Magic besöker Engsö slott och Svinnegarns offerkälla.

Under sommaren har jag under mina resor passat på att uppsöka några spöklika platser i Sverige: Engsö slott som ligger på en ö i Mälaren som heter Ängsön och den berömda offerkällan som ligger i Svinnegarn. I dagens inlägg tänkte jag berätta om dessa platser och visa foton jag tog där. Enjoy!

 

På bilden ovan kan ni se Engsö slott.
Man vet inte exakt när slottet byggdes, men fram till 1272 var det ett kloster. Fram till idag har slottet haft mer än 30 olika ägare och bara fantasin sätter gräns för allt som ska ha skett här…
På slottet kan man se den mytomspunna Engsökedjan. Till och med för experterna är kedjans ursprung en gåta. Ingen har ens en idé om var eller när den är tillverkad. Bokstäverna ASVP är ingraverade i kedjans lås och ingen vet vad de betyder.
Här är berättelsen om kedjan: Johan Sparre som bodde här i början av 1700-talet kunde en natt inte sova. Han vandrade av och an i stora salen. Alla sov och han längtade efter sällskap, någon att spela tärning med. Till sist utbrast han med hög röst: ”Är det ingen som vill spela med mig?” ”Kom bara, vän eller fiende. Eller Satan själv!” Då slogs dörren upp och en främling klev in. Ljusen flämtade till och slocknade nästan. Främlingen sa inget, utan slog sig ner vid spelbordet och började spela . De pratade inte med varandra. Johan vann hela tiden, men gladde sig inte åt framgångarna utan kände bara isande skräck som ökade för varje nytt parti.
Till sist reste sig främlingen som var Djävulen själv och kastade kedjan på bordet framför Johan. Han sa med hög skärande röst: ”Du har vunnit den. Denna kedja får aldrig bäras av någon annan än herren till Engsö slott. Förs den härifrån kommer eld och brand härja. Så var främlingen borta. Det enda som vittnade om att allt inte bara var en dröm var kedjan som låg kvar på bordet. Den är ett fint exempel på konstsmide.
Det sägs att kedjan lämnat slottet vid några tillfällen. Varje gång har oförklarlig brand uppstått.

Nu förvaras kedjan i en glasmonter tillsammans med ett par händer och några tärningar. Inga riktiga händer förstås. (Hoppas jag i alla fall…)

Fru Brita Bååt härskade på Engsö slott i början på 1600-talet. Inte för att jag vill tala illa om de döda som inte kan försvara sig, men hon sägs ha varit en ovanligt ond och hänsynslös kvinna. Hon blev änka två gånger. Folk pratade om att ”hon drivit två män i graven”.
Hennes egen död blev chockartad och ovanligt otäck. En juldagsmorgon kom hon för tidigt till kyrkan och förstod för sent till sin fasa att hon kommit till de dödas mässa. Hela församlingen bestod av benrangel med skeletthänder och dödskallar. När Fru Brita steg in i kyrkan attackerades hon av vålnaderna efter sina båda män. Den ene högg efter henne med ett svärd och den andre kastade en stor sten efter henne. Hon flydde ut ur kyrkan men dog tre dagar senare av chocken. Stenen finns inmurad i kyrkogårdsmuren och värjan med en flik av hennes avrivna slöja hänger fortfarande i kyrkan. (Eller ska i vart fall göra det. Vi hittade dem inte….)
Fru Brita sägs spöka på Engsö. Framemot kvällen kan man ibland se en kvinnlig skepnad som går genom Kungarummet in till stora balsalen.

Ovan ser ni en bild jag tog av Birgittas spöke. 😉 Jag tycker att hon ser snäll ut. Jag vet inte exakt vad hon ska ha gjort mot sina män för att få sitt dåliga rykte men jag har en känsla av att det var oförtjänt. Så det så.

En av salarna inne på slottet. Så vackert!

Detta träd stod utanför slottet och jag tyckte det var MAGISKT! Jag tror att det bor tomtar och älvor där inne.

Efter besöket på slottet drog vi vidare för att hitta den berömda offerkällan i Svinnegarn. Jag bloggade om denna källa i mitt inlägg om magiska källor HÄR. Den är den mest berömda mirakelkällan i Norden. Folk brukade förr i tiden vallfärda dit och lämna kvar sina kryckor vid källan eftersom vattnet helade deras skador.
Vi fick fråga runt en del för att hitta till källan men till sist stod vi vid skylten under:

Looks like a good sign….

På vägen mot källan träffade vi på denna snigel. Min teori är att han var källans väktare som tagit den formen för tillfället. ^^

Källan hade två mynningar. På bilden ovan ser ni mig vid den ena av dem.

Här är källans andra mynning. Från den tog vi lite av det magiska vattnet som vi baddade på pannan. Det var en mycket stark upplevelse. Jag tycker att det var en mäktig plats och man kunde känna kraftfullheten i vattnet. Jag tror att de gamla gudarna fortfarande dröjer sig kvar där…

Hoppas ni alla har en härlig sommar!

Vad tror ni om spökerierna på Engsö slott?

Skulle ni vilja besöka offerkällan?

21 svar

  1. Nice inlägg som vanligt 😀

    Hmm, skulle gärna besöka Engsö slott, verkar väldigt fascinerande ^^
    Angående spökerierna tvivlar jag inte en sekund på att de är äkta :3
    Skulle hemskt gärna se källan också, den verkar så magisk! ^^

    • Hej Bias94!
      Tackar! 🙂
      Det var verkligen en häftig plats att besöka. Rekommenderas!
      Men källan var en ännu starkare upplevelse. Jag kunde verkligen känna magin! Dit måste du absolut en dag! 🙂

  2. Jätte bra inlägg! Jag kan bäretta om en stärk upplevelse på taffsnäs ridläger.
    I rummet i vårt rum så fick jag ett migrän anfall. Jag har aldrig haft det förut så jag blev väldigt chockad..2 av dem so sov där gick i sömnen VARJE natt…. läskiiit….

    • Hej Milez!
      Tack så mycket! 🙂
      Hmm, både ditt migränafall och sömngåendet är ju helt naturliga fenomen… Menar du att det skulle ha koppling till något mystiskt?

  3. Den där kedjan har jag hört talas om innan. Men jag hade ingen aning om hur historien egentligen gick. Så tack. Nu vet man det.

    Den där snigeln… Man kan klart se på bilden att han är förbannad över att ni är där! Bara kolla på den! Hans gamla snigel ögon lyser av ”Gå här ifrån! Min källa! Ni får den inte! Aaaaaaaauuh… Ni tog lite vatten! Försvinn från min tomt ynglingar!” snigel väktare… Man bör inte bråka med dom. Tro mig! Våran tomt här hemma blir attackerad var ända kväll av sniglar! Det är typ som om dom har satt upp ett basläger utanför tomten. Jag är säker på att de har tillgång till avancerad klonings teknik också.
    Jag tror dom är förbannade för att pappa dödade deras ambasadör i ett försök att rädda jordgubbarna.

  4. Det låter mycket spännande:)
    Kan vi inte få se en bild framifrån på Magic? Jag tror inte det bara är jag som är nyfiken på vem som ligger bakom dessa fasligt bra och fängslande inläggen:D
    Fullt förståligt om du inte vill:)
    Kram S

    • Hej Sibunaamanda!
      Tack för dina snälla ord om inlägget!
      Blir kanske någon bild framifrån en dag. Just nu är jag dock för kameraskygg. ^_^;;

  5. Jag ska lägga det på minnet, om jag någonsin åker utomlands, så vett jag vart jag ska i alla fall 😀

    • Hej Bias94!
      Utomlands? Så du bor inte i sverige alltså?

      • Jo, i Södertälje, men hann skicka svaret innan jag hann skriva om ^^’

        Visserligen vistas jag typ bara i Södertälje, och då är det mest Västergård och Hovsjö, men om jag någonsin vill utforska mer av Sverige, så vet jag ju vart jag ska börja i alla fall 😀

  6. Höhö nu är jag tillbaka x) Har varit borta ett tag igen (har glömt komma hit och läsa)

    Intressant slott.. lite läskig historia om kedjan 😛

    Den där bilden du tog av spöket har fått mig att klia mig i huvudet en stund.. Måste fråga xD Är den äkta eller har du skojat till det lite med en fejkbild? 😛

    Källan skulle vara kul att besöka 🙂

    Btw, vad har hänt med forumet?

    • Hej Legenden!
      Ah, bilden är tagen i en spegel som de hade en bild av henne i som var halvt transparant. 🙂
      Så det är svaret på mysteriet. 🙂
      Ja, du måste besöka källan någon gång.

      (Besvarar din kommentar om forumet i din andra kommentar på det inlägget)

      • Ah, jo nu när du säger det så kan jag ju se ramen på spegeln x) tänkte jag inte på innan 😛 Hade varit skoj om du lyckades ta en bild på det riktiga spöket x)

  7. Jag skulle älska att åka till källan. Det där trädet som du tog bild på verkar bekant, hade det stenar som liksom fastnat i trädet medans det växte? I såna fall har jag varit där.

  8. Nog har man varit på Engsö några gånger allt. Sist var för två år sedan, en sen höst kväll. Den kvällen tycktes en kompis skymta en kort figur, troligen Alexander Luxemburg. Själv har jag bara hört en häst gallopera i allén. Dock hörde jag bara hovslagen i någon/några sekunder innan det försvann.

    Att gå runt Engsö slott och kyrkan på sena höstkvällar är att rekomendera. Lite små kusligt sådär. 🙂

  9. Har hört historierna förr men tycker att du är otroligt duktig på att berätta! 😉

  10. okej en lite korkad fråga från mig men vad är mynning och bra inlägg

  11. Om du gillar natur är Ängsö underbart. Det finns MYCKET mer att se där än ett slott. Bra promenadstråk med fin natur, mycket underliga träd bla. Ett träd som växer RUNT en stor sten. Mycket fin ekskog också. Bra fiske på sina platser, om man vet vart man ska gå…

    Slottet i sig har jag vart i många gånger, bla. för filminspelningar… Vart i många rum och skrymslen där, allt från vinden till källarn, och det stora rummet i din bild är ändå det bästa.. altid lite kuslig känsla, man vågar inte riktigt kolla sig över axeln hehe.

    Finns en ”sägen” om att om man går runt kyrkan bredvid slottet 3 varv (finns variationer med olika antal varv, ibland säger någon att man ska gå baklänges) vid midnatt ska man se sin egen död. vissa säger att man får träffa självaste Britta själv!!! Vissa hävdar att om man går runt så dör man på vägen hem. Samma sak gäller stenen som sitter i muren, den som Brtta fick kastad efter sig, bringar otur att röra.. tror dock inte att man vet vilken sten det är. Har själv prövat att gå runt många gånger i olika kombinationer, har aldrig hänt något övernaturligt men det är bra spännande att gå runt på kyrkogården där mitt i natten!! Speciellt roligt helgkvällar på sommaren, då kan man gömma sig och skrämma tonåringarna som kommer dit och ska gå runt kyrkan. Självklart ska man be om ursäkt sedan… minns en gång för ett par år sedan när min vän fick ett par tjejer att springa gråtande därifrån medan jag satt i närheten och åskådade. Tjejernas pojkvänner hade suttit kvar i bilen under hela tiden, de var för fega för att ens gå in på kyrkogården, hehehe.

    Om du inte redan gjort det, snacka med de som färvaltar slottet! Mycke trevliga och de berättar ofta lite roliga historier och skrönor kring Engsö slott. Dessutom kan de bjuda in en på rundturer, man kan få se ställen som inte är öppna i vanliga fall och så vidare.

    //Västeråsare och van Ängsö-besökare.

Kommentera

