Bilocation: går det att vara på två ställen samtidigt?

Alla har väl ibland önskat att det skulle gå att vara på flera ställen på samma gång? Tänk vad praktiskt och vad mycket mer man skulle kunna hinna med om det var möjligt.
I dagens inlägg tänkte jag ge lite hopp till alla som känner som ovan. I dag ska vi nämligen prata om bilocation. Det innebär att en person tycks befinna sig på två ställen samtidigt.

Bilocation är ett fenomen som rapporterats i alla tider.
Det tycks kunna ske både genom medveten vilja och omedvetet.
Den vanligaste teorin är att en person kan skapa en dubblett av sig genom tankekraft. Man föreställer sig själv på en annan plats så stark att ens tankebild får liv och kan ses av andra människor. Dubletten kan då antingen se helt äkta ut eller vara mer spöklik.

Låt oss nu titta på några kända fall av påstådd bilocation. Bered er på dubbeltrubbel! 😉

Louis Rodgers är känd på grund av sin bilocations- förmåga. Den blev känd 1935 då han hade haft en seans i en stad samtidigt som en kvinna berättade att hon haft en lång konversation med honom på en helt annan plats. Louis förmåga fångade intresset hos Dr. Martin Spencer som arbetade på the Victoria Institute for Psychic Research. Han bad Louis att få testa hans förmåga men Louis var inte särskilt pigg på förslaget. Men Martin samlade all sin övertalningsförmåga och snart hade han lyckats få Louis att gå med på att delta i ett experiment.

Man placerade ut folk på alla platser där Louis dubblett hade setts till samtidigt som man höll Louis själv under ständig uppsikt. Snart uppstod en situation där Louis närvaro rapporterades på ett hotell samtidigt som Martin hade lunch med honom i en helt annan stad. Martin var dock inte övertygad och ansåg att Louis på något sätt bluffat det hela.
Martin tog till grövre medel och låste in Louis på sitt kontor tillsammans med sig själv och tre till vittnen. Han gav Louis ett hemligt lösenord: Lilac. Snart rapporterades Louis ha setts till i Sydney och sen kom det ett telefonsamtal därifrån. En röst som lät precis som Louis upprepade Martins lösenord.
Om Louis på något sätt lyckades bluffa detta har varken bevisats eller förnekats. Martin sa dock en gång att han själv i alla fall var övertygad av Louis förmåga.

Många helgon har genom tiderna tyckts utföra bilocation.
En av dem är st. Alfonso dei Liguori. Han levde på 1700-talet och var en romersk-katolsk biskop, ordensgrundare och teolog. Han är skyddshelgon för teologer, bekännare och moralister.
1774 berättade han, trots att han suttit instängd i en cell för att fasta under natten, att han hade varit vid den döende påven Clement XIV dödsbädd samma natt. Det visade sig sen att påven verkligen hade dött den natten och att vittnen rapporterat att de sett Alfonso hos påven!
Hur var detta möjligt med tanke på att Rom var fyra dagars resväg bort och andra kunde intyga att Alfonso varit i sin cell?

Vad tror ni om dessa fall?

Vad skulle ni göra i fall ni kunde göra en dubblett av er själva?

37 svar

  1. En dubblett som är på jobbet och drar in hushållskassan samtidigt som jag är på semester kanske 🙂

  2. Jag skulle tvinga min dubblett att göra mina läxor, haha!

  3. Hejsan!
    Vad häftigt, jag tror definitivt på dessa ”historier”! Vad häftigt om man kunde vara på flera ställen samtidigt!
    Om jag kunde det, skulle jag nog vara ute och städa min kanins bur, samtidigt som jag städade badrummet & mitt rum! Då skulle man få allting gjort på nolltid, och ligga och slappa resten av dagen!

    //BunnyBoe

    • Hej BunnyBoe!
      Ja, det vore verkligen skönt. Härligt att kunna hinna med dubbelt så mycket.
      Låter som en bra plan att få städning gjord på nolltid med hjälp av sin dublett. 🙂

  4. Det hade ju varit praktiskt i vissa lägen 😛 men jag undrar verkligen hur det skulle kännas, blir man tom inombords eller är man som vanligt?
    Måste förresten säga att jag älskar din blogg, läser den varje vecka 🙂

    • Hej Jossan!
      Tack så jättemycket! Din kommentar gör mig glad! 🙂
      Ja, det är bra fråga… Jag skulle tro att man känner sig som vanligt men att det beror på hur duktig man är på bilocation.
      Om man är riktigt duktig känns det säkert som vanligt men medan man lär upp sig är det säkert rätt utmattande och gör en tom tror jag… 😛

  5. Om jag kunde bilocationera mig själv skulle jag få mitt ena jag att göra alla läxor, och mitt andra jag att göra roligare saker! Fasst det skulle kanske få konsekvenser, som i filmerna…
    Jag tror på detta, och det skulle vara kul att träffa någon som kan göra det här.

  6. Intressant :O

    Kanske själen kan tillfälligt dela på sig på nåt sätt så man kan vara på två ställen samtidigt?

  7. Nice inlägg som vanligt 😀
    Hmm, om jag kunde göra en dubblett av mig själv, så skulle jag se till att allt mitt arbete blev klart (om jag kunde styra dubbletten ;D) ^^

  8. Men… Om man nu kan dubbla sig själv. Och gör det, hur ogör man det?
    Tänk om dubbleten får för sig att inte bli ogjord. Och gör en massa elaka saker… Typ… Gör slut på all mat i kylen eller raderar ens ”viktiga” information som man har undan gömt på datorn.

    • Hej Henry the Demon!
      Ha, ha det är en mycket bra fråga…
      Jag antar att det är en risk man får ta… 😉 Därför bör man tänka efter innan man försöker sig på bilocation… Kan bli dubbeltrubbel som sagt… 😛

  9. Å, denna gång har du verkligen hittat ett av mina favoritämnen, Miss Magic Girl. *bugar och tackar*

    Bilokation kan ju, anser många, förklara både religiösa och övernaturliga/paranormala fenomen.

    Till exempel ut-ur-kroppen-upplevelser som du tidigare har skrivit en bra blogg om; se: https://missmagicgirl.wordpress.com/2009/10/18/ut-ur-kroppen-upplevelser/ .

    Även det numera så populära fenomenet ”remote viewing” skulle ju kunna förklaras galant med bilokation.

    Problemet är ”bara” att fenomenet ”bilokation” i sig är hemmahörande i en begreppsvärld där mystik, magi och New Age-influerade synsätt regerar och har tolkningsföreträde. På gott och ont.

    Personligen tror jag att upplevelser av bilokation ytterst bottnar i sensoriska delusions, dvs vanföreställningar/hallucinationer som beror på att hjärnan gör en del felkopplingar av utifrån kommande sinnesintryck med mera. Dessa felkopplingar får hjärnans ägare att uppfatta det hela som att det finns en utomsinnlig värld, som man kan nå fram till genom att låta själen lämna den fysiska kroppen och göra utflykter i rummet – ibland även i tiden – på egen hand. Jfr schamaners själsliga resor efter att ha trolltrummat sig i extas.

    Det är inte minst den sortens neurofysiologiska aspekter som min själ-tråd på ditt forum från och till har haft fokus på.

    Jag skulle avslutningsvis vilja tipsa den bilokationintresserade läsaren om att söka på webben med söktermer som reality shift och time shift. De båda fenomenen är nämligen nära släkt med bilocation.

    Här är en spännande länk om just reality shifts: http://realityshifters.com/pages/articles/whatarerealityshifts.html .

    På tal om ingenting så påstås Einstein ha sagt så här: There are two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle.”

    Med fenomen som bilokation och reality shifts blir vår verklighet jättemagisk och jättemystisk. För att inte säga jättespännande och jätteintressant.

    • Hej bbnews!
      Vad kul att jag räffade så rätt och prickade in ett av dina favoämnen! 😀
      Det är verkligen ett fascinerande fenomen!
      Du har rätt i att det är ett fenomen som man kan dra paralleller till mellan en massa olika andra fenomen.

      Tack så jätte mycket för den intressanta artikeln om reality shifts. Det finns verkligen många mysterier i det vardagliga livet.
      Du kan säkert ana vilket levnandsätt jag skulle välja av Einsteins två alternativ. 😉

  10. Det finns ett helgon för Moralister? Roligt. Han ”beskyddar” då alla små barn och 70+. Haha, nej jag driver nu med alla!
    Jag tror jag jag är rätt skeptiskt kring denna phenomen. I fallet med Alfonso kunde han ha gjort ett bra gissning, och sen senare ett vanligt munk eller präst som hälsat påven ansågs då vara Alfonso.
    Om jag kunde dublikera mig själv? Då skulle jag nog använda en av mig till pluggande och låta den andra gå på bio :-).
    Super inlägg som vanligt!

    • Hej Maaretta!
      Ha, ha 😀
      Ja, det är svårt att veta vad man ska tro men spännande är det.
      Ja, det vore skönt om man hade en dublett som kunde ge en mer tid över till bio. 🙂
      Tackar!

  11. mmm…Om man skulle kunna göra en dubbelgångare med tankekraft,men den skulle bli lite mer genomskinlig eller spöklik,
    skulle det kunna vara en orsak till att folk sägs ha sätt spöken.

    Liksomm,vad skulle du tänka om du såg en nästan genomskinlig flicka komma vandrande 🙂 Man kanske hade läst en spökbok kvällen innan!

    Jag skulle i alla fall tänka : SPÖKE!!!! Och kanske springa runt i panik…
    näe,jag skulle bli lite rädd men samtidigt väldigt intresserad.
    Jag har alltid ve´lat se ett spöke…:D

  12. Okej, jag tror nog inte det är så lätt att bluffa att man är på två olika ställen samtidigt. Och jeg får av någon anledning intryck av att Martin var er helt galen professor… fast man kan knappast vara professor i fysik och komma undan med sunt förnuft:S
    Men bilocation är en praktisk grej, det håller jag med om:)

  13. Dubletter, nej ush!Man kanske ser ut att vara 2 fast man är bara en!En själ som måste byta kropp hela tiden för den gorde dubletter!Tänk om ena jag börjar sova när jag är i mitt andra jag!Vad gör man då?

  14. Hej!
    Idag var det den första gången jag läste din blogg men blev på en gång uppslukad av din sida!
    Men om man har en dubbelgångare hur kan man förbetra den?

  15. Jag tror faktiskt på det här. Det är liksom helt otroligt. Men samtidigt… Kan det inte varit typ dubbelgångare de kan ha sett?
    Älskar dina blogginlägg!!

  16. Hej jag skulle tvinga min dubbelt städa göra läxor gå till skolan och tjafsa med min stora syster

  17. Nu tror väl alla att jag hittar på men jag har faktiskt uppleft det där mer en en gång. Att jag stå vid mitt fönster och tittar utåt och så vips står jag längre ner på gatan men ser mig själv fortfarande i fönstret.fast jag uppe i fönstret inte kan se mig nere på gatan. Tänk er som en spegel fast med bara en reflektion. En av dom kan se den andra medans den andra inte kan det. Förstår ni? eller det är krångligt att förklara…

  18. Det är som på bilden högst upp på sidan. Den suddiga kan se den som är tydlig men den som är tydlig kan inte se den suddiga.

  19. Vill nog inte prova det, för tänk om kopian aldrig försvann! Eller ännu värre: Gjorde fler kopior som aldrig försvann! Och tänk om kopiorna blev galna och började råna och vandalisera och/eller mörda folk!!! Som jag säger: Riskfyllt… 😮

Kommentera

