Medeltidens mystiska djur.

Nu har jag grävt djupt i antikvariatets lådor igen. Och hittat ett Bestiarium! Snacka om att sätta fart på fantasin!

Så idag tänkte jag berätta lite om medeltidsmänniskans syn på djurvärlden och hur deras bestiarium såg ut.

Hur jag ser mig själv när jag är på bokjakt ovan….

Människorna på Medeltiden hade en helt annan världsuppfattning än vad vi har idag. Vi kan inte föreställa oss vilken stor skillnad det är. Genom att läsa Bestiarier får man en insyn i hur de upplevde världen.

Ända sedan antiken och genom hela medeltiden skrevs Bestiarier. Man ansåg att allt redan var känt för människan och Bestiarierna var en sorts sammanfattning av allt vetande. Skapelsen, himlen, stjärnorna, jorden och människorna. Det var inga vetenskapliga skrifter som byggde på iakttagelser i naturen utan på författarnas filosofiska tankar. Under medeltiden tillkom kristna tolkningar. Enhörningen sågs som god och draken som ond. De fick symbolisera Kristus och Djävulen. Enhörningen och draken sågs som lika verkliga som råttor och hästar.

Hur andra människor ser mig när jag är på bokjakt…

Böckerna kopierades och illustrerades för hand och färglades med guld och silver. En enda bok kunde ta 10 år. De blev väldigt dyra och kunde bara köpas av de allra förmögnaste. Därför var det viktigt att de också var underhållande. Vid en bjudning ville värdfolket kanske ha högläsning ur den. I dag laddar vi ner en film med våra vänner…

Det fanns inga bilder i förlagan. Munkarna och nunnorna som handskrev böckerna fick själva föreställa sig hur djuren såg ut. Vad var en snabel? Hur såg en flodhäst ut? Man utgick från djurens symboliska betydelse och illustrerade dem utifrån det. Spindeln – en skicklig spinnare. Myran – en förebild för människan för sin flit.

Man brydde sig inte om att skilja mellan verkliga djur och fantasidjur. Det viktiga var att ge exempel på gott och ont, bra och dåligt. I fablerna kunde människorna känna igen sig i djurens beteenden utan att känna sig direkt träffade utan få inspiration att bättra sig.

Hur böckerna ser mig när jag är på bokjakt….

Vilket djur tror ni att det här är? (Svar längre ner.)

”Något skumt är det sannerligen med honom. Vad är det han försöker gömma undan och dölja för omgivningens blickar? Han är bara ute efter mörkrets inbrott. Och han gräver och gräver. Vad gräver han ner? Han försöker sopa igen spåren av sina synder. Han som är så girig och har så många laster vill väl inte att någon ska förstå hur smutsig och suspekt han är.”

Och vad är det här för djur då?

”Det här djuret är för konstigt för att leva hos oss. Den lever i ett land långt långt borta. Den är en blandning av häst, leopard och kamel. Den har fötter som en oxe och ser ut att sitta när den står.”
En fabel berättar att det här djuret var en fantastiskt skicklig konstnär. Det var bara det att så fort han skulle avbilda Kristus målade han så fult han bara kunde. En dag kom Kristus själv förbi och frågade varför djuret vanställde honom så där. Djuret svarade: Du gjorde mig till ett vidunder, nu hämnas jag. Fabeln slutar med att djuret straffas för sin elakhet. Berättelsen ska lära människorna att förlåta och inte söka hämnd. Gör man det straffar det sig.

Och så ett djur till:

”Den allra minsta fågeln. Den föds ur oxens kropp och utvecklas ur ruttnande kött. Den lever i samhällen styrda av en rättvis kung och precis som människorna tvingas de ibland dra ut i krig. De gör allt gemensamt och delar på allt. Även barnen är ett gemensamt ansvar. De arbetar så hårt att de inte har tid för synd.”

Hur det egentligen är när jag är på bokjakt… (Okej, det där är inte en äkta bild av mig men ni fattar grejen… )

Oki, här kommer svaret på frågorna:
Det första djuret är en grävling.
Det andra djuret är en giraff.
Det tredje djuret är biet. (Jag undrar hur chockad medeltidsmänniskan hade blivit om de fått veta att kungen var en drottning. 🙂

Vad är era tankar om dessa Bestiarium?

Lyckades ni räkna ut vilka djur det var utan att tjuvkika på svaren?

26 svar

  1. Lyckades lista ut giraff 😀

  2. Klarade giraffen men resten blev fel. Var inne på mullvad och kolibri men det var ju inte rätt. Bilderna passade mej på priken, jag ÄLSKAR att läsa. ^_^Vart hittade du bilderna?

    • Hej LOLO LYKS!
      Kul att du lyckades gissa en i alla fall. 🙂
      Tack! Kul att du gillade bildvalet. Letade efter passande bilder på google bara…
      Böcker är min passion! 🙂

  3. Det här var ett intressant ämne, Miss Magic Girl! Jag hoppas att du vill återkomma till det fler gånger.

    Men visst finns det bestiarier som också innehåller bilder/teckningar av de mer eller mindre fantasifulla djuren. Kolla in denna länk: https://www.google.se/search?q=bestiarium+pictures&hl=sv&rlz=1C1RNNN_enSE355SE357&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=o_l_T6XDL-ih4gSl_JXnBw&ved=0CCcQsAQ&biw=1680&bih=935 eller sök själv på bestiarium + pictures. Eller varför inte på monster + pictures? Eller cryptid + pictures?

    Jag kunde inte gissa något av de tre djur som avsågs i dina beskrivningar, MMG. Tycker det var imponerande av Danni att lista ut karaffen.

    Karaffen? Nej, jag menar naturligtvis giraffen. *skäms*

    Men säg mig, vari består giraffens likhet med en kamel? Var sitter pucklarna på en giraff?

    • Hej bbnews!
      Ja, det kommer jag säkert återkomma till! Tack för att du gillade inlägget! 🙂
      Åh! Det hade så fina bilder i bestiarierna verkligen!

      Ha, ha karaffen! Det hade varit en twist om det varit gåtans svar… 😛

      Hmm, var den likheten finns har jag ingen aning om. Förstår inte heller var folk fick det ifrån. ^_^

  4. Jag gissade grävling på den första och noshörning eller flodhäst. Och sen så trode jag att den tredje var människa eller nånting!

    Nåja… Man hade åtminstone rätt på en utav dom 🙂

  5. Jag trodde att det tredja djuret var en fluga 😀 Haha..x)

  6. Jag lyckades lista ut grävlingen men kunde inte komma på namnet på den xD hade bara bilden av den i huvudet x)

    Den bild jag fick av giraffbeskrivningen var en känguru O_o Vet inte hur det gick till 😛

    Biet visste jag inte alls.

    Intressanta sätt att se på djur 🙂

    • Hej Legenden!
      Nära i alla fall! 🙂
      Ja, det är verkligen spännande med hur folk har sett världen i olika tider och tolkat djur och så vidare.

  7. Åh, skriv gärna mer om gamla djurmyter nån gång! Vill jättegärna höra mer om drakar!
    Jag klarade grävlingen och biet! Yey! \o/ Biet tyckte jag var lättast. 🙂 Däremot trodde jag att giraffen måste vara ett fantasi-djur. Ville få det till en drake – kanske lite önsketänkande? ^^;;

    • Hej SuperAmazing!
      Ja, det ska jag absolut skriva mer om! 🙂
      Coolt att du fick rätt på två! Tycker att du kan få en halv rätt för draken. Den sortens önsketänkande är helt förståeligt. 🙂

  8. Nice inlägg som vanligt 😀
    Yay, djur!!!! 😀 ^^
    Haha, hade rätt på grävling, men inte på de andra 2 ^^’
    Hehe, så där ser jag också ut när jag söker böcker xD
    Fast för det mesta letar jag på biblioteket (då tror folk att man är smart 😉 )

    • Hej Tobias!
      Tack! 🙂
      Ja, det är alltid ett kul tema tycker jag.
      Böcker är bland det roligaste. Jag läser jämt. 🙂
      Bibliotek är mysiga, det håller jag med om. Ha, ha smart-faktorn är viktig! ^^

      • 😀
        Ja, att läsa och attt bada är de 2 bästa sakerna jag vet, förutom vänner & familj 🙂
        Jag älskar att läsa, mest läserjagg fantasy 😀
        Haha, ja, väldigt viktig ^^

      • Håller med! 🙂
        Och att skriva. Det är min favorit av allt. (Suprise!) ^_^
        Ja, fantasy är härligt. Mest läser jag faktaböcker. På senaste året har jag också utvecklat en besatthet för att läsa klassiker.
        Det är roligt och intressant. 🙂

  9. Listade ut både grävlingen och giraffen 😉 Intressant inlägg, som alltid, ser fram emot nästa!

  10. Hej Miss M!
    Trevligt med lite djur igen .Människan har väl fortfarande lite konstigt tänk när det gäller djur.Vi lägger ofta in vårt vetande och ”fakta” på det vi tror idag.Kul bild med böcker till middag.(kände igen mig allt för väl)
    Jag tänkte på en bokmal när jag såg bilden.Dina gåtor var kluriga Det krävdes lite tänkande men missade ialla fall.
    Sköt om dig !
    Chris

    • Hej Chris!
      Tack! Kul att du gillade inlägget och temat.
      Ja, jag älskar också den bilden. Är en riktig bokslukare själv. 🙂
      Ha det gott!

  11. Hej! Har du en lista någonstans på dem böcker du läser 🙂 ?

    • Hej Mickis!
      Nej, tyvärr inte :/ Är det någon särskild sorts bok du vill ha tips på? 🙂

      • Njea, gillar att läsa om gamal folkmagi och annat som är relaterat till det, samt om naturen och dess användbara sätt med örter/växter 🙂

      • Åh, då skulle jag rekommendera ”the encyclopedia of magic and alchemy” av Ellen Rosemary Guiley” och ”Solitary Witch” av Silver Ravenwolf 🙂

Kommentera

