Sanningen om Lucia.

Nu är det snart dags för Luciafirande.
Yay! Lussebullar! 🙂
Men varför firar vi egentligen Lucia?
I dag ska vi ta reda på det och även stifta närmare bekantskap med den mindre kända demonen Lussi och ta reda på varför vi äter lussekatter.

Det första stora avslöjandet jag ska ge vad det gäller Lucia är att vårt firande av det knappt alls har något att göra med det Romersk-katolska helgonet Lucia som led martyrdöden ca 300 år efter vår tidräkning.
Vårt firande vid denna tid härstammar egentligen i att vintersolståndet inföll runtomkring den 13 december på medeltiden.
Detta var årets längsta natt och då trodde man att många övernaturliga krafter var i farten.
Till exempel härjade då ett kvinnligt demonväsen, Lussi. Hon rövade bort barn som betett sig illa. Såååå, ett klassiskt skrämma-barn-så-att-de-sköter-sig-väsen. Suck.
Även djävulen var i farten denna natt och faktum är att namnsdagen Lucia som infaller den trettonde var förr mer associerat med djävulens namn Lucifer än med något helgon.

Så egentligen är firandet den 13:e mycket gammalt men namnet och associeringen med helgonet Lucia relativt ny.

För er som nu tycker synd om stackars ignorerade Lucia så kan jag lugna er med att hon firas på Sicilien. Även om de har gjort om henne till något av en tomteliknande figur. Hon tar emot mat från barn och delar i gengäld ut presenter till dem och hon har en flygande åsna som sidekick. Men hon tycks inte vara lika social som tomten för om någon hinner få syn på henne kastar hon aska på personens ansikte.

Helgonet Lucia ovan.

Hur har då vår bild av Lucia i vita kläder och ljus i hår skapats?
Ja, traditionen att ”lussa” härstammar från bondesamhället och gick ursprungligen ut på att klä upp sig i gamla kläder eller i halm och gå runt mellan gårdarna för att supa. Både kvinnor och män gjorde detta och de kallades då lussebrudar och lussegubbar. Lussebrudarna var förmodligen betydligt mer ovanliga och de sågs som oanständiga. I Bohuslän brukade man säga: ”Den som en gång varit Lussebrud, hon får aldrig någon brudeskrud”.

På slutet av 1700-talet började en ny typ av Lucia dyka upp i de högre samhällsklasserna. Förmodligen bottnar det i att man lånade över den tyska traditionen med ”Kinde Jes” eller ”Christkindlein”. Den gick ut på att en vitklädd kvinna serverade frukost. I håret hade hon ljus som skulle symbolisera Jesusbarnets gloria.
Den första svenska Lucian med den nu klassiska ljuskronan finns dokumenterad i skrift från 1764 skriven av den skånske prästen C F Nyman. Han beskriver hur en vitklädd kvinna med ljus i håret ger honom frukost på sängen.
Denna tradition förekom först i Värmland, Västergötland och Närke. Den spred sig sedan till akademierna i Uppsala och Lund där man började Lussa. Då var det alltid killar som fick ta på sig rollen av Lucia på grund av att det bara fanns män vid akademin.
(Därför vore det väl inte helt fel att mixa till det hela lite och ha en manlig Lucia något år?)

Men det bästa med Lucia-högtiden är ju nästan lussekatterna (som min mun brukar säga…).
Men hur kommer det sig då att vi började äta lussekatter vid denna dag? Jo, nu ska jag avslöja den brutala sanningen: Lussekattens namn kommer inte heller från helgonet Lucia utan från djävulens namn Lucifer. OMG, WTF… etc.
Traditionen med dessa bullar uppkom i Tyskland på 1600-talet. Man trodde att djävulen smög runt i skepnad av en katt och gav barn stryk samtidigt som Jesus, i skepnaden av ett barn, gick runt och delade ut bullar. För att skrämma bort ”Lusse”, alltså Lucifer, färgade man bullarna gula med saffran. Tydligen så tycker även djävulen att gult är fult och håller sig på avstånd.
Lussekatter förekom i Sverige på 1600-talet men blev populära först på 1800-talet.

Men kom ihåg! Det är hembakade lussekatter som gäller! Inga såna där smaklösa falskingar som seveneleven säljer! Ugh!

Vad är era tankar kring Lucia?

Firar ni och i så fall hur?

Har ni varit Lucia någon gång i ett Luciatåg?

Jag ville aldrig vara Lucia när jag var liten. I min skola hade Lucian alltid levande ljus i sin krona vilket jag tyckte kändes scary. (Nu när jag tänker på det kanske det inte var den ljusaste idén min fröken haft…) Jag minns ett år när alla föräldrar satt samlade inne i klassrummet och väntade i det stämningsfyllda mörkret. Min klass stod uppställda ute i korridoren och väntade på att få börja sjunga. Det enda som saknades var att Lucians krona skulle tändas. Fröken började försiktigt göra det och i nästa sekund ljöd ett fruktansvärt larm genom skolan. Av någon anledning hade hon valt att tända Lucias krona precis under brandlarmet! Moodkiller!

Slutligen så vill jag önska er alla en riktigt stämningsfull Lucia! 🙂
Själv åker jag till Boston igen nu och kommer därför kanske vara lite onåbar under den kommande veckan.

20 svar

  1. Oj, vad massor av ny och intressant information om Lucia du fick med här i detta nya inlägg, Miss Magic Girl.Välskrivet som alltid.

    Än en gång bekräftas att kristendomen har lagt beslag på gamla – och (mer) hedniska – sedvänjor och sett till att anpassa dem till kristna seder, traditioner och bruk.

    Menar du att den italienska, i alla fall den sicilianska, Lucia har en flygande åsna som sidekick? Är det för att Santa Claus har lagt beslag på alla renarna för sin räkning och sitt julklappsekipage? Så att Lucia fick hålla till godo med det som så att säga blev över? En sketen liten packåsna.

    Vet du om hennes åsna möjligen heter Ior?

    Hur som helst: Jag läser att du ska flyga till Boston igen. Du kan väl säga till planets pilot, att han ska hålla utkik efter en flygande åsna, så att flygplanet inte blir skadat och måste nödlanda. (Ja, det skadar förstås inte om han håller utkik efter renar också.)

    För säkerhets skull kan du väl ta med dig några morötter att mata åsnan med utifall att du skulle träffa honom.

    Alternativt kan du ge honom några lussekatter att äta. De på bilden ser mycket goda ut. Fast du måste i så fall se till att avlägsna lussekatternas morrhår först. Annars kanske åsnan tycker det blir lite stickigt i halsen, så att den sparkar bakut i ren ilska.

    Bättre sätt finns det att fira Lucia på. Än att bli sparkad av en åsna. Anser jag.

    BTW Ha det bra nu i Boston. MMG! Du kommer väl tillbaka hit till Sverige lagom till jul? Annars kanske jultomten blir förbryllad och inte riktigt vet var han ska lägga alla dina julklappar.

    Förresten: Brukar inte er jultomte komma via balkongen? Har för mig att du vid något tillfälle på ditt forum lagt ut ett foto som visar fotsteg på balkongens snötäcke så där runt juletid. Kan väl knappast vara någon annans spår än jultomtens? Eller vad tror du? (Eventuella aliens, som kan tänkas vara ute efter att abducera dig och föra dig ombord på en ufo-farkost för diverse medicinska undersökningar, har väl så här dags på året återvänt till sina hemplaneter för att fira jul där; det tror i alla fall jag.)

    • Hej Bbnews!
      Tack så mycket! 🙂
      Det är altid så intressant att ta reda på varför vi firar det vi gör.
      Man blir ofta överraskad.
      Ha, ha gillar din teori att Lucia måste nöja sig med en åsna eftersom jultomten snott alla renar.
      Kan nog ligga mycket i det. Även om tomten verkar snäll tror jag att han egentligen kan vara väldigt okänslig.
      Stackars Lucia! ^^;

      Ha, ha jag klarade mig som tur var både från att flyga in i åsnor och renar på både flygresan till och tillbaka från Boston.
      Lite tråkigt egentligen… Hade varit kul med lite action… Men nu kunde jag ju om andra sidan äta upp alla lussekatter själv utan att bjuda. 😉
      Jo, jag fotade spår på balkongen en gång. Min teori var att det var bigfoot men tomten är ju också en möjlighet.
      Ha, ha klart att utomjordingarna är fullt upptagna med julfirande nu! 😀

  2. Jaha, finns det någonting man kan äta nu förtiden?

    I skolan har skolsköterskan kommit och börjat prata med oss om PUBERTETEN, KONDOMER, och andra hemska saker. Vi är 11, vad håller de på med?????
    Alltså, där rök gurkan, och korvar, och nu LUSSEKATTER buhubuhu.

    I övrigt tycker jag att det är bra att veta att vi i början inte firade lucian p.g.a en stackars tjej som dog.

    Ha det gott, oläskiga igelkott!

    • Hej AnFallenAngel!
      Fast lussebullar skyddar ju mot djävulen så de går nog bra att äta dem trotts allt. 😛
      Ja, helgon livsöden är ju vanligen väldigt brutala.
      Ha det gott du med!

  3. Kul att du kommenterade, och igen, kul att du kom fram o hälsa =)
    Känner f.ö igen din blogg. Va länge sen men har allt småläst nångång då & då. Intressanta saker du tar upp.

    Jag har aldrig varit Lucia men i min grundskola så satte åttorna upp ett julspel om Jesus födelse, de 3 vise männen o så. Rollerna blev utlottade och alla flickor hoppades givetvis på huvudrollen Maria. Utom jag! Gissa vem som fick rollen..? Suck, haha. Dock vägrade jag och blev istället nedgraderad till en ängel. Mycket bättre tyckte jag ^^

    • Hej Althea!
      Ja, det var väldigt kul att stöta på dig live.
      Kul att du varit inne på min blogg förut. 🙂 Mässan var fantastisk! 🙂
      Ah, typiskt att rollen skulle gå till den som inte ville ha den! Stackars dig!
      Bra att du fick byta till ängel. Det förstår jag var roligare och mindre press. ^_^

  4. Ooh, ett av de bästa inläggen hittills >D

  5. Vänta här nu lite… Menar du att vi har firat en demon i alla dessa år? Utan att vi vetat om det… Awesome! Luciafirandet blev precis 20% coolare!!!

    • Hej Henry The Demon!
      Nja, inte riktigt men Lucia var i alla fall mer förknippat med Lucifer förr än med helgonet.
      Ha, ha ja, det höjer kanske coolhetsfaktorn lite. 😀

  6. När jag gick första året i Gymnasiet var det planerat att ha ett kille som Lucia. Dock blev vår mattelärare riktigt upprörd eftersom det gick emot tradition och tradition var så viktigt. Han sa även: ”Ska Josef och Jesus bli kvinnor nu också?”. *Skakar på huvudet* Så vi hade en tjej igen. Riktigt synd. Förstår inte varför just könet på Lucia eller Jesus ska ha någon betydelse, de är ju mest symboler under julen och det spelar väl mer roll vilket symbolisk betydelse de har? Samtidigt gillade jag inte hur han implikerade att messian måste vara en man…
    Men men. Kommer ihåg när i fyran vår lärare läste historiska skönlitterära böcker om Sverige under medeltiden. Fanns ett kapitel om Luciafirandet, där man städade noga huset så Lucia skulle inte bli arg på familjen och röva bort barnen. Där bestraffade Lucia de ”orena” föräldrarna. Riktigt obehagligt myt, tycker jag. Tala om ett föräldras värsta mardröm: ditt barn blir kidnappad av en kvinna som inte gillade damnråttorna under ditt säng. Också ett bra fråga är vad hon gjorde med barnen hon kidnappade; hade hon ett speciell Barnhem där hon lämnade dem för att ta hand om varandra? Eller hade hon personal på detta ställe? Lämnade hon barnen till en annan familj med renare hem…?
    Sagan om hur hon blev helgon i Sicilien är riktigt obehagligt och märkligt. Lucia var en ung vacker flicka och djup förälskad i en annan ung man. Dock friade ett mycket mer rikare man, men hon tackade nej. Rika mannen gav inte upp, och om jag kommer ihåg rätt så tvingade hennes föräldrar henne att förlova sig. I sin tvivel tog Lucia ett skedd och drog ut hennes (varning för ”gore” här!) ögon, eftersom hon ville inte se något mer om det kunde inte vara hennes älskade. Sen sprang hon till bergen och blev nunna. Usch… Alltid undrade varför Lucia blev tvungen att göra sig illa med ögonen. Min dåvarande kille förklarade att det var nog för att mannen som ville gifta sig med henne sa att han älskade henne ”för hennes vackra ögon”. Så hon drog ut ögonen för att ge dem till honom i hoppet att han skulle lämna henne ifred. Är det jag, eller var Lucias plan lite Over-kill?
    Glad Luciadag! Kran/ Maaretta

    • Hej Maaretta!
      Håller helt med! Könet borde verkligen inte ha någon betydelse i det sammanhanget.

      Usch, den legenden om Lucia var inte så sympatisk. En riktig mardröm verkligen!
      Om jag hade barn skulle jag se till att hålla dem långt borta från Lucia.

      Ja, historin om hur hon blev helgon är verkligen obehaglig och äcklig.
      Tycks finnas många versioner av hennes liv dock. Har hört ganska många versioner.
      Men den där är nog den med mest ”gore” i.

      Glad Lucia i efterskott!

  7. Hm, jag hörde att man hade vit dräkt för att symbolisera att hon var oskuldsfull och dog för sin tro (eller något sådant), rött band för att de skar henne så att hon blödde när de fångade in henne och ljuskrona för att hon brändes med bål. Men det kanske inte stämmer då xD

    • Hej Elsa!
      Jag har också läst om det men det är snarare en efterkonstruktion för att få helgonet att passa ihop bättre med vår lucia.
      Enligt orginal legenden brändes hon inte heller på bål utan av ett svärdshugg.

  8. Wow! Det har jag aldrig sett eller hört talas om, ännu fler myter liksom. Väldigt intressant! Jag hittade denna länk http://www.apg29.se/index.php?artid=4554&page=3 vet inte dock om det fungerar.

    Självklart tycker jag inte att det måste vara en tjej som ska lussa, det är ju löjligt.

    • Hej Persica!
      Ja, visst är det intressant. Tycker det är så spännande att ta reda på var myter egentligen kommer från.
      Tack för länken.
      Ja, jag tycker det är dags för en manlig Lucia snart! 🙂

  9. År senare… lussebullarna är mkt äldre än så, vi hade bara inte saffran i dem från början. De symboliserar Lusses vagn som hon åkte med mellan hus och gård för att kolla så alla skötte sig. Och nåde den som somnade den natten 😉

  10. Jag har hört att Lucia var en flicka som trodde på Gud, och därför ville några elakingar döda henne. De försökte bränna henne på bål, men flammorna undvek henne. Då dödade de henne med ett svärd. (Fy, så elakt!) 😦
    P.S. Jag vill heta Twilight Lucia. D.S.

Kommentera

