Den magiska kraften i hår.

I dag ska vi prata hår!
Oki, så jag har haft långt hår nästan hela mitt liv men de senaste åren har jag haft kort men nu sparar jag ut igen och… Vänta!
Inte den typen av hårprat!
Vi ska tala om de magiska tankegångar som folk har haft om hår genom tiderna, vad det betyder att drömma om hår och vi ska även titta närmare på den mest kända långhåriga personen från sagovärlden.

Hår har alltid setts som något mycket magiskt. Det finns många vidskepliga tankar kring vad man ska göra med avklippt hår. I Kina finns en tradition som gör att man gömmer hår i väggarna och franska bönder brukade begrava sitt hår i jorden för att undvika att onda krafter fifflade med det.
Magiker har genom tiderna gömt sitt avklippta hår för att ingen ska förhäxa dem genom att ta vara på det. Hmm, frisörer har inte bara makt över sina kunders utseende utan även deras magiska välgång alltså… ^^; Det är rent hårresande…

Långt hår anses ha större magisk kraft än kort och det sägs att en magiker kan höja den magiska kraften i en förtrollning genom att skaka på sitt långa hårsvall.
Hår kan också hjälpa en att ta reda på om en person blivit förhäxad. Enligt tysk folktro ska man lägga en liten påse med hår på personens mage. Ifall håret i påsen är trassligt tre dagar senare är det ett bevis för att personen är förhäxad. Detta kan man lösa genom att klippa av lite av den förhäxade personens hår och slänga i elden. Då kommer förhäxningen slå tillbaka på förhäxaren.

På ett symboliskt plan representerar hår styrka och sensualitet. Inom drömtolkning visar vårt sätt att behandla vårt hår hur vi hanterar våra sensuella drifter, vår självbild och inre styrkor. Att fläta och sätta upp sitt hår kan därigenom i en dröm symbolisera hur vi anpassar oss efter vår omgivning och att vi pressar oss att tänka och vara på olika sätt som inte är naturliga för oss. Att klippa sitt hår i en dröm kan stå för att vi begränsar oss själva och inte tillåter oss att leva ut vår fulla potential. Långt hår i drömmar visar istället att vi lever ut våra ursprungliga och naturliga sidor och vår inre vildhet.
Detta är så klart bara allmänna tolkningar. Vad en hårdröm står för påverkas naturligtvis mycket av ens personliga attityd till sitt hår. Men nu ska vi inte hårdra detta utan gå vidare istället.

Jag kan ju självklart inte avsluta detta inlägg utan att nämna några ord om Rapunzel. Det vore ju alldeles hårribelt! Hon är ju den mest kända långhåriga karaktären i sagovärlden.
Sagan om Rapunzel nedtecknades av bröderna Grimm i början av 1800-talet. Bröderna Grimm var två tyska språkforskare som skrev ned olika folksagor som fram tills dess framför allt förts vidare i muntlig form. Deras version av Rapunzel är baserad på Charlotte-Rose de La Forces historia Persinette som ursprungligen publicerades 1698.

Men för att återvända till Rapunzel: En ondskefull häxa stängde in henne i ett torn utan dörrar. Häxan tog sig in i tornet genom att skrika upp till Rapunzel: ”Rapunzel här jag står, släpp ner ditt långa hår.” Eftersom Rapunzel hade världens längsta hår och tydligen också inte var ett dugg håröm kunde häxan klättra upp på hennes hår.
En dag gick en prins förbi tornet och hörde häxans rop. Han blev nyfiken och gick senare fram till tornet och ropade samma sak.
Eftersom Rapunzel tydligen inte kunde skilja på häxans röst och en prins röst (eller kanske just därför) lät hon honom klättra upp. De blev ögonblickligen djupt förälskade och bestämde sig för att rymma iväg. Men häxan upptäckte deras plan och klippte av Rapunzels hår och förvisade henne till en avlägsen stuga. Då var det klippt! Häxan lät sedan det avklippta håret hänga ut genom fönstret som ett rep.
Prinsen fick en sådan chock av att möta häxan uppe i tornet att han föll ner och stack ut ögonen på törnar på marken. Han sökte efter Rapunzel i flera år. Till sist fann han henne och återfick då synen i ren glädje.
Vad tror ni hände sen?
Jo, de levde lyckliga i alla sina dagar…. Tills de skilde sig. Nej, jag skojar bara! 😉

Vad anser ni om de magiska tankarna om hår?

Vad har ni för frisyr?

39 svar

  1. Hmmm… Så du säger att mina förtrollningar kommer att funka igen om jag bara skakar på mitt långa hår?
    Jag förstår…
    Där har vi en till anledning till varför jag inte ska klippa mig! Såklart… mina ”smarta” vänner som tänker ”logiskt” och som vill att jag ska ha ett ”ordentligt” jobb kommer ju inte tro på det. men men… Hur får man folk att sluta tjata om att man ska klippa sig? Några förslag?

    • Hej Henry The Demon!
      Klart du inte ska klippa dig! Långt hår är snyggt. 🙂
      Hmm, du kanske kan göra en ”sluta tjata” förtrollning? ^^ Fast hur en sådan går till vet jag inte… 😛

  2. Hej! Långt hår på tjejer är snyggt, men jag
    är man så jag kör kort. Funderar på att raka bort det då mina Tvillingbebisar älskar att slita i det! (Aajj!) Sen kanske jag slipper bli påhoppad av någon häxa! 😉

    Cheers

    • Hej J.W!
      Jag tycker att långt hår är snyggt på både tjejer och killar. 🙂
      Ah, ha, ha fast dina tvillingar kanske blir besvikna om du rakar bort det? Vad ska de då dra i? ^^

  3. På tal om Rapunzel: Det ska förmodligen komma ett efterföljning på Disney’s ”Tangled” som heter ”Tangled Ever After”. Har inte sett trailern, men dock måste erkänna att ditt skämnt om skilsmässa skulle vara ett spännande handling för detta film. Dock så finns skilsmässor inte i Disneys sagovärld… Snyff…
    Haha! Hårribelt!
    Kan förstå att hår har används för att gestalta sensualitet och styrka. Det finns ett gammalt ordspråk som säger: ”håret är ett kvinnas krona” (tiara, alltså). Många länder genom tider, t.ex. 1700-taöets Sverige och nytidens Iran, är det förväntat att kvinnor ska täcka håret. Några tror att dessa normer kommer just från att håret anses vara så sensuellt. Spännande med med folktron om hår! Hm. Kanske borde jag gömma mitt hår i väggar…
    Spännande med mer drömtolkning! Dock måste säga att jag har aldrig drömt nått om mitt hår. Tråkigt…
    En annan rätt känd figur soms mest viktiga egenskap är dennes hår är Medusa. Medusa var en vacker kvinna som förvandlades av gudinnan Athena till en ful varelse med ormar som hår. Om man såg på henne förvandlades man till sten. Varför hon förvandlades finns det många versioner om: antigen sa hon eller hennes beundrare att hon var skönare än Athena, eller så hade hon sex med Poseiden i Athenas tempel. Dem mörkaste versionen är att Poseidon våldtog Medusa och Athena ändå bestraffade henne. Men hursomhelst det ända som beskrivs i hennes ”hemska” utseende är håret som bestog av ormar. Låter som ett rätt häftigt utseende, eller hur? 🙂
    Jättekul inlägg!

    • Hej maaretta!
      Ha, ha vilken oväntad twist om de skiljde sig i nästa film. 😀 Skulle vara lite kul på något sätt….
      Ah, egentligen kanske jag borde ha tagit upp Medusa här. Hon är mycket intressant.
      Tack så mycket för att du gillade inlägget. 🙂

  4. Jag har bobbat hår, men jag kan inte göra några frisyrer så jag låter det växa ut igen.

  5. Nu har du FLERA veckor i rad lyckats välja ämnen/teman som jag – och jag verkar inte vara ensam om att tycka så – gillar högt och rent. Tänk om du och jag skulle mötas IRL nån gång, Miss Magic Girl. Vi skulle säkerligen ha MYCKET att diskutera och samtala om. Det är i alla fall jag övertygad om.

    Din berättelse om Rapunzel är en söt och sorglig historia på samma gång. Jag tycker att du har hittat en riktigt bra infallsvinkel på densamma. Vilket indikerar att det nog finns en skrivartalang inom dig.

    På tal om hår, så skulle jag vilja lyfta fram även berättelsen om Simson och Delila, se exempelvis: http://www.brobyggarna.org/200.simson.html .

    Simson var en Guds nasir. En nasirs yttre tecken var bland annat att hans hår växte fritt. Ingen rakkniv fick gå över hans huvud så länge han var nasir. I Simsons fall gav hans fritt växande hår honom en övermänsklig styrka. Han var/blev stark som en Fantomen eller Stålmannen, skulle man kunna säga.

    Men så råkade Simson att bli kär i en kvinna som hette Delila. Och det vet man ju hur kvinnor är – dvs OPÅLITLIGA. *blink*

    För att säga det rakt på sak: Delila förrådde Simson genom att lura av honom hans hemlighet bakom varför han var så stark. Han avslöjade för henne att hans styrka satt i håret.

    När filistéernas hövdingar, vilka hade erbjudit Delila 1 100 siklar silver var som ersättning för att få veta hur de skulle kunna övermanna och besegra Simson, fick veta hans hemlighet, skred de till verket för att försvaga Simson.

    En gång när Simson sov kallade Delila på en man som smög sig fram till den sovande nasiren och skar av honom hans sju flätor. Därmed försvann i ett nafs Simsons övermänskliga styrka. Han blev lätt som en plätt tillfångatagen av filistéerna. För säkerhets skull tog de även och stack ut ögonen på honom. Sedan satte de honom i slavarbete i ett fängelse.

    Senare fick dock Simson sin revansch och dödade sina fiender, sedan dessa glömt bort – eller kanske snarare struntat i – att regelbundet renraka hans skalle.

    • Hej bbnews!
      Åh, vad kul! tack! 🙂
      Ja, jag tror vi skulle ha riktigt kul om vi träffades och talade IRL. 😀

      Jag hade ursprungligen tänkt ta upp historien om Simson och Delila men tänkte sen att inlägget skulle bli lite för långt.
      Det är verkligen en blodig och hemsk historia. Men den är ett bra exempel med den symboliska kopplingen mellan styrka och hår.

  6. Nice inlägg som vanligt 😀
    Wow, hår.. Inte mitt främsta attribut direkt, eller jo, förutom mina enorma pupiller xD
    Men men, mitt hår är väl typ långt, halvlångt i alla fall (något min mamma stör sig på xD), och tjockt, så det är helt hopplöst att hantera, särskilt med alla tovar ^^’
    Hårmagi, hmm.. Ja, det skulle jag väl kunna tro på, men den tyska versionen verkar lite creepy, om håret är trassligt 3 dagar senare bör man nog snarare flippa ur och få panik.. Det skulle jag göra i alla fall 😛

    • Hej bias94!
      Tackar! 🙂
      Du kanske borde testa lite hårmagi då? ^^ Nästa gång du gör något magiskt får du testa och skaka på håret och se om det hjälper.
      Det som dessutom är lite dumt med den där hårpåse formeln är att jag tror att det är svårt för håret att inte vara lite trassligt efter tre dagar.
      Därigenom kommer man ju alltid kunna bevisa att personen är förhäxad. Och därigenom alltid få panik! 😛 Inte särskilt bra… :S

      • Haha, ja, jag kanske borde göra det, får tänka på det 😀
        Haha, ja, det är rätt dumt, minst sagt, klart att det är trassligt liksom.. 😛

  7. älskar din blogg!!!!

  8. och jag har kort hår 😉

  9. Ganska bra, men hur kommer du på allt? läser du från böcker och m.m? P.S. Älskar denna sida! ❤

    • Hej Evelina!
      ja, jag gör en massa research inför varje inlägg.
      Har en enorm boksamling om dessa ämnen och läser även på nätet och så vidare..
      Tack så mycket för din fina kommentar! 🙂

      • Jag älskar din blogg. Jag läser väldigt mycket jag också. Jag har läst alla Twilight och alla Harry Potter. Och väldigt mycket mer. Jag ska börga med kitty serien. Ha en mystisk dag…

        XD

  10. kan du nån gång skriva om ungdomens källa?? skulle vara väldigt roligt isåfall 🙂

  11. Hår är fint <;
    Haha jag har ganska långt vågigt hår och raklugg, Förr hade jag nästan ner till midjan, men frisörskan var idiotisk och klippte av till axlarna ._.

  12. Hmm.. Gömma hår i väggarna.. Det kan ju vara bra isolering kanske x)

    Väldigt hårigt inlägg det här x)

  13. Vad kul med ett hårinlägg. Hår är magiskt! Jag älskar hår och
    är totalt besatt just nu. Mitt hår är 60cm långt, guldglänsande,och självlockigt. ^^ Vill ha åtminstone till knäna och kommer aldrig klippa mig! Det är mysigt med långt hår utefter ryggen som värmer. 🙂

  14. Hej jag har jättelångt hår! Kul att du hade ett inlägg om hår. Jag brukar ha flätor eller tofs, men ibland har jag en rysk frisyr. Så här gör man: fläta håret i två flätor, sen lägger man upp dem på huvudet och andvänder hårspännen för att fästa. Vilka frisyrer brukade och brukar du ha! 

  15. Jag råkade stöta på en artikel här om dagen som handlade om just långt hår. Något som är värt att läsa tycker jag! Låter länken tala för sig själv:
    http://www.sott.net/articles/show/234783-The-Truth-About-Hair-and-Why-Indians-Would-Keep-Their-Hair-Long

  16. Jag har långt hår och min teori är att mitt undermedvetna förutsåg att jag skulle bli trollkarl och tyckte det var bäst att jag hade långt hår och därför såg till att jag skulle få det.

  17. fantastisk blogg

  18. Jag har hår ner till mina knäveck och min mor vägrar låta mig klippa mig, hon låter mig bara toppa mig vartannat år och då tar hon 2-3 decimeter varje gång men håret växer ultrasnabbt ut igen, jag vet inte vad jag ska göra… Det är som om mitt hår har eget liv!

  19. Hmm… Skulle jag verkligen behövt klippa mig om mitt hår är magiskt?? Men om det är magiskt kanske jag skulle klippa mitt hår hemma?

    • Hej Ellie!
      Ja, jag klipper mig själv hos frisör och har aldrig märkt några negativa magiska effekter. Så det kan knappast var SÅ farligt att klippa sig utanför hemmet. 😛

  20. Ju längre hår desto mer magi i håret!?

  21. Jag har haft hyfsat kort hår i några år men lät det växa ut till axellängd efter ett tag för att sedan klippa av det för 3-4 månader sedan. Efter det blev jag mycket oftare sjuk o började tänka på just det om hårets magiska krafter. Det håret jag klippte av sparade jag o har i buntar i en flaska hemma i sovrummet xD Inga häxor kommer åt det som tur är, rummet är skyddat av magiska föremål så förhåppningsvist klarar jag mig utan förhäxning!

Kommentera

