Drömmar och magiskt arbete.

Jag har förut pratat om drömtolkning och hur man kan lära sig att förstå och tyda sina egna drömmar HÄR.
I detta inlägg tänkte jag titta på drömmar från en ny vinkel. Nämligen ur ett magiskt perspektiv. Detta inlägg kommer gå igenom olika magiska idéer kopplade till drömmar och dessutom lite drömformler som ni lätt kan testa själva.

För länge sedan i primitiva samhällen spelade drömmar en viktig roll. Man trodde att det som skedde i drömmar var del av en andlig verklighet, lika viktig som den värld man befann sig i under vaket tillstånd. Drömmarna fick människan att tro att det fanns en självständig själ eller skugga i människan som levde i drömvärlden. Medan kroppen sov upplevde själen denna andliga drömverklighet.

Nu för tiden är den vanligaste synen på drömmar att de speglar undermedvetna tankar och känslor hos oss. Att tolka sina drömmar kan vara ett sätt för att förstå sig själv bättre.

Inom magin har magiker använt sig av drömmar för att vinna ökad inre visdom, skåda framtiden och till och med ta emot budskap från högre krafter.

En gammal magisk teknik är att sända specifika drömmar till andra personer för att ge dem budskap eller få dem att handla på ett särskilt sätt.
Urtida präster och magiker i gamla Egypten utförde ritualer för att påverka folks drömmar. I Grekland och Rom använde man sig av andliga varelser som hjälpte till med drömmagin.

En legend berättar att tron på att Alexander den Store hade gudomligt ursprung egentligen berodde på sändning av drömmar.

Den sista kungen av Egypten, Nectanebo (folks namn var SÅ mycket coolare på den tiden!) sägs ha sänt en dröm till Alexanders blivande mamma, Olympias. Han gjorde detta genom att tillverka en vaxdocka av henne och över den droppade han saft från olika ökenplantor och läste upp en formel. Detta fick henne att drömma om att hon hade ihop det med den egyptiska guden Amun vilket ledde till att hon själv födde en gud.

Nectanebo sände också en dröm till Alexanders far, Philip av Macedon, som gick ut på att hans fru skulle få ett gudomligt barn. Denna gång använde sig Nectanebo inte av en vaxdocka utan kastade istället en förtrollning över en örn som flög till Alexanders far när han sov och sa åt honom vad han skulle drömma. Ehm? Varför inte bara låta örnen säga att hon skulle få en gudomlig son till Phillip när han var vaken? Det om något skulle väl vara övertygande? En pratande örn liksom! Att örnen säger åt honom vad han ska drömma medan han sover tycker jag känns som att göra allt mer komplicerat än det behöver vara. Men, men… huvudsaken är väl att Nectanebos plan fungerade vilket den gjorde. När Alexander föddes ansåg alla att han var gudomlig.

(På tal om Alexander den Store, läs gärna mitt inlägg om honom och ufon HÄR)

Låt oss nu gå vidare till att prata om lite magiska knep kopplade till drömmar. 🙂

Vill du träffa en bortgången bekant i en dröm?
Då finns det ett magiskt knep som går ut på att bränna Akacialöv, Stjärnanis och Myrra som man först har mortlat innan man går och lägger sig.

Enligt svensk folktro kan man göra så att ens drömmar under natten besannas genom att räkna fönsterruterna eller takbjälkarna i ett rum man sover i för första gången.

Ett annat sätt att få en sanndröm är att sova med lagerblad under kudden vilket jag själv gör med jämna mellanrum.

Man kan också få tydligare drömmar av att ta drömbad. Det kan vara skönt att ta ett bad innan man går och lägger sig. Ännu bättre blir det om man även kan utföra lite drömmagi samtidigt!
Den formel jag tar upp här sägs inte vara kraftfull om den återupprepas regelbundet men är bra för att få igång sina drömresor och komma igång med tydliga drömmar. Droppa 20 – 30 droppar Gråbloms essens i badet (Ej essentiella oljor.) Går att köpa HÄR

Detta är en engångsformel. Vill du fortsätta bada med Gråblomsessens så tar du aldrig mer än 5 droppar i badet.
Gråblomsessens är en bra magisk investering. Den kan även användas i magiska amuletter för att se till att personen alltid återvänder hem säkert och beskyddar mot ondska.

Vad anser ni om drömmagi?

Har ni testat?

38 svar

  1. Detta med drömmar är uppenbarligen ett specialområde, av flera, som du har, Miss Magic Girl.

    På något vis framgår det av hur du behandlar ämnet. På vad du väljer att sätta fokus på. Dvs du vet – känner på dig? – vad som är väsentlig information att lämna och vad som är perifera infallsvinklar, vilka inte tillför ämnet så värst mycket.

    Just därigenom förmår du att engagera dina läsare. Du får oss att tänka till, att begrunda, att reflektera. Just så ska, helst, en bloggartikel fungera. Dock är det få som gör det, fungerar på det viset, alltså.

    En sak som du fick mig att börja fundera över, MMG, har sitt ursprung i detta textstycke; jag citerar här nedan:

    ”Man trodde att det som skedde i drömmar var del av en andlig verklighet, lika viktig som den värld man befann sig i under vaket tillstånd. Drömmarna fick människan att tro att det fanns en självständig själ eller skugga i människan som levde i drömvärlden. Medan kroppen sov upplevde själen denna andliga drömverklighet.”

    FAKTISKT ÄR DETTA VAD JAG OCKSÅ har kommit fram till, när jag i min själ-tråd på ditt forum funderar över vad själen är för något.

    I våra drömmar kan vi sålunda möta personer och (hus)djur som är sedan länge avlidna. Vi kan till synes kommunicera och interagera med dem. Vilket skapar illusionen av att de på något vis fortfarande lever. Vi känner ju så väl igen dem.

    Därifrån är steget inte långt, anser jag, till att postulera och tro att drömmarnas värld faktiskt ÄR en annan sorts verklighet, en icke-fysisk eller andlig sådan, där de avlidna kan leva vidare i icke-fysisk form, dvs som andevarelser.

    Med andra ord: Våra drömmar utgör sannolikt en viktig del i ande- och/eller själ-tron. Kan vi möta de avlidna i våra drömmar, ligger det ju onekligen nära till hands att dessutom tro, att de fortfarande existerar, låt vara i en annan sorts dimension och annan sorts kropp. I en andekropp i stället för den jordiska fysiska kropp som vi begåvats med under jordelivet.

    Det förhåller sig för övrigt likadant med hallucinationer. Många hallucinationer uppfattas som så verkliga och ”naturtrogna”, att de inte upplevs som hallucinationer (= kopior av vår fysiska verklighet) utan fastmer som den riktiga fysiska verkligheten. I den mån figurerna i hallucinationen avviker från den fysiska verklighetens persongalleri, förlägges hallucinationsfigurernas hemvist till en icke-fysisk, alltså andlig, värld. Kanske hemmahörande i någon annan och för oss jordbor helt okänd dimension.

    Se där ett par av de tankar som kom över mig när jag tog del av ditt nya blogginlägg, Miss Magic Girl! Det är inte många som förmår skriva bloggartiklar, som fungerar på detta spännande vis som jag just har beskrivit. Men just du förmår göra det påfallande ofta!

    Så den kommenterare som dissade förra veckans bloggartikel (om Skaga kyrka) tycker jag du ska lämna därhän. Han eller hon hade nog bara glömt att ta sin medicin, varvid hen blev lite extra gallsprängd och på dåligt humör. Du vet, MMG, shit happens all the time. Så det gäller att försöka sätta sig över dessa livets små förtretligheter. Det är vad livet handlar om, anser jag.

    Keep up the good work, MMG!

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket för dina fina ord! 🙂
      Det gör mig verkligen mycket glad att läsa.
      När man får sådana där negativa kommentarer är det svårt att inte ta åt sig litegrann och fundera över vad man gör för fel.
      Men man måste ju komma ihåg att alla har olika smak och eftersom jag skriver om så många olika ämnen här så är det klart att alla inte kan vara lika intresserade av allt.
      Tack än en gång för dina snälla ord! De värmer verkligen! 🙂

      Ja, drömmar är verkligen ett av mina favoritämnen. Det är något av de mest intressanta tycker jag.
      Personligen så tror jag ju på själen. Har en väldigt stark känsla av att vara en själslig varelse som jag inte kan bortse från men jag
      tror verkligen att många delar av folktro och människans magiska och religiösa tankar härstammar i drömmar och upplevelser av den tyepn som människan har fått genom tiderna som de då tog på fullt allvar som lika äkta erfarenheter som de man har i vaket tillstånd.

  2. Nice inlägg som vanligt 😛
    Ooh, drömmagi verkar häftigt 😀
    Ibland ser jag framtiden i mina drömmar ^^
    Det är inte alltid så kul, eftersom jag ibland har drömt om hemska saker som sedan händer (oftare hemska än bra), men men 😛

    • Hej Tobias!
      Tackar! 😀
      Vad spännande att du är sanndrömmare. Men jag förstår att det kan vara jobbigt också.
      Har du något exempel på någon stark sanndröm du haft?

      • 😀
        Ja, en gång drömde jag att ett hus skulle brinna ned, det var en kraftig flamma i drömmen, som började med ett stort sken.
        Plötsligt så brann huset tills ingenting fanns kvar, och några dagar senare fick jag reda på att ett identiskt hus hade brunnit ned, och jag fick en fruktansvärd värk i magen, tillsammans med en väldigt stark deja vu- känsla.
        Detta händer mig ganska ofta, ju starkare dröm, desto kraftigare magvärk, men men ^^
        Ibland blir det så pass illa att magvärken håller i hela dagen..
        Men, det är bara att acceptera, kan ju ändå inte göra någonting åt saken så 😀

      • Usch, det låter väldigt obehagligt att få se sådana saker när man inte kan påverka dem.
        Hoppas att du i alla fall inte behöver vara med om det allt för ofta.

  3. Hmmm… Drömmagi?
    Funkar det ungefär som OBE eller drömkontrollsakensomjagintekommerihågvaddetheter?
    För det försöker jag med just för tillfället! (inte just nu! kan inte nu! vi måste iväg till konstskolan snart!)
    Även om det inte går så bra… Jag drömmer bara att jag misslyckas med drömkontrollen!

  4. Tycker att det är himla coolt med drömmagi, har dock aldrig testat.
    Är lite rädd att det ska bli ett Alice i underlandet-scenario, hade faktiskt typ sån dröm en gång, fast jag var i ett stort, vitt hus.
    Jaja, får väl skylla mig själv lite också som ligger och läser sånna böcker tills två på natten…

    • Hej AnFallenAngel!
      Ja, man vill ju inte bli fångad i en orolig dröm. Men en sak som är bra med drömmar är ju i alla fall att man alltid vaknar till slut i alla fall. 🙂

  5. det går mycket bra att använda sina drömmar i det vardagliga fysiska livet………….man använder sitt undermedvetna aktivt, där drömmarna sitter

  6. Åååh, bra ämne!
    Vet inte om jag borde försöka få sanndrömmar även om det är lockande.. Mina drömmar brukar involvera zombies och liknande.. ^^;; Och nyligen ville mina byxor hela tiden åka ner inne på en fin resturang… 😉 Men måste nog testa med lagerblad ändå eftersom jag det hemma. ^^ (Nu vet ni vem ni kan skylla på när zombie-apokalypsen anländer.)

    • Hej SuperAmazing!
      Ja, det där med zombies låter ju lite oroväckande… Men i fall du börjar försöka få sanndrömmar mer aktivt kommer förmodligen inte det där med zombies slå in
      utan istället kommer du börja drömma om tråkiga vardagliga saker som ska hända. ^^Om jag var du skulle jag behålla zombie drömmarna. 😉

  7. Känner du att lagerbladet fungerar? 🙂

    Obehagligt om man räknar bjälkar och fönsterrutor och sedan får en mardröm! Inte så kul om den besannas…

    • Hej Therése!
      Det har funkat en gång vill jag minnas men nu har jag dåligt nog glömt vad det var för dröm.
      Kanske dags för mig att göra om det där igen. 🙂

      Nej, nej inte en mardröm! En sanndrömm!

  8. jag har merkt en sak jag såg på one D video whats make you butiful (stavnign) ja då såg jag ett huud som sack upp moch sen försvann det

  9. Vart ifrån får du alla dina häftiga bilder? O.o
    Dom är underbara! 😀

  10. Intressant. Ja, drömmar är verkligen något mystisk!

  11. Cool blogg du har. Har ofta funderat på om drömmar haft någon förbindelse med verkligheten.
    Kolla gärna in min egen blogg. Skriver inte om det övernaturliga på samma sätt men lyckas hyfsat bra ändå.
    Ha det bra! = )

  12. ”Ett annat sätt att få en sanndröm är att sova med lagerblad under kudden vilket jag själv gör med jämna mellanrum.”

    Funkar det? x)
    Själv får jag sanndrömmar då och då utan att göra något alls :p Tycker bara de är störande så finns det något sätt att bli av med dem så säg till 😉

  13. Hej, jag lade lagerblad under huvudkudden efter att jag läst om det här och drömde jätteläskiga drömmar om explosioner och attacker på politiker osv. Betyder det att något sådant ska hända eller kan det ha andra mer underliggande betydelser?
    Tack! //e

    • Hej!
      Det lät ju inte så bra… Men jag kan lugna dig med att jag lagt lagerblad under kudden o inte drömt något som slagit in.
      Attacker och explosioner kan snarare vara en symbol för känslor som är starka och ”explosiva” så att säga.

  14. Jag är så himla intresserad av drömmar och magi. Och drömmar är verkligen mitt favorit ”tema”. Dock är jag lite rädd för drömmagi, jag vill inte utöva någon slags satanism grej då jag liksom tror på min religion, haha. Drömmagi räknas väl knappast som satanism? Vill gärna veta, så tack i förväg om du svarar ~

    • Hej Moonchild!
      Åh, vad kul att du tycker det är spännande. 🙂
      Alltså, jag skulle ju inte klassa drömmagi som satanism. Dröm magi är något som alla från moderna häxor till new age intresserade håller på med.
      Dröm magi eller magi rent allmänt är inget som är speciellt förknippat med satanism på något sätt.
      Så du behöver inte oroa dig. 🙂

  15. Åh, vad bra! 😀

  16. Är det bara jag som tycker att Ella, Anna, Erik och Peter är lite gamla? Jo jag vill heta Olympia nån Anna kanske vill heta Herkules!?!?

  17. Jag drömde att jag sprang på en plats och nästa dag så gjorde jag precis samma sak som i min dröm och då kom jag på att jag hade också drömt det❤️

  18. kan inte du skriva mer om magi och sådant?? eller något som man kan testa själv? Ps. du är ASUM!!!!

Kommentera

