Folktro kring fredagar

Äntligen är vi på en dag som är uppkallad efter en gudinna!
Yay! 😀
Inget ont till alla er gudar men det började bli lite för många av er nu tycker jag.


Fredag har fått sitt namn antingen efter gudinnan Frigg eller gudinnan Freja. Det råder lite oenigheter om dessa gudinnor. Enligt vissa är de till och med en och samma gudinna men med två olika namn.
Frigg är förknippad med äktenskap och moderskap medan Freja är en fruktbarhetsgudinna. En annan fruktbarhetsgudinna som är förknippad med fredagar är den romerska gudinnan Venus. Venus är också fredags planet.

Freja ovan.

Fredag ses tyvärr ofta som en otursdag. Det är ingen bra dag för att börja med något nytt eller resa på. Bröllop bör absolut inte hållas på en fredag enligt folktron! Äktenskapet är då dömt till evig olycka! I det gammla bondesamhället såg man fredag som en dag då det var bäst att vila och gå försiktigt fram.
Den mest kända otursfredagen är så klart fredagen den trettonde. Detta beror på att Jesus förrådes av Judas som var den trettonde vid bordet.
I en gammal berättelse från den nordiska mytologin finns en annan oturlig trettonde bordsgäst: Loke. Han var en svekfull gud som såg till att den godhjärtade guden Balder blev dödad av misstag av sin blinde bror Höder.
Men talet trettons oturliga status går att spåra tillbaka till förkristen tid. Magiska skrifter från antiken visar att talet tretton användes i samband med förbannelser anknutna till underjordiska krafter.

Men det finns ett roligt magiskt tips för fredagar också:
Var uppmärksam på den kommande nattens drömmar och försök skriva upp allt du minns så fort du vaknar. Om du gillar dina fredagsdrömmar ska du berätta om dem för andra på lördag. Då kommer de slå in! 🙂

Venus ovan.

Magics råd för dagen: Gör ingenting! Stanna i sängen, håll dig under täcket och se upp för oturen! 0_0
Nej, jag skojar bara… Sängen kan ju vara hemsökt! Göm er i ett tomt förseglat rum istället. ^_^;;;

Vad ska ni göra idag?

Följer ni mitt råd? 😛

24 svar

  1. Nä, jag kommer inte att följa ditt råd, Miss Magic Girl. Fast ta inte det personligt. Jag VET att du har gott omdöme och ett omtänksamt och kärleksfullt hjärta. Men var sjutton hittar man ett tomt förseglat rum? Dessutom: Om man flyttar in i det rummet, då är det ju inte längre tomt. Eller hur?

    Så ditt råd är när allt kommer omkring omöjligt att följa… 😉

    För övrigt reagerar jag på dessa rader från dig: Bröllop bör absolut inte hållas på en fredag enligt folktron! Äktenskapet är då dömt till evig olycka!

    Är du säker på att det har bäring enbart på fredagsbröllop? Min erfarenhet är snarare, att detta gäller oavsett vilken veckodag bröllopet hålls på.

    Det skulle vara kul att höra vilka erfarenheter andra av dina bloggläsare har härav. Är det blott fredagsbröllop man bör undvika? Eller är det bröllop över huvud taget?

    • Hej bbnews!
      Jaså du? Nu blir jag förnärmad… nej, jag skojar bara. 😛 Jag förstår att det var ett svårt råd att följa.
      Det där med tomheten gör det ju definitivt komplicerat. Hmmm, jag hoppas du klarade dig bra ändå. ^_^

      Ha, ha kanske ligger något i det du säger om bröllop. Själv har jag dock inga erfarenheter på bröllops fronten ännu…
      Kanske borde akta mig för det också? 😀

  2. Jag litar på Freja och katterna och tror att det kommer bli en riktigt bra dag! ^^

  3. Yay *gör gudinna-dansen* 😀
    Haha, finns inget jag hellre skulle göra än att stanna i sängen.. Hmm, kanske bara gå upp några gånger för att lindra tristessen ^^;
    Men, jag går ju på gymnasiet, så -.-‘
    Otursdag? Minst sagt, har prov och inlämning idag, är inte klar med inlämningen, och kan typ inget inför provet xD
    Men men, jag måste vara förtrollad elr nåt’ för jag har väldigt mycket tur ofta 😀 (Hope I ddn’t jinx it now O_o)
    Nåja, ha en trevlig tursam(hoppas) fredag 🙂
    P.S. Nice inlägg som vanligt 😀
    D.S.

  4. Kom ihåg att Freja inte ”bara” är fruktbarhetens gudinna… som det för övrigt också råder lite delade meningar om, hon verkar faktiskt snarare vara förknippad med lust och sex, medan fertilitet snarare är Friggas område. Men man ska inte glömma att hon också är förknippad med strid, och hon valde bland de döda krigarna på slagfältet ut de hon ville ha som älskare. Hon är en kick-ass gudinna av sex och våld, skulle jag faktiskt vilja hävda, som lämnade fruktbarhet och fertilitetsfrågor till Frigga och Frej. =)

    • Hej Journeymaid!
      Ja, det är sant. Men fruktbarhet är också starkt ihopkopplad med henne.
      Men jag kanske borde ha varit mer tydlig med det i inlägget…
      Freja är verkligen awesome! 😀 Definitivt en kick-ass gudinna! Håller helt med! 🙂

  5. idag hittar jag inte mina nycklar, jag missar bussen och kan nu inte ta mig in till mina lektioner, för nästa buss går inte förrän om 3 timmar… jag ska nu följa ditt råd och bädda ner mig framför tv:n och titta på film!

    • Hej Viktoria!
      Ah, usch! Trist att du hade sån otur!
      Fast det lät väldigt mysigt att bädda ner sig framför tven och se på film. Man kan säga att du omvandlade oturen till en turdag! 😀

  6. Ja du, de där gudarna börja bli lite för många, men de dödar ju varrandra också, så det kanske jämnar ut sig i slutändan!
    Är inte Venus och Afrodite samma sak???

    Jag följer tyvär inte ditt råd idag, har varit ute hela dagen!

    Ses!

    • Hej AnFallenAngel!
      Venus är motsvarigheten till Afrodite inom den romerska mytologin. Afrodite hör hemma i den grekiska.
      Var nog bra att du inte följde mitt råd. Härligt med en utedag. 🙂

  7. Vänta här nu lite… Du sa att drömmar som man drömde på fredags natten och berättade för sina föräldrar/vänner/folk på internet, kommer gå i uppfyllelse?

    Jaha… Då kommer jag alltså att se filmen brokeback mountain snart.

    Jag drömde att jag skulle gå och köpa mjölk när det helt plötsligt sprang upp en svart man framför och skrek mig i ansiktet ”Du måste se brokeback mountain! Den är skit bra!!!!!!!!” Sen försvan han i ett moln av fjärilar. Och sen blev allting svart och jag vaknade…

    • Hej Henry the Demon!
      Ah, vad roligt att få ett filmtips från sitt undermedvetna. 🙂
      Brokeback mountain är bra fast väldigt sorglig också… Jag grät.

      • Vänta… Sorglig? Hur sorglig?! Jag gråter efter var enda gång jag har sett forest gump! Är den ”snyfft snyfft” sorglig, ”Bu, buh” sorglig eller ”vattenfalls” sorglig?!
        För jag bölade i tre timmar efter att ha lyssnat på en fanfic om en karaktär från mlp fim.

      • Hmm, jag tyckte att den var vattenfalls sorglig.
        Det var ju många år sedan jag såg den nu men jag minns hur knäckt jag var.
        Så var beredd!

  8. Venus kan ha varit som jorden en gång x)
    Fredag är nog den enda dag jag inte haft någon otur på faktiskt x)

  9. jag kommer sova över på skolan och fråga chans på fredag… de får nog vänta till lördag… eller måndag… xD

  10. Det där rådet, Hehe 🙂
    Men allvarligt talat skulle jag prova att gömma mig i garderoben. I garderoben finns det bara en utväg men i låsta rum kan det finnas fönster. Det där med magi i speglar och allt, eller räknas fönsterglas som speglar????
    ”Har förvirrat uttryck”

    • Hej Witch_Of_Magic!
      Hahah bra att du gillar min råd! Men du har rätt. En garderob är bättre LOL 😀
      Hmm, jag tror det måste vara en spegel där man kan se sig själv tydligt i. Fönsterglas är det nog lugnt med 🙂

Kommentera

