Den mytologiska häxan: Baba-Jaga.

Yay! Mytologidags! *gör sagodansen*
I dagens inlägg ska stifta närmare bekantskap med den berömda mytiska häxan Baba-Jaga. Hon dyker upp i slaviska folksagor.

Baba-Jaga avbildades som en gammal gumma med en lång krokig näsa och en så stor käft att den sträckte sig ända från jorden ner till helvetet. (Oj! Henne skulle man inte våga käfta emot…) Därigenom ansågs hon vara skyldig till sprickor i jorden. Hennes hus omringades av ett staket av människoben och hennes hus stod upphöjt på hönsfötter. Detta kan ha varit inspirerat från den finsk-ugriska traditionen att begrava de döda i bodar högt uppsatta på pålar. Så vände man bodens dörr bort från byn. Kanske inspirerade dessa bodar på pålben till Baba-Jagas hus.

Hon sades resa genom att sväva fram i luften i en mortel användande mortelstöten som åra.
Baba-Jaga själv var en farlig typ. Hon orsakade stormar och åt små barn. Men hon har även en god dimension som kommer fram i mytologins religiösa källor där hon stod för överprästinnan som var en materialisering av kärlek och visdom

En känd saga där Baba-Jaga är med är den om den kloka Vassilissa.
I den historien ärver den unga flickan Vassilissa en magisk docka när hennes mamma dör. Om hon någonsin hamnade i knipa skulle hon ge dockan något att äta så skulle den hjälpa henne.
Senare gifte Vassilissas pappa om sig och då fick hans dotter två elaka styvsystrar och en ond styvmor.
En dag när Vassilissas pappa inte var hemma skickade de ut Vassilissa i skogen till den omtalade häxan Baba-Jaga för att låna björkspån att lysa upp huset med.
Vassilissa anade oråd och tog med sig den magiska dockan när hon gick.

När hon kom till Baba-Jaga sa denna åt att Vassilissa att ville hon låna björkspån var hon tvungen att utföra några uppgifter åt häxan först.
Uppgifterna var dock omöjliga att genomföra. (Smart knep om man inte vill låna ut något… kräva en omöjlig uppgift i gengäld! 😉 )
Men för Vassilissa var ju inte uppgifterna omöjliga för hon fick hjälp av dockan!
Detta var inte vad Baba-Jaga räknat med och Vassilissa anade att häxan inte tänkte låta henne ge sig därifrån. Därför bestämnde hon sig för att fly medan häxan sov. När hon sprang från huset tog hon med sig en av döskallarna med lysande ögon från staketet (Som en souvenir av upplevelsen?).
På vägen hem träffade hon tre ryttare: en vit, en röd och en svart. De gav henne vägvisning om hur hon skulle kunna ta sig hem.

När hon väl kom hem tog hennes styvmamma och systrar döskallen ifrån henne. Men det borde de inte ha gjort! En blick från döskallen var allt som krävdes för att de alla tre skulle brännas till aska. Efter den dagen levde Vassilissa ett lugnt och glatt liv och döskallen grävde hon ner i marken där det började växa mörkröda rosor.

Denna historia är en symbol för hur solen (Vassilissa) bekämpar de onda vädermakterna (Baba-Jaga). Eftersom livet var så starkt påverkat av väderleken återspeglade ofta sagornas intriger solens kamp och vinst mot mörker och kyla. De tre ryttarna Vassilissa träffar representerar olika tillstånd i naturen. Den röda ryttaren står för den gryende solen, den vita dagens ljus och den svarta nattens mörker.

Vad tycker ni om Baba-Jaga?

Just nu håller jag för övrigt på att förbereda för en rolig happening här på bloggen. Första veckan i februari blir det en temavecka här och då kommer det komma ett nytt inlägg varje dag! 😀

28 svar

  1. Baba Yaga? :O Nu har jag i alla fall förklaringen varifrån de fått iden till min favoritkaraktär, Baba Yaga, i filmen Bartok 😛 Allt stämmer väldigt bra bortsett från att i filmen är hon inte ond XD Väldigt intressant 😉

  2. Vad underbart med ett inlägg varje dag 😀 Ja, häxan Baba-Jaga skulle jag nog inte vilja träffa iallafall, tänk om hon skulle äta upp mig :O Hoppas att du får en trevlig fredag den 13:e idag, med så lite otur som möjligt!

    • Hej Jasmina!
      Ja, jag jobbar på att få alla inläggen klara nu. 🙂
      Mmm, det är nog bäst att hålla sig borta från Baba-Jaga.
      Jag överlevde som tur var fredagen den 13:de. Blev till och med en riktigt bra dag.
      Hoppas du också klarade dig utan spök attacker och annat… ^^

  3. wow baba-jaga skulle man inte vilja leka med ;P

  4. Gillar idén med ett hus på hönsfötter. Får mig att tänka på ett skämnt från ”Simpsons”, när sonen Bart väcker sin pappa Homer: ”What? What’s the matter? Dog on fire, house ran away?” 😀
    I Mexikanska mytologin finns ett liknande häxa med samma namn och hus, men istället får att äta alla småbarn åt hon endast ”naughty” barn. (Glömk svenska ordet för naughty…) När jag var liten läste min pappa ett saga där den snälla, dugliga barnet Manuela letar efter sin vilsna får. Hon hittar häxans hus som vilar sig (hönsfötterna orkar förmodligen inte stå ständigt). Manuela går upp till huset som säger: ”Stick!” till vilket den snälla Manuela säger: ”Vilket underbar talande hus!”. Huset blir så smickrad att den öppnar dörren för henne (Gulligt! >.<) och därmed möter Baba- Jaga. Baba- Jaga anser att eftersom Manuela har kommit till henne är hon ett elak barn och bestämmer sig för att äta henne. Manuela protesterar och säger, "jag är snäll!" men Baba- Jaga kokar upp vatten och sänker Manuela i vattnet. Hon då smakar på vattnett och spottar den ut, med utbrasten: "Du är ett god barn! Fy, snälla barn smakar så sura!" och låter Manuela gå. (Hon skulle vara död om hon laddes i kokande vatten, men ok detta ÄR en saga så…). Rolig historia!
    Oj, vad spännande! Skulle det vara okej att fråga vad kommer vara temat? 🙂

    • Hej Maaretta!
      Ja, jag skulle gärna bo i ett hus med hönsfötter. Vore coolt.
      Ha, ha Simpsons citatet är klockrent! 🙂
      Intressant med den mexikanska mytologi häxan. Inte hört om henne förut.
      Bäst att vara snäll alltså. 🙂

      Hmm, tror att jag ska hemlighålla på temat ett tag till…. 😉

      • Hej! Vill ändra ett misstag jag gjorde med mexikanska historien: häxan i denna saga hette Alice Nizzy-Nazzy. Men hon har väldigt likadana historier om sig. 🙂

      • Ah, okej. 🙂 De är ju rätt lika så jag förstår att du blandade ihop dem.
        Alice Nizzy-Nazzy och Baba-Jaga kanske skulle vara de ultimata vännerna? 🙂

  5. Ooh, nice 🙂
    Tycker att allting om häxor är väldigt intressant(enligt testet är jag ju en;)
    Vassilissa verkar vara ganska smart 😀
    Mer än man kan säga om styvsystrarna och styvmodern, haha xD

    • Hej Tobias!
      Ja, jag gillar mytologiska sagor.
      Japp! Men vi är mycket coolare häxor än vad Baba-Jaga är… 😉
      Ha, ha styvsystrar och styvmödrar är alltid fördömda på ett eller annat sätt i sagans värld.
      Inte lätt för dem… ^_^;;

      • Ännu en sak vi har gemensamt ^^
        Haha, oh yes, yes we are 😀
        Nej, de stackarna ^^;

  6. Aha…så det är därifrån hon kommer…trodde bara det var något som dom hade hittat på i spelet 🙂 Spelade Wampire Wars på fb förut…nu glömmer jag jämt bort det 🙂

  7. Yay! Temavecka!

    Hihi, Baba-Jaga. Hon kanske blev mobbad i skolan och det är därför hon blev som hon blev.
    De elaka styvsystrarna är kanske förfäder till Askungens syrror!

    Ha det kul

    • Hej AnFallenAngel!
      Ja, jag förbereder för temaveckan för fulla muggar nu. 🙂
      Ah, styvsystrar och styvmödrar tycks alltid vara olycksamma karaktärer i sagans värld.
      Ha det gott! 🙂

  8. Häftigt! Har dock läst om historien innan, men det gör inget, du berättade ju den ändå på ett annat sätt 😉 . Har du böckerna ”Myter & Legender” och ” Tecken & Symboler” av Philip Wilkinson? Där står det om sådanahär saker och jag tror dem skulle passa dig perfekt! 🙂

  9. En tanke slår mig att häxsagor är tämligen grymma och ångestframkallande. Visserligen får de som regel ett lyckligt slut för det inblandade barnets – ibland barnens – vidkommande . Men ändå. Jag undrar över om det kan vara nyttigt och bra för små (människo)barn att få lyssna på otäcka häxsagor, även om det är mamma eller pappa som läser dem.

    Tror du att du kommer att läsa grymma häxsagor för dina barn, Miss Magic Girl, eller du avser att välja snällare sagor?

    Apropå sagor i allmänhet och häxsagor som Baba-Jaga i synnerhet, här är en intressant artikel (på danska) om hur handlingen i sagor är uppbyggda sett ur en religiös, mytologisk, kulturell och litterär synvinkel: http://www.chresteria.dk/tekster/et_slavisk_eventyr_baba_yaga.pdf .

    Förhoppningsvis är det fler än jag som tycker att innehållet i den danska artikeln är intressant. Fast helt säker på det är jag inte.

    Däremot är jag säker på att fler än jag – ja, de allra allra flesta – tycker om din Baba-Jaga-bloggartikel. Den håller sedvanlig, dvs hög, MMG-klass!

    • Hej bbnews!
      Jag håller med dig. Väldigt många gamla sagor kan vara riktigt otäcka.
      Jag tror nog inte att jag kommer läsa den typen av sagor för mina barn.
      Eller så kanske jag kommer berätta vissa men försnälla dem till oigenkänslighet. ^_^;
      Eller så hittar jag helt enkelt på egna sagor åt dem. 🙂
      När jag var 6 år läste fröken H.C Andersens sagor för oss i skolan. Jag grät så fruktansvärt.
      Tycker att det var ett okänsligt val av henne. De sagorna är ju typ gjorda för att vara riktigt bedrövliga. Usch…

      Tack så mycket för länken. Låter jätteintressant. Har svårt med danskan dock men jag vill gärna läsa så jag ska ta hjälp av min goda vän
      google översätt lite senare… 🙂

      Tack så mycket för att du gillade inlägget! Det gör mig så glad! 😀

  10. Shit vad läskiga saker du skriver om! :O :S

  11. Hej! Så kul att få veta ännu mer om baba-jaga, jag är själv rysk och älskar den slaviska folktron:) Baba betyder förrästen gammal gumma på rysska, om du undrar:)

  12. Men vad jag ALDRIG får klart för mig, är varför i hela fridens namn Vassilissa släpade med sig den där otäska dödskallen! Det där var ju knappt en upplevelse hon ville ha minne av… Jaja, folk får väl lite märkliga ideer ibland:)

    • Hej Retrogirl!
      Ja, de folksagorna är så intressanta.
      Ha, ha jag förstår inte heller Vassillissas val. Det är obegripligt! Men alla har ju sina egenheter…. 😛

  13. Haha blev ofta skrämd av det när jag var liten…Mycker populärt i Ryssland efter att man inte misssköt sig XD

Kommentera

