Folktro kring tisdagar.

Yay! Dag nummer två på min temavecka. 🙂

Tisdag har fått sitt namn efter den fornnordiska guden Tyr. Han är nära förknippad med heder och rättvisa men var också en krigsgud.
I en av de mest kända historierna om honom tampas han med den monstruösa vargen, Fenrisulven, som hade växt upp med gudarna. Han blev till slut så pass farlig att de bestämde sig för att binda fast honom. De skapade ett magiskt rep som han aldrig skulle kunna slita sig ur.
Men Fenrisulven anade oråd när gudarna kom med sitt magiska rep. Han krävde att en av gudarna skulle lägga sin hand i hans mun som pant. Om ingen gjorde det fick de inte komma i närheten med repet. Gudarna stod som handfallna av detta förslag.
Tyr var den enda som var handlingskraftig nog att lämna fram sin hand…
Vilket ledde till att den bets av!
Usch, dessa gamla myter har då de mest brutala handlingar…

Tyr ovan.

Man har dragit paralleller mellan Tyr och den romerska krigsguden Mars. (Undrar just vem som skulle vinna i en fight mellan de två…?) Mars är också den planet som är starkast förknippad med tisdag.

Men låt oss nu gå vidare till lite tisdagsskrock!
Om den första personen man träffar denna dag är vänsterhänt kommer det föra med sig otur. Tycker det är dumt dock… och hur blir det om man själv råkar vara vänsterhänt? Det är ju lite svårt att undvika sig själv… Inte omöjligt, men svårt… 😛
Roligare skrock säger att tisdagar är bra dagar för bröllop och affärer.

Magics råd för dagen: Diskutera inga laddade ämnen med någon idag. Eftersom denna dag hör ihop med krigsgudarna är risken för gräl och bråk extra stor idag.

Hur är eran tisdag?

17 svar

  1. meh… Tänk om folk trodde på sånt här. Oj oj oj va folk skulle undvika mig idag :< Skulle känna mig smått……utstött hahaha :3 Tyvärr går det inte att undvika mig. I'm like a star! I shine 😛 hahahaha

    • Hej Joanna!
      Ja, det vore verkligen dumt i fall folk tog dessa skrock på fullt allvar.
      Ha, ha det är bra attityd! 😀 Tack för att du sprider din stjärnglans över min blogg! 😉

  2. Nice inlägg 😀
    Wow, dessa myter är lite väl brutala tycker jag nog 😉
    Hehe, föddes på en tisdag, så måste ju gilla dagen, och med en krigsgud? Klagar inte 😀

    • Hej Tobias!
      Tackar! 😀
      Ja, de är de verkligen. Väldigt brutala.
      Tisdag är en bra dag. Säkert väldigt kraftgivande att födas på en krigsguds-dag.

  3. Jag skulle aldrig ha vågat göra som Tyr och placera handen i Fenrisulvens gap. Tycker rent av att det var dumt gjort av Tyr. Kunde inte Oden ha avrått honom från att göra på det viset?

    Eftersom ulven skulle bindas fast mot sin vilja, var ju utgången given, dvs det är lätt att räkna ut att ulven skulle ta sin hederspant i anspråk (= bita av handen på Tyr), när den insåg att den blev lurad.

    Vet du var Fenrisulven finns i dag, Miss Magic Girl? Jag har hört ett rykte, dock obekräftat än så länge, att han skulle finnas hemma hos dig. Att du har denna ulv som en sorts knähund. Säg att det inte är sant, MMG! Och för allt i världen: Var försiktig när du i så fall matar den, så att den inte hugger efter den hand som försöker ge den mat.

    Apropå ingenting: Här är två ramsor om veckans olika dagar och hur vi människor påverkas av vilken veckodag vi är födda på.

    Den ena ramsan går så här:

    Måndagsbarn sägs bli rika.
    Tisdagsbarn aldrig någon svika.
    Onsdagsbarn har lätt att lära.
    Torsdagsbarn aldrig någon besvära.
    Fredagsbarn är lyckans smeder.
    Lördagsbarn gör alla heder.
    Men för söndagsbarn går det bra genom livet,
    det är så sant som det är skrivet.

    Och den andra lyder så här:

    Måndagsbarn har fagert skinn
    Tisdagsbarn har älskligt sinn
    Onsdagsbarn är fött till ve
    Torsdagsbarn får mycket se
    Fredagsbarn får kärlek och lycka
    Lördagsbarn ska mödorna trycka
    Söndagsbarn får länge leva och njuta
    fritt och glatt och sedan berömligt sluta.

    Tydligen är det något speciellt med just söndagsbarn, i alla fall om man läser vad som står i dessa båda ramsor. Men att vara tisdagsbarn är inte precis kattskit, det heller.

    • Hej bbnews!
      Eh, alltså… Nej, nej. Jag har ingen Fenrisulv. Det är bara ett falskt ryckte.
      *Magic stänger snabbt igen en dörr och innefrån rummet hör man morrande och gläfsande*
      😀

      Ja, jag håller med om att det är väldigt dumdristigt av Tyr.
      Kanske bör man tänka extra noga på att tänka sig för innan man göra saker om tisdagarna. Så att man inte slutar som Tyr.

      Tack så jättemycket för ramsorna! 😀 De där versionerna var jag inte bekant med. Riktigt kul! 🙂

  4. Ja, det var ju lite extremt. Men vad gör man inte för en varg?

    Min tisdag har varit sådär. Jag är förkyld och vi hade träslöjd idag, det ämne jag är sämst på och gillar minst.
    Men det kunde varit värre. Jag träffade ingen vänsterhänt förrän typ kvart över åtta, och då hade jag redan träffat många andra människor.

    Ses!

    • Hej AnFallenAngel!
      Ja, verkligen extremet. 😮 Stackars Tyr. (Och Fenrisulven också för den delen….)

      Synd att du blivit förkyld!
      Krya på dig snabbt!

  5. Själv är ett tisdagsbarn :o). Attans också att jag gifte mig på en fredag hahahah, meeeh det gick ju bra!

    • Hej Persica!
      Härligt! 🙂
      Ja, egentligen borde du ha gift dig på en tisdag men jag tror att vem man gifter sig med spelar en större roll än vilken dag man gifter sig på. 🙂

  6. Vad jag har hört så är tisdagbarn synska vilket kan stämma bra för jag har alltid varit jagad av spöken^^ Sen ska torsdagbarn vara häxor.

  7. Legenden om Fenrisvargen verkade alltid lite märklig. Gudarna låter ett varg – farlig djur – växa upp med dem, sen blir upprörda när de försöker ta dens frihet från den utan ett särskild anledning? Tyr verkar vara bra på uååoffring, men inte så noga på vad som är ”rättviss”. 😀 Nåväl, tror att Mars skulle vinna kampen. Han har både händerna kvar! (OUCH! Vad taskigt…)
    Oftast går jag till universitetet på förmiddagen, eller så pluggar jag. Sen tränar jag (igen!). Sen går jag hem och ser på Murdoch Mysteries 🙂
    Ska komma ihåg att inte bråka med någon idag om politik/religion/filosofi idag. 🙂 Dock tänker inte gifta mig heller! Haha

  8. ”och hur blir det om man själv råkar vara vänsterhänt? Det är ju lite svårt att undvika sig själv… Inte omöjligt, men svårt… ”

    Kan man undvika sig själv? :O Hur då? xD

    • Hej Legenden!
      Ja, det är möjligt. 😉 Det finns en hemlig teknik till hur man gör men jag är förbjuden att avslöja den…
      Ehm, jag har redan sagt för mycket… 😮

Kommentera

