Blixtnedslag i Jesus tumme.

Det finns två sorters människor: de som ger slumpen all credit så fort nåt coolt händer och de som ser allt som tecken, mirakel och omen. Jag är vanligen i den sistnämnda gruppen. It´s how I roll. 😉

Så när jag i dagens tidning läste att blixten slagit ner i tummen på Kristusstatyn i Rio de Janeiro så började jag på en gång fundera på en symbolisk förklaring.

Bildbevis:

Kristusstatyn är 39,6 meter hög och väger 700 ton. Wow!

Det känns onekligen som en ironisk händelse. Vad är er tolkning?
Min personliga tolkning är att det var asaguden Tor som ville visa sitt ogillande för den kristna religionen. 😉 😛 Han har ju trots allt förlorat en hel del av sina anhängare till Jesus…. XP

 

15 svar

  1. Stackars Jesus 😦

  2. Jag tror att Jesus utsattes för ett test. Gud ville se om Jesus drog till med en svordom när tummen träffades. Om Jesus vore människa, skulle man onekligen förvänta sig en svordom i en sådan situation.

    Säg, finns det inga uppgifter om vad Jesus yttrade, när Hans ena tumme träffades och delvis splittrades av blixten?

  3. Haha älskar din tolkning! Men kanske.. att något vill säga att det är dags för den kristna religionen att få tummen ur röven som man säger och faktiskt göra något vettigt? Hahah xD

  4. För att fortsätta ironin skulle man ju kunna tolka det som att Tor vill visa att hans yttringar minsann syns… (och hörs !) 🙂

  5. Jag är en tredje sorts person; jag tror att allting som händer har en förklaring och det är upp till vetenskap eller psykologi att förklara det. Därför kan jag tolka det som naturen som bara gör sina random saker, plus faktummet att blixter attrakteras till ”höga” ställen. Därför ska man inte gömma sig under en träd i en blixtstorm!
    Tummen gick av eftersom… jo för att… hm… 🙂

    • Ah, det är en viktig person sort också. 🙂 Nej, det är ju rätt naturligt att blixten slår ner på ett sånt högt ställe men just varför det var tummen är en annan fråga. 😉 😛

  6. Kan inte komma på en bättre tolkning än din, så jag kör på den också x)

  7. allt för roligt 😀 och nice tolkning 🙂

  8. Måste bara bara berätta en jätte viktig sak!!!! JUNI ÄR EN OTURS-MÅNAD!!! Den har både fredag den 13 och måndag den 30!! Tur att man fyller år 31 maj….. Vänta lite nu!!! Egentligen så föddes jag några minuter i tolvminuter i tolv…tänk om det var 13… Och så fyller man 13.. Gaaahh!! Jag kommer säkert förstöra en spegel och få 7 års olycka!! hjälp….

  9. Haha, gillar din teori om Tor 🙂
    Skulle nog också ha blivit sur på Jesus om han snodde de som trodde på mig…

Kommentera

