Folktro kring onsdagar.

Onsdag är döpt efter den äldsta och visaste guden inom den nordiska mytologin: Oden.
Han är också en krigsgud men förknippas också med skaldekonsten och är de dödas gud. Han har även skapat runorna som stod för både kommunikation och magi. Han förknippas ofta med den romerska guden Merkurius. Han står för handel och kommunikation. Merkurius är också onsdagens planet.

Ni ser Merkurius på bilden ovan. Hmm, kanske borde han inleda en ny tradition denna vecka: Dagens hunk. 😉

Om ni tänker gifta er så ska ni passa på idag! (Eller, ja, kanske inte just idag men på en onsdag i alla fall). Enligt folktron leder ett onsdagsbröllop till ett lyckligt äktenskap precis som tisdagar. Detta är också en bra dag för läkarbesök och affärer. (Om någon tänker gå och köpa en läkarklinik är detta alltså en optimal dag!)

Magics råd för dagen: Om ni har ett viktigt brev ni måste skriva eller något ni vill tala ut med någon om så är det dags idag! Det är Merkurius dag och därigenom en perfekt dag för all typ av kommunikation! Bara att babbla på nu! ^_-

Hur spenderar ni eran onsdag?

18 svar

  1. Dagens hunk, skriver du om Merkurius/Hermes.

    Jag tycker han mer påminner om Dagens sunk. 😉

    Han har ju inte ens några kläder att ha på sig, stackarn. Bara ett skynke som skyler vitala kroppsdelar…

    På tal om onsdag(ar) kommer jag att tänka på ordet ”våffelonsdag”. Har du hört talas om det ordet, Miss Magic Girl? Googlar man på ”våffelonsdag”, erhåller man drygt 150 sökträffar.

    Jag tror att termen ”våffelonsdag” har med heliga/stilla veckan att göra. Fast jag är inte säker.

    Jag känner också till orden bull(a)måndag och stinnkaketisdag. (Vad är en stinnkaka?)

    Vet du vilken ”maträtt” eller vilket livsmedel som förknippas med torsdagen, fredagen, lördagen och söndagen?

    Kan det vara ärtsoppetorsdag, tror du? Vad gäller fredagen, lördagen och söndagen är det helt blankt i min hjärna. Fast kanske ska lördagen förknippas med godis (”lördagsgodis”)? Får just nu en liten susning om karamell(e)fredag, fast det kan lika gärna vara inbillning.

    Hur som haver: Vet du möjligen något om vilka livsmedel eller maträtter som (för i världen) förknippades med olika veckodagar? *lyfter fram ena våfflan till Miss Magic Girl för att hälsa*

    • Hej bbnews!
      Ah, men du förstår det är just Merkurius brist på kläder jag uppskattar så mycket. 😉
      Det enda jag har att invända mot skynket är att det är där över huvudet taget….

      Vet inte heller när våffelonsdagen infaller men det låter som något jag borde ta reda på.
      Mums för våfflor!
      Bullmåndag låter gott också. Stinnkaketisdag är jag mer osäker på dock… Vad en Stinnkaka än är låter det inte särskilt lockande.
      Av någon anledning läser jag dessutom fel nu och får det till stink-kaka. 😛
      I morgon så är det i alla fall ärtsoppa som gäller vilket jag ska berätta mer om i det inlägget.
      Jag vet inte hur det är med fredag och söndag men godis på lördag är ju en klassiker. 🙂

      *tar emot våfflan och hälsar tillbaka och tackar*

      Mums, smaks…. 😀

  2. Tänkte söka till en skola idag, man får ju passa på! ^^

  3. Haha, det enda jag gillar med statyn är att den blev skapad så tidigt och så bra 😉
    Nice inlägg som vanligt 😀
    Ooh, kommunikation, eh?
    Babblar-Tobbe’s time to shine 😉

    • Hej Tobias!
      Tackar! 😀
      Ja, härligt med en kommunikations dag! Har just träffat min morfar så det har blivit en hel
      del prat idag. 🙂 Så detta med en kommunikations dag stämde bra för mig idag.
      Ha, ha it is always time to shine! 😉

  4. Det är KALLT här nere! Jag och en kompis gick runt i affärer och frös nästan ihjäl på kuppen!
    Ses åt vi glass på vägen hem. Perfekta botemedlet för kyla, eller hur??

    Ses och ha det bra!

  5. Hej hej!:D
    Det är Erik.
    Intressant med folktron. Det låter bra med en kommunikationsdag.

    • Hej Erik!
      Tack så mycket! 🙂 Tycker folktro är så spännande och roligt.
      En kommunikationsdag känns roligt. Vi måste ses på en onsdag snart och ha en djup konversation… ^^
      Fast om andra sidan så behöver vi nog inte det… Vi har en naturlig fallenhet för djupa samtal ändå! 😉

  6. Ja precis! 😉 men vi borde ses på en onsdag för då skulle det kunna bli ännu djupare!:)

  7. Tack för råden, men jag tror att jag kommer mog babla idag fast Onsdag är inte tills imorgon! 😦 Jag kan inte hjälpa det…
    Roligt att just onsdag anses vara dagen av de ”viktigaste” gudarna. I Finska kulturen har onsdag mest verkat som ett mittedag; ”keskiviikko”, som onsdag heter på finska, betyder ju ”mittenveckan” (mitt i veckan). Dock tror jag namnet är mer som ett faktum, inte ner sättning :-).

    • Hej Maaretta!
      Jo, du har rätt. Det skulle bi väldigt svårt att bara få babbla på onsdagar. 🙂
      Intressant med det finska namnet. Det var nytt info för mig.

  8. ”Om ni tänker gifta er så ska ni passa på idag! (Eller, ja, kanske inte just idag men på en onsdag i alla fall).”
    Haha just den onsdagen skulle man gifta sig, sen är det för sent 😉

    Så onsdag är Odens dag? Nu har jag lärt mig nåt nytt igen x)
    En kul grej på tal om Oden :p Finns en del på några spel som brukar kalla mig Legenden – Son of Oden. Brukar leda en Vikingaklan så är därför 😛

    • Hej Legenden!
      Självklart hade det varit extra tur att gifta sig under min episka temavecka. 🙂
      ”Legenden – Son of Oden” lät mycket coolt! 😉

  9. Jag läste att om man bär något blått på onsdagar ska man få en väldans massa tur, kanske bra att veta?? haha 😉

Kommentera

