Poltergeistfenomen.

I dag blir det ett inlägg om poltergeistfenomen. Vi ska gå igenom närmare vad det finns för kännetecken och de vanligaste teorierna. Läs inte ifall ni inte vill få en massa nya läskiga griller i huvudet!

Ordet poltergeist kommer från tyskan och skulle kunna översättas som ”knack-ande.” Detta är för att poltergeist står för övernaturliga fenomen i form av knackningar och bankningar och olika sorters oväsen och fysiska störningar. Det finns flera blandade teorier om vad poltergeistfenomen egentligen beror på. Enligt vissa är poltergeist bara ett annat namn på en orolig ande som blivit kvar på jorden efter att någon dött. Den vanligaste definitionen av en poltergeist är dock att det inte är en ande alls. Istället beror poltergeistfenomen på människor. Man tror att vissa personer har paranormala egenskaper i form av telekinesi etc som de inte är medvetna om. Dessa förmågor materialiserar sig därigenom som fysiska störningar. Om man drabbas av poltergeistfenomen kan de därigenom bero på någon medlem i familjen eller eventuellt en granne till en. Man tror att personer som har paranormala förmågor kan utlösa dem om de går igenom ett trauma eller är under stress.

Poltergeistfenomen brukar delas upp i fem olika grader som utgår ifrån hur brutalt fenomenet är. Här kommer de i ordning:

1: I den första graden är fenomenet extremt svag. Det märks endast av i form av att det då och då inträffar små, oförklarliga incidenter och kanske att husdjur kan tyckas reagera på (för människor) osynliga syner.

2: I detta steg blir det tydligt att det är något onaturligt på gång. Rum kan bli oförklarligt kalla och mystiska rivmärken kan dyka upp på både väggar, möbler och människor.

3: När grad tre uppnåtts söker folk ofta hjälp av paranormala utredare eller präster. I denna grad slås lampor av och på, folk känner beröring av osynliga händer och dörrar och fönster slår av sig själva.

4: I denna grad börjar fenomenen riktas mot personerna i huset. Dörrar slår upp i ansiktet på dem och saker faller ner mot dem. Fenomen skadar förmodligen ingen i detta läge men upplevs hotfulla mot människor.

5: I detta steg är det dags att fly för livet. Detta är den högsta graden av poltergeistfenomen och i detta steg kan folk skadas allvarligt.

Så nu när ni kan detta gradsystem kan ni stå i era vänners hus och med nonchalant expertröst säga något i stil med: ”Japp. Det är som jag befarade. Typiskt poltergeistfenomen av grad fem.” Allt medan stolar och hustak faller och flyger omkring er. Ni kommer se så coola ut! 😉

Detta var bara en snabb genomgång. Snart kommer ett inlägg om ett extra känt fall. 🙂

Vad tror ni om dessa fenomen?

Är det andar eller folk som sänder ut omedvetna paranormala förmågor?

Slutligen vill jag säga att min bloggpaus äntligen är över. Det kommer börja dyka upp inlägg här igen. Jag kan inte lova ett inlägg varje vecka men det kommer i alla fall dyka upp saker här med jämna mellan rum. 🙂

28 svar

  1. Gött att du är tillbaka 🙂

    Kanske är lite av båda? Små saker som inte är så farliga kanske folk med omedvetna förmågor och de allvarliga sakerna andar. Eller kanske folk som är medvetna om sina förmågor och vet hur dem ska använda sina förmågor och gör det för att jävlas, kul eller annan random anledning 😛

    • Hej Legenden!
      Kul att se dig igen! 😀
      Håller med om din teori. Tycker det verkar konstigt att folks undermedvetna förmågor skulle orsaka så brutala fenomen. I dem fallen är det nog andar eller demoner…
      Hahaha eller nån som jävlas. 😉

  2. Åh, vad kul! Har saknat dina inlägg sjukt mycket!!! Kram!

  3. Äntligen! Gött att du är tillbaka har saknat dina inlägg nå extremt mycket!

  4. Åh välkommen tillbaka! Har verkligen saknat denna blogg och vägrat ta bort den från fältet favoriter!

  5. Jaaaaayyyyyyy!!!!!!!!c Jag har saknat dig T-T Jag har hört att poltergeistrar är vanligast i hushåll med tonåringar.

  6. Härligt att du är tillbaka! Har saknat dig och din blogg som bara den!
    Detta var intressant, att dem har teorier om att det kan bero på en människa, jag för min del tror på att det är en poltergeist, en slags korsning mellan ande och demon?

    Då som du skrev att andar oftast är kvar pga att det är något dem inte hann göra etc, medan poltergeist fenomen är nästan farliga. O_o

    Kramar och hoppas du är tillbaka för gott. Nu när det snart är Halloween och allt, är sååå spänd på vad du kan tänkas hitta på! 😀

    • hej Mia!
      tack så jättemycket för alla dina fina ord! 😀 De gör mig superglad! 😀
      Ja, det är svårt att veta vad poltergeist är. Jag tror som du att poltergeist fenomen kan bero på
      väldigt blandade anledningar…

      Ja, jag klurar på halloween inlägget som bäst just nu 😉

  7. FANTASTISKT att du är tillbaka! c; ❤

  8. Åh, vad kul med ett nytt inlägg, har verkligen längtat efter att du ska börja skriva igen, vad kul! 😀

  9. Ser fram emot det där poltergeistfallet som du lovat redovisa. Du har väl inte glömt bort att skriva om det?

    BTW: Varmt välkommen tillbaka till cybervärlden! Synd bara att ditt till bloggen hörande forum är nedlagt. Jag gillade att skriva i trådarna där.

    • hej bbnews!
      tack! 🙂 Poltergesist inlägget kommer upp lagom till halloween. Skriver på det nu. 🙂

      Ja, får se om det blir ett nytt forum i framtiden då jag har mer kraft.

  10. Är så glad över att du är tillbaka, åh! Hoppas du har haft det bra under din paus.

  11. Intressant.

  12. Jag tror på fenomenet då jag själv och en tjejkompis har blivit drabbade av det. I mitt fall av diverse knackningar, i hennes fall när hon var liten av att dörrar och fönster öppnades alla på en gång.

    För min del brydde jag mig föga, tog det bara med ro. Fast en gång var det löjligt, när det t o m knackade på toalettdörren. Spöket borde vänta på sin tur – hehehehehe

    Min tjejkompis lär aldrig glömma det hela, för där hon växt upp hände det ofta rysliga saker. Som t ex olika ljud mitt i natten av kastruller mm i köket, fastän det var tomt …

  13. Jaa va kul att du börjar blogga igen 🙂 hoppas du inte tar en paus igen på iallafall väldigt väldigt länge, verkligen älskar att läsa dina inlägg, du skriver på ett så bra, intressant och fängslande sätt 🙂

    • Åh!!! Tack så jättemycket för din fina kommentar! Blir så otroligt glad!
      Jag har mått väldigt dåligt länge av olika anledningar och det var därför jag inte klarade av att hålla igång bloggen.
      Men saker och ting har blivit bättre och nu känner jag blogg inspiration igen. 🙂 Så det kommer absolut börja uppdateras här med jämna mellanrum.
      Så glad att du fortfarande vill läsa!
      Ha det gott! 🙂

  14. Jag har hört bankningar i väggen fast bara en gång tillfälligt och det känns läskigt och efter flera år var det dags igen på den andra väggen i samma rum en gång tillfälligt! Vem är det?

    • Hej Pirri!
      Mystiskt. Och det är inte så att du har en granne bakom väggen eller så? ^^ Eller någon annan ljudkälla?
      Spännande! 🙂

  15. Händer det här i hus? I så fall är det dags att jag packar väskorna. Hur ofta händer det här, måste huset vara hemsökt????. Första tecknet, räknar det också med stötningar som kommer plötsligt??? Sista frågan, SKA JAG packa väskorna?

    P:S du är en fantastik bloggare som fått mig att se saker och ting som jag aldrig hört talas som och jag tackar dig för det

    • Hej Witch_Of_Magic!
      Jag tycker inte du ska packa väskorna. Poltergeist är som sagt ett väldigt omdebatterat fenomen. Vissa tror att det beror på en ande och andra tror det beror på att någon i hemmet har förträngda mediala egenskaper. Men alltid när man misstänker något övernaturlig bör man börja med att överväga naturliga förklaringar. Kan det du upplever som märkligt förklaras naturligt? Det är alltid viktigt att ha det klart för sig. Om det du upplever bara stämmer in på första tecknen så har du inget att oroa dig för. Stötningar som kommer plötsligt vet jag inte riktigt vad du menar med. Men elektriska stötar kan ju människor ge varandra helt random bara av att nudda vid någons arm och det är inget övernaturligt med det.
      Så ta det lugnt!

      Tack så mycket för dina fina ord! jag är glad att du gillar min blogg! 😀

Kommentera

