Folktro kring torsdagar.

Vår temavecka har nu nått fram till torsdag.
Torsdag har fått sitt namn efter den fornnordiska åskguden Tor. Förr förklarade man åska genom att säga att det var en ilsken Tor som red över himlen och slogs mot jättar beväpnad med sin hammare, Mjölner. (En riktig panggrej!) Tor hade även några andra brutala grejer som järnhandskar och en järnstång. Han hade också ett styrkegivande bälte: Megingjord. Som skänkte kraft varje gång han drog åt det. Fick honom att skärpa sig med andra ord…

Tor jämställs ofta med den romerska gudakonungen Jupiter. Jupiter var ursprungligen en himmelsgud men förknippades allt mer med väderleken. Jupiter är också torsdags speciella planet. (Suprise!)

Inom folktron är torsdag den ultimata dagen för att utöva trolldom och magi. Yay! 🙂 Olika huskurer mot sjukdomar var bäst att utföra på torsdagar. Vill man tillverka en bjära är detta också den optimala dagen för det. (Dock rekommenderar jag ingen att testa det… Läs mer om bjäror HÄR.)

Om ni inte hann fira bröllop igår kan ni passa på idag. Även torsdagar ses som en lyckosam bröllopsdag. ^_^

Magics råd för dagen: Ät ärtsoppa! Det är torsdagens traditionella maträtt. Detta kommer förmodligen ursprungligen från att man på medeltiden behövde sig ett rejält mål mat denna dag eftersom fredag var en dag för fasta.

Vad har ni för er idag?

14 svar

  1. Menar du att TORSdag har med guden TOR att göra? Tänk, det kunde jag inte gissa… 😉

    Apropå denne Asa-Tor, åskans gud. Jag tänkte testa en teori på dig, Miss Magic Girl.

    Du skriver visserligen att man åt ärtsoppa om torsdagarna för att bättre stå pall inför fredagens fastande.

    Men min teori går ut på att ätande av ärtsoppa om torsdagar ledde till gasbildning i magtarmkanalen. Och i samband med att man så att säga släpper väder kan som bekant diverse åskliknande knallar höras (ja rent av luktas) emellanåt. Och då undrar man ju, eller hur, om det är därför som torsdagen fått sitt namn av just åskguden Tor?

    Långsökt, ja, jag vet. Men frågan är väl fri, hoppas jag. Alltså: Vad tror du om min geniala/galna (stryk det som ej gäller) teori om hur torsdagarna har fått sitt namn?

    Jösses! Vad var det för brak? Var det Tor som var ute och körde med bockarna och slungade sin hammare just nu? Eller var det jag? *rodnar lätt och klädsamt*

    • Hej bbnews!
      Eller hur! Verkligen en chock!
      Det är ju en sådan där sak man aldrig skulle kunna räkna ut själv… 😛

      Ha, ha din teori är mycket intressant. 😀
      Varför inte? Människans kropp har ju fungerat på samma sätt genom tiderna och människans psyke också.
      Därigenom har folk alltid varit i behov av att hitta någon att skylla ifrån sig på också.
      Stackars Tor! 😉

  2. Nice inlägg som vanligt 😀
    Ooh, Tor, Jupiter, torsdag? Vem hade kunnat gissa det? 😉
    Ooh, trolldom & magi, voodoo time ^^
    Men ingen skadlig magi så klart ^^;
    Usch, ärtsoppa..
    Tradition eller inte, no thank you ^^;

    • Hej Tobias!
      Tack så mycket! 😀
      Ha, ha eller hur?! Man lär sig alltid något nytt och oväntat.
      Yay! Tänker du utöva något magiskt idag? 🙂
      Ha, ha håller med dig om ärtsoppa. Inte det godaste inte…

  3. Jupps, det stämmer. Och pannkaksdag ;o), men jag äter Soldatens ärtsoppa och ungarna pannkakor ikväll, mums i flabba….

  4. Jag hade precis bestämt mig för att äta ärtsoppa till mat när jag gick och läste ditt inlägg!

    Tor och torsdag, who could see that one comming?

    Ha det bra!

  5. Jag föredrar pannkaks-traditionen istället för ärtsoppa! Egentligen är väl tanken att man äter det till soppan men eftersom jag inte tycker om soppan så äter jag pannkakorna själva! (Åt faktiskt pannkakor idag. :))
    Jag blev förresten lite orolig för Tor.. hoppas han får öppna bältet lite ibland om han nu måste dra åt det hela tiden. Blir ju ganska plågsamt annars. :S (Kunde dock bli en bra serieteckning på honom med överdriven getingmidja.. ;))

    • Hej SuperAmazing!
      Åh! Du ska då alltid hitta något att fresta mig med! Nu blev jag sugen på pannkakor! GHAAA!!! 😮
      Men jag åt falafel idag vilket var väldigt gott så det är okej ändå… ^_^
      Ha, ha ja, jag hopas också det för Tors skull. 😀 Men du borde ändå göra en sådan teckning av honom. 🙂

  6. Haha, nej verkligen inte gott 😀
    Jag använde mina voodoo-dockor, de ger mig tydligen tur 😀

  7. Tor, vadf jag vet, var vikingarnas favoritgud. Han förknippades också med krig och strid. I alla myter och legender hade han alltid samma svar på problem: hota! Slå med hammaren! Våld!
    Nåväl, nog om psykopat gudar! 🙂
    Torsdag – oftast då går jag på författarmöten eller andra föreläsningar. Denna vecka blir det nog… pluggandet och film 🙂
    Rolig tema! Ska komma ihåg att äta ärtsoppa på Torsdag! 🙂

Kommentera

