Snobbigt spöke ser till att vinet byts ut på pub.

Man kanske skulle kunna tro att folk slutar att ha åsikter om mat och dryck efter att de lämnat jordelivet och sin kropp. Men ohnej! En gång en finsmakare alltid en finsmakare.

I dagens inlägg ska vi stifta närmare bekantskap med ett spöke på en pub i England som lyckades få personalen att uppgradera sin vinlista.

Puben Court Oak i Harborne i Birmingham i England har en stamgäst på Halloween. Varje år vid denna högtid börjar mystiska saker hända som skylls på ett spöke som de anställda döpt till Corky. (Korkat namn?)

Corky tycks komma förbi varje år för att inspektera vinlistan. För det mesta tycks han inte godkänna den och då slår han i förakt ner några vinflaskor. De anställda har i källaren hittat sönderslagna flaskor vars förstörelse inte går att förklara på naturligt sätt.

“It isn’t so much things that go bump in the night as things going smash in the night at the Court Oak,” säger en av de anställda.

På grund av den spöklika förstörelsen av vinflaskor har puben till och med bytt ut vissa av sina vinsorter.
Corky tar man på dödligt allvar. ^^

Det är inte bara genom förstörelse av flaskor som Corky visat sin närvaro. Gästerna på baren har också märkt av honom.
Några har vittnat om hur de bakom disken har sett en spöklik figur som sett ut som en man i 60 årsåldern.
De som arbetar på baren har också beskrivit en känsla av att vara iakttagna.

Vissa tror att den paranormala aktiviteten beror på att puben är byggd på en gammal galjgård från 1600-talet men jag tycker att Corky snarare känns som ett lite mer modernt spöke. Kanske en snobb från den viktorianska överklassen.

Vad tror ni om detta vinkastande spöke?

Kom hem från Boston idag. JETLAG OMG! ”_” Hade varit vaken i över ett dygn när vi kom hem runt klockan två. Så jag svimmade i säng och sov hela dagen men nu har jag gått upp och e pigg igen! Yay! *Gör jag-har-totalt-vänt-på-dygnet-dansen*

Jag var på en del juläventyr under min Bosonresa och nästa fredag blir det ett julspecial-inlägg om det. 🙂

28 svar

  1. Bra att veta att spöken har god smak iallafall!
    Men vad läskigt att sitta och torka bardisken kanske och så hör man en krach, går ner i källaren och så är det ingen där…

  2. Behöver du tejp för att kunna hålla ögonlocken uppe, bara säg till, så ska jag fixa sådan tejp. Fast trots din jetlag verkar du kunna skriva lika bra bloggartiklar som vanligt.

    Jo, nog är det här spöket aristokratiskt, alltid. Han har nog aldrig smakat hembränt under sitt jordeliv. (Å andra sidan är det en livserfarenhet man kan både ha och mista, tror jag.)

    Men jag gillar inte att Corky krossar en del vinflaskor på puben. Tycker det är en kriminell handling att förstöra andras egendom. Vet du om man kan stämma ett spöke och den vägen kräva honom på skadestånd?

    Fast hur ska man i så fall delge honom stämningen? Det kan bli svårt att hitta honom. Man får väl passa på när Corky besöker puben.

    Hur fångar man ett spöke? Kan man kasta ett fisknät över honom – eller han glider enkelt ut genom maskorna och försvinner sin väg? Ikläda honom en tvångströja? Nä, det funkar nog heller inte. Fästa ett hundkoppel runt spökets hals då? Nix, det kommer Corky säkerligen inte att gå med på. Möjligen kan han infångas om man bjuder honom på en massa drinkar, så att han till slut blir redlöst berusad och somnar. Fast det blir inte billigt ifall han är en van drinkare.

    Har du något förslag, Miss Magic Girl, på hur man ska kunna fånga in detta vinälskande aristokratspöke och se till så att han blir lagförd för sina vinflaskekrossningar utan att infångandet blir alltför kostsamt? Du verkar vara kreativt begåvad, MMG, så jag hoppas att du finner en lösning på problemet.

    Skål på dig! ‘hick*

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! 🙂 Hade börjat skriva på denna innan jag reste så den var i princip klar.
      Behövde bara fixa några meningar. Vilket var bra för annars hade det nog kunnat bli ett ganska förvirrat inlägg tror jag… :S

      Du har rätt i det du säger om att det självklart inte är okej att förstöra andras egendom bara för att man är död.
      Det är ingen ursäkt!
      Dock så kanske man kan se det såhär istället: På grund av Corky så får puben fler kunder eftersom folk lockas av idén om att gå på en hemsökt bar.
      Vilket i sin tur ger puben mer gäster vilket i sin tur gör att de tjänar mer pengar vilket slutligen återbetalar flaskorna Corky förstört?
      Hmm, om det blir en rättgång mot Corky kanske jag borde bli hans försvarsadvokat? 😉

  3. Det verkar som om detta spöke har lite mer stil än de flesta vålnader de här dagarna. Precis som jag gillar det!
    (Sagt i en adel/snobb-aktig röst och med en tophat på huvudet)
    (Jag glömde att nämna monoklen! Monoklen är väldigt viktigt för att det ska vara så snobbigt som möjligt!)

    Just dä, Magic! Kan du komma in på min bergraving iförd en ballerina tjol och en tophat på huvudet och en monokel? Sen ska du ställa ner två schack pjäser på min kista sen så ska du slå om kull den ena med den andra och säga ”Schack!.. matt!..” sen så ska du springa därifrån och skratta som en galning!
    Kan du göra det snälla?!
    Det skulle förvirra mina kommande ungar jätte mycket! XD

    • Hej Henry The Demon!
      Ja, eller hur! Kul med ett spöke med lite stil. 🙂

      Hmmm, vad det gäller din förfrågan så skulle jag kunna tänka mig att göra det…
      Men jag kräver att du i gengäld i fortsättningen köper alla böcker och magiska föremål jag behöver till min samling.
      Och bakar lussebullar åt mig en gågn i veckan och….. VÄNTA!!!!! DIN BEGRAVNING??????? Vad är detta för hemskheter??????
      Du som är en demon lever väl för evigt? 😉

  4. Nice inlägg som vanligt ^^
    Ja, håller med dig, spöket är antagligen en viktoriansk överklass-snobb..
    Eller kanske en blandning; kanske både snobb & från galjgården.
    Fast det finns nog bättre sätt att visa missnöje med vin än att krossa flaskor ^^;
    Verkar ha varit kul i Boston, var det något särskilt intressant där? 🙂

    • Hej Tobias!
      Tackar! 😀
      Eller hur! Jag får verkligen den vibben av Corky. Skulle vara intressant om han vill berätta lite om sitt liv för nån kund eller så nångång.
      Men han tycks vara lite väl brutal för sådant nu för tiden. Håller med om att han inte löser sin missnöjdhet med vinet på ett bra sätt.
      Det var verkligen kul i Boston. 🙂 Jag berättar mer om allt i nästa inlägg… ^_^

  5. dina inlägg har börjat bli astråkiga förut kunde jag sitta i timmar och läsa dina inlägg men sen clowninlägget är dina inlägg såå tråååååååååååååååååååååååkiiiiiiiggggggggggggggggaaaaaaaaa

    • Hej dina inlägg suger!
      Det gör mig verkligen ledsen att höra att du känner så. ;_;
      Vad är det som du tycker har blivit sämre? Vore intressant för mig att få veta.

    • Till ”dina inlägg suger”: Vem är du som inbillar dig att det som just du tycker och anser om ett inlägg måste torgföras på detta demonstrativt elaka vis?

      Förvisso har Miss Magic Girl skrivit om spöken tidigare på sin blogg. Förvisso finns det säkert mer spännande spöken än denne Corky att skriva om, vilket för övrigt MMG har gjort i tidigare spökartiklar här på bloggen. Men att påstå att Corky är ett tråkigt spöke att läsa om är väl ändå att ta i. För den som är intresserad av spöken och spökerier som fenomen betraktade är även spöket Corky intressant att lära känna.

      Till saken hör också att MMG besitter en förmåga att skriva med understundom smått förtrollande formuleringar, kryddade med inte minst humor. Med det sagt hoppas jag att du förstår att åtminstone jag INTE delar dina upplevelser av MMG:s bloggande på senare tid. Du får det nästan att låta som att MMG:s bloggar pendlar mellan G och IG. I själva verket håller hon GENOMGÅENDE en ovanligt hög nivå på sina inlägg. I mina ögon pendlar de snarare mellan VG och MVG.

      Vet du vad jag tycker, ”dina inlägg suger”? Jo, att Miss Magic Girl förtjänar stort beröm för att hon (i princip) varje fredag bjuder oss bloggprenumeranter på ett nytt inlägg helt gratis. Hon jobbar och sliter för att hålla en HÖG genomsnittlig kvalitet på sin blogg. Nya bloggartiklar trollar man inte fram hur rockärmen hur lätt som helst. Det ligger en hel del arbete bakom dem i form av research, faktakontroll, artikelskrivning, illustrationsval och så vidare.

      För allt detta helt ideella arbete förtjänar Miss Magic Girl BERÖM, inte klander. Det är knappast hennes fel att pubspöket Corky verkar rätt trist och enahanda i sitt spöklika agerande. Om Corky hade valt att dansa can-can på bardisken under sina spökerier, skulle MMG säkerligen ha skrivit om det i sin blogg. Men nu är det som det är: Corky ÄR ett tråkigt och småelakt spöke.

      Och självklart måste MMG ha rätt att få skriva ÄVEN om den sortens spöken utan att erhålla fördömande och nedlåtande kommentarer från bloggens följare. Så jag anser att det är du som bör skärpa till dig, inte Miss Magic Girl.

      För övrigt: Inget hindrar att du själv skriver om betydligt spralligare eller läskigare spöken på MMG:s forum. Där finns det ett antal spök- och spökeritrådar att skriva i. Jag är övertygad om att MMG:s forum står öppet för dig också. Fast om du tänker medverka på MMG:s magiska forum, råder jag dig att byta till ett bättre avatarnamn än det du valde när du skrev denna kommentar, vars innehåll jag nu har ägnat mig åt att bemöta. Fortsätter du att leverera sådana här sura uppstötningar av gnälltyp, lär nog jultomten överväga noga, om han ska ta vägen förbi där du bor på julafton. Känner jag jultomten rätt, lär han nog tveka rejält efter att ha läst ditt kommentarsinlägg här ovan.

      • Hej Bbnews!
        Ah, jag tror minsann att en räddande riddare just skrev till min undsättning! 😀
        Tack för alla fina ord!

  6. snälla kan du inte skriva om sirener, jag tycker de är så magiska. skulle du kunna de. älskar din blogg =D

  7. Välkommen hem:)!! Intressant inlägg hihih jag ska åxå komma tillbaka o visa mina åsikter om olika saker när jag gått vidare:D!! Vill åxå önska dig en God och Magisk Jul!!! Kramar

  8. Och inte minst till den som beklagade sig om dina inlägg, tror att det är en omogen och avundsjuk liten människa som själv inte kan skriva något!!! ”Tittar argt och väser”!!!

  9. Kanske dags att ringa ghostbusters 🙂

  10. Det finns ett bra visdomsord om livet från filmen ”Rusmhmore”: ”Jag har alltid tyckt man ska hitta något man tycker om att göra, och sedan göra det i resten av sitt liv”. Kanske tänkte Corky: ”Jag har hittat något jag gillar att göra, och ska göra det i resten av mitt liv. Sen när jag dör ska jag återvända som spöke och fortsätta med det roliga!”. 😀
    Jag tror att puben kan ha överdramatiserat vissa av dessa berättelser för att roa folk. Inget dåligt med det, ett roligt spökhistoria kan aldrig vara fel! 🙂

  11. Höhö, nästa gång de ska köpa in en ny sort:
    ”Hallå, corky tror du denna sorten är bra?”

  12. OK, Corky, du är en snobbig, elak, taskmört! Sluta klaga på allt vin i baren! Passa dig noga, annars kommer jag med min spöksugare…

Kommentera

