Drömsymboler del 1: Inbrott.

I dag inleder jag en ny serie här på bloggen. Yay!
Förut brukade jag ju tolka drömmar som ni läsare skickade in till mig. Tyvärr så har jag blivit tvungen att ta en paus med det eftersom jag inte har den tid längre som krävs för att ge varje drömtolkning den uppmärksamhet jag vill. För att gottgöra detta tänkte jag istället då och då återkomma med inlägg som tar upp vissa vanliga drömsituationer. När jag skrev mitt inlägg om udda bloggsökningar märkte jag att väldigt många hade sökt på saker i stil med: ”Inbrott i dröm”, ”drömtolkning inbrottstjuv” osv.
Därför tänkte jag i detta första inlägg i denna serie diskutera vad inbrott i drömmar kan betyda och förhoppningsvis hjälper det några att tolka sina egna drömmar. 🙂

Drömtolkning är som att lära sig tänka i ett helt nytt språk: Ett språk av symboler.
Inget i en dröm bör tolkas bokstavligt. Allt bör ses som metaforer för annat. Det kanske låter svårt först men när man väl kommit in i ”tänket” så blir allt bara klarare och klarare. Till en början kan det dock vara svårt att själv förstå alla symboler och då kan det vara bra att göra research om dem för att få igång sin egen associationsförmåga.

Låt oss då analysera ”inbrott”.
Ordet innehåller en mängd olika symboler:
Ett hus inbrottet begås i, personer som utför attacken och drömmarens egna känslor kring händelsen.
Låt oss titta på en sak i taget!

Hus:
I drömmar är ett hus en klassisk symbol för drömmarens egen personlighet. Hur huset ser ut visar hur drömmaren känner sig inombords. Ett hus som är rörigt och stökigt är ett tecken för att drömmaren är fylld av outredda känslor osv. Alltså vet vi när vi går vidare i vår tolkning av inbrott i en dröm att det handlar om något som bryter in i drömmarens sinne… Detta skulle då kunna vara allt från en ny insikt till känslor som drömmaren förträngt och som plötsligt pockar på uppmärksamhet.

Inbrottstjuvar:
Då blir nästa fråga: vad är det som vill bryta fram till drömmarens medvetenhet? Detta kan vi få ledtrådar till genom att ta en närmare titt på vad det är för typer som begår inbrottet. Är de bovar i rånarmasker? Då måste man tyvärr inse att vilka känslor det än är som försöker komma upp till ytan så är de fortfarande maskerade och dolda i nuläget. Är det läskiga monster som begår inbrottet kan man tolka det som att det handlar om känslor och tankar som ter sig extremt skrämmande för drömmaren. Något som drömmaren skräms av inom sig själv. Kanske förträngda minnen eller så… Ifall det är en enorm pannkaka på två ben som försöker bryta sig in i ens hus kanske drömmen handlar om begär efter mat eller njutning drömmaren inte unnar sig själv osv… (Vadå? Inget är långsökt när vi talar om drömmar…)

Reaktion:
Slutligen måste man titta på hur drömmaren reagerar på inbrottet. Är det med rädsla? Är det genom att slåss för sitt hem? Eller är det rent av med glädje? (Yay! En enorm pannkaka!) Reaktionen visar hur drömmaren hanterar känslorna, tankarna eller den nya insikten som försöker nå upp till medvetandet genom drömmen.

Sen är det såklart en helt annan typ av dröm ifall man inte blir utsatt för inbrott utan själv begår ett inbrott. Då skulle jag snarare tolka drömmen som att den handlar om att man försöker ta något som man egentligen vet att man inte förtjänar / kan få. Kanske försöker man locka fram en särskild reaktion eller respons hos en person man inte kan få det från eller så inkräktar man på någon annans område i en social situation.

Jag hoppas att detta inlägg gav er lite nya verktyg för era drömtolkningar!

Har ni drömt om inbrott någon gång?

Har ni någon egen tolkningssynvinkel som jag missade?

Nästa fredag bör bara de modiga kika in! För då blir det gastkramande kusligt igen! 😉

26 svar

  1. Nice inlägg som vanligt 😀
    Inte så förtjust i pannkaka, men det är ätbart 😉
    Hmm, hoppas jag är modig nog att kika in nästa vecka ^^’

  2. Vilken bra idé, Miss Magic Girl! Att inleda en drömsymbol- och drömtolkningstipsserie! Detta ämnesområde är, i alla fall i mina ögon, lika populärt och spännande som spöken, monster och ufon.

    Din första artikelserie i din nya ämnesserie bådar mycket gott. Här finns fullt med intressanta infallsvinklar, något som avslöjar att det här med drömmar och drömtydning är ett ämne som du såväl kan/behärskar som är intresserad/fascinerad av.

    Jag tror att detta ny(gaml)a bloggtema kommer att locka ännu fler läsare till din så läsvärda – och, inte minst, estetiskt tilltalande – bloggsajt.

    Konstigt nog har jag, såvitt jag nu minns, aldrig drömt om tjuvar och inbrott. Jag drömmer mest om personer, av båda könen, som krånglar till livet och tillvaron för mig och hindrar mina planer från att implementeras. Det är sällan några roliga eller trevliga drömmar. När jag vaknar, känner jag mig ofta både irriterad och småilsken över att jag jämt ska bli så motarbetad.

    Tror du som jag, Miss Magic Girl, att de flesta drömmar man har handlar om olika sorters strul som man råkar ut för i sitt dagliga värv? Inbrott och kontakter med tjuvar är ju, på sätt och vis, ETT, av flera, tecken på den här sortens strul jag syftar på. Att saker och ting sällan utvecklas som man önskar, utan det läggs krokben för en, både i symbolisk och bokstavlig mening.

    FDETDA: Verkligen tråkigt det där du skriver, Miss Magic Girl, att du inte längre hinner med att tolka dina bloggbesökares drömmar. De drömanalyser som du har gjort, och som jag har kunnat ta del av, vittnar entydigt om att du är jätteduktig inom detta gebit.

    Å andra sidan är du duktig på nästan allt som har med magi och mystik att göra. (Varvid allra bäst är att du inte låter fantasin skena iväg åt tjottahiti till utan normalt bibehåller en ganska nykter inställning till de spännande fenomen du beskriver på din blogg.)

    Men så är ju också din blogg, i alla fall i mina ögon, en av Sveriges absolut bästa på sitt område. Vilket yttrar sig i att det tyvärr också finns en del copycats som ohämmat stjäl både text och bild från dig. Men dem får du sätta onda ögat på – eller dra till med en trollformel som förvandlar dem till kvackande, vårtfyllda padda eller så… 😉

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! Roligt att du gillade min idé för denna nya inläggs serie. 🙂
      Jag tycker själv att det är mycket roligt och intressant med drömtolkning. Mycket för att drömmarnas språk utmanar en att tänka i helt andra banor än man vanligtvis gör.
      jag tror absolut att drömmar ofta speglar saker som stör och påverkar en i vardagen. Jag drömmer ofta om saker jag läst eller sett på dagen.
      Ja, det är synd att jag inte längre har tid för att tolka inskickade drömmar. Just nu är dock mitt personliga liv alldeles för fyllt av andra saker jag måste göra.
      Jag vill väldigt gärna fortsätta med bloggen men därför kan jag inte ta på mig ännu mer än varje veckas inlägg. Jag hoppas dock att jag i framtiden kan ta upp drömtolkandet på nytt
      eftersom jag tyckte det var väldigt intressant och givande.
      Tack så mycket för dina fina ord om min blogg! De gör mig så glad! 🙂
      Ah, copycats är något man får acceptera att det finns på nätet. Det är fruktansvärt frustrerande men det finns inte så mycket att göra åt det…
      Fast jag gillade dina magiska idéer…. he, he 😉

  3. Hej!
    Jag bara ÄLSKAR dina inlägg om drömmar & drömtolkning, dom är SÅ intressanta, bra, och roliga (speciellt det där med pannkakan xD)!

    Jag har själv drömt att det blir inbrott, och den var lite obehaglig, för ledaren för hela inbrottsligan var min kära syster :S Jag har för mig att de hade rånarluvor…

    Jag tycker det är jätteintressant med drömmar, och vill gärna lära mig att tolka dom också, så TACK för den här UNDERBARA bloggen! 😀

    MVH
    BonnyBoe

    • Hej BunnyBoe!
      Åh, jättestort tack! 😀 Jag är så glad att höra att du gillade inlägget! De kommer många fler om drömtolkning i framtiden! 🙂
      Läskig men intressant dröm. Att drömma om sin syster kan stå för lite olika saker. Om det är en yngre syster kan det symbolisera ens egna minnen och erfarenheter
      från den åldern. Om det är en äldre syster kan det stå för egenskaper man eftersträvar eller ser upp till. Ens egna styrkor och handlingskraft.
      Ett syskon kan också stå för mindre utryckta delar av ens egna personlighet.

      Tack igen för dina fina ord om min blogg! They made my day! 🙂

  4. Vad coolt att kunna tolka drömmar! Och så tycker jag personligen att det skulle vara coolt att överhuvudtaget kunna drömma ”ovanliga” drömmar. Jag drömmer nästan endast om saker som har hänt under dagen. T.ex igår så lyssnade jag på radio men det var så dålig mottagning att låten inte hördes. Och i natt drömde jag att jag spelade upp samma låt för mina vänner, men det var störningar i låten, precis som det hade varit under dagen. Mina drömmar är alltid så där och det skulle vara spännande att drömma drömmar som kommer ”från ingenstans” istället.

    Förresten Magic, vill du veta en sak? Det är tack vare dig som jag började intressera mig för religion (är väldigt inne på Wicca för tillfället), vilket har lett till väldigt bra betyg i religion i skolan. Så man tackar 😀

    • Hej Jasmina!
      Tack! Att tolka drömmar kan alla bli bra på. Det gäller bara att börja tänka i rätt banor vad det gäller symbolerna.
      Ah, tråkigt att dina drömmar är så alldagliga. Kanske skulle hjälpa i fall du började föra drömdagbok.
      Det är ofta så att ens drömmar blir mer intressanta ifall man börjar ge dem riktigt mycket uppmärksamhet. Till en början kanske de är ungefär likadant som innan
      men efter ett tag kanske de utvecklas. Har hört om andra som aldrig drömt något och som fått fantastiska drömmar av att börja försöka minnas mer och skriva upp det lilla de kommit ihåg.
      kanske skulle kunna hjälpa dig?

      Åh, vad kul att du blivit så religions intresserad! 🙂 Det är verkligen mycket fascinerande med olika tros system och tankar. Säger så mycket om människan och vår historia.

  5. Hmm… Drömtolkningar?
    Nej tack. Jag försöker fortfarande med drömkontroll och OBE. Det går…
    inte så bra… Kan man säga…
    Antigen så misslyckas jag med drömkontrollen och drömmer en riktigt upp fu*kad dröm eller så drömmer jag att jag misslyckas med drömkontrollen… Det är väldigt frustrerande!

    Och hur vad tycker du om den där drömmen jag hade som jag skickade till dig? Jag har absolut ingen aning om vad det ska vara och det sista låter nästan som en dålig cliffhanger.

    • Hej Henry!
      Ah, det låter verkligen frustrerande med dina drömkontrollsförsök. Det finns väl inte annat att göra än att fortsätta försöka men
      jag förstår att det måste kännas mycket irriterande.

      Hmm, jag har tänkt över drömmen du skickade till mig. Jag hade tänkte skriva ett mail men jag kan väl lika gärna skriva ner lite tankar här antar jag…
      Drömmens miljö är ju i skogen och naturen. Detta skulle jag tolka som att den fokuserar på dina mest grundläggande och naturliga sidor. Kampen med vargarna och varulven skulle jag tolka som en symbol för rädslor inom dig. Rädsla är en grundläggande känsla inom människan. Den typen av naturliga känslor uppenbarar sig ofta som djur i drömmar.
      Tror drömmarna handlar om något som du kämpar med inom dig själv. Grundläggande naturliga känslor som du egentligen inte behöver vara rädd för.
      Att det egentligen inte är något att vara rädd för visar drömmen genom att du alltid är den som är aggressiv först i drömmen.
      Något åt det hållet har jag tänkt… Hoppas det var till någon hjälp. Kanske i alla fall kunde ge dig en ny vinkel att själv fundera vidare utifrån…

  6. Bra analys. Alltid spännande att läsa om drömtolkning.

  7. Mej veterligen har jag inte drömt om inbrott och tjuvar men drömmer desto mer om att jag är ute på vägarna och kör bil eller åker buss/tåg ibland t.o.m att jag flyger i lätta flygplan … vad det nu kan betyda?

    • Hej Anonymous!
      Drömmarna handlar kanske om din resa genom livet och tillvaron. Hur du tar dig framåt i din egen utveckling osv. 🙂

  8. Jag drömde att jag var i ett stort, vitt hus med en massa Alice i Underlandet- figurer och sen försökte jag rymma och hoppade ut genom fönstret. Fattar inte vad det betyder!

    Ha det gött!

    • Hej AnFallenAngel!
      Hmm, Alice i Underlandet sakerna kan mycket väl bara var influerat av att du sett den filmen eller läst boken nyligen eller så?
      Ett fönster kan symbolisera hur vi uppfattar omvärlden och ser ut i tillvaron. På något sätt tyckte du hoppa ut ur ditt eget inre i drömmen för att ta dig ut i omvärlden. Kanske står drömmen för att du för tillfället har fokus på händelser och saker utanför dig själv. En utåtriktad period?

  9. Hej! En riktigt bra tolkning! Är väldigt tacksam för det här inlägget. Jag drömmer ofta om att jag har inbrott. Det kan vara olika som gör inbrottet, ena stunden är den en clown, men för det mesta är det den klassiska tjuven i rånarluva. Ibland är det flera och ibland är det bara en, samt att det är olika vilka som är med mig på min sida. Ibland är jag själv, ibland med kompisar och ibland med familj. Det är hursomhelst väldigt obehagligt, då jag själv haft inbrott i mitt hus. Jag brukar berätta dessa drömmar för min bästa kompis och idag sa hon helt enkelt att jag drömmer detta alldeles för ofta. Så hon skulle ta reda på vad det betydde och då kom detta inlägget upp! Så jag är väldigt tacksam att äntligen fått svar samt åt min kompis som äntligen fick mig att leta svar. Så då tänkte jag hjälpa henne. Hon har en dröm som kommer tillbaka med jämna mellanrum, men inte speciellt ofta, 1 gång per år kanske? Från början var hon i ett rum fyllt av människor hon älskar men i varje dröm försvinner någon. De blir alltså färre och färre hela tiden. Jag kan väl tänka mig att det har något med att göra att hon är rädd att förlora de hon älskar? Men det vore kul att få en tolkning på 🙂 Så tusen tack igen 🙂

    • Hej Rebecca!
      Vad glad jag blir att höra att detta inlägg hjälpte dig 🙂
      Vad det gäller din dröms vän så är det så att människor man drömmer om vanligen inte symboliserar sig själva utan är symboler för sidor och tankar inom drömmaren själv. Därför skulle jag tolka din väns drömmar som att det handlar om hennes egen utveckling. Sidor av henne som varit en stor del av hennes förflutna försvinner vartefter. Vilket är naturligt genom att man blir äldre och utvecklas och förändras. 🙂

  10. Hej!

    Jag drömde nyligen en dröm om ett hus som jag hade varit väldigt tacksam om du kunde hjälpa mig med:

    Jag går in i ett hus som om det vore världens mest naturliga sak för att leta efter något. Jag tror inte att jag vill sno något utan jag går dit för att försöka minnas nåt. Huset är ett vanligt tvåvåningshus som är väldigt fint, städat och hemtrevligt. Jag går rätt snabbt till övervåningen och in i ett rum, jag har befunnit mig i rummet tidigare för många år sedan då jag var kompis med hon som bodde där då. Av någon anledning trodde jag nu att huset var ödelagt, och trodde därför att jag bara kunde gå in. När jag inte riktigt vet vad det är jag letar efter där så bestämmer jag mig för att lämna huset, och börjar gå nerför trappan precis när jag ser att en kvinna kommer in genom dörren. Jag blir överraskad och rädd varpå jag gömmer mig snabbt och funderar på hur jag ska förklara mig, hur kan man tro att ett hus är öde som är så fint inrett? Efteråt vaknar jag.

    Det är ju lite omvänt här, då jag utför ”inbrottet”. Tacksam för svar! 🙂

    • Hej Lovisa!
      Intressant dröm. Jag skulle vanligen tolka en dröm där man begår inbrott som att man försöker få en reaktion från någon (eller sig själv) som inte är naturlig.
      Man inkräktar på någon på ett eller annat sätt.
      Men i denna dröm så är ju allt ett misstag. Du söker efter något men du tror samtidigt att huset är övergivet och att det är okej att gå in.
      Kanske handlar denna dröm om en situation där du känner att du ställt till det utan att mena det. Det verkar som att du trampat någon på tårna så att säga men utan att mena det.
      Eller så handlar det om att upptäcka en ny sida av dig själv som känns överraskande eller pinsam.

      Hoppas mina tankar hjälper lite. 🙂

  11. Hej missmagic!
    Jag hade en dröm inatt som va både jobbig men en lättnad som ja önskat hände i mitt riktiga liv.:/ jag och min gamla bästa vän(vi slutade va bästa vänner för att ja bytte klass sen hade vi nt kontakten mer).satt i ett badkar(vi brukade bada tsm när vi va små) och vi pratade om varför vi inte va bff:s längre. Efter en stund började jag gråta och berättade att jag ångrade att jag bytte klass och att de var bara en fas jag gick i genom som tonåring(det är sant). När jag berättade allt för hon kramade hon mig och så började vi hänga med varran och blev bff:s. När jag vaknade fick jag ångest för att det inte hade hänt på riktigt:((.

    • Hej Tildathorin!
      Jag tror din dröm är ett av de fallen när drömmen talar klarspråk istället för symbolspråk.
      Hela drömmen speglar att du önskar att du kunde återgå till hur eran vänskap var innan ni gled isär.
      Det är väldigt smärtsamt att förlora vänner och glida isär folk. Men det är en del av att växa upp. Vem vet, en dag kanske ni hittar tillbaka till varandra och kanske möts ni i ett nytt sammanhang. Man kan alltid hoppas. Men få personer har i vuxen ålder kontakt med sina barndomsvänner tyvärr. Jag hoppas ni ses en dag igen! Eller åtminstone att känslan av ledsnad och saknad kan blekna. ❤

      • Tack!<3, det hoppas jag med jag sakna henne jätte mycket:( Det känns skönt att veta att drömmarna man få berätta sanningen så man kommer in i rätt spår av sitt liv. Jag tycker du är jätte duktig som sitter och gör inspererande svar och inlägg på din fritid. PS: ledsen för stavning:)

      • Varsågod! Jag tycker bara det är roligt att skriva denna blogg och det betyder mycket att höra att du uppskattar det ❤ Kram!

Kommentera

