Skaga kyrka: Kristen eller hednisk offerplats?

I dagens inlägg ska vi ta en närmare titt på en spännande plats som jag gärna skulle vilja besöka: Skaga kyrka.
Varför jag vill det?
Ja, först och främst, kolla på bilden! Vackert!
Eh, jaså? Ni ville ha ett mindre ytligt svar?
Faktum är att Skaga kyrka har en väldigt mytomspunnen och intressant historia bakom sig.
Det är denna historia vi ska undersöka närmare i detta inlägg.

Berättelsen om Skaga kyrka i byn Skagen börjar på tidigt 1100-tal.
I byn härskade en viking vid namn Ramunder Hin Onde. (Jag antar efter namnet att han måste ha varit en respektingivande prisse…) En av Ramunders hundar kom en dag hemsläpande på en liten flicka som satts ut i skogen för att dö. Gårdsfolket trodde hon var barn till en jätte och att hon förskjutits från sin familj för att hon var så liten. Men att hunden dragit hem henne sågs som ett viktigt tecken från gudarna och Ramunder tog hand om henne. Hon fick namnet Skaga.

På gården fanns en träl som var en tillfångatagen kristen munk. Han undervisade i hemlighet Skaga i den kristna tron.
När Skaga växt upp, fick hon ärva Ramunder och blev rik och mäktig. Hon gick då öppet ut med att hon var kristen och lät uppföra en liten stavkyrka i Tivedskogen.

När Sverige övergick från asatro till kristendomen var det vanligt att bygga kyrkor på gamla hedniska offerplatser. Man försökte på det sättet skapa en smidig övergång från det gamla till det nya. Folk fortsatte att offra, men den katolska kyrkan försökte byta ut Oden, Tor och Frej mot kristna helgon.
Skagaborna blev verkligen kristna, men prästerna var under många hundra år osäkra på vilka det egentligen offrades till. Man misstänkte att folk bara fortsatte i samma stil som man gjort i urminnes tider. (Lurigt!)

I mitten av 1300-talet härjade digerdöden. Människor dog i enorma mängder över hela Europa. Befolkningen på Skagahalvön dog ut. Gårdarna förföll och den uppodlade marken växte igen.
Skagas kyrka glömdes bort och hittades inte förrän på 1500-talet. Då var den helt övervuxen av mossa. (Kan man säga att den gick under jord? Nej, det var ett mossigt skämt…)

Från slutet på 1500-talet började människor befolka Skagahalvön igen.
Kyrkan rustades upp och blev känd som en offerkyrka. Folk offrade i väldigt hög utsträckning i denna kyrka. Även om man fick det att se ut så är det inte säkert att de offrade till de kristna helgonen.
Man lade hellre sina offer i den gamla hedniska offerkällan än på kyrkans anvisade plats.
Prästerna kände sig väldigt besvärade av det som skedde i Skaga kyrka. Däremot kände de sig inte besvärade av att ta vara på alla de häpnadsväckande stora gåvorna som lämnades åt kyrkan i form av pengar, skinn och kläder.
Men på grund av den obekväma ovissheten prästerna kände kring vilka gudar som egentligen hedrades vid kyrkan lät de den medvetet förfalla.
Prästerna hoppades att kyrkan skulle försvinna av sig själv. Men 1826 orkade man inte vänta längre och då revs Skaga kyrka mot människornas vilja. Alla kyrkans inventarier skingrades i en auktion. Äntligen kunde kyrkans män andas ut!

Men under hela 1800-talet och en god bit in på 1900-talet kämpade generation efter generation för att återuppbygga Skaga kyrka. 1919 sattes det upp en minnessten på den gamla offerkullen. Men först 1960 kunde kyrkan byggas upp igen. Man gjorde det efter gamla teckningar och gamla berättelser som förts vidare genom åren.

De saker som auktionerats ut 135 år tidigare lämnades åter till den nya kyrkan.

Tyvärr drabbades kyrkan av ett elfel och år 2000 brann kyrkan ner till grunden. Kvar på kullen stod minnesstenen som rests 80 år tidigare. Där stod:

Här stod Skaga kapell intill 1826.
Allt är förgängligt. Sök det ovan är.

(ett par talande sista ord i sammanhanget.)

Den här gången var kyrkan försäkrad och kunde snabbt byggas upp igen. Om du vill besöka Skaga kyrka står den där på sin gamla offerkulle i Västergötland. På kartorna är byn Skagen utsatt. Vid avtagsvägen mot Skagen finns en skylt där det står Skaga kapell.

Vad tycker ni om historien om Skaga kyrka?

Skulle ni vilja besöka den? Eller har någon cool läsare där ute till och med gjort det?
Berätta gärna i sånt fall och gör mig avundsjuk! 🙂

25 svar

  1. Nice inlägg som vanligt 😀
    Kyrkan i sig är ju helt okej, tycker jag, och omgivningen också ^^
    Men jag är inte så förtjust i att man över huvud taget har offfrat ”i gudarnas namn”..
    Jag menar, seriööst, vad skulle ett par ”gudar/Gud” göra med djur och sådant om de är allsmäktiga xD
    Inget illa ment till någon, det är bara min åsikt ^^’

    • Hej Tobias!
      Tack! 🙂 Ja, det är så vackert.
      Usch, jag håller med dig om att offring av djur är fruktansvärt.
      Men vid skaga offrades efter vad jag förstått bara materiella ting som mynt och kläder osv.
      Håller också med dig om att jag inte tror Gudar/Gud behöver offer alls.

  2. Jag tror att det var typ hälften hälften; hälften offrade till asagudarna och hälften till de kristna helgonen.
    Vill klart åka dit, skulle vara hur coolt som helst!!!

  3. En lite annorlunda bloggartikel mot vad man är van vid. Men lika välskriven och intressant för det. Därtill vackert och omsorgsfullt illustrerad. Även det som vanligt.

    En fråga man bör – i alla fall har rätt att – ställa sig är varför den gudom, till vars ära en kyrka är uppförd, inte tycks vara så noga med att skydda och bevara den kyrka, i vilken människorna tillber sin Skapare.

    Skaga kyrka är ingalunda det enda Herrens tempel som har blivit lågornas rov. År 1762 hände samma sak med min hemkommuns kyrka. Under pågående gudstjänst slog blixten ned i tornspiran och antände kyrkan. Alla gudstjänstbesökarna klarade dock att ta sig ut ur kyrkan, innan den blev helt övertänd.

    Alla utom orgeltramparen.

    Kanske var Gud missnöjd med orgelmusiken den söndagen och därför såg till, att som straff bränna ned kyrkan, varvid även orgeln gick upp i rök? Tillsammans med orgeltramparen?

    Vad tror du om den förklaringen, Miss Magic Girl?

    PS Brinner en helt övertänd kyrka upp? Eller brinner den ned? Har du någon åsikt därom, MMG? DS

    • Hej bbnews!
      Tackar!
      Tror själv att allt som är skapat av människor är förfallbart. Därigenom även de heliga platserna.
      Jag tror att från en Guds perspektiv så är alla platser som han skapat heliga och Gud skulle därigenom inte behöva någon särskild kyrka.
      Det är vi människor som har behovet att göra vissa platser heliga. Inte Gud i fall han finns. 🙂
      Så skulle i alla fall min teori om det se ut. 🙂

  4. Hej !
    Mycket intressant ! Den tål ett avvikande från resan söder ut i sommar.Kan skriva och berätta när jag varit där.
    Det är något speciellt med sådana platser.För att använda ett vanligt uttryck,det ligger i luften.
    Man ”bara känner ”att det är en speciell plats.

    Trevlig Helg ! Chris

    • Hej Chris!
      Tackar!
      Åh, spännande! Om du besökter Skaga måste du skriva och berätta om det för mig! 🙂
      Ha det gott själv! 🙂

  5. hejsan tänkte bara säga att jag läst din blogg och att den verkligen är intressant det du skriver om, har du nån aning om vart man kan hitta riktiga Grimoire böcker och köpa en widji board.. :)?

    • Hej Joel!
      Tackar! 😀
      Grimoire böcker har jag inget tips om tyvärr. Sånt är svårt att hitta…
      Men ouija bräda borde inte vara svårt alls att få tag i. Sök bara på nätet på ouija board och ”buy” så kommer du hitta en massa på online affärer.
      Dock rekommenderar jag inte att du använder den. De flesta jag känner har inte bra erfarenheter av det…

  6. Hej,tycker du skriver bra men tycker på senare tid att kvalitén har sjunkit betydligt:/. Kämpa.

    • Hej Johan E!
      Jag kämpar verkligen!
      Varje vecka lägger jag ner min själ i att göra ett så bra inlägg som möjligt.
      Bloggen är ett fritidsintresse för mig och jag jobbar med den parallellt med mitt personliga liv som involverar många andra ansvar också.
      Det gör mig ledsen att höra att du inte längre tycker det är lika bra. Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag kan göra eftersom du inte skriver vad det är du tycker har blivit sämre.
      Jag hoppas att du vill svara och skriva vad det är du tycker att jag kan förbättra. Sådant betyder mycket för mig att höra eftersom jag alltid vill göra bloggen bättre och bättre.
      Så skriv gärna igen!

  7. Håller inte med föregående talare… Tycker du har en mycket intressant blogg. (tittar in då o då). Visst är det vackert, jag tycker verkligen om gamla byggnader överhuvudtaget. Vilken atmosfär! I mitt närområde finns Hedareds stavkyrka, från medeltiden. Tydligen den äldsta bevarade! Att komma in i den är som att förflyttas i tiden, doften, tystnaden… underbart!

    • Hej Kalebass!
      Åh, tack! 🙂 Det glädjer mig att höra! 🙂
      Jag håller helt med dig. Det är verkligen starkt att gå i gamla byggnader.
      Hedareds stavkyrka låter som en plats jag en dag måste besöka. 🙂

  8. väldigt intressant och spännande läsning som vanligt, men kan inte du skriva mer om typ demoniska dockor och liknande igen?

    (kan för övrigt tillägga att jag har läst dina inlägg om de och det skrämde mig en hel del, på ett bra sätt såklart)

  9. Otroligt vacker kyrka! Konstigt man ej läst mer om den i media,ovanlig. Tack för bra läsning 🙂

  10. Detta var spännande läsning. Hittade just din blogg och av det jag hunnit läsa hittills var detta nog det intressantaste. Jag besökte Tiveden för många, många år sedan som barn och minns det som ett ”trollskt” ställe. Minns bland annat hur vi besökte Junker Jägares sten och att det under den fanns en grop där det fanns snö mitt i sommaren. Skaga kyrka har jag däremot aldrig hört talas om tidigare men det verkar absolut vara en fascinerande plats. Synd bara att den ursprungliga stavkyrkan inte fick stå kvar. På bilden av korset ser det absolut ut som om det medvetet formats till att även föreställa en Torshammare. Det skulle vara roligt att veta om så även var fallet i den ursprungliga kyrkan eller om det är ett modernare tillägg?

  11. Egentligen är det jätteroligt att läsa sånt här, (när man ger sig tid alltså), jodå jag har besökt Skaga vid 2 tillfällen, men innan inlägget var jag tvungen att höra mig för lite grann om saken, och kom fram till att det delvis är legender och skrönor, men en del halv och helsanningar i historien om Skaga. finns dock.
    År 1829 revs kyrkan för prästerskapet tröttnade på den offervilja som fanns i tivedsskogarna, släpa runt med värdefulla saker och vada i källan var väl inte så trevligt. Där är jag överens med bloggförfattaren, även om årtalet skiljer sig på futtiga 3 år.
    Kollekt och reda pengar i en bekväm kollektbössa är naturligtvis mycket trevligare.
    Historien om den överväxta mossklädda kyrkan kan däremot vara en legend, den påminner för mycket om liknande historier från Värmland och Härjedalen.
    I Skaga finns en Siklöja som symboliserar offerviljan att fisket i sjön Unden skulle bli lyckad. Alla var ju inte jordägare endast på den tiden, utan många var tvungna att leva på jakt och fiske.
    Sedan har vi det här med branden, där är jag osäker i kvadrat, jag har för mig av någon källa att den brunnit 2 gånger under 2000-talet, men den senaste källan säger att den brann endast år 2000 precis som bloggförfattaren skriver.
    Till sist Lars, det är väl självklart att det var en Torshammare, fattas bara, Jesus har haft ett eländes elände att ta sig in i Skaga, men idag ser det ut som att han har åtminstone halva inne.

  12. Nu är jag här igen,, efter tre år. På 3 år kan det hända mycket, vilket det gjort i mitt fall.
    Jag har en liten underbar kyrka i Tångeråsa, den är väl värd ett besök.
    Jag tror att det hednatempel som troligen fanns i Tångeråsa ledde till kristenhetens uppförande av kyrkan som kan härledas till sent 1200-tal.

    Det är jättekul att vara guide där, man går ifrån hednisk tro till kristen tro på nolltid. I jämförelse med Skaga och Tångeråsa så står Jesus med sina lärjungar leende, medan Tors Mjölner symboliserar korset på Skaga kyrka..

    Skithäftigt skulle jag säga om jag vore 40 år yngre.

Kommentera

