McPike Mansion. Ett hemsökt hus!

Dags att stifta bekantskap med ännu ett hemsökt hus. Denna gång i Alton i Illinois. Är ni redo? Okej! Fram med spökena! 🙂

McPike huset som ni ser på bilden ovan (visst ser det spökligt ut?) är döpt efter mannen som byggde det 1869, Henry Guest McPike. Han hade kommit till Alton 1847 när han var 22 år gammal. Han kom snabbt upp sig och skaffade en förmögenhet som han bland annat använde till huset.
När det byggdes var det ett av de mest spektakulära husen i området och det tog hand om McPikes familj långt efter hans död. 1945 bytte huset dock karriär och blev ett pensionat. Kanske var det vid denna tid som några osynliga gäster flyttade in….
Men pensionatperioden varade bara en relativt kort tid och huset gick sen in i en mörkare tid av sitt liv när det stod övergivet.
Efter att ha köpts bara för att auktioneras ut igen fick huset 1994 äntligen nya fasta ägare; Sharyn och George Luedke, som idag anordnar spökturer där.

Ovan kan ni se McPike mansion i ett ännu mer spökligt sken. ^^;

Hur ligger det till på spökfronten då? Är det några andar att tala om?
Jodå, Sharon Luedke har känt av en hel del aktivitet i huset. Hon blev en gång kramad av en osynlig kraft och har även känt av en märklig doft av syren. Sharon trodde att det var ett och samma spöke och började kalla det för Sarah.
Otroligt nog visade det sig senare ha bott en Sarah i huset! När Sharon fick några böcker som hört till huset tidigare var en av dem märkt med namnet Sarah.

2001 besökte en hel grupp med paranormala utredare huset. När de gick ner i vinkällaren hörde de tydligt att någon gick i trappan. De antog att det var en i deras grupp som vikit av från de andra. När de kom ut igen upptäckte de att han varit utanför huset när fotstegen hördes. Kusligt….

Sharon och folk som besökt huset har sett och känt lukten av oförklarlig cigarettrök.
Man har även hört oförklarliga fotsteg och saker har försvunnit och dykt upp igen på märkliga platser.

Vad tror ni om McPike Mansion?

Skulle ni våga besöka det?

Kanske spendera natten? ^^;

43 svar

  1. Ja, fniss, det låter rätt likt det hus vi bodde i när jag var barn faktiskt…
    Där bodde en kedjerökande spök-man, som alltid väckte mej vid ca tre på natten, jag kan än i dag se hans ansikte och hatt och den där dimman av rök kring honom där han stod framåtlutad vid min säng å glodde.
    samma procedur varje natt ställasej och glo på mej, tvärvända och gå rätt igenom rummet in ett hörn och försvinna..

    Massa mer saker hände där, men det blir för långt att skriva om:)) tror de bytte över tio-femton gånger lås i ytterdörren,
    ändå var den upplåst och ibland öppen varje morgon.

    Så va fasen. Det där spökhuset kunde ja väl bo i det har ju dessutom en fet veranda (im à sucker for porches:)
    Go natt;)!

    • Hej Gladmymlan!
      Spännande! Vilka spökupplevelser du haft!
      Tycker att det åter som en gengågare. En gengångare ses ofta igen och igen vid samma tid. Upprepande samma rörelser.
      En gångångare sägs vara omöjlig att få kontakt med om är som en filmsnutt som spelas upp om igen utan att ha ett direkt eget medvetande.
      Vad tror du om den tanken?

      Tycker att det låter väldigt spännande med spökerierna du upplevt. Om du har tid nångång får du gärna maila mig och berätta mer. 🙂

      Ha, ha du är då en modig typ. Men så är du ju van… 🙂

      • Fniss ja, jag är verkligen inte modig annars precis, men det är ju inte så svårt att vara modig när man inte är rädd;)
        Jag kan definitivt mejla dej om uppleverserna, fast de ä rätt många..det är väl bara så helt enkelt att jag haft lätt att se och träffa på spöken i livet.
        Jag just han tror jag var en gengångare faktiskt.

        En del tror man är knasig-överdriver-med mera, men för mej är väl just spökerier inget ”mer än vanligt” eftersom vi upplevt så mycket. Jag kan ju fresta damen med att berätta att i vårt 1800tals-hus vi köpte i somras och flyttade till, innehar faktist en hel del spöken, varav en hängd piga,
        ( vilken jag ännu inte stiftat närmare bekantskap med tyvärr) men Även något så sällsynt som Poltergeist-aktivitet har vi lyckats få med i köpet:)

        den där poltergeisten håller enl tidigare ägare hus ute i vår vebod och man kan få vara beredd på att kanske får ett ve-trä i skallen om man inte passar sej:) ja, spännande är det i alla fall, får försöka summera ihop alla historier jag upplevt och dra ett mejl;)

      • Vad roligt. Ser fram emot mail! 🙂
        Du tycks verkligen ha ett spökfyllt liv.

  2. Din blogg är numera med i mina ”bloggarnas hall off fame”.

    Grattis

  3. Nice inlägg, som vanligt 😀
    Hu, läskigt, skulle definitivt inte våga besöka det där huset, särskilt inte på natten ^^;

  4. Låter trevligt! 🙂
    Alltid bra med ett spöke som är vänligt och kramas. Och som luktar gott!

    • Hej Henry The Demon!
      Ha, ha det har du rätt i! 🙂 Om man måste träffa ett spöke så vore det där kanske inte det sämsta… ^__^

  5. Oooh, påminner lite om en bok jag har läst. Rum 213 heter den. Den var ganska bra faktiskt.

    Tänk om det hände en själv! Man läser ju om en massa sånt här, men man tänker att det där skulle aldrig kunna hända mig!

    Ses!

    • Hej AnFallenAngel!
      Känner igen den boktiteln! Borde kanske kolla upp den… 🙂
      Ja, jag har själv varit med om lite mystiska händelser. Borde kanske göra ett inlägg om det nån gång?

  6. Vilka spännande bilder du alltid lyckas hitta, Miss Magic Girl! Utan dem skulle dina bloggartiklar inte vara så bra som de nu de facto är.

    Men när jag läser om alla dessa spökhus du berättar om, slås jag ofta av tanken: Varför är det nästan aldrig några moderna hus som drabbas av spökerier?

    Många blir misshandlade och/eller mördade i dagens bostäder här i Sverige. Ond bråd död brukar förknippas med spökerier. Men det gäller tydligen inte ond bråd död i moderna lägenheter/bostäder.

    Varför har spöken den här sortens förkärlek för just gamla hus? Är det svårt att nyrekrytera nya spöken – eller vad kan det bero på?

    Vad tror du därom, Miss Magic Gurl?

    Vad gäller McPike Mansion, det spökhus som du tar upp i denna bloggartikel, så nämner du inte om den där Sarah varit med om något extraordinärt – som att till exempel ha blivit mördad. Därför undrar jag: Vet du möjligen något om hennes öde, MMG?

    Har verkligen ingen mördats i McPike Mansion? I så fall måste det väl vara ett ovanligt spökhus, om ingen ond bråd död har inträffat inuti den bostaden?

    Jag har svårt att tro att Sarah skulle spöka bara för att hennes böcker har hamnat i någon annans händer efter att hon har dött. Om Sarah är missnöjd med att så har skett, och därför spöker, bör ju det rimligen innebära att allt vad auktioner heter bör undvikas. Ty om någons kvarlåtenskap säljs på auktion, borde det ju kunna bädda för spökerier à la denna Sarah.

    Fast då undrar i alla fall jag ännu mer än tidigare varför det spökas så sällan – i praktiken nästan aldrig – i moderna bostäder?

    • Hej bbnews!
      Tack! Funderar mycket på bildvalen. 🙂

      Hmm, jag undrar om det verkligen är så att det sällan spökar i moderna hem.
      Tror att det är ungefär lika vanligt bara det att de moderna hemmen får mindre uppmärksamhet eftersom det är något mycket mer fantasieggande och kusligt med riktigt gamla hus med mycket historia.

      Tar detta som en utmaning! 😉 Jag ska försöka leta fram lite moderna hemsökta hem i fortsättningen! 🙂

      Jo, McPike är lite ovanligt eftersom dess historia är ganska fredlig. Ha, ha Sarah kanske var VÄLDIGT noga vad det gäller sina böcker… 😛

  7. :O har hört om såna saker, hotell som har varit hemsökta o så.. läskiga grejer, jag hade aldrig sovit där.

    M.M

  8. Nä jag är skiträdd för spöken så skulle nog vilja men aldrig våga gå in i ett spökhus!

    • Hej Anna!
      Jag skulle nog våga gå in där men absolut inte vistas där under nånlängre tid. Särskilt inte under natten… ^^;
      Även om just det där huset inte verkar ha något hotfullt spöke men man vill ju vara på den säkra sidan… 🙂

  9. Skulle gärna sova där, Sarah kanske är riktigt sympatisk. Hon verkar ju inte ha gjort något aggresivt innan, kanske vill hon själv bara ha en kram? :3
    Och det vore coolt att bli kompis med ett spöke. *Historiafreak*

    • Hej Astrid!
      Jo, det är sant. Sarah verkar vara ett helt okej spöke.
      Lite nervös skulle jag vara men jag skulle absolut hälsa på där.
      Jo, en spökvän vore coolt! 😉

  10. Hej mmg:)
    Ännu ett spännande inlägg;D
    Jag tänkte berätta om en spökhändelse i ett gammalt mentalsjukhus i närheten där jag bor. En vän bor intill husen och så orädd som han är så klättrar han i mathissar och utforskar huset…:o en dag var han där men kom snart hem igen! Han var blek som ett lik och berättar med gråten i halsen att när kan skulle gå in i ett rum med en tjock järndörr och när han öppnade dörren satt en man på en säng utan madrass. Han har oxå hittat en tvångsdräkt på vinden i huset. Och alla som fotat där(som inte har något med varandra att göra har fått huvudvärk när dom fotat och ansiken har mystiskt dykt upp på bilderna. När dom raderat bilderna har huvudvärken försvunnit:o jag har själv varit där men unviker att störa andarna…. jag menar jag är ju en främmli g som klampar in. Och i ett av rummen står det ”dom ser dig* överallt:o

    Ha det bra kram sibunaamanda ^_^

    • Hej sibunaamanda!
      Tack så mycket! Kul att du gillade det! 🙂

      Hu! Vad läskigt med det gamla mentalsjukhuset! Men jag kan förstå att en sån plats är hemsökt.
      Mycket lidande har skett där.
      Vad läskigt med synerna och fotona. Fick rysningar medan jag läste.
      Tror du gör helt rätt i att ta det försiktigt.

      Kram!

    • Vilcket gammalt mentalsjukhus?

  11. Halloj hoppas allt är bra med dej:)!! Jag skulle helt klart velat besöka huset men tror inte jag skulle spenderat natten där. Fast ioförsej så verkade det ju inte vara särskilt farliga spöken i huset så jag vet inte, kanske jag vågat vara där på natten men det är ju åxå lätt att vara kaxig när man inte befinner sig där:)!! Ha de jättebra!!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Tack, allt är bra med mig. 🙂
      Ja, jag skulle absolut besöka huset på dagen. Du har ju rätt i att det inte är någon fientlig spökaktivitet.
      Men natten skulle jag inte våga stanna över trotts allt…. ^_^;;;
      Ha det bra du med! 🙂 Kram!

  12. Tack för ett intressant blogginlägg 🙂

  13. Nog ser huset allt ruskigt ut. *ryser*
    Som vanligt ett intressant inlägg 😀
    Kram / Rozie

  14. Titta lite på pentagram det är ett slags tecken som visar ande, vatten, jord, eld och luft. jag skulle gärna vilja veta mer om pentagam så kan du inte skriva något om det?

  15. hej fins det onda andar i detta hemsökta hus

  16. På bild nr 2 till höger om huset syns det en figur med slängkappa!!!!!!!! Jag skulle gärna övernatta där. Vill gärna träffa ett spöke^_^

    • Hej Lolo Lyks!
      Ghhhaaaaaa! Jag ser inte figuren! *Stirrar på bilden*
      Modig du e som skulle vilja övernatta! 🙂

      • Skrev fel. Menade till vänster, inte höger. Åvanför fönster nr 2 från dörren räknat till vänstersitter det ochså en figur.

      • Uh, ser fortfarande inte. ^_^;; Min dataskräm är så mörk så det kanske är därför… Hmm.

  17. Jag hade gärna spenderat en natt där, gått runt och tittat och så 😀 gillar sånt, sova där hade jag gärna gjort för att se om samma sak hänt mig 😀

    Sånt är underbart!

  18. Jag och min tjejkompis höll på och flamsa om en ”spökpojkvän” och att det skulle se riktigt konstigt ut om man stod och pussade i luften…. ~(-^.^-)~

Kommentera

