Så skyddar du dig mot vampyrer.

Vampyrer är några av de mer populära varelserna från folktron. Folk tycks inte kan få nog av historier, filmer, serier och låtar om dem. Men om man verkligen träffade en vore det nog inte lika roligt längre… Därför kommer här ett inlägg om tips och tricks från folktron om hur man skyddar sig från dessa blodsugare! Det är särskilt viktigt nu eftersom de sägs vara extra mycket på hugget just på nyårsafton… ^^;

Vampyrer tycks vara en aning pedantiska. De klarar inte av att gå förbi ett hoptrasslat nystan utan att trassla upp det. De kan inte heller gå förbi uthällda frön utan att räkna dem. Därför är det bra att sprida ut frön vid dörren eller ha med sig en fröpåse redo att kastas ut för att distrahera vampyren. Även sand går bra att sprida ut vid sina trösklar.

Sen har vi ju klassikern såklart! Vitlök! Ju fler saker ni skrubbar in med vitlök desto bättre! Bär det på er också!
Vitlök håller inte bara vampyrer på avstånd utan även demoner, det onda ögat och andra ondskefulla övernaturliga krafter och alla andra med luktsinne…
Förr hängde man upp vitlök i fönstren och bar det runt halsen. Man gned även in ställen i huset som ansågs vara extra riskfyllda. Som runt dörrar, fönster och skorstenar.
Vitlökens förträfflighet är känd även i Kina där man blötte barnens pannor med vitlök för att skydda dem från vampyrer.

Det finns vissa tillfällen när vampyrer är extra farliga. Detta inkluderar nyårsafton och precis innan påsk.
Vid dessa tillfällen kan det vara bra att ta till extra försiktighetsåtgärder. En av dem är att sova upp och ner (alltså som Pippi. Med fötterna på huvudkudden). Om en vampyr skulle ta sig in i ditt sovrum kan den inte hitta dig om du sover på detta sätt. Hmm, vampyrer är inte så smarta som man först skulle kunna tro va?
På tal om att vända sig upp och ner så bör man även vända alla sina saker i huset just upp och ner. Om allt är upp- och nervänt kan inte vampyren be ens ägodelar om hjälp med att öppna dörren.
Man bör även släcka alla ljus och ifall man inte känner för att sova upp och ner är den bästa tekniken helt enkelt att alla i huset är vakna hela natten och ber och berättar historier.

Man ska aldrig svara någon innan den har talat till en tre gånger. Särskilt under natten. En vampyr kan nämligen bara ställa en fråga två gånger. Om man skulle svara en vampyr som tilltalar en får den makt att skada och till och med döda en.

Hmm, önskar att det fanns något sätt att skydda sig från vampyrer som inte gör att man framstår som en riktigt underlig typ. Inte svara på frågor, sova upp och ner, ha alla sina saker upp och ner, stinka av vitlök… Säkerhet framför allt säger man ju men jag kan tänka mig att det måste slita en del på ens rykte…

Ovan ser ni ett exempel på vad man inte ska göra om man stöter på en vampyr… eller kanske snarare om en vampyr stöter på en. ^^

Ett mindre känt sätt att hålla undan vampyrer är att fjäska för dem. Japp ni hörde rätt! Bland slaviska zigenare offrade man ost och bröd till vampyrerna. Åhå! Här kommer det fram! Trots sin blodtörst har tydligen vampyrer en svaghet för ostmackor. 😛 I alla fall enligt den traditionen.

Vad anser ni om dessa vampyrskyddartekniker?

Avslutningsvis vill jag önska er alla ett Gott Nytt År och tacka för att ni varit med mig här på bloggen under 2011. 🙂 Ses nästa år! Nyårskramar till er alla!

45 svar

  1. Okej… Då ska vi se…

    Tre säckar med vitlök, ca 600 i varje… Check!
    35 armborst… Check!
    Religösa symboler från olika religoner… Check!
    En bok om hur man fjäskar… Check!
    Silver-pilar med vitlöks fyllning… Check!
    Alla saker i huset upp och nervänt… Även den väldigt fina kinesiska blomvasen som det fortfarande var vatten i… Check!
    40kg sand och frön… Check!
    50 garnnystan… Check!
    1 varulv… Check!

    Så! Ja! Det verkar som om allt är klart! Då kan jag gå på nyårsfesten utan att vara rädd för att någon där råkar ut för något vampyr angrepp!

    P.S klockan är 02:30… Jag borde sova nu!

    • Hej Henry The Demon!
      Perfekt! Bra att du hade alla sakerna redo!
      Då kan jag förmoda att du överlevde gårdagen då? 😉
      Men en varulv!!! Jag är inte säker på att den är rätt person att bjuda in… *Magic får något oroligt i blicken*

      02:30 är bara bra övning inför nyårsnatten! ^^

      • Varulvar ska man alltid bjuda in 😀
        De är det perfekta beskyddet mot vampyrer! Och fall om det inte är någon vampyr där så är de åtminstone väldigt prat glada 🙂 Dom pratar oftast om sina problem och sånt och vad för kött dom tycker smackar bäst. Han som jag bjöd in hade en lustig smak för människo kött… Och konstigt nog försvann 5 personer under kvällen… Hmm… Jag undrar vart dom tog vägen?

      • Hej Henry The Demon!
        Ah, jag förstår din tanke. Den där varulven låter ju riktigt trevlig.
        Konstigt med de fem personerna som försvann dock… Det uppskattade kanske inte varulvens sällskap lika mycket som han uppskattade deras… 😉

  2. Tack för alla vampyrbortmotningstips, Miss Magic Girl! Beskrivna av dig med din sedvanliga esprit och humor. Verkligen kul läsning!

    Men finns det verkligen inga ”vettiga” sätt att skydda sig mot vampyrer med? Fast just det där med ostmackan låter faktiskt ganska vettigt – och praktiskt genomförbart. Lika gärna som man matar änder och svanar kan man ju mata vampyrer också.

    Förresten: Vet du om det finns speciella utfodringsställen för vampyrer? Platser där hungriga vampyrer flockas och väntar på mat, särskilt vintertid. Eller vampyrer föredrar måhända trots allt att göra hembesök, att våldgästa folk?

    Vet du hur vampyrer kommer in, om man inte öppnar dörren till bostaden för dem? Slinker de in via nyckelhålet då? Eller tar de samma väg som jultomten, alltså via skorstenen? Vågar man ha ett fönster på glänt? Törs man gå ut på balkongen? Kanske kryper de ned i ett kuvert, slickar igen det inifrån och låter brevbäraren stoppa ned försändelsen i brevinkastet för att komma min den vägen?

    Som du märker, MMG, finns det fortfarande frågor kring detta med vampyrer kvar för dig att reda ut.

    GOTT NYTT ÅR önskar jag min magiska favoritbloggare!

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 😀

      Nja, det tycks vara ganska knapert på fronten för vettiga vampyrskyddartrick. Tyvärr.
      Det tycks vara svårt att både skydda sig och bete sig någorlunda normalt.
      Vad det gäller det där med speciella utfodringsställen för vampyrer så vet jag inte om något sådant.
      Men jag tycker det vore en utmärkt idé. 🙂 Vi kanske borde öppna ett sådant ställe?
      Sälja ostmackor och kanske blodapelsiner? Skulle kunna bli en lyckad affär.
      Kan dock tänka mig att vampyrerna är mer för att våldgästa folk…

      Låsta dörrar stoppar inga vampyrer. De är så starka och kan även förtrolla föremål inne i hemmet som kan öppna för dem.
      Att gå ut på balkongen rekommenderar jag inte under några omständigheter! (Om det inte råkar vara den sista flyktvägen ut det vill säga…)

      Ja, vampyrer kan man tala länge om. ^_^

      GOTT NYTT ÅR du med! Kram! 😀

  3. Halloj:)! Verkar vara lite småjobbigt att skydda sig mot dessa vampyrer!!! Tänk att vakna på nyårsdagen och ha framför sig att vända alla saker till rätta igen och sen stinker man nog lite och för att inte tala om bortstädning av all sand m,m hahah:)!! Njä jag tror att om jag stöter på en vampyr så bjuder jag nog också den på en ostmacka och hoppas att det duger:)!!! Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År med mycket magi och mystik:)!!! Kramar!!

    • Hej Lollo!
      Jo, onekligen. Ha, ha det är ingen trevlig nyårsmorgon det håller jag med om.
      Kanske inte det optimala sättet att börja året. Samtidigt kanske det är ännu värre att börja året med en attack från en vampyr…
      Ha, ha ja jag ska också testa det där med ostmackan. ^^
      Gott Nytt, Magiskt, Mystiskt År du med! Kram! 🙂

  4. Klart att vampyrer gillar ostmackor. Det är ju bland det godaste som finns!
    Jag kan sova med fötterna på huvudkudden och skulle nog kunna göra allt det andra också; alla som har kännt mig i typ en vecka vet att jag är urkonstig och ganska vidkeplig, ome det inte vorde så att jag verkligen skulle vilja träffa en vampyr, även om jag antalgligen skulle skrika och kasta saker på honom/henne.

    Gott nytt år på dig med!

    • Hej AnFallenAngel!
      Håller helt med! 🙂 Mums!
      Ah, så du vill träffa en vampyr du? Låter farligt… Se till att alltid ha många ostmackor redo då… ^_^
      Gott Nytt År du med! 🙂

  5. Tycker som vampyrerna. Usch för vitlök! I alla fall rå. Silver,kors och krusifiks ska ochså hjälpa(silver även mot varulvar). Och det är väll ingen som tycker ett kors eller ett silver smycke är någe konstigt.Salt sägs hålla vissa vampyrer på avstånd och har i vissa fall samma efekt som fröna eller sanden. Sätter man en sill över nyckel hållet kan vampyrer(och även spöken) inte komma in innan dom räcknat alla hållen.^_^

    • Hej Lolo!
      Ja, vitlök skulle nog hålla de flesta på avstånd. 🙂
      Det där med en sil över nyckelhålet låter som en bra idé. Vampyrerna är då verkligen besatta av räkning.
      Silver, kors och salt är ju klassiker. Kan ju vara ett alternativ till de andra mer konstiga teknikerna i mitt inlägg.

  6. Hmm, knepigt..
    Vitlök i all sin ära, men det andra kan diskuteras; jag har ett rykte som jag helst inte förstör ^^;
    Bra inlägg som vanligt förresten, och gott nytt år till dig också!! 😀

    • Hej Tobias!
      Tack!
      Ja, det är ett svårt val mellan trygghet och gott rykte. Jag lutar också åt att välja gott rykte… 😉
      Gott Nytt År du med! 🙂

      • Precis, hellre att folk kan vara i närheten av mig än att vampyrer håller sig undan men ingen vill veta av mig^^;
        Tack 😀

      • Det har jag svårt att tro på. Av dina kommentarer att döma skulle jag gärna umgås med dig! 🙂
        Visste du förresten att du är toppkommenteraren på min blogg?
        När jag kollade på min års statistik så låg du högst upp av alla som kommenterar.You rock! 😉

    • Testa att ha ett silver kors iinanför tröjan. Lätt, praktiskt och får en inte att värka konstig^_^

  7. hej missmagic,undra om det är sant att det fins andar och demoner,mamma värkar tror att allt är bluff,vill ha svar/tack

  8. Hehe, jag skulle gärna umgås med dig också ^^
    Toppkommenteraren?
    Nice 😀
    If I rock, you rock even MORE!! :D:D

  9. Vitlök skulle hålla mig på avstånd… O.O
    Men annars skulle det vara ganska kul att träffa en vampyr och bjuda på några ostmackor… Hmm… Då kan an samtidigt fråga om de gillar något annat, osten måste ju ta slut någon gång. 😉

    • Hej Kalk!
      Ja, det vore trevligt att ha ett litet snack med en vampyr och bjuda på en ostmacka.
      Medan den äter mackan kan den väl inte vara så farlig heller… Hoppas jag… 🙂
      Mmm, det vore bra att få tips direkt från en vampyr på vad det gillar. Kanske blodapelsiner skulle vara något? ^^

  10. Haha, alltså ostmackorna. Kan inte sluta skratta!

  11. Vitlök är ju det absolut klassiska ^_^ Min mormor som är väldigt fascinerad av mytologi och magiska väsen brukade hänga upp vitlök i dörrkarmen och så när jag var mindre. 😀 Och så är det tydligen bra mot öronont. Fast nuförtiden kanske vampyrer blir avskräckta bara man tar på sig lite glitter, ingen riktig vampyr skulle väl vilja ertappas med att vara i närheten av edward? XD Är inte det en regel huggen i sten? 😉

    • Hej Jessica!
      Åh, din mormor låter som en så cool person! Vi brukade också ha vitlök upphängd i hallen i vår gamla lägenhet.
      Måste börja med det igen… Man kan ju aldrig vara för försiktig liksom… 😉
      Det där med öronont visste jag inte om. Det var ju en bra bonus.
      Ha, ha jag tror på din Edward teori! 😀 Tror att vampyrerna tycker att han drar deras coola namn i smutsen… 🙂

  12. ”och alla andra med luktsinne…”
    Haha, fan vad sant XD

    En annan grej kan vara att köpa blood energy potion från tex roliga prylar.se och ge det till vampyrerna istället 😉

    • Hej Legenden!
      Ja, det är inte lätt att skydda sig mot vampyrer. Det kräver sina uppoffringar…
      Ha, ha jag älskar ditt tips! 😀

  13. Jag har hittat vissa andra sätt som sägs funka bra:
    -kasta sig i vattnet(vampyrer kan inte gå igenom vatten eftersom vatten står för renhet och vampyrer sägs vara allt förutom renhet
    -kasta heliga saker på dem (de tål inte heliga saker och får allvarliga och djupa skador av dem)

  14. Kanske kommer lite sent för att få nåt svar men… JAG ÄLSKAR DIN BLOGG!!!! Så ja…. Svara gärna…. Hehe….

  15. Jag har två frågor (jag e seriös)

    1. Är det någon speciell ost eller funkar en gamla hederlig goda?

    2. Varför är vampyrer farligast just runt nyår och påsk?

    Tack för att du finns! ❤

    • Tack för dina fina ord! 🙂

      Jag tror det borde gå bra med vilken ost som helst. 🙂
      Hmm, varför vampyrerna skulle vara mest farliga just runt de tiderna är förmodligen för att de var magiska datum.
      När det gamla året går ut och ett nytt år kommer så är det en magisk tid av förändring. Påsken har ju religiös laddning och var därför speciell.
      Jag antar att man trodde att övernaturliga väsen som vampyrer var starkare då eftersom det var så speciella dagar helt enkelt. Att vampyrerna liksom tog kraft från det. 🙂

  16. Jag har läst inlägget och det verkade bra. Det funkar säkert utmärkt på en hemsk, fullvuxen vampyr. Men… HUR SKA MAN HANDSKAS MED EN BABYVAMPYR???? Min grannes baby är en levande död. Han lyssnar inte på fjäsk, han kan inte äta ostmackor och han märker inte om man strör ut frön.

    Snälla MMG, hjälp mig mot blodsugaren innan han blir hungrig…

  17. Jag har hört att vampyrer måste bli inbjudna i ett hem för att komma in… fast det hindrar dem ju inte från att, jag vet inte, bränna ner hela huset? 😮

    • Hej Sara!
      Hmm, det är en vanlig teori som jag tror har någon form av anknytning till gammal folktro men är inte säker varifrån… Hmmm.
      Men du har rätt. De kan nog hitta på ett sätt att få ut en ur huset 😮

  18. Tror ni alltså på vampyrer på riktigt? Eller är det bara på skoj?

Kommentera

