Den mystiska cirkeln i Östersjön.

Idag ska vi tala om en mycket spännande och fantasieggande nyhet som hittats i Östersjön. Ett mystiskt cirkelformat objekt som nu får forskare
överallt att lägga pannan i djupa veck och tänka så det knakar.

Mysteriet fångat på bild ovan.

Fyndet gjordes förra året av skattletarna Peter Lindberg och Dennis Åsberg. De var på jakt efter vrak innehållande vin och champagne som de skulle sälja på auktion när de fann det mystiska objektet.
För två veckor sedan sjösatte de en ny expedition där man dök ner till botten för att ta sig en närmare titt. Cirkeln behöll dock sin mystik.
Den ligger på över 80 meters djup och är omkring 90 meter i diameter. Dykarna beskriver att den utgörs av mindre stenblock som är ca 2,5 meter breda och 8 meter långa. Konsistensen liknar sandsten fast mycket hårdare. När de testar att slå på den med en slägga (Aj! Taskigt!) yr det upp något svart som påminner om aska. Som om materialet vore vulkaniskt. Dykarna fick även intrycket av att objektet är magnetiskt. För på ytan satt det små cirklar av småsten.

Dykarna har aldrig sett något liknande. Martin Jakobsson som är professor i geologi vid Stockholms universitet säger efter att ha kollat på bilderna att det är omöjligt att avgöra vad det är baserat på endast foton men att det mycket väl kan vara en naturlig bergsformation på botten. Men att sanningen skulle vara så tråkig tycker jag vore: Botten!

Personligen vill jag gärna tro att det är en utomjordisk farkost eller en enorm diskus. Ha, ha nej, det ena var såklart bara ett skämt… Glöm det där med utomjordingar! En diskus ska det va! 😉

Vad är era tankar om den mystiska cirkeln?

Vad är det egentligen som ligger och lurar i Östersjöns djup?

37 svar

  1. Nice inlägg som vanligt 😀
    Nu måste skeptikern i mig komma ut & säga att det måste vara en naturlig bergsformation, men mysterium-älskaren i mig säger att det antagligen är som skeptikern säger, eller utomjordingar 😛

    • Hej Bias94!
      Tack så mycket! 🙂
      Ha, ha jag gillar hur diplomatisk mysterium-älskaren i dig är som till hälften tar skeptikerns parti… 😛
      Klart man alltid hoppas att det är något utomjordiskt… Tänk så spännande om man hittade något sådant i vårt eget land dessutom!

      • Hehe, jag är en djupt splittrad person 😛
        Ja, det vore sjukt coolt, så länge utomjordingarna inte vill oss nåt illa så klart 😛

  2. Ååh, sitter och ryser medan jag föreställer mig att det kan ligga ett UFO i Östersjön. Om det är någonting som jag är känner stort obehag inför så är det utomjordingar. Tanken på att de kan vara här, föra bort oss på natten och kontrollera oss gör mig så rädd. Varför var du tvungen att skriva om någonting som har hänt i Sverige och sedan koppla det till utomjordningar…

    Nej, nu ska jag ta och lugna ner mig med en film. Troligen Hostel som börjar på 5an nu 🙂 Magic, har du sett den? Den är så underbart äcklig!

    • Hej Jasmina!
      Förlåt! Menade inte att skrämmas fullt SÅ mycket… ^_^;;;
      Hmmm, Hostel har jag inte sett och tror inte att jag vågar nu… Klarar inte av äckliga saker på tv och film.
      Ha, ha alla har sina svagheter som får en att rysa. Men jag håller med dig om att tanken på alien abduction är riktigt obehaglig.

  3. Hmm… Jag läste om den där saken för ett halv år sedan. Tyckte det var jätte intresant då. Tycker det nu också. Men jag dock slutat tro på vad tidningarna, nyheterna och politikerna säger… Det skulle inte förvåna mig om regeringen kommer in och säger ”Det är bara sten, gott folk. Gå hem.” för att senare plocka upp det under månens sken och med militär bevakning.

    Var gällande vad den är gjord av kan vi ju alltid gissa att den är gjord av metorit sten. Vem vet? Det kanske är sånt som ufon består av. Det kanske är billigare än fint tunt hållfast rymd plåt.

    • Hej Henry!
      Ja, det är ju dåligt i fall allt slutar i en cover up. Man kanske borde åka dit och dyka ner i mysteriet själv istället…. 🙂
      Ha, ha vill veta hur rymd plåt är nu… ha, ha 😀

  4. Jag kommer faktiskt ihag nar detta dok upp i tidningen forsta gangen och det fascinerar mig faktiskt nat so otroligt =) Vet inte vad det kan vara, men allt under vatten seger mig Atlantis =P Hoppas dom fortsetter med utgravningarna

    • Hej Sebastian!
      Åh! Jag skulle älska om det fanns en koppling till Atlantis. Det är alltid awesome! 🙂
      Ja, det ska bli spännande att se vad de kommer fram till.

  5. Jamen klart att det är en diskus!
    Utomjordingar har väl också olympsiska spelen, och så kastade nån för långt.

  6. Hm. Jag tror nog att det kan vara ett bergformation. Kommer ihåg att jag läste i naturvetenskap på gymnasiet att berg ”går sönder” (hittade inte finare ord i min så akademiska vokabelsamling) och har genom tiderna glidit in i sjöar och hav. (Fråga vetenskapsmän och kvinnor för smartare förklaring till denna phenomen! Jag fick endast G, så mina kunskaper är rätt begränsade…) Men men, få se om forskarna hittar mer info!
    Dock tycker jag det skulle ha varit spännande med utomjordingar. Tycker att om det kan inte vara ett bra förklaring till denna mysterium, borde det i alla fall vara ett handling till Sveriges nästa sommarblockbuster! 🙂 Titeln skulle se så coolt ut på en poster: ”Utomjordingarnas hemlighet vid Östersjön”!

  7. Varför tycker så många att det är så spännande med ufo. Det vore otroligt mer roligare om det kanske är en förhistorisk kvarleva eller dylikt typ 50 000 år sedan atlantistyp.

    • Hej Peter!
      Varför det är så spännande med ufon? Hmmm, bra fråga… det bara är det. 🙂 Gillar tanken på att det finns mycket okänt ute i universum antar jag. ^^
      Men dina teorier vore också mycket spännande! Ska bli kul att få veta mer när de undersökt den närmare.

  8. Något nedfallande från rymden, kanske en asteroid eller kanske skräp från våra farkoster som är placerade i rymden och faller ner som skrot sen.

  9. säkert nåt fenomen som har lämmnat det efter sig aller så har nåt krashat där

  10. Du har så himla häftiga bilder på din blogg! Dessutom är inläggen himla intressanta att läsa. Bra jobbat!!
    Titta gärna in på min blogg, det skulle göra mig glad. Jag är en tjej med ett stort intresse för fotografering som driver bloggen. Kommentera gärna vad du tycker och om du gillar bloggen följ den vetja!
    Adressen: http://evangelinas.devote.se/ ifall du är intresserad! 🙂

  11. problemet med de så kallade naturliga förklaringar är att dem ej förstör elektronik o instrument på den båten dem använde. får kanske tänka vad vill jag tro på. jag tror inte att den är härifrån.

  12. Den kanske döljer ingången till en bas för utomjordingar 😀

    Vad det än är så är det en intressant grej iaf x)

  13. Sedan objektet har undersökts på plats av dykarna har locket lagts på, troligtvis av myndigheter. Man har inte hört så mycket mer om detta fenomen, förutom påhittade historier, som att Hitler skulle ha satt upp en ubåtsfälla mot ryska ubåtar under andra världskriget. Om det är ett UFO från någonstans i universum eller ett hemligt militärt föremål så tystas det ned av politiker, olika myndigheter och av andra inflytelserika personer.
    Det kan vara ett UFO eftersom det består av bränt material. Då tänker jag att objektet har brunnit av friktionen genom atmosfären, inträdet mot jorden, släpspåren på sjöbotten efter landningen. Vad säger just att farkoster ska vara byggda av metall? Den kanske var byggd i ett annat material för att kunna färdas i ljusår och klara dess påfrestningar genom olika dimensioner i rymden. Men oavsett vad det är och är mystiskt så gör upptäckten mer än spännande, eller hur?

  14. Hej MMG, vilken fin sajt du har och med så intressanta artiklar. Jag tror den där cirkelformationen är skrot någon dumpat där. Inget mystiskt alls.

  15. Kanske det är en tids kapsel från före istiden med någon nedfryst forskare som ville se vad som hände efter istiden

  16. Hej av ren undran (Vet inte om du vet detta eller inte) så har du väl hört talas om Atlantis en civilisation som ligger under vatten någonstans på havets botten som en del säger är sant och en del säger att det är falskt men Forskare har upptäckt att mellan england och danmark fanns det en gång en ö som var befolkad men sjönk under vatten och man har hittat rester från den civilizationen som pilspetsar och tagit reda på att det en gång var en ö som låg där så det kanske är vad grekerna kallade Atlantis. Fast jag har ingen aning om hur dom ens skulle ha fått reda på att det existera eller ens kunnat ta sig dit men endå.

  17. http://thebalticanomaly.se/current-facts/
    Här finns massor av ”ny” information ang både vidare expeditioner och om vad som faktiskt redan är ett faktum..

  18. Det kan vara en nedsänkt vulkan bara. Ganska enkelt svarxD

  19. Vad är en diskus?

Kommentera

