Folktro kring söndagar.

Ja, då var vi inne på den sista dagen på vår temavecka.

Söndag ses som en stor lyckodag på grund av sin religiösa status som Guds dag inom Kristendomen.
Detta har sin grund i att söndag ses som den dag då Jesus återuppstod från de döda.
Enligt det tredje budet i Mose lag ska människan ha en vilodag vart sjunde dag eftersom Gud vilade den sjunde dagen då han skapade världen.
Söndagen har inom Kristendomen blivit denna vilodag eftersom man i romarriket på 300-talet omvandlade söndagen från en religiös festdag till en ledig vilodag.
Egentligen borde man ha vilodagen på lördag eftersom det ursprungligen är den sista dagen i veckan, alltså den sjunde dagen. Söndagen är därför veckans första dag. Inom judendomen har man därför sin sabbat på lördagar.

Söndag är uppkallad efter den fornnordiska gudinnan Sol och förknippas självklart med solen. . Jag hoppas att solen visar sin tacksamhet över sin egna dag genom att titta fram ur molnen idag… Gudinnan kallades förutom Sol även för Sunne eller Sunna. Jämför också med engelskans Sun. Hon åkte över himlen i sin vagn Alfrödull som skapats av de andra gudarna för att bringa ljus till världen. En sådan ljus ide! Sol måste ha varit ett riktigt ljushuvud! 🙂

Magics råd för dagen: Invig ett nytt klädesplagg. Kläder som invigs på en söndag sägs hålla dubbelt så länge.

Hur spenderar ni er söndag?

Då vill jag avsluta med ett stort tack till alla er som hängt med under temaveckan! Hoppas att ni har haft en lika kul vecka som jag har. 🙂 Vi ses nästa fredag då det kommer en ny artikel som vanligt igen.

12 svar

  1. Än så länge spenderas söndagen framför datorn med en stor kopp te. Om en timme eller två kommer jag dock behöva slita mig och göra lite ”nytta”, som att laga mat. Hoppas ni andra också får en trevlig söndag.

  2. Nice inlägg som vanligt 😀
    Hurra, solen tittade fram 😀
    I alla fall där jag bor ^^;
    Och värmde upp mig inför kommande vecka
    (wow, sämsta skämtet ever..)
    Hurra för söndag, vilodagen 😀
    Även om jag typ aldrig får någon sömn på söndagar 😉

  3. Tack för denna både roliga och intressanta veckodagstemaserie, Miss Magic Girl, som nu har nått vägs ände. (Ja, jag menar förstås inte att MMG har nått vägs ände utan det är denna sjudagarsminiserie som har gjort det; kanske bäst att påpeka det, så att ingen får för sig att jag önskar livet ur MMG, för det gör jag verkligen inte.) 😉

    Vad gäller gudomligheters kön är det något besynnerligt just med sol- och mångudomar. I vissa kulturer är Solen en manlig gud, i andra en gudinna. Och likadant med Månen. Detta märks även på vilket genus sol respektive måne har i olika språk, till exempel ”die Sonne” (alltså femininum i tyskan) och ”le soleil” (dvs maskulinum i franskan).

    Människor har dyrkat solen och solgudar världen över sedan historiens gryning. Många myter har sprungit upp runt solkulter, vilket självklart är förståeligt ty utan den värmande solens sken skulle vi människor snabbt ha fått svälta ihjäl och upphört att existera som särskilt art här på jordens yta. Ofta, men inte alltid, finns det en mångud som är make eller maka till solguden i dessa myter.

    Nordiska Sol är, som MMG mycket riktigt påpekar, en gudinna. Läs mer om Sol här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sol_(mytologi) . Hon har alltså en bror som heter Måne. Men i andra kulturer kan det som sagt vara tvärtom, så att Måne är kvinnlig och Sol manlig. Varför det är på det viset, vet jag inte. Vet du något därom, MMG?

    I sumerisk mytologi är Samas solgud. Han färdas över himlen i sin vagn dragen av fyra hästar. Samas är son till Sin, månguden. (Jfr nordiska Sols vagn, Alfrödull, som dras av blott två hästar. Men jag tycker likheterna trots det är väldigt stora – bortsett då från solens ”kön”.)

    I den egyptiska mytologin är det Ra som är solgud. Han färdas under dagarna på en solbåt. I båten förändras han ständigt. I början av resan, på morgonen, är han liten och nyfödd. Han byter skepnad och på kvällen är han gammal och döende. Nästa morgon föds han på nytt.

    I grekisk mytologi är Apollon att betrakta som en solgud. Han är samtidigt ljusets, skaldekonstens och musikens gud.

    I Romarrikets senare period uppstod en solkult där solguden benämndes som Sol Invictus – ”Den obesegrade solen”. Många religionsforskare anser att kristendomens Jesus har sitt ursprung i solgudsdyrkan. Jesus är ju på sätt och vis också en Deus invictus (= Gud obesegrad [av döden]).

    PS Har du bestämt vad du ska ta upp i fredagens inlägg – eller du vill hålla det hemligt så att vi, dina fans, får ligga sömnlösa och grubbla över vad det kan tänkas bli för nytt bloggartikeltema? DS

    • Hej bbnews!
      Tack själv! Roligt att du gillat temaveckan. 🙂
      Ha, ha det var då tur att du inte önskade livet ur mig… Men om andra sidan kanske det inte skulle innebära slutet för bloggen.
      Jag kanske gör som patience Worth och skriver från andra sidan… 😉

      Ja, jag håller med om att det är intressant med sol och mångudar.
      Att månen ofta har förknippats med kvinnor har förmodligen att göra med dess cykliska förändringar på himlen.
      Kvinnan har ju sin egen cykel varje månad.
      Att manlighet förknippats med solen har förmodligen också att göra med att män varit mäktigast i samhället och solen varit mer i rampljuset (så att säga…) än
      månen.
      Så därför tror jag att det blivit vanligare med manliga solgudar och kvinnliga mångudar även om det såklart finns en del undantag.

      Ah, nej. Jag har inte skrivit inlägget för fredag ännu. Men jag har lite idéer men de får nog vara hemliga tills jag vet säkert…. 😉

  4. Hmm.. Om man kan räkna söndagen som första dagen i veckan så har jag iaf börjat läsa temaveckans inlägg åt rätt håll fast det var fel 😉 Har inte varit här och läst på ett tag men det passar ju bra för då får jag ju mycket att läsa än om jag hade läst varje vecka 😉

  5. finns det någon myt om barn som föddes på en söndag, söndags barn alltså? Kan du inte göra ett inlägg med veckodagarna, alltså myterna kring barn som är födda på varje veckodag?? du är super bra btw

Kommentera

