Förutsåg Morgan Robertson Titanic katastrofen?

I dag ska vi undersöka en märklig bok som publicerades 1898. Den tycks ha förutsett Titanic katastrofen.

Som alla vet så var Titanic en oceanångare. På sin jungfruresa mellan Southampton i England och New York kolliderade den med ett isberg. När det sjönk omkom1514 människor.

14 år innan Titanickatastrofen inträffat skrevs boken ”The Wreck of the Titan or Futility” av Morgan Robertson. Bokens innehåll är kusligt likt den kommande tragedin. Månaden olyckan inträffar är densamma i boken som i verkligheten och precis som verklighetens Titanic kolliderar Morgans fartyg Titan med ett isberg på sin jungfruresa som går över Atlanten. Båda fartygen är i lyxklass och båda delar bristen på livbåtar. Beskrivningen av skeppets storlek i Roberts bok stämmer också relativt väl överens med Titanic. Är det inte så man ryser?
Här kan man verkligen fundera över ifall Morgan förutspådde framtiden eller skapade den… Visst kan man också kalla det en fantastisk slump men det är onekligen en riktigt kuslig sådan.

Vid årsdagen av olyckan för ett tag sedan läste jag en högst chockerande artikel i Aftonbladet. Där visade det sig att mängder av människor på twitter och facebook skrivit om sin förvåning över att Titanic var en äkta händelse och inte bara en film.
Ah, mänskligheten…. >_<
Jag tycker det är hemskt att en sådan fruktansvärd katastrof bara minns som en film av så många.
Har personligen alltid dessutom tyckt att det är extremt osmakligt att man över huvudet taget har gjort en film om en sådan hemsk tragedi. Speciellt som filmens fokus ligger mer på att ett enda kärlekspar inte fick varandra än på själva Titanic.

Oki, men nu ska jag sluta babbla om mitt hat för Titanic filmen…

Vad anser ni om Morgan Robertsons bok?

Är det inte kusligt?

24 svar

  1. Han kan ju ha skapat framtiden. Det sägs ju att vi skapar vårat egna universum runt oss och tillsamans skapar vi vårat universum… så… om folk läste boken (mycket folk) så kanske det gjorde så att det blev så…
    Ja vet inte… Jag babblar också… Jag är trött…

    Jag har inte facebook eller twitter, och jag läser inte aftonbladet så jag hade inte hört det där om att… folk… inte hade fattat att det verkligen hände. Som du… Mänskligheten… den går åt skogen…

    En dag kanske vi kommer på rätt spår igen men tillsdess tänker jag fortsätta meditera och höja min andlighet och ANTLIGEN lyckas med astral projektion… lyckades nästan vid midsommar. Sen kom en mygga och förstörde allt!

    Svammel, svammel, svammel… varför sover du inte än ditt fån?! Jag vet inte!!! God natt…

    • Hej Henry!
      Ja, kanske är det så… Det är en kuslig tanke att ens hemskaste fantasier plötsligt skulle kunna bli verklighet på det sättet…
      Mmm, ja, det är verkligen chockande att folk inte vet om att det verkligen hänt.

      Ah, vilken dum mygga! ha, ha 😀

  2. Nice inlägg som vanligt 😀
    Oj, kusligt..
    Tror inte att det är en slump i alla fall, så mycket kan jag säga med säkerhet ^^’
    Skämtar du?!
    Hur kan man inte veta att det har hänt på riktigt?
    För det första så var filmen inte särskilt rättvis mot de riktiga offren från den riktiga Titanic-olyckan, och för det andra så struntar jag blankt i om något dumt kärlekspar inte får varandra, den filmen är patetisk, den kunde ha varit bra om de bara hade gjort den mer verklighetstrogen & inte om det dumma paret!

    • Hej bias94!
      Tackar! 🙂
      Ja, det är verkligen obehagligt när man tänker på hur likt det är.
      Bra att du delar mitt hat mot Titanic filmen!

      • Hehe, haters gonna hate 😉
        Nejmen, filmen var okej, de tre första gångerna, sen tänker man efter, och då är den sämre!

  3. Ush…Jo kusligt…

  4. jag måste hålla med dig om att titanic filmen fokuserar mestadels på kärleken mellan två personen, men den ger ju mycket inblick & är väldigt väldigt snyggt gjord hehe 😀
    men boken är kuslig den! men det är intressant, människor på den tiden var coola 😉

    • Hej Jenny!
      Ah, jo visst är den skickligt gjord men den har inte alls gjort sitt research arbete särskilt bra vad det gäller händelserna.
      Det är väldigt mycket som är inkorrekt mot hur det var i verkligheten….

      Ja, det är verkligen kusligt med boken!

  5. Hej missmagic 🙂
    Jag har de senaste månaderna fått konstiga ”drömmar” men samtidigt är jag vaken på något sätt (Låter konstigt jag vet haha)
    För ca 3 veckor sen fick jag 2 ”drömmar” en handlade om min serie och att killen i serien sa något citat så nästa dag ville jag titta på det nästa avsnittet i serien för att vara säker på att min ”dröm” var sann och han sa det! :s Kändes ganska konstigt för att jag hade sett exakt den scenen i mitt huvud från serien fastän jag aldrig i mitt liv hade sett det avsnittet innan (Det är en ganska ny serie alltså ett nytt avsnitt varje vecka)
    Efter den dagen så gjorde min kompis en tatuering på handleden med ordet ”mamma” & på kvällen efter att jag fick veta att hon gjort det började jag tänka hur hennes mamma tyckte om det osv hon är ju bara 16 & man ska ju inte ha tatueringar vid den åldern.
    Men helt plötsligt kommer en bild upp där hon går fram till sin mamma och visar tatueringen, hennes mamma frågar ”jaha varför just mamma?” & då säger min kompis ”vadå ska jag tatuera in Pappa eller?” (Hennes pappa & mamma är skilda och hon gillar inte sin pappa för han hade lämnat dom för länge sen)
    Så nästa dag frågade jag henne om vad hennes mamma tyckte och hon berättade att hon tyckte det var fint osv men sen att hon frågade varför hon skrev mamma och hon berättade exakt det jag hade sett i mitt huvud jag blev helt chokad & kunde inte säga det till henne för det är ju svårt att tro på när jag säger vad jag sett i mitt huvud eefter hon hade berättat allt , borde sagt det innan 😛
    Men det är inte så konstigt för alla på min mammas sida har fått sånna drömmar tex att min mamma en gång drömde att hennes kusin var gravid och sen fick hon reda på det nästa dag..
    Men det jag undrar är om man kan träna det ? Alltså om jag har något ”sjätte sinne” kan man förbättra det då? isf hur? tacksam för svar 🙂 !

    • Hej L!
      Åh, vilka häftiga upplevelser! Du har då verkligen ett sjätte sinne.
      Spännande att det tycks gå i din släkt också.
      Jag tror absolut att du kan träna upp det. Kanske genom att försöka känna in saker och vara uppmärksam på allt som kommer till dig.
      Spännande!

  6. har alltid gillat din blogg och måste verkligen hålla med om att det här inlägget om titanic är lite kusligt.. själv tror jag inte på slumpen så jag tror absolut att han förutsåg titanics undergång, dock kanske han inte visste att det var just titanic det handlade om??

  7. hi hi min familj var på besök till en gammal dam hon hade sparat den svenska tidningen när titanic sjönk det var ganska coolt hon sa att hennes mosters granne åkte på båten.

    • Hej Ponken!
      Ja, det är intressant med gamla tidnings artiklar. Men det måste ha varit obehagligt att se just den till Titanic också kan jag tänka mig.

  8. Jag har sett filmen och jag håller helt klart med dig! Det är en bra story att göra en film om men jag tycker att det finns miljoner andra idéer är Titanic tragedin! Har också hört att några dog när filmen gjordes (är inte säker men har hört det ryktas) I så fall är det en hemsk film. Skaparna av filmen värkar inte ha någon allt respekt för olyckan…
    Nåväl.. det var ett kusligt sammanträffande med boken 😮 Jag tror inte att detta hände av en slump utan att han visste om detta.. Han kanske kunde berätta sin upptäckt och räddad skeppets passagerare. Fast jag tror inte att han skulle få någon respons av att få passagerarna av skeppet.

    Ett awesome inlägg som vanligt:D Ha det bra!
    Mystiska kramar Sibunaaamanda:)

    • Hej Sibunaamanda!
      Nej, de hade verkligen ingen respekt.
      Ja, det är riktigt kusligt sammanträffande. Man undrar verkligen hur det var när författaren skrev boken.
      Tack så mycket för att du gillade inlägget! 🙂
      kram tillbaka!

  9. Verkligen en läskig bok. Det skulle kunna vara en fantastisk slump men tycker det verkar lite för otroligt 😛 Något är skumt..

    Så det finns alltså folk som inte vet att Titanic har hänt på riktigt? O_o Trodde jag alla visste..

  10. Jag undrar var man kan få tag i boken. Hade faktiskt varit intressant att läsa. Jag funderar på att bli lärare efter gymnasiet och sedan högskolan… Och en av de saker jag vill lära ut för eleverna är just… Titanic var på riktigt!

  11. jag håller med om att det är osmakligt att göra en film av något som titanic. speciellt när filmen är ett kärleksdrama,såklart vissa inte tror att titanic har hänt när dom hittar på en film och ingen pratar om den riktiga titanic,bara filmen. tyvärr :/ därför har jag aldrig kollat på titanic,tycker det är hemskt att göra något sånt om en riktig händelse och sen ändra om det -.-

  12. är också väldigt inne på ‘det övernaturliga’ läser och ser på tv så mycket jag kan och hinner med,många gånger stöter jag på ämnet som kallas slumpen,och det tror jag att detta är också en slump alltså,säg bara det faktum att någon person med hög ställning hade läst boken och behållt dom flesta måtten i sitt minne,för att sedan förverkliga sin dröm om att bygga Titanic,och ej att förglömma,i boken heter båten,titan,men jag håller med,det är ju faktiskt lite kusligt om man jämnför bokens titan mot verklighetens titanic

    • Det har du nog rätt i. Men lite rysnings skapande är det ändå…
      Härligt att du också är så inne på det övernaturliga! 🙂

Kommentera

