skapa de insjunkna kinderna.
Sminkningen ansågs vara så skräckinjagande att Boris fick gå med en slöja över sig när de inte höll på att filma. Filmskaparna var oroliga att han skulle skrämma vettet ur någon annars. Filmskaparna trodde att om en gravid kvinna såg monstret så skulle hon kunna få missfall.

Boris i full monster skrud. Blir ni vettskrämda? 😉

Så för att avsluta det hela, vad gör Frankensteins monster så awesome? 🙂

Ja, charmen för mig med Frankensteins monster är att han är väldigt rörande. Både i boken och i 30-tals filmen är han väldigt oskyldig från början. Han beter sig illa för att han har behandlats illa. I grunden är han inte ond utan bara vilsen och missförstådd. Detta gör honom till mer än bara ett monster som ska bekämpas. Han är en riktig karaktär som det går att sympatisera med.

Mina samlarfigurer av monstret och hans brud från en av 30-tals filmens uppföljare.

Vad tycker ni om Frankensteins monster?

Hiss eller diss?

10 svar

  1. Jag älskar Frankensteins monster! Jag har läst boken tio gånger, varje gång från ett annorlunda perspektiv 🙂
    Ja, filmerna hade sin charm, men det känns som om boken var betydligt bättre, ärligt talat.
    Min tolkning är att Mary Shelly helt enkelt menade att vetenskap måste göras helhjärtat; Om man bara lämnar ett projekt halvdant för att man inte är nöjd, så får det förödande konsekvenser.
    Som du sa; Mna måste ha respekt för ve)
    Jag gillar Frankensteins monster, för jag kan typ relatera; Det är inte lätt vara vilsen och missförstådd, och bli bortjagad från alla imkrin sig själv. Så, Frankensteins monster är mitt favorit monster i populärkultur. Hna var som sagt inte ond, bara missförstådd 🙂

    • Hej Toby94! 🙂
      Åh, vad roligt att du också är ett fan! 😀 Ja, boken är verkligen fantastisk!
      Det är synd att det inte finns någon särskilt bra filmatisering. Även om jag tycker att de svartvita filmerna har sin charm. 🙂
      Ja, precis. Håller med om din tolkning. Inget är särskilt svart eller vitt i boken. Allt handlar om att att hantera saker på rätt sätt.
      Håller med dig om monstret. han är en favorit för mig med. 🙂

  2. Kanonbra inlägg, Miss Magig Girl!

    Jag också är ett Frankenstein-fan.

    Tyvärr skriver du inget om Mel Brooks och hans Frankensteinfilm. Om den kan man läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Young_Frankenstein .
    Filmens svenska titel blev Det våras för Frankenstein; se till exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_v%C3%A5ras_f%C3%B6r_Frankenstein .

    Hur som helst: Det är en mycket rolig film trots sitt makabra innehåll. Full av ordvitsar och episoder som man nog bör vara drömtydare för att kunna tolka och förstå fullt ut.

    FDETDA: Mary Shelley var säkerligen inspirerad av sin samtids tankar om elektricitet. I slutet av 1700-talet hade Luigi Galvani experimenterat med att leda elektrisk ström genom avlivade grodors ben och därvid kunnat framkalla ryckningar och lägesförändringar i grodans ben som om grodan fortfarande vore i livet (eller möjligen hade återkommit från dödsriket och blivit levande igen).

    Om detta kan man läsa mer här: http://www.ieeeghn.org/wiki/index.php/Galvani_and_the_Frankenstein_Story

    Jämför för övrigt med detta fenomen. Om man eldar upp – kremerar – en död människokropp, kan man ofta se hur liket rör på sig som om det försökte att resa sig upp. Naturligtvis innebär inte denna rörelse att liket blir levande igen. Men jag kan tänka mig, att den sortens iakttagelser/observationer innebar att vittnena upplevde det som att kroppen på något vis fick nytt liv och försökte undkomma eldbegängelsen.

    Och därifrån är steget alls inte långt till att tro på spöken och/eller ett andligt efterliv på ”Andra sidan”, en plats som också är känd under namnet Guds Himmelrike.

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 🙂 Det gör mig glad att höra! 😀
      Åh, jag har inte sett young frankenstein men vill, vill, vill!!!!! Den verkar så episk!
      Ska se om jag kan få tag på den snart. 🙂 Det låter som en perfekt film för mig. 🙂
      Väldigt intressant om elektriciteten. Lite creepy men intressant. Förstår att Mary blev inspirerad. 🙂
      Intrassant med elden också. Kan verkligen tänka mig att vi har sådant att tacka för både vampyr och zombie myter 🙂

  3. Om du gillar boken borde du passa på att se pjäsen om den någon gång sätts upp i närheten av där du bor. Jag såg den när den visades här i Luleå förra månaden och den var riktigt, riktigt bra, mycket närmare boken än vad filmerna är. Monstret, eller ”varelsen” som han kallas i pjäsen, är känslig och intelligent och han försöker verkligen att hitta sin mänsklighet.

    Visst du förresten att Mary Shelleys mor, Mary Wollstonecraft,var en av de allra första feministerna? Hon var en av de politiska filosoferna som efter franska revolutionen började förespråka mänskliga rättigheter, och hävdade att de särskilda kvinnliga egenskaper som man påstod existerade i själva verket var något som patriarkatet hittat på för att hålla kvinnorna under kontroll. Hon ansåg att kvinnor inte borde vara tvungna att bli vad samhället förespråkade att de borde vara, utan istället bli vad de ville vara. Tyvärr dog hon strax efter att hon födde Mary. Men hon var en väldigt fascinerande människa, och man kan väl säga att hennes dotter följde hennes råd och blev en för sin tid väldigt oberoende kvinna.

    • Hej Ida!
      Åh, vad kul med pjäsen! Det skulle jag verkligen vilja gå på. Älskar teater. 🙂

      Jag vet, Mary Wollstonecraft var en riktigt cool person. Borde faktiskt läsa på lite mer om henne. 🙂
      Kan tänka mig att hon var en förebild för sin dotter.

  4. Frankensteins monster har faktiskt aldrig intresserat mig särskilt mycket 😛 Har inte läst någon bok och tror inte jag sett någon film för tycker inte den har verkat så bra men efter att ha läst detta så ska jag nog ge det en chans och se en film och kanske läsa en bok x) Verkar bättre än jag trott innan.

    Kul att monstret började som en spökhistoria en dag när vädret inte var så bra :p Nästan lite slump över det.

    Btw, har du sett Vampire girl vs Frankenstein Girl? Det är en japansk film 😛 Hittade den för ett tag sedan och tyckte den verkade kul. Det är en riktig WTF film xD Hela filmen är totalt skum, men rolig.

    • Åh, du borde så läsa Mary Shellys bok! Den är en av mina favoriter någonsin! 🙂
      Filmen är lite sådär men väldigt snygg.
      Haha den filmen du nämner har jag inte sett men den låter rolig! 😛

  5. 😌😞😥

Kommentera

