Fifty Berkeley Square, Londons mest hemsökta hus?

I dag ska vi titta på ett hus som under den viktorianska eran var känd som det mest hemsökta i London: Fifty Berkeley Square som ligger i Mayfair i centrala London. Detta hus är fyllt av gastkramande legender och blodisande minnen. I dag ska vi dyka rakt ner i dessa historier! Jag rekommenderar att ha starka nerver och ett täcke att gömma sig under nära till hands…

 

Varning till känsliga läsare!

Visst ser det blodisande trevligt och snällt ut? Med en sådan oskyldig fasad måste huset ruva på mörka hemligheter…

Fifty Berkeley Square har haft flera olika ägare. Bland annat bodde den Brittiske premiärministern George Canning där mellan 1770 till 1827. Han påstod sig ha hört oförklarliga ljud och upplevt spökliga fenomen under sin tid i huset.
Men den mest intressanta ägaren vad det gäller spökerierna flyttade in där först 1859: mr Myers.
Han tycks ha varit en mycket speciell person med en hel del underliga vanor och sades vandra runt i mörkret om nätterna. Han var inte särskilt bra på att betala sina räkningar eller ta hand om sin omgivning vilket ledde till att huset förföll mer och mer. Vartefter tiden gick började det gå fler och fler rykten om att Myers konstiga beteende bottnade i att han plågades av att bo i ett hemsökt hus.

I slutet på 1800-talet växte Fifty Berkeley Squares berömmelse mer och mer. Spökhistorierna började spridas och bli fler och fler och det är svårt att avgöra vilka som var sanna och vilka som var fantasi.

Det berättas om en person som sov över i huset som hade beväpnat sig med två pistoler. (Ni vet, för att kunna ta död på eventuella spöken… en smart plan!)
Under natten bevittnade han en svart skugga som gick genom rummet som försvann när han sköt mot den. Detta kan dock bara ha varit en ursäkt han hittade på för att förklara det faktum att han skjutit med sina pistoler i sitt sovrum….

Minst två person sägs ha dött när de försökt spendera natten i huset. En av dem var sir Robert Warboys. Efter att det börjat gå rykten om att en tjänsteflicka skrämts till vansinne i huset slog han vad med sina vänner om att han skulle våga spendera natten där.
Under natten kunde man plötsligt höra panikslaget ringande från Roberts rum men när folk strömmade till var han redan död.
Det cirkulerade flera versioner av denna historia i tidningarna men om de var sanna eller inte konfirmerades aldrig.

1887 övernattade två seglare i huset. Under natten hade de väckts av ljudet av fötter. En formlös, skugglik massa hade sedan glidit in i rummet. Vid närmare beskådning såg den ut som en man med blekt ansikte och öppen hängande mun. Den ene seglaren hade lyckats fly ut men den andre hittades senare nedfallen för källartrappan.

En annan sorglig legend om huset handlar om en ung kvinna som sägs ha bott där med sin otäcka morbror. I ett försök att komma undan honom försökte hon rymma ut genom ett fönster varpå hon föll från hög höjd. Det sägs att hennes spöke fortfarande hänger utanför på husväggen och skriker… Hon syns till som en brun eller vit dimma.
En annan hemsk legend berättar om en ung man som satt instängd på vinden i huset. Han blev bara matad genom ett hål i dörren och blev så småningom galen. Hur han hamnat i denna situation förtäljer inte historien.

Alla dessa historier är ju riktigt obehagliga och sorgliga. Jag kan i alla fall muntra upp er med att de flesta av dem med största säkerhet är påhittade. Fifty Berkeley Square må vara ett av de mest kända spökhusen i London men det är också ett av de spökhus som det finns minst säkra fakta om.

Vad tror ni om Fifty Berkeley Square?

Skulle ni våga sova där en natt?

Nästa fredag kommer ett introduktionsinlägg till temaveckan som startar måndagen den 30:e Januari.
Sen blir det ett inlägg varje dag fram till söndagen den 5:e februari. 🙂

24 svar

  1. Nice inlägg som vanligt 😀
    Ja, varje spökhus har sina historier, men de här historierna tar priset.
    Det var nästan så att jag ville springa iväg och gömma mig ^^;

  2. Jag skulle med all säkerhet inte våga sova där 😉

    Längtar tills det blir dagliga inlägg!

  3. Jag kikade in på din blogg för några veckor sen, och jag har verkligen fassnat för den 😀 Riktigt bra blogg, å jag tror på varje ord du skriver..

  4. Ooh, ska åka till London till påsk och vara där under lovet, kanske ska kolla upp det(du kanske inte hör från mig efter det…)!

    Vilka sorgliga historier! Alla kanske inte var sanna, men ändå.

    Kul det ska bli med en hel veckas läskighetsläsning!

    Ha det gott, oläskiga igelkott!

    • Hej AnFallenAngel!
      Åh, vad avundsjuk jag blir! London är en av mina favorit platser!
      Underbar stad. 🙂
      Kan nog vara kul att besöka Fifty Berkeley Square tror jag. (På dagen utan att sova över då…)
      Har hört att det ska finnas en bokaffär där nu. Typ ett antikvariat om jag minns rätt.
      Du kanske borde gå dit och se om du hittar någon spökbok? 🙂

      Kul att du ser fram emot temaveckan. Det blir dock mer folktro tema…. avslöjar mer snart… 🙂
      Ha det gott du med oläskiga igelkott! 😀

  5. Jag skulle definitivt tacka nej till en övernattning! 🙂 hihi

  6. Ja, jösses amanda, vilken mytbildning det kan bli kring den här sortens spökhus!

    Men oavsett sanningshalten i alla de här spökerimyterna är det spännande läsning du bjuder på, i synnerhet som du är så duktig på att hitta klatschiga formuleringar, Miss Magic Girl!

    När du skriver om den där stackars mannen som satt instängd på vinden i huset och blev matad genom ett hål i dörren, kommer jag att tänka på en helt annan historia.

    Den handlar om en man som plötsligt fick en massa hemska och variga bölder över hela sin kropp. På akutmottagningen såg man till att omedelbart isolera honom, eftersom bölderna bedömdes vara extremt smittsamma. Patienten fördes till ett eget rum på sjukhusets infektionsavdelning.

    Lite senare kom sköterskan förbi och ropade in till patienten genom den stängda dörren: – Hej, jag är sköterska här på avdelningen. Hör du mig eller har du kanske somnat?

    Mannen svarade: – Nej, jag är vaken. Vad vill du?

    Sköterskan: – Äsch, jag vill bara veta vad du gillar att äta? Du får välja mellan pannkakor och pizza.

    Mannen: – Jag är inte så förtjust i någon av de maträtterna. Finns det inga andra alternativ att välja mellan?

    Sköterskan: – Tyvärr inte. Det är de enda maträtter som vi kan pressa och skjuta in under dörren till dig utan att behöva öppna densamma. Och doktorn har bestämt att dörren måste vara låst, så att ingen av misstag går in i rummet.

    DETTA lär ska vara en sann historia. Jag har hört den berättas av honom som blev instängd på vinden i ”ditt” spökhus och som blev matad genom ett hål i dörren. Fast jag vet förstås inte om han redan hade blivit galen, då han berättade denna historia för mig.

    Vad tror du, Miss Magic Girl? Kan den vara sann?

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 🙂
      Ja, detta är onekligen ett av de spökhus jag skrivit om med de kusligaste historierna kring.

      Hmm, det är svårt att veta vad man ska tro om din historia. Det man måste göra är ju att överväga källan och om det är han
      från Fifty Berkeley Square så är det ju svårt att inte tro på det. En seriös källa! 😉 😛
      Han borde ju ha koll med tanke på sina egna erfarenheter.
      Hmm, nu blev jag sugen på pizza och pannkakor… 😛 Kanske någon kan komma hit och puffa in några under min dörr. Det skulle uppskattas! 🙂

      Ha det gott!

  7. Varför?.. Varför ta med sig vapen gjorda utav dödliga om man ska övernatta i ett sånt hus… Bara övernaturliga vapen funkar! Eller åtminstone nånting som en präst/shaman/häxa/trolkarl har välsingnat/förbannat/mixtrat med…

  8. Ja, dessa historier var riktigt obehagliga faktist. Skulle inte spendera natten där – inte ut av rädsla, utan mer ut av att det skulle kännas smaktlöst efter alla tragedier med inlåsta personer och sånt.
    Tycker mannen som tog med sig vapen hade planerat att det ända trubbel han skulle få var av ett levande människa. Men man har ändrat det i historien att det var emot spökarna för att låta mer ”läskigt”. 🙂
    Bra inlägg, som vanligt!

    • Hej Maaretta!
      Som tur är är dessa historier med största säkerhet påhitt.
      Tror ingen har suttit instängd där i verkligheten.
      Men jag skulle inte heller vilja sova där.
      Åhå, så kanske det var. Men då blir de ju ännu läskigare om han hade tänkt skjuta människor tycker jag.

      Tackar! 🙂

  9. Att försvara sig med pistoler mot spöken är nog det ultimata försvaret! 😉

    Låter som ett intressant hus iaf, men som du sa, sogliga historier.

  10. Jag kan inte sluta läsa om det här läskiga huset!! jag har läst om det tusen gånger och jag tröttnar aldrig!! Smart att försöka skjuta ett spöke förresten! 😀

  11. Oh! Där har jag åkt förbi!!När jag va i london alltså XD

Kommentera

