Folktro kring lördagar.

Äntligen är vi framme vid den bästa dagen på veckan: lördag! Första helgdagen och dessutom är jag född på en lördag. Jag menar, bara det sistnämnda är väl tillräckligt för att göra lördagar episka. Right? 😉 *Slänger divigt med håret*

Jag vet att jag i introduktionsinlägget till denna temavecka sa att lördagar är en oturlig dag att vara född på. Men nu ska jag avslöja en cool sak med alla lördagsbarn: det sägs att om man är född på en lördag så kan man se spöken och vampyrer. Om detta är bra eller inte kanske ni har delade meningar om men jag tycker det är coolt i alla fall. 🙂

Lördagens namn kommer av den fornsvenska traditionen att löga sig vilket är ett gammalt ord för att tvätta sig och syftar på att man brukade bada om lördagarna. Så tyvärr inga intressanta fornnordiska gudar idag. :/
Men lördagens planet är Saturnus och förknippas därigenom också med den romerska guden Saturnus. Han är en såningsgud och förknippas med mat, vinodling, dryck, jordbruk och fruktträdsskötsel. Han kanske baserat på detta låter som en trevlig prisse men han hade även sina mörka sidor. Saturnus fick höra en profetia som sa att hans egna barn skulle förgöra honom. Därför slukade han alla barn han fick. Hans hustru lyckades dock gömma undan ett av barnen: nämligen Jupiter. När Jupiter var vuxen lurade han i sin far en dryck som fick Saturnus att spy upp de barn han ätit upp. (Tänk på den historien nästa gång ni anser er ha familjproblem!)

Lördagar förknippas inom folktron med faror och sjukdom (Det var ju förbaskat! Jag som just gått ut från skyddsrummet där jag spenderade otursdagen igår!) Det är särskilt illa ifall det är nymåne på en lördag eftersom det ger otur och regn. Hmm, jag gillar inte otur men jag gillar regn. Är det vad man kallar tur i oturen? 😉

Magics råd för dagen: Ta ett långt, mysigt bad! Det är trotts allt den klassiska badardagen. ^_-
Om ni vill ha en lite mer actionfylld lördag kan jag rekommendera att bekämpa vampyrer. Enligt grekisk folktro sover vampyrerna om lördagarna och är därigenom minst farliga denna dag. ”Minst farliga” är dock inte samma sak som ”ofarliga”… ^^;

Hur spenderar ni lördagen?

18 svar

  1. Nä, nu går det för långt, Miss Magic Girl! 😀 Uppmanar du oss, dina tappra och hängivna fans, att bada en kylig vinterdag som denna?

    Då får du allt se till att tillhandahålla en såg och ett isborr, så att jag kan åstadkomma en isvak i det frusna vattnet.

    Sedan, efter doppet, kan jag till ljudet av mina klapprande (lös)tänder mima fram musiktemat i ”Lördag hela veckan lång” med Kurt Olssons & Damorkestern. Enkom för dig.

    Is it a deal, Miss Magic Girl? *nähä, kunde just tänka mig det*

    PS Det där du skriver om Saturnus (”Saturnus fick höra en profetia som sa att hans egna barn skulle förgöra honom. Därför slukade han alla barn han fick.”) får mig att tänka på Herodes den store som omnämns bland annat i Matteusevangeliet i Bibeln,

    Där i Matteusevangeliet kan man läsa om att Herodes kände sig hotad av ryktet om Messias födelse och därför lät avrätta alla gossebarn i Betlehem. (Till åminnelse av detta hemska, av alla på Herodes begäran mördade barn, firar vi än i dag – nåja firar och firar men ändå – ”Värnlösa barns dag” den 28 december varje år. Samma dag som tidigare kallades för ”Menlösa barns dag”, alltså.)

    Ser du också likheterna mellan det du berättar om Saturnus och det som tillskrivs Herodes i Matteusevangeliet, Miss Magic Girl? Tror du att likheterna är en ren slump? (Det gör i alla fall inte jag.)

    Ha en TREVLIG HELG, Miss Magic Girl!

    • Hej bbnews!
      Ha, ha självklart menar jag ett mysigt badkar och inte en isvak!
      Tror du verkligen att jag skulle vara så kallhjärtad? 😛

      Intressant koppling du gör mellan Saturnus och Herodes.
      Tror inte heller att det är en slump.
      Ah, jag fyller ju år den 28 december. När jag var liten och inte hade fått veta varför det hette
      ”Menlösa barns dag” tog jag det som en personlig förolämpning. Trodde att folk tyckte jag var meningslös….

      Ha en toppenhelg du med! 😀

    • Hej detta är zzz999 som kommer in med ett . det var för 20 år sedan som jag fick kontakt med en person från andra sidan. jag var ute och gick i skogen den dag .och rätt som det var så stod det en kvinna framför mej. men det underliga var att hon vände inte ryggen åt min sida. vi sa hej och så var jag ensam i skogen igen .inre ett spår av henne inte ett fotavtryck heller .Var tog hon vägen\zzz999

  2. Jag är också född på en lördag!!!! *Slänger divigt med håret innan jag går mot min rosa bil och kör iväg till min lyxvilla. Gissa vad det står på nummerplåten? LÖRDAG!*

    Har varit på fest idag! Det var urkul, så har tyvär inte kunnat mosa några vampyrer, hur sömniga de än är. Jag skulle kunna göra det nu, men…*Kollar almenackan* ah! Det är ju Melodifestivalen!

    Ses!

    • Hej AnFallenAngel!
      Yay! Kul att vi båda är Lördags-barn! 😀
      Härligt med festen. Tror det var en bätttre lördags aktivitet än att mörda vampyrer…. 🙂

  3. Hehe, tur att jag badade då ^^
    Så, kan du se vampyrer och spöken? 😉
    That would be awesome ;D
    Nice inlägg som vanligt 😀

  4. Jag har läst din blogg ett tag men aldrig kommenterar:-P så kände att det var dags^^ jag hade faktiskt ingen aning om vilken dag i vecka jag var född så jag frågade mamma och det visade sig att jag också är född på en lördag:-) och när det gäller det där med att se spöken så såg jag faktiskt ett när jag var liten (har dock många gånger tvivlat på mig själv vad det verkligen va som jag såg, men jag vet ändå innerst inne att det var ett ”spöke”) sedan varken såg jag eller va med om något på flera år, men!
    varit annorlunda. Det började när jag skulle till en kompis lägenhet för första gången

  5. Fortsättning på min kommentar… Jag skulle skriva att de senaste.två månaderna har varit annorlunda och det började när jag skulle till en kompis lägenhet för första gången. Och både hon och mina andra vänner sa att det spökade rejält i hennes lägenhet och andra i samma byggnad hade också märkt av detta. Men jag är en väldigt skeptisk person och måste få saker bevisade för mig för att jag ska tro på det. Men jag kan bara säga att efter att ha varit i lägenheten den dagen så tror jag på den ”andliga världen”till 99%. Och ända sedan dess har jag varit med om mystiska saker här hemma med. Vilket aldrig hänt innan. Och det kan juh vara så att jag är mer mottaglig nu när jag öppnat upp mig och verkligen tror på det. Eller vad tror du? btw vet inte varför jag skrev allt det här:-P ville nog bara dela med mig lite av mina upplevelser.

    • Hej Annica!
      Tack så mycket för att du delade med dig av dina upplevelser!
      Väldigt intressant att höra om! 🙂

      Kanske är det som du säger att du utvecklat din mediala förmåga på sistone och därigenom kan uppfatta mer av den övernaturliga delen av tillvaron.
      Mycket spännande! 🙂

      • Ja troligtvis är det något sådant. Var lite rädd först men tycker nu att det är mest spännande.:-) frågan är bara hur jag ska göra nu. Skulle vara spännande att utveckla ens mediala förmåga lite mer (om det är möjligt vet inte riktigt hur allt det där fungerar) har du några tips?
        Ha det bra sålänge kram!

      • Ja, jag har egentligen inga bra tips eftersom jag inte gått igenom något sådant själv.
        Men jag tror det i grunden handlar om att vara uppmärksam och lita på sin intuition.
        Ha det bra du med och lycka till! 🙂 Kram!

  6. Skulle läst detta imorgon 😛
    Nu har jag lärt mig nåt nytt iaf, vilket jag nästan alltid gör när jag läser här x) Har länge funderat på vad lördag är för dag egentligen då de flesta andra dagar är för nåt namn lr nåt :p tex torsdag är tors dag 😛

  7. Lördagen är och kommer alltid vara bästa dagen man föds på. Och de åren efter som man fira sin födelsedag på just lördagen. För i min familj och släktingarna som är gamla. Sägs det att den dagen man blir född på, och sen när just som tex lördagen är för mig. När ”lördagen” inträffar på födelsedagen (om man är född på en lördag) så är dagen extra magisk. 😀 Sen när det faktiskt coolt med vampyrer och spöken. Tyvärr har jag bara känt av mig ”spöken”. (Alltså känt av att någon är där, fast det inte är det). Inte sett några.

  8. Jag föddes på Lördag kväll kl 6 min i 10 och har stark intuition ibland och sett andar ibland och när jag får intuition då ser jag i bilder\ som en tanke och då händer det den personen en månad senare eller mej själv och om en gravid kvinna får en son eller dotter då får jag en känsla och bild på vilket kön det blir.

  9. Synd att jag är född på en fredag men det är ju min favo dag för då känns det som helgen ligger framför en och efter maten och glos förhöret i engelska är det bara roliga saker vi gör som pingis turnering jaaa 😀

Kommentera

