Magiska källor.

Under tusentals år har människor sökt sig till magiska källor för att offra till sina gudar. De har bett om goda skördar, hälsa och fred. Sjuka har druckit från källans vatten och strukit det över olika kroppsdelar. I dagens inlägg ska vi ta en närmare titt på magiska källor och även undersöka en som finns i Sverige närmare. 🙂

Offerkällor med magisk kraft är kända från det antika Grekland för 3000 år sedan.
I Sverige offrade människor till källrået och andra gudar för åtminstone 1000 år sedan. De offrade en bit päls, en köttbit, ett mynt, ett metallföremål…

Det som avgjorde om en källa hade magisk kraft var bland annat vilket håll vattnet rann åt när det kom upp ur underjorden. Dödsriket och de onda krafterna låg enligt den tidens uppfattning i norr. Man föreställde sig att sjukdomar och bekymmer sköljdes tillbaka dit där de hörde hemma.

Allra störst kraft hade källan strax efter solnedgången på trefaldighetsafton och strax före soluppgången morgonen därpå. Trefaldighetsafton infaller alltid vid sommarens första fullmåne, och är därför en tidpunkt för kraftfulla fruktbarhetsriter.

Trefaldighetsafton, påsk och pingst styrs av månfaserna. De är alla kristna högtider men är placerade på datum som tidigare var viktiga tidpunkter i den förkristna tron. Den katolska kristna kyrkan försökte sudda ut äldre kultdagar genom att gå försiktigt fram när de omvände människorna. Man satte upp kristna kors vid offerplatserna och byggde små kapell vid källorna. Man tillät också offer, då till de kristna helgonen. Men efter övergången till den protestantiska läran på 1500-talet blev det hårdare tag. Då förbjöds alla rester av hedniska seder. Korsen revs och fraktades bort.

Under medeltiden blev Svinnegarn vid Kvarnberget mellan Strängnäs och Enköping den mest kända mirakelkällan i Norden. Vattnets magiska kraft var stor och det berättas hur kyrkan fyllde sina förråd med kryckor och käppar de mirakulöst botade lämnat kvar. När den katolska kyrkan rev Svinnegarns kors 1544, berättas det hur den som skulle utföra arbetet segnade ner och armen som hållit yxan blev förlamad. 1608 försökte man täppa igen källan med sten, men arbetarna blev sinnessjuka av att utföra arbetet. Dagen efter var källan fri från sten och vattnet flödade klarare än någonsin.

Svinnegarn finns fortfarande kvar och människor samlas där än i dag och dricker dess vatten.

Om du är tjej och vill veta hur din blivande livs kärlek ser ut finns det ett säkert sätt:
Åk till Svinnegarn på midsommarafton. Klä av dig naken och gå tre varv baklänges runt källan. Se sedan ner i källans vattenspegel. Då ser du bilden av din tillkommande!
Lycka till!

Vad tror ni om magiska källor?

12 svar

  1. Ha! Bråka aldrig med mr. Brunn!
    Måste man klä av sig HELT naken? För tänk om någon ser det!

    Ha det gott!

    • Hej AnFallenAngel!
      Ha, ha nä det är det allt bäst att låta bli. ^_^
      Enligt skrocket ska man vara helt naken men jag antar att man kan bestämma lite själv.
      Så länge man tror riktigt starkt att det ska funka spelar det nog ingen roll hur klädd eller oklädd man är tror jag. 🙂
      Ha det gott du med!

  2. Ooh, väldigt nice inlägg 😀
    Haha, att täppa igen en källa med stenar skulle göra mig sinnessjuk också ^^;
    Mm, vatten mytologi..
    Mitt element hehe ^^;
    Förresten,jag minns att du och jag hade en diskussion på Facebook om våra element, men du visste inte vilket ditt var just då ^^
    Vet du vilket/vilka dina element är ännu? 😀

    • Hej Tobias!
      Tackar! 🙂
      Ja, usch ja.
      Vatten är ett underbart element.
      Nej, jag har faktiskt inte kommit mitt element på spåren ännu.
      Känner mig minst som jord men om jag ska välja luft, eld eller vatten är svårt.
      Vilket element skulle du tro att jag har? Får du någon vibb? 🙂

  3. Ja, verkligen 😀
    Hmm, du känns som en blandning, men främst luft eller jord; luft
    för att du är så intellektuell, och det känns rätt, eller jord för att det känns rätt helt enkelt ^^;

    • Hmm, jord har jag aldrig riktigt känt någon koppling till men du kanske anar något jag inte förstått ännu…
      Ska vara mer öppen för jord i fortsättningen. 🙂
      Luft känner jag absolut en koppling till.

      Tack för förslagen! 🙂

      • Kör på 😀
        Så lite så ^^
        För vissa är det väl svårare än för andra att lista ut vilket element jag har antar jag ^^;
        Ja, det bara känns som om jord passar in på dig, men vem vet?
        Du kanske är en blandning av både jord och luft, det vore coolt 😀

      • Ja, jag antar att det bara är att avvakta och så en dag så kommer jag plötsligt bara veta. 🙂

  4. intressant blogg du har. tyckte om inlägget om vampyrer 🙂

    blessed be

  5. ”Klä av dig naken och gå tre varv baklänges runt källan. ”

    Men först av allt kan nog vara en bra idé att titta sig omkring så det inte är någon som gömmer sig någonstans och spionerar lr nåt 😉

Kommentera

