Underskattade sjöodjur.

Jag har skrivit en del inlägg om olika kända kryptozoologiska sjöodjur som Loch Ness odjuret, Storsjöodjuret och även Champ.
Särskilt de två förstnämnda tycks dra till sig uppmärksamhet. Jag kan inte säga att de inte gör sig förtjäna av det, men faktum är att det finns en hel del andra stackars sjöodjur som på grund av detta hamnar lite i skymundan. I dagens inlägg tänkte jag slå ett slag för alla dessa sjöodjur och ge några av dem en stund i rampljuset! 🙂

Cassie: är en sjöorm som fått sitt namn från sin boplats Casco Bay Sea of Maine. De flesta rapporter om henne är tyvärr rätt gamla och kommer från 1700-talet. Det finns dock några från 1950-talet också. Många har nu teorin om att den ökade sjötrafiken skrämt bort Cassie från sitt ursprungliga hem. Synd.

Tessie: Håller till i Lake Tahoe i California. Tessie beskylls ofta av skeptiker för att vara en störig fisk… Nej, nej vänta! Jag skulle ha skrivit störfisk där (ja, det är en särskild fisksort). Ännu mer skeptiska personer avfärdar vittnesmålen som stockar eller vågor som misstolkats. Men det får inte människorna som ringer till Tahoe Tessie Museumets hotline för att rapportera sina vittnesmål att sluta tro. ^_^

Bessie: sägs bo i Eriesjön i östra Nordamerika. Enligt vittnesmål är Bessie ca 10 meter lång. Grå till färgen med en ormliknande kropp. Även Bessie beskylls för att egentligen vara en störfisk. Vissa sorter kan bli upp till 2 meter långa och 150 år gamla. Wow! Dock så har ju Bessie beskrivits som betydligt större än det så det är svårt att veta riktigt vad man ska tro… There is something fishy about it all…

På bilden ovan kan ni se en så kallad störfisk. Söt!

Caddy: är ett smeknamn för Cadborosaurus som en tidning kallade detta sjöodjur till på 30-talet. Caddy håller till vid Nordamerikas kust. Genom att sammanföra mängder av olika vittnesmål har man kommit fram till att Caddy är 4 till 13 meter lång (hmm, ingen exakt siffra direkt). Caddy beskrivs som ormlik och ska ha ett huvud som liknar en häst eller en kamel (gulligt!).

Chessie: har setts till vid the Chesapeake Bay sen tidigt 40-tal. Chessie beskrivs som ormlik med flera fenor och mellan 7 till 12 meter. Vittnesmålen av Chessie nådde sin topp runt slutet på 70-talet och början av 80-talet. Den sista riktiga rapporten är från 1997. Vi får hoppas att det blir fler snart! 🙂

Ja, då har dessa sjöodjur fått lite mer uppmärksamhet vilket de så väl förtjänar. Jag hoppas att de blir glada av detta och kanske rent av visar sig igen lite mer tydligt. 🙂

Vad tror ni om dessa sjöodjur?

Fick ni någon favorit?

Jag gillar nog Caddy bäst eftersom hennes utseende låter så intressant och annorlunda.
Men om jag ska välja en favorit bland alla sjöodjur måste det nog ändå bli Loch Ness odjuret. Tråkigt vanligt val jag vet…. Men! Det är svårt att inte älska Nessie! Faktiskt! 🙂

21 svar

  1. Du borde kolla Destination Truth, det är ett program med, ja ”paranomala” grejer i. De letar oftast ett såna här typer av monster, sjöodjur, yetis, och monster som sägs setts på olika platser runtom i världen (läste nåt om ”swedish lake monster” i deras nya kommande säsong, så jag ser fram emot det!).
    De letar också spöken, typ draculas slott, kinesiska muren osv osv

  2. Wow! Visste inte det fanns så många sjöodjur i världen som man kände till om :O Undrar om det finns fler som ännu inte setts 😛

  3. Hej mmg:)

    Jag har alltid gillat sjö-och havs odjur:) tycker dock det är taskigt att kalla dem odjur, Bara för att dom är så främmande för oss människor.
    Havets mystiska väsen tycker jag ska behandlas med värdighet!
    Jag måste hålla med om att Caddy är ett unikt väsen bland alla andra vattendjur^^
    Vill också berömma dig för ännu ett bra och unikt inlägg:p

    Kramar Sibuna!

    Keep going!

    • Hej sibunaamanda!
      Jag med! De är så intressanta och fantasieggande!
      Jag håller med dig om att det är lite fel att kalla dem odjur. De tycks ju onekligen vara väldigt fredliga varelser.
      Tack för att du gillade inlägget! 🙂
      Kram!

  4. Jo, Caddy är allt min favorit också. Fast bara om dess huvud liknar en kamel, för jag ÄLSKAR att titta på sned- och skevtuggande kameler, förundras varje gång över att de inte tuggar käken ur led.

    För övrigt ÄLSKAR jag också din humor, Miss Magic Girl! Stör (!) mig inte alls på dina ordvitsar. Apropå den där bilden du har av en stör. Tror du den bilden kan visa en fisk som är stör-ande?

    Apropå sjöodjur. Det senaste i raden synes vara den isländska Lagarfljót-masken, eller Lagarfljótsormurinn som den heter på isländska.

    Den är omnämnd i de isländska sagorna för första gången på 1300-talet och ska, enligt myten, leva i floden Lagarfljót på östra Island. Och nu verkar den alltså ha dykt upp igen. Kolla denna video som nås via ett klick på följande länk: http://svt.se/2.22584/1.2703705/mystiskt_sjoodjur_kan_ha_skadats .

    Tänk om denna Lagarfljótsormurinn hade simmat runt borta i Sibirien. Då skulle den kanske ha kunnat möta en livs levande mammut. Kolla in videon i följande länk: http://www.dn.se/nyheter/varlden/sibirien-sommaren-2011-ar-detta-en-livs-levande-mammut .

    Vad tror du, Miss Magic Girl? Kan det vara en livs levande mammut som syns på den videon?

    Själv är jag inne på att om det inte är en mammut, så kan det nog i alla fall vara en papput. som syns. Och om inte Lagarfljót-masken passar sig noga, riskerar den att vid ett eventuellt möte bli uppäten av den här sibiriska mammuten/papputen. Som i så fall får mask i magen, förstås. *hur kul kan det vara?*

    • Hej bbnews!
      Ja, kameler är så härliga djur. 🙂
      Tackar så mycket! Jag känner folk som vill boxa till mig när jag börjar med en massa ordvitsar… 😛
      Bra att du uppskattar dem! ^_^

      Tack så jättemycket för länkarna! Väldigt spännande och intressant!
      Videon ser verkligen spännande ut. Hoppas det är Lagarfljót-masken! 🙂

      Videon med mammuten var också spännande. Påminner mig om mitt inlägg om folk som sett mammutar i modern tid.
      Dock är videon så suddig att det känns som att det mycket väl kan vara en vanlig elefant…

      Ha, ha gillar ditt mask-skämt! 😀

  5. Ja, alla älskar Nessie!
    Men inga särskillt kreativa namn, dock; Tessie, Nessie, Bessie, Cassie, Chessy… Ser en viss likhet här! Och varför måste de alltid vara tjejer???

    Tack för att du skrev lite om de här mer okända odjuren!

    Ha det gott, oläskiga igelkott!

    • Hej AnfallenAngel!
      Ja, Nessie är ju klassisk! 🙂
      Ja, de är roliga namn. Låter nästan som att alla sjöodjur tillhör samma familj. ^^

      Ha det gott du med du oläskiga igelkott! 🙂

  6. Nice inlägg som vanligt 😀
    Hurra för okända sjöodjur ^^;
    Hmm, som en havs-och djur älskare är det svårt att ha en favorit, men jag kör nog på Nessie & Chessie ^^ (Ooh, rimmar:p)

    • Hej Tobias!
      Tackar!
      Ja, jag tyckte att de mer okända odjuren förtjänade en stund i ljuset! 🙂
      Ha, ha alla namnen rimmar! 😛 Chessie är cool också.

  7. Älskar såna här inlägg! 🙂 Och tänkte precis som An Fallen Angel – alla dessa namn som rimmar..! Storsie, Nessie, Chessie.. 😛

  8. Intressant att de flesta legendariska sjöodjurer anses oftast vara honor. Cassie, Bessie och även Lochness Monstret anses vara hona! (Nessie, som de kallar henne. Uppenbart gillar att ”flörta” med manliga fiskare…)
    Tror att jag gillar Caddy mest. Gillar iden av ett fisk med camel eller häst huvud! Du har rätt, skulle vara gulligt 😀

  9. Höhö jag gillar dina ordvitsar 😀

    Mitt favoritodjur.. Det är nog den där som såg ut som tentacool i pokemon :p Minns inte vilket det var men skrev en kommentar om det för ett tag sedan x)

    • Hej Legenden!
      Det är bra! Det är inte alla som förstår hur genialt rolig jag är alltid… 😉 Ha, ha 😛

      Ja, jag minns också att du nämnde det där med tentacool men jag minns inte heller var längre… :S störigt!

  10. Min favorit är givetvis Nessie, hon finns ju med på Tim Dinsdales film men dom slöa journalisterna har bara sett slutet av filmen och konstaterar att det är en roddbåt, Givetvis! för det är en roddbåt, Tim Dinsdale filmade en roddbåt som åkte samma sträck för att ha något att jämföra med den första delen av filmen där Nessie simmar.
    Storsjöodjuret är en typisk rötmånadshistoria kan man säga, för hon syns bara under rötmånaden. Vad är det då som är speciellt med rötmånaden? jo det är malens lektid då kommer den upp till ytan och ligger och rullar i ytvattntet och dom flesta observationer beskriver just en stor fisk eller nåt stor som rullar och plaskar vid ytan. Så jag satsar på en mal. Nu ligger Storsjön för långt norrut för att det skall vara en mal men det vet inte malen om så den lever där likt förbannat (för att travestera på humlan som inte kan flyga)

    • Nessie är ett bra val 🙂
      Hmm, kan vara en mal i Storsjön som går mot strömmen så att säga 🙂

    • För dom som inte känner till historien om Humlan: ”Enligt aerodynamikens lagar kan inte en humla flyga, detta känner dock inte humlan till så den flyger likt förbannat”
      tyvärr stämmer inte denna strof längre och har egentligen aldrig stämmt, anledningen till att humlan flyger är ju att den utnyttjat en bit av aerodynamikens lagar vi inte kännt till, men nu gör vi det!

Kommentera

