Månen och spådomskonst.

Håll med om att månen är magisk! Vår närmaste granne. Den mytomspunna, hemlighetsfulla planeten som reflekterar solens strålar och lyser upp vår väg där vi ensamma vandrar hem genom natten.
Månen är sig aldrig lik för oss på jorden. Den växlar ständigt utseende. Har du tänkt på att den kanske vill säga oss något? I dagens inlägg ska vi gå igenom hur man kan förutspå vädret med hjälp av att analysera månens utseende.
Denna kunskap har nästan gått förlorad, men har varit väl känd av våra förfäder fram till modern tid.

Jag tycker om tanken på att med kännarmin spana upp mot natthimlen och meddela mina medmänniskor månens hemliga budskap.

Det man måste göra är att lägga märke till följande:

Vilken färg har månen?
Har månen en ring runt sig?
Vilken färg har ringen?
Hur stor är ringen?
Har ringen någon öppning? Åt vilket håll är öppningen?
Hur ser nymånen ut?
Har den tydliga skarpa spetsar?
Står den upp eller ligger den ner?
Vilken veckodag är det?

Ok, nu kör vi:

En rödaktig måne sommartid betyder värme och torka. Under vintertid betyder det kall väderlek.

En gul ring runt månen betyder att det blir snö följande dag. Är ringen riktigt nära månen kommer snön väldigt snart i riklig mängd. Om ringen är en bra bit utanför månen dröjer det lite längre tid innan snön kommer och det blir inte så mycket snö.
En öppen ring visar från vilket håll snön och vindarna kommer att blåsa in. Är ringen öppen nedåt kommer det att bli mycket regn blandat med snön.

Trubbiga spetsar tyder på att det blir milt väder. Vassa spetsar visar att det blir torrt och kallt, stark köld.
(”Han är vass i hornen nu”, sa våra förfäder. Kanske inte så jag skulle uttrycka mig när jag står där och försöker imponera.)

En nymåne som står upp tyder på urväder och kallt men vackert väder. Den kallades för ”liggande sjöman” för då behövde inte sjömännen anstränga sig så mycket.

En liggande nymåne med spetsarna uppåt tyder på nederbörd i form av regn eller snö och storm. Den kallades för ”stående sjöman”. Vi förstår varför 😉

 

Härlig månlåt! 🙂

En nymåne som inföll på en söndag kallades för söndagsny eller sjömansgny. Här kan vi gissa att det förespråkade oväder på sjön… Även nymåne på en fredag gav upphov till sjömansgny.

En nymåne som inföll på en måndag gav regn hela veckan.

Slutligen: Inföll nymåne på juldagen gav det ett år med god väderlek.
Och inföll nymånen till nyår skulle man kolla om det var vackert väder den dagen. Om det var det så höll det i sig hela året.

Vad anser ni om månspådom?

Tänker ni testa?

Om ni gillar månen och dess magiska egenskaper rekommenderar jag även att ni läser mitt inlägg månens magi.

24 svar

  1. Åh, det här var ett nice inlägg 😀
    Jag tycker att det är väldigt coolt att man kan spå med månen ^.^

    • Hej Tobias!
      Tack så mycket! 🙂
      Ja, månspådom är kul att tänka på när man ser upp mot månen på kvällen.

      • Ja, verkligen 😀
        Har alltid känt en koppling till månen..
        Kanske har att göra med att vatten är mitt element 🙂
        Det får mig att tänka på en teori jag har:att elementet/elementen väljer dig, inte tvärtom ^^

      • ja, jag älskar också månen. Ett medium sa till mig en gång att månsten är min personliga sten. 🙂
        Håller med i din teori om elementen. Det som passar en dras till en.

  2. Vad intressant! 😀 Det visste jag faktiskt inte, kanske skulle ta och testa det nån gång.

    Jag snubblade in på din blogg av en slump och jäklar vad mycket intressant det finns här! Jag är också intresserad av mytologi, det okända och tror på att det finns vissa övernaturliga fenomen… men visste inte att det finns bloggar om det. Kul!

  3. Spännande… kom att tänka på låten moon light shadow av maggie riley den var så fin!!! Ska kanske testa det där med spådom, kanske det ligger något i det. Vi borde nog lyssna mer til vad folk sa förr i tiden, man hadde väl mycket bättre koppling til naturen och det övernaturliga… innan facebook kom och förstörde magin:P

    • Hej Retrogirl!
      Mmm, inte hört den låten. Måste kolla upp den.
      Kul att du vill testa månspådom. Det är verkligen intressant.
      Tror att det kan ligga något i vissa gamla spådomsknep som är kopplade till naturen faktiskt.
      Folk hade en annan syn på naturen då än vi har nu. 🙂

  4. Ooh, månsten..
    Har en sådan någonstans 😀
    Vet inte vad jag ska ha, men älskar alla ädelstenar 🙂
    Ja, precis ^^

  5. Hurra nu kan jag vissa hur smart jag är nästa gången jag är med vännerna och månen lysser! 🙂

    Du… Magic… Vet du nånting om :Dmagiska språk? För jag vil börja anteckna ner mina besvärgelser, men! Jag kan inte hitta något språk som jag tycker passar mig. Svenska vill jag inte använda för då fattar folk vad det står (och det vill jag inte!) likadant med engelska. Ryska har jag funderat på men… ja… Det är ryska… tre av mina kompisar är från Mother Russia! Och då skulle ju dom fatta anteckningarna också…

    Eller kan jag göra ett eget spårk? Typ använda nordiska runor och ändra dom lite och ge dom ett annat uttal. Skulle det funka? Jag vill ha ett språk som låter fint och som nästa ingen levande människa på denna jord förstår.

    Och en sista sak… MITT NAMN ÄR IVÄGEN NÄR JAG SKRIVER JAG SER INGET! Facebook och det har blivit fixat verkar det som för dom är inte ivägen längre. Men mitt namn, email och webbplats är ivägen!
    Kan du göra något åt det eller är det något som är knasigt med wordpress?

    • Wait a second… Thar smiley isnt suppose to be there! That really happy one! Its suppose to be at the end!

      • Hej Henry The Demon!
        Ja, det är bra! 😉

        Hmm, kanske latin skulle vara något? Det är det ju få som kan men samtidigt är det ett spårk som är väldigt ursprungligt och intressant.
        Men att göra ett eget språk tycker jag verkar som en jättebra idé. Jag har själv designat en hemlig kod som jag skriver mina magiska hemligheter på.
        Det tycker jag är väldigt bra.

        Vad störigt att sidan buggar så. Det oroar mig verkligen att höra. Tyvärr har jag ingen aning om något sätt jag kan fixa det på.
        Det är förmodligen en wordpressbugg. Jättejobbigt!

  6. Som vanligt bjuder du på massor av intressant information, MMG! Tack för denna månblogg! Ditt bloggande är lärorikt att följa.

    Det där med en gul ring runt månen har jag faktiskt aldrig lagt märke till. Fast det kan ju bero på att jag relativt sällan har full koll på månen. Är tyvärr dålig på att studera natthimlen. Brukar du regelbundet studera himlakropparna, MMG? Kanske du rent av har tillgång till ett teleskop?

    En sak brukar jag dock hålla reda på: datum för fullmåne. Fullmånen har i alla dagar fascinerat mig. Det är något speciellt med den. En del menar att folk kan bli lite ”smågalna” när det är dags för fullmåne. Dock är statistiken inte entydig härvidlag. Man kan hitta statistik som både bekräftar och dementerar den sortens samband.

    Icke desto mindre finns det ju uttryck som mångalenskap. Engelskan har ordet lunatic för dåre = galning. Förleden luna i ordet lunatic är det latinska namnet på mångudinnan.Selene i den grekiska mytologin.

    I USA har man givit varje kalendermånads fullmåne ett eget namn. Se dessa namn genom att klicka på denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_moon .

    Vet du, MMG, om det finns liknande namn på kalendermånadernas fullmånar här i Sverige?

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! Kul att du gillade månbloggen! 🙂
      Jag har faktiskt sett det där med en gul ring men det verkar vara ovanligt.
      Tyvärr har jag inget teleskop men jag önskar verkligen att jag hade ett. Vore awesome! 🙂
      Håller med om att fullmånen är fascinerande. Tror faktiskt lite på att man kan påverkas en aning….
      Det är intressant at det heter lunatic. Det visar att folk måste ha förknippat månen med galenskap länge.
      Intressant det där med månnamnen. Hade inte hört om det förut. Borde finnas i sverige med tycker jag i alla fall. 🙂

  7. månen har nog alltid haft en dragningskraft på mej, ända sen jag var liten har den både skrämt mej och faschinerad mej.
    Men jag blir inte ”glad” av att se månen,
    vet inte varför, för hon ä vacker!
    men lite…magisk och onåbar.
    ska absolut testa att spå vädret i fortsättningen!;)

  8. Väldigt intressant! Jag älskar också månen! Hela min uppväxt tittar jag alltid på månen, med olika former och ringar visste jag inte vad de betyder, men nu vet jag! Jag vet inte ens vad mitt element är, säkert har sett eller hört, kan ha glömt.

    Jag skulle vilja ha ett teleskop till julklapp 😉

    Have a nice day!

  9. By the way… Håller med dig om månen är magisk!

    • Hej Persica!
      Ja, jag älskar verkligen månen. Så magisk och fantasieggande. Du kan ta reda på vad ditt element är genom att kolla upp ditt stjärntecken.
      Men de flesta brukar helt enkelt meditera eller fundera fram vilket element som de känner sig mest kopplade till personligen. 🙂
      Ett teleskop tycker jag låter som en perfekt julklapp!
      Ha det bra du med! 🙂

  10. Åh har alltid tyckt att månen är mystisk, och magisk! ^^

    Jag har ju förut nämnt dehär med aura, jag har läst massa och ”tränat” eller vad man ska säga, och jag tror jag börjar få kläm på det! 😀
    Jag testade på min lärare, vars aura är jättelätt att se, den var gul. Jag kollade på nån sida med de olika färgernas betydelse, och det stämde på pricken in på henne! 😀 Jag är så glad!!

  11. Det ska bli nymåne på julafton i år. Lördag 10/12 är det månförmörkelse. Ska bli kul att se.

  12. Jag kunde se Auror när jag var liten, men har tappat den förmågan. Hur tränar man upp det? 🙂

Kommentera

