Folktro kring veckans dagar! Introduktion till temaveckan!

Nästa vecka blir det som sagt en temavecka här på bloggen! Jag kommer från och med måndag publicera ett inlägg varje dag fram till och med nästa söndag.
Det är den andra temaveckan i denna bloggs historia och jag är så spänd! Yay! 🙂 *Gör tema-vecko-dansen*
Under temaveckan kommer jag ha inlägg om folktro kring veckans dagar så varje dag kommer jag berätta lite om just den dagen.

Men i detta inlägg ska vi som en inledning kolla på lite allmän folktro och ta en närmare titt på varför vi har veckor över huvudet taget. 🙂

Denna temavecka hade aldrig ägt rum om det inte varit för de gamla Egyptierna och Babylonierna (Tack!). De trodde att de sju planeterna var Gudar som styrde över dagarna vilket tros vara ursprunget till sjudagarsveckan.
Den judiska religionen har också bidragit till att etablera sjudagarsveckan eftersom de såg var sjunde dag som helig och firade den.
Trots att man i Europa har bytt kalendersystem några gånger så har sjudagarsveckan hängt med i nästan två millennier.

Veckodagarna har genom tiderna förknippats med mycket skrock och vidskepelse.
Därigenom finns det många olika teorier om vilka dagar som betyder tur och vilka som betyder otur. En engelsk gammal ramsa säger följande:

Monday for health
Tuesday for wealth
And Wednesday the best of days
Thursday for crosses
Friday for losses
And Saturday no luck at all.

Varför denna ramsa bestämt sig för att dissa söndag har jag ingen aning om… Kanske tyckte de att söndag redan var tillräckligt uppmärksammad av kyrkan för att dessutom lyftas fram i en ramsa. Man får ju inte göra veckodagarna diviga…. 😉

Folk har särskilt funderat över om vilken veckodag man föds på påverkar ens livsöde.
Enligt en variant är måndagsbarn vackra, tisdagsbarn eleganta, onsdagsbarn olycksförföljda, torsdagsbarn får det kämpigt, fredagsbarn hårt arbetande, lördagsbarn olycksförföljda och söndagsbarn goda och glada.

Om ni fick en oturlig dag så ska ni dock inte ta det så allvarligt. Detta är bara två varianter jag tagit med i detta inlägg och det finns extremt många variationer. Så alltid har ni en lyckodag enligt någon av dem. (Eller så säger jag bara det för att muntra upp mig för att jag är född på en lördag…)

Den version jag tror mest på själv är att den dag man är född på är ens personliga lyckodag. Detta måste ju stämma eftersom en så pass bra person kom till världen just den dagen, right? 😉

Har ni någon favorit eller turdag?

Vet ni vilken dag ni är födda på?

Ha det gott så ses vi på måndag! 🙂

26 svar

  1. Nice inlägg som vanligt 😀
    Temavecka, äntligen 🙂
    Hmm..
    Alla dagar är mina tur-och otursdagar, men, jag föddes på en tisdag ^^
    Så, ”tuesday for wealth”, och jag är elegant(haha, det kan diskuteras xD) Hurra 😀
    Lördag är min favoritdag, tillsammans med fredag, å att födas på en lördag är inte så hemskt enligt mig 😀

    • Hej Tobias!
      Tackar!
      Ja, nu är den äntligen här. 🙂

      Åh, tisdag är ju en bra dag! Enligt detta i alla fall. 🙂 Klart du är elegant!
      Kul att lördag är din favoritdag! 🙂 Jag håller med. Mycket för att lördag är första helgdagen.
      Fredagar tycker jag också om. De är mysiga för då har man hela helgen framför sig. (Jag gillar ledighet kort sagt) ^^
      Så, nej. Jag är stolt över att vara född en lördag!

      • 😀
        Ja, lördagar, fredagar, ledighet=Paradis 😀
        Turligt nog är ag ledig på tisdag, och på onsdag är det IV-mässa, så då är jag bara i skolan typ 2 timmar, och på måndag slutar jag halv två ^^
        Hmm, ja, lite elegant är jag kanske ^^;
        Det är bra, man ska vara stolt över dagen man föddes! 🙂

      • Härligt! Ditt schema låter riktigt bra! 🙂

  2. Ja du, alla veckodagarna är ju redan kända, alla känner ju till dem!

    Jag är född på en lördag och jag är faktiskt lite otursförföljd idag t.e.x fick jag två fotbollar i huvudet.

    Ses på måndag!

    • Hej AnFallenAngel!
      Ha, ha sant. 😀
      Två fotbollar! Det låter ju fruktansvärt smärtsamt!
      Stackars dig. Hoppas du mår bra nu.

      Ja, så ses vi! 🙂

  3. Ah, bra tema att ha en tema-vecka på! 😉
    Men jag tycker du ska ta upp nån positiv folktro på varje dag under veckan också så att man vågar kolla upp vilken dag man föddes på.. ^^;; Den som skrev ramsan måste för övrigt varit en väldigt tråkig person som ogillade både fredag och lördag! (Eller så var det puben på fredag med ”loss of memory and money” och sen baksmälla på lördag! ;))
    Förresten, extra snygga bilder idag!

    • Hej SuperAmazing!
      Tackar! 🙂
      Jo, när jag tar upp en dag i taget så kommer jag ta fram alla deras mer positiva sidor i större detalj.
      Tror alla dagarna kommer bli nöjda. 🙂
      Ha, ha jag älskar din teori som personen som skrev ramsan! Kan ligga en hel del i det du säger… ^^
      Tack! Kul att du gillade bilderna också.

  4. Jag är född en torsdag xD Jag har det inte speciellt kämpigt, men jag hade det i skolan för några år sedan dock :/
    Och torsdag är inte heller min turdag, min turdag är fredag, torsdag är lite mer en otursdag O_o

    • Hej Johnna!
      Att ha det kämpigt har nog alla mer eller mindre ibland.
      Det är knappast specifikt för torsdagsbarn. Fredag är en av mina favorit dagar också 🙂
      Synd att du tycker torsdagar känns som otursdagar. Men nu när du är uppmärksam på folktron bakom kanske du kan få det att vända? ^^

  5. hehe, jag fyller år nu på måndag, men egentligen är jag ett onsdagsbarn 🙂 fast jag har mer tur än otur.. och min favvodag är fredagen…
    denhär temaveckan låter rolig!

    • Hej Lovis!
      Åh, grattis i förskott! 🙂
      Bra att du har tur i allmänhet. Som en födelsedagspresent ska jag skicka dig lite goda tanke vibbar för att göra turen ännu större. 🙂

      Tack! Roligt att du ser fram emot temaveckan!

  6. Jag är född på en måndag :3 Intressant inlägg! :3

  7. Och jag blir nästan aldrig sjuk! (peppar, peppar) :3

  8. Jag är född på en tisdag. Fast då skulle jag ju vara rik som ett troll. Stämmer inte. Snarare är jag fattig som en kyrkråtta.

    Kanske är jag en bortbyting och inte alls född den dag som står i kyrkböckerna? Vet du vad som kännetecknar en bortbyting, Miss Magic Girl? Kan du berätta i så fall för oss alla, inte bara för mig?

    Apropå att ta reda på den veckodag man är född på. Kolla in denna länk: http://www.burkar.nu/ma/alma.html .

    Bara följ anvisningarna, så får man i ett nafs reda på vilken veckodag man är född på.

    Fast nu undrar jag vad ett nafs är? Vet du möjligen det också, Miss Magic Girl? 😉

    • Hej bbnews!
      Hmm, rikedomen kanske är på väg? 😉
      Ha, ha tror inte du är en bortbyting! Fast bortbytingar är identiska med orginalpersonen de bytt ut så helt säker kan man aldrig vara… ^^
      Därigenom kan jag uppehålla mitt hopp om att jag är en bortbyting och egentligen kommer ur en trollfamilj. För det vore ju hur coolt som helst! 😉

      Ha, ha ett nafs kan du läsa mer om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Nafs
      Det har oanade betydelser. 🙂 Fast det var en snabb googling som lärde mig det och inte jag själv tyvärr. ^^

  9. Tänkte efter lite vilken dag jag gillar mest förutom fredag, och det blev onsdag. Sedan frågade jag mamma när jag var född. Det var på en onsdag! 😀
    Men olycksförföljd… Jo, kanske är det lite så, men det går ju bra ändå ^^

    • Hej Veronika!
      Härligt att du kom på din favorit dag. 🙂 Tror att den dag man är född på blir en personlig lyckodag vad de där skrocken än säger… ^_^

  10. Olycksdörföljd om född på onsdag passade in rätt bra där må jag säga…
    Men men, man är ju ändå född på den bästa av dagar ^^
    Jättekul temavecka hittills förresten, kan knappt vänta tills imorgon :3

    • Hej Axelia!
      Ah, låter inte bra. Hoppas din tur vänder. 🙂
      Ja det är rätta attityden! Ens födelsedag är alltid bäst! ^_^
      Tack så mycket! Det gör mig så glad att höra att du gillar temaveckan. 🙂

  11. *Kollar datorns kalender”
    Jag föddes en måndag x)
    Har ingen speciell turdag men har 12 som turnummer iaf 😛 Har haft otur på 12 en gång och det var 12 juni förra året :p Annars har bara 12 gett mig tur, eller inget alls x)

    • Hej Legenden!
      Åhå, vacker och hälsosam! Härligt! 🙂
      Coolt att du har ett turnummer som du känner så starkt är förknippat med tur för dig.

  12. Jag är född på en onsdag(suck), fast jag är inte förvånad, jag har haft otur hela livet(menar det verkligen). Mina favorit dagar är måndag efter som jag älskar skolan och har danslektion så jag får träffa mina kommpisar och lördagar för då har jag simmträning och jag ÄLSKAR att simma(stjärntecken fisk,lykofärg blått,favorit sport simmning!!!!!!!!);) Bara en slump eller?

    • Hej LOLO!
      Usch, då… det lät då inte bra. 😦
      Åh, dina måndagar och lördagar låter härliga! Alltid underbart att få ägna sig åt saker man gillar! 🙂
      Passade verkligen perfekt med simmning på lördag.

  13. Jag är ett söndagsbarn! Ända sedan jag och min kompis kom på att vi är söndagsbarn så har det börjat hända tursamma saker. Tillexempel så fick mi kompis en sommarstuga på Gotland, och jag som är vanligtvis helt urusel på matte fick helt plötsligt alla rätt på provet! I ditt inlägg skriver du om att söndag är en otursdag, men jag tror du har fel där. Det har alltid ansätts vara lyckosamt att bli född på en söndag. Tillexempel får söndagsbarn ett längre liv, har det alltid bra, nästan allting lyckas för dem och de har livlig fantasi. Det sägs till och med att söndagsbarn kan se in i framtiden. Jag ska nu avsluta med en liten dikt:
    Måndagsbarn har fagert skinn
    Tisdagsbarn har älskligt sinn
    Onstagsbarn är fött till ve
    Torsdagsbarn får mycket se
    Fredagsbarn får kärlek och lycka
    Lördagsbarn skall mödorna trycka
    Söndagsbarn får länge leva och njuta fritt och glatt och sedan berömligt sluta.
    Ha det bra!

Kommentera

