Folktro kring måndagar.

Yay! Första dagen på vår temavecka om folktro kring veckodagar.
Måndag är ju en allmän favoritdag: Den härliga måndagströttheten efter helgens ojämna sömn, lyckokänslan över att äntligen få återvända till jobbet eller skolan efter ledigheten… nej! Vänta! Det där är ju anledningarna till att inte gilla måndagar! ^^;

Hmm. Inom folktron finns det dock en hel del anledningar till att gilla måndagar. Måndag är allmänt förknippad med lycka och frid. Enligt irländsk folktro är måndag den största turdagen på hela veckan.
Måndag är starkt förknippad med månen (Nähä?!) och har sitt namn efter den fornnordiska guden Måne (Wow! Det hade man ju aldrig kunnat ana…). Guden Måne jagas över himlavalvet tillsammans med sin syster Sol inom den nordiska mytologin.

Men även om måndag är en allmän lyckodag så finns det olycksaliga måndagar. Varje regel har sitt undantag.
Det finns vissa måndagar som blivit otursdagar eftersom de förknippas med särskilda händelser.
Den andra måndagen i augusti är en otursdag eftersom städerna Sodom och Gomorra denna dag förstördes av Gud som straff för befolkningens utsvävade livsstil. Den sista måndagen i december är också en otursdag eftersom Judas födelsedag sägs vara då och att det var just denna dag han förrådde Jesus på.
Vissa skrock varnar även för att det bringar otur att starta ett nytt projekt eller gifta sig på en måndag.

Magics tips för dagen: Köp en lott! Passa på nu när det är en turdag!

Vad tycker ni om måndagar?

Hur spenderar ni er måndag?

15 svar

  1. Kul läsning, full med typiska MMG-humorknorrar som jag verkligen uppskattar.

    Men en sak reagerar jag på. Du skriver bland annat så här: ”Den sista måndagen i december är också en otursdag eftersom Judas födelsedag sägs vara då och att det var just denna dag han förrådde Jesus på.”

    Här hänger jag inte med. Visst måste väl Judas fylla år på samma dag varje år? Dvs om han MÅSTE fylla år en måndag, flyttas ju hans födelsedag från år till år.

    Det vore ju som att säga, att någon fyller år annandag påsk eller Kristi himmelsfärdsdag. Sådana dateringar av födelsedagen är i princip värdelösa ity att dessa dagar infaller vid olika tidpunkter (inom ett ganska brett tidsintervall) från ena året till det andra.

    Så jag hoppas att du kan reda ut det här med Judas’ födelsedag åt mig.

    Och visst var det väl inför påskfirandet i Jerusalem som Judas förrådde Jesus? Hur kan den händelsen ha hamnat i december månad? Har man månne slagit ihop alla årets helger till en enda storhelg? Det har jag missat i så fall. Måste nog skylla på att jag på sistone haft fokus på att skriva några långa nya inlägg i min själ-tråd på ditt magiska forum. 😉

    PS Jag läste nyss din spännande länktipsartikel om NAFS – tack för den! – men inte ens i den kunde man läsa något om Judas’ växlande födelsedagsdatum. Vad tror du, Miss Magic Girl, att förklaringen skulle kunna vara till att Judas fyllde år på olika dagar men alltid på en måndag? Kan han ha lidit av multipel personlighetsstörning, tror du, så att på så vis varje delpersonlighet hade/erhöll sin egen speciella födelsedag? Om man antar sju delpersonligheter och vidare också antar att var och en av dessa sju delpersonligheter föddes på var sin olika veckodag måndag-söndag, då MÅSTE ju varje år en av dessa delpersonligheter fylla år just en måndag. Men den förklaringen är rätt krånglig, håll med om det, Miss Magic Girl. Så jag hoppas du kan erbjuda en enklare förklaring. Och skulle du mot förmodan inte kunna det, så får väl saken bero, och detta mysterium får då inordnas och arkiveras i kategorin ”Olösta Mysterier Världen Över”. DS 😉

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 😀 Det glädjer mig att höra!

      Oj, där har jag skrivit lite fel. Det jag menar är att Judas skulle vara född den dagen.
      Inte att han alltid fyller år då. Tack för att du uppmärksammade det.
      Ha, ha din krångliga förklaring av det var betydligt mer intressant än min…. ^^

      Att hela förådandet av Jesus enligt denna teori hamnat där är en variant som förmodligen vuxit fram antingen av okunskap eller av
      att folk flyttat det för att göra just den otursdagen extra maffig. Jag gick tillbaka till boken jag lärde mig det i men de förklarade de inte djupare än så.

      Ja, visst var det lite kul att ”nafs” även hade den betydelsen? ^_^ Jag visste inte om det heller innan jag sökte på det ordet för skojs skulle efter att ha sett din kommentar.

      Hoppas du haft en bra måndag! 😀

  2. Kul å läsa om måndag för det är nog min favorit dag 🙂
    Det är riktigt intressant att läsa om vecko dagar och om hur typ magiska dom är haha 😉
    p.s. älskar din blogg 🙂

  3. This rocked my world! Tänk att måndag är upkallad efter månen!

    Mina måndagar ser ut såhär:
    Vakna kl.06
    Fixa allt som har med morgon att göra
    Gå till skloan
    Gå hem igen vid 15
    Vila och göra läxor
    Göra lite annat
    Gå och lägga mig på kvällen.

    Min oturs dag är faktiskt tisdagar.

    Ha det gott

    • Hej AnFallenAngel!
      Eller hur! Vilken överraskning! 🙂
      Låter som en klassisk men mysig måndag.

      Tisdag är din otursdag alltså? Ojdå!
      Då får du se upp imorgon!

      Ha de gott du med! 🙂

  4. Väldigt intressant, som vanligt! Jag visste nog inte om Guden Måne, me like! Då ska jag prova och köpa en lotteri :o). Jag älskar måndagar faktiskt, bara för att jag är ”ledig” och är ensam hemma då passar på att städa m.m. Ha en fin måndagskväll!

    • Hej Persica!
      Tack! 🙂
      Lycka till med din lott!
      Härligt att du har lediga måndagar. Det låter härligt att få lite ensam tid hemma att bara pyssla och mysa på också. 🙂
      Ha en fin måndagkväll du med!

  5. Måndag, månen?
    Wow, revolutionerande, hade ingen någonsin gissat ;D
    Jag.. Tolererar måndagar, mest för att de är kopplade till månen, som alltid får mig att känna mig avslappnad *_*
    Men, som alla tonåringar, så har jag problem med att skolan börjar, ”jetlag”, etc. xD
    Nåja, älskade det här inlägget 🙂
    Jag anser att kunskap främst kan uppnås via erfarenhet, och mitt motto är ”kunskap, vänskap &familjen är bäst!” ^^

  6. Haha, ja verkligen 😀
    Gud ja, det är därför jag är glad att mina måndagar börjar sent och slutar tidigt ^^;
    😀

  7. Hur jag spenderar ett måndag? Hm… Oftast har jag ett två timmars lång kurs från 10-12, eller som det var i våren 2012 13-15.30. Sen har jag oftast haft möte med mitt Amnesty International möte, eller så tränar Kl. 18.00. Idag var det träning!
    Personligen gillar jag måndagar. Det betyder oftast då att ännu en nu vecka att se framemot! 🙂

  8. Brukar spendera måndagar i skolan men har inga lektioner på måndagar längre så får se vad jag gör x)

    Btw, den första bilden på månen var väldigt snygg! 😀

Kommentera

