Drömsymboler del 2: att flyga och resa i drömmar.

Här kommer andra delen i min serie om drömtolkning där jag tar upp olika vanliga drömsymboler och situationer. I dagens inlägg ska vi titta på vad det kan tänkas betyda att drömma om att man flyger och reser i drömmar.

Allt i drömmar är metaforer för annat. När man har lärt sig att tänka i drömmarnas speciella symbolspråk blir det riktigt lätt att förstå vad det är ens drömmar vill säga en om ens undermedvetna tankar om ens livssituation.

Att resa i drömmar känns som en tydlig metafor för hur man tar sig framåt på livets resa. Om ens destination i den aktuella livssituationen. På detta sätt kan resor i ens drömmar spegla ens känslor i verkligheten. Drömmer man om en jobbig resa där allt går fel, passet försvinner och man missar planet kan drömmen tolkas som en avspegling av att man känner sig rörig och oorganiserad i verkligheten och att man missar möjligheter att utvecklas och röra sig framåt i livet på grund av det.

Exempel på olika sätt att resa i drömmar och vad de kan betyda:

Buss och tåg: Denna typ av resesätt som sker tillsammans med andra människor kan stå för hur man är med andra människor och i sociala situationer. Så länge man själv är en passagerare på bussen / tåget alltså. Om man själv är den som kör står det snarare för en social situation där man själv tagit ledningen.

Båt: Än en gång symboliserar alla resemedel som kräver sällskap av andra ens roll i sociala sammanhang. Men till skillnad från med tåg och buss där vi skulle kunna stanna till och gå av var som helt så är man mycket mer fast i situationen när det gäller en båtresa (Ifall man inte vill simma hem…) Därigenom kan en båt representera sociala situationer vi känner oss fångade i och som vi inte lätt kan ta oss ur. En relation eller ett vänskapssammanhang. En sjunkande båt kan stå för relationer det håller på att gå utför med.

Flygplan: En än gång en social situation som är svår att ta sig ur. Går ju inte för sig att hoppa av ett flygplan hur som helst. Ett flygplan känns också som en tydlig metafor för högtflygande planer, framgång och att lämna saker bakom sig. Familj vänner och annat som är bundet till marken och jorden. Men det finns också en lite mer negativ tolkningsvinkel på flygresedrömmar; nämligen att det handlar om situationer och planer som inte har någon grund i verkligheten. Man tänker inte klart och har bokstavligen inte fötterna på jorden så att säga…

Bil: Det viktigaste att tänka på när man tolkar drömmar om bilresor är om man själv körde bilen eller om man var passagerare i drömmen. I fall man själv kör står drömmen för ens egen ambitionskraft. Hur man tar sig framåt i livet och själv kontrollerar sin livsväg och situation. Om man är passagerare i drömmen står drömmen snarare för passivitet och hur man påverkas och styrs av andras åsikter och viljor.

Cykel: Hur man driver sig själv framåt i livet genom arbete. Kan stå för frihet och självständighet.

Att drömma att man flyger är något av det härligaste man kan drömma om tycker jag. Alltid när jag har klardrömmar är min första impuls att ta en flygtur. ^^
Flygdrömmar kan stå för många olika saker beroende på känslan och omständigheterna i drömmen. Om man får kämpa sig upp i luften handlar drömmen om hur man pressar sina egna gränser och utmanar sig själv att leva ut outforskad potential. Om man är rädd för att falla medan man drömmer kan det handla om rädslor för att misslycka i verkliga situationer. Om man dras upp av osynliga händer i luften kan drömmen stå för att man känner sig styrd eller tvingad på olika sätt i verkliga livet. I fall det bara är kul och härligt att flyga handlar drömmen förmodligen om oberoende och självständighet. Att man besitter förmågor som är unika och att man därigenom har ett överblickande perspektiv över livet och ser till helheten snarare än till detaljer. Men som sagt när jag pratade om flygplan kan även vissa flygdrömmar handla om att man saknar förankring i verkligheten. Vilken tolkning som gäller måste avgöras beroende på vad som händer för övrigt i drömmen.

Hoppas detta hjälper er med era drömtolkningar!

Har ni drömt om att resa?

Har ni drömt om att flyga?

Har ni några egna tolkningsvinklar på dessa drömmar att dela med er av?

41 svar

  1. Hmm… Flyga… Nånting jag fanimej ska göra när jag lyckas med astral projektion. Jag tror felet jag gör när jag försöker utföra det är att jag gör det på natten, när jag är trött. Kan vara felet…

    Men en sak jag har märkt med mina drömmar är att dom har börjat få en mer komisk utgång. Istället för att jag dör i mina mardrömmar så löser jag skiten med, T.ex. I natt drömmde jag om den lilla flickan ifrån ”The ring”
    (Ingen aning varför. Gjorde bara det) Hon jagade mig. Det vanliga. Jag springer. Hon går. Hon hinner ifatt mig. Det vanliga. Men då innan drömmen skulle ta sluter sliter jag fram en eldkastare (Vet inte varför. Inte mitt favo vapen precis) och bränner upp stakarn.
    Jag vet inte om det är negativt eller posetivt att jag drömmer om att bränna upp… Magic… Email ivägen… Få dom att fixa ddet…

    *Fortsättning* Bränna upp små flickor… Men jag antar att det är bra att jag äntligen lyckas besegra mina mardrömmar.

    • Hej Henry!
      Bra! Alltid ett gott tecken när man är stark i sina drömmar och lyckas besegra det som skrämmer än.
      Det visar att man inte låter sig överväldigas av känslor utan möter och hanterar dem.

  2. Nice inlägg som vanligt 😀
    Jag har faktiskt aldrig drömt något av det här, konstigt nog, och det närmaste är att jag drömmer att jag faller, oftast mot min död..
    Undrar hur man ska tolka det ^^’ 😛

    • Hej Bias94!
      Tack!
      Hmm, att dö i drömmar tyder ofta på ett slut på något och början på något nytt.
      Att du faller mot din död i drömmarna kanske står för att du känner att du har brist på kontroll över ditt verkliga liv och att du är inne i slutet på någon särskild period eller process?

  3. Jag drömde en gång att jag satt i ett tunnelbana på väg att se en vän, men sen när jag kom till stationen fick jag inte dörrarna öppen. Så jag ringde alltid till vännen och bestämnde ett ny mötesplats, men fick aldrig dörrarna att öppna när jag väl skulle stiga av. Usch vad det var otäckt! Dock vad jag kommer ihåg var jag ensam på tunnelbanan. Hm. Kanske stog drömmen för mitt upplevelse att känna mig fast i vissa sociala situationer?? Eller att jag hade ångest av att inte kunna komma överens i mina relationer till andra eller att det var något som hindrade mig att ha kul. Dock kanske handlar det bara om mina egna fobier. Jag är alltid livrädd att vara försenad, må det vara till lektioner eller jobbet eller allmän träff. 😀
    Nåväl. Jag har aldrig drömnt om att flyga tyvärr.
    Kul inlägg! Alltid spännande med drömmar.
    / Maaretta

    • Hej Maaretta!
      Bra tolkningar. Kul att du gillade mitt inlägg!
      Synd att du aldrig haft en flygdröm. För det är häftigt! Hoppas du får ha det! 🙂

  4. Jag brukade drömma att jag satt på ett flygplan som aldrig lyfte ifrån marken, så det åkte på en jättelång startbana som gick genom en massa skog och mark, men lyfte, ja det gjorde den inte haha.

    Detta slutade så fort jag äntligen fick flytta därifrån jag bodde 😀

    Och förresten ang https://missmagicgirl.wordpress.com/2012/07/05/forutsag-robert-morgan-titanic-katastrofen/ och ditt hat för Titanic filmen, så förstår jag absolut vart du har fått ditt hat ifrån, men den har iaf påverkat EN person på ett positivt sätt och det är mig! Efter att jag såg den när jag var liten så vart jag jätte intresserad av själva båten, har sett en hel del dokumentärer och läst om den. Så här har du en person som blev positivt påverkad! 😀

    Du får ha en riktigt fin helg MissMagic och du.. Keep on rocking, jag älskar den här bloggen! 😀

    • Hej Sofia!
      Ah, den drömmen var då lätt att förstå då. Handlade nog om att du kände dig nedtyngd av ditt förra hem.
      Intressant. Drömmar kan vara så klockrena.

      Ah, bra att du blev positivt påverkad av filmen. Jag förstår absolut att man kan bli det också så som du säger.

      Tack så mycket för dina fina ord om min blogg!!! Hoppas att du har det riktigt bra du med!

  5. önskar att jag kommer ihåg mina drömmar….Försökt många gånger men de är borta…:((

    • Hej Rosa!
      Kan hjälpa att försöka ge sig tid på morgonen och försöka ligga kvar och morna sig mellan sömn och vaka.
      Då är det ibland lättare att hitta tillbaka till sina drömmar.

  6. Jag har drömt att jag flyger två gånger vad jag kan minnas. Händer supersällan alltså men det är alltid lika verkligt och drömmarna är långa. I annat fall växlar mina drömmar fort, stannar aldrig kvar i något scenario särskilt länge.

    Jag flyger dock alltid konstigt – jag simmar bröstsim för att ta mig fram i luften! Känns jättekonstigt. För att stiga simmar jag vinklad uppåt och för att sjunka simmar jag neråt. Och om jag måste ta mig fram fort får jag helt enkelt simma som utav bara den!

    • Hej Therése / La Bibliothèque!
      Intressant. Det är nästan som att luften är vatten i dina drömmar då?
      Låter som att dina flygdrömmar är lite kämpiga men det låter roliga också.

  7. Jag brukar glömma mina drömmar snabbt 😛 Brukar oftast bara komma ihåg dem igen är när det är en sån där sanndrömsgrej och det jag drömde händer. Tycker såna är lite störande xp

    Men jag har säkert både drömt om att resa och flyga någon gång x) Kan inte komma ihåg det bara.

    • Hej Legenden!
      Nej, det har funkat lite sådär… Ibland typ lite grann men inget stort.
      Synd att du bara minns de drömmar du inte gillar.

  8. Hej! Känns som att jag måste kommentera detta inlägg. 🙂
    Det är verkligen konstigt det där med att drömma att man flyger…
    Jag drömmer ofta att jag är i olika städer/på olika platser och träffar en massa olika människor – gamla bekantskaper och nya. Drömmarna är som långa berättelser och väldigt detaljerade och ofta hakar 3-4 drömmar i varandra och har en naturlig övergång i sin story.
    En gemensam nämnare är dock att jag oftast kan flyga och ofta vill bevisa det för andra (ingen annan kan) och ibland ”åker” jag riktigt högt upp i luften för att sedan få kontroll. En härlig känsla indeed. En annan sak är vatten, jag drömmer väldigt mycket om vatten på alla sätt, pooler, hav, sjöar, bäckar i skogar osv. Och att jag ofta letar skatter i vattendrag. På grund av det är jag skadad och tror att jag alltid ska hitta guld när jag är ute och går i skogen i IRL, haha.

    Ibland har jag svårt att skilja på vad som är verklighet eller dröm. Då vet jag knappt vad som är verkligt för att tiden jag sover känns längre och mer detaljerad och det tråkiga livet utanför drömmarna tycks bara flyta ihop i ett gäng likadana dagar.

    Men! Jag har drömt i en dröm en gång att jag sagt till en dödssjuk vän att jag drömt om henne…
    I drömmen sade jag vilken dag jag haft drömmen (onsdag, och det var på söndagen jag drömde *igen*). I drömmen gick min vän och såg i sin kalender att det var den dagen hon nästan dött – och som tack för att jag beskyddat henne gav hon mig 800kr och en röd kaftan. Vet inte varför en röd kaftan. 🙂
    Jag hade inte haft kontakt med henne på ett tag och visste inte att hon var så dålig men tydligen visste jag ‘ändå’. Hon dog sen på hösten 2011 men jag känner fortfarande en connection.

    Tack för en intressant blogg btw, har läst den många år!
    /LInda

  9. Jag har drömt att jag åker motorcykel, vad betyder det?

  10. Drömde att jag flög inatt, så var tvungen att läsa detta inlägget en gång till.. ^^ det var riktigt längesen jag drömde om det! Så härligt! Dock blev jag jagad av ghostface (älskar scream filmerna haha) så det var lite läskigt. Men ingen dog och jag flög ifrån honom. Så det var inte direkt en mardröm. ^^ håller tummarna för att jag ska drömma en klardröm snart så jag kan flyga mer.. :’3 har aldrig haft en tyvärr!

  11. Väldigt intressant inlägg! 🙂
    Jag drömmer ofta nu mer att jag flyger, men vad jag minns har jag aldrig kommit fram dit jag ska. Fruktansvärt frustrerande och jag får alltid en dålig känsla av det. Lita frustration och oro bl.a.

    Drömmer även att jag kör bil men har inget mål utan det enda jag tänker på är att, vad tusan gör jag bakom ratten, jag har inte körkort. Och även där är det oro och frustration.

    Måste även berätta om en oerhört läskig grej jag lyssna på häromdagen! Det handla om ett fåtal personer, tror dom var fyra st, som blev instängda med mat å vatten så dom skulle klara sig i en månad, men det stora testet bar en gas som gjorde så att man inte behövde sova. Ska inte berätta mkt mer än så för det är något som du absolut måste ta å lyssna på! (Det är ett videoklipp där en man berättar och man får se bilder från testet)
    Men jag kan avslöja att dom hade inte rört maten utan ätit av sig själva och jaa… helt ofattbart, läskigt och fascinerande!
    Så sök efter detta och skriv gärna va du tyckte om det! 🙂

    • Hmm, dina drömmar handlar nog om oro inför framtiden. Vart du är på väg i livet o så. Något alla oroar sig för mer eller mindre. Så det är naturligt att det kommer fram i drömmar.
      Gud vad läskigt och hemskt! Så får man ju inte behandla människor. Det låter helt sjukt! Jag hoppas att det inte var på riktigt?

  12. Hej !jag måste bara fråga angående en ofta återkommande dröm ! Jag är ute och reser i annat land så fort jag kommer ut från hotellet så tar jag en enkel väg i stan jag är i men ändå så kommer jag vilse jag har varken mobil eller pengar och flyget missar jag !! Kommer inte ihåg vad hotellet heter mm ,,,undrar vad det betyder för det är faktiskt ganska jobbigt att vara vilse :-)). Mvh

    • Hej Finn!
      brukade själv ha liknande drömmar för några år sedan. Jag tolkade det själv alltid som att drömmarna stod för att jag kände mig oorganiserad och otrygg
      i min dåvarande livs situation vilket stämde för mig då…

      • Hej igen ! Länge sedan jag gjorde inlägget så nu kan jag bekräfta det du säger ! Jag var enormt förvirrad och glömsk ! Men har tagit tag i det hela o känner att på något sätt så förmedlade drömmen ett budskap som jag nu klarar av !

      • Hej Finn!
        Det låter bra. Härligt att min tolkning gav dig något och att du tagit tag i allt och att du känner dig organiserad nu 🙂

  13. Hej MMG! Jag vet att du inte har tid att tolka drömmar, men jag undrar en sak. Igår drömde jag att jag skulle åka buss, men jag glömde en sak på busstationen, så jag fick stanna kvar där. Betyder det kanske att jag inte kan komma framåt i livet pågrund av någonting som håller mig kvar, just när jag ska ut på resan? MVH Julia

    • Hej Julia!
      Jag skulle tolka din dröm som du själv gör. Något håller dig tillbaka från att komma framåt. Något du inte tänkt på.
      Vad var det för sak du glömde? Om det var en väska skulle jag tolka det som att drömmen handlar om känslomässigt bagage. Du kanske har något minne som ligger och stör och som håller dig kvar i det förflutna. Om det var en plånbok du glömde så kan det handla om ekonomiska problem.

  14. Hejsan. Letade efter drömtydning om att flyga och hittade hit.

    Jag drömmer inte direkt om flygning men jag svävar ganska bra i drömmarna. Jag tar lite sats och kan sväva iväg i långa skutt på kanske 100 meter. Jag blir alltid förvånad hur lätt det är och jag känner mig aldrig rädd, bara ”trygg och lycklig”. Känslan kan sitta i en stund efter att jag vaknat. En mycket behaglig frihetskänsla 😉

    Morgan

  15. Hej jag drömde inatt att jag satt i ett flygplan som fick tekniska problem, det började falla snabbt mot marken men sedan lyckades vi landa på en motorväg som stod tom. Så jag tog tag i min sovmask som jag höll i och började springa mot nödutgången. Medan jag springer hör jag en flygvärdinna skrika till en kvinna. Skynda dig, du har redan förlorat två stycken. Jag kommer ut ur planet och springer därifrån därefter vaknar jag, kan jag snälla få hjälp att tyda denna dröm då jag är extremt orolig för att den ska inträffa för att jag ska nämligen flya utomlands om 1 vecka. Tacksam för snabbt svar!

    • Hej Anonym!
      I de flesta fall är drömmar metaforer och symboler. Därför har förmodligen din dröm inte något att göra med din riktiga flygresa.
      Att flyga i drömmar står för (som sagt i inlägget) en situation som man är fast i. En situation som inte går att kliva av. Det kan också stå för att man inte har ”fötterna på jorden” alltså har drömmar och planer som inte har förankring i verkligheten. Så din flygdröm kan handla om ett socialt sammanhang du befinner dig i (eller en dröm eller plan du har) som kommer nå sitt slut (symboliserat av kraschen.)
      Det kan också vara så att just etrersom du i verkligheten ska flyga snart så använde ditt undermedvetna en flygkrasch för att det ligger nära till hands som en symbol för känslor av att förlora kontrollen eller dras in i någon situation som du känner går utför.
      Så jag tror inte att det kommer hända något farligt på din resa.

  16. Hej.
    Jag drömde att jag och min man satt i en segenbåt för var förtöjd. Vi sitter och pratar och helt plötsligt så kommer det massa vågor som välter båten och den sjunker. Vi lyckas ta oss ur båten men våra barn sjunker med båten till bottnen.
    Vad tror du att detta kan betyda? Tror att jag har en aning, men är nyfiken på vad du tror 🙂

    • Hej Anna!
      Hmm, skulle tolka det som att din tillvaro håller på att förändras på ett eller annat sätt.
      Sidor av dig (representerade av barnen) sjunker ner i det omedvetna (havet) och detta förändrar din vardag.
      Ditt fokus i livet håller på något sätt på att skifta.

  17. Tyvärr drömmer jag bara mardrömmar! Har aldrig haft en bra dröm. Vad tror det här kan betyda?

    • Hej Emily!
      Vad handlar mardrömmarna om? (I fall du vill berätta. Förstår om du inte vill säga) men mycket mardrömmar kan ju tyda på förträngd oro eller bara stress i vardagen.
      Hoppas det blir bättre drömmar snart 🙂

  18. Hejsan.

    Emellanåt drömmer jag om resor. Men de är mycker förvirrande… Jag befinner mig på tåg eller bussar utan jag vill eller ska åka någonstans. Utan biljetter eller betald resa… I vintras åkte jag tåg till Luleå (kort semester). Någon vecka innan resan drömde jag att resan blivit en båtresa till Thailand istället… Drömmar kan verkligen förvränga verkligheten.

    Morgan

    • Ja, drömmar kan göra en minst sagt förundrad. Att du drömmer att du är på resa utan att du vill åka eller ska någonstans tror jag står för olika situationer som du känner att du är fast i fast de är meningslösa….

  19. Jag har flera gånger drömt att jag kör pappas bil( jag är inte vuxen) Jag och min lillebror väntar på att pappa ska komma tillbaka så att vi kan åka hem, men lillebror råkar starta bilen av misstag. Och jag måste köra om jag inte vill krascha. Men det är jättesvårt och jag kraschar varje gång jag drömmer det. Men idag var det annorlunda, jag klarade av att köra bilen och kraschade inte. Lillebror som brukade se jättenervös ut satt bredvid mig och sa : Bra Bella! Ja! Så kör man! Varför kraschade jag varje dag? Och varför kraschade jag inte idag?

    • Jag tror drömmen kan ha stått för att u känner dig försatt i en situation där du tvingas ta mer ansvar än vad du är redo för. Men att du nu drömde att du kunde köra bra betyder att du nu klarar av att hantera situationen 🙂

  20. Men de där gångerna jag kraschade kunde jag inte göra nånting för det var för svårt och i den senaste kunde jag köra trots att det var svårt och att jag kunde bestämma att ” Det här ska jag klara av”😊

Kommentera

