Myten om tandfen (+ intervju med Magic).

Nu ska ni få något att bita i! 😉
I dag ska vi tala om tandfen. Om barn lägger sina tappade tänder under kudden sägs det att tandfen kommer och byter ut tänderna mot presenter.
Låt oss då hugga in i mysterierna kring tandfen! 😛

Tandfen tycks vara en aning sammanbiten vad det gäller att ge tydlig information om sig själv. Det finns ingen återkommande beskrivning på hur hon riktigt ser ut utan det varierar väldigt mycket.
Tandfen tillhör den mer moderna folktron och började dyka upp i början av 1900-talet. Vissa tror att hon kommer ur en fransk 1800-tals tradition om en tandmus. Tandmusen kom förmodligen i sin tur ur en saga där en mus kunde omvandlas till en älva och slår ut alla tänderna på en ond kung. Wow! Vilken knock-out! Kanske var det där tandfen började sin karriär?

Under 1900-talet växte hennes popularitet och snart var det en vanlig tradition för barn att lägga sina tänder under kudden för att tandfen skulle byta ut tanden mot en present, pengar eller godis.

Tandfen har släktingar i andra tandtappartraditioner (ett ord jag just uppfann och är mycket stolt över!).
I Spanien, Italien och Franktrike är det vanligare med en tandmus istället som tar hand om tänderna. I Lowland Scotland är det en tandråtta.
Min teori är att mössen, råttan och tandfen har gaddat ihop sig. 😉

I de asiatiska länderna har man inga lustiga tandvarelser utan där kastar man tänderna på olika sätt för att uppnå olika saker.
Om man har tappat en tand i överkäken kastar man ned den under golvet och har man tappat en på underkäken kastar man upp den på taket. Sen önskar man att ens tand ska ersättas med en mustand. Eftersom möss tänder växer hela deras liv. Vilket ju är precis vad man vill att ens egna tänder ska göra… långa och fina ska de vara… bara längre och längre… Nej! Nu går det för långt! Det vill man väl visst inte???
I Japan kastar man också upp underkäkens tänder och slänger överkäkens tänder neråt. Men där gör man det för att tänderna ska växa jämt och fint.

 

Nostalgi anyone?

Hur var det när ni var små och tappade tänder?

När jag var liten älskade jag barnprogrammet om tandmössen (videon ovan). I det la barnen sina tänder under kudden och sen kom två små möss och bytte ut tanden under natten mot en present så jag fick göra likadant hemma. 🙂

Vad tycker ni om tandfen?

Avslutningsvis så tänkte jag berätta något roligt som hänt. Jag har blivit intervjuad på sajten julklapparonline.com om min blogg och mina tankar kring julen. Det var jättekul att få vara med där.

Om ni vill läsa intervjun så är det bara att klicka på bilden under:

32 svar

  1. Nice inlägg som vanligt 😀
    Jag läste intervjun, den var jättebra ^^
    Ooh, jag älskade den serien när jag var liten 🙂
    Jag gick också på den lilla tandfe- myten när jag var liten. ^^;

    • Hej Tobias!
      Tack så mycket! 🙂 Kul att du gillade intervjun också. 🙂
      Ja! Tandmössen var ett av mina älsklingsprogram när jag var liten.
      Tandfen fick jag inte veta något om förrän jag var mycket äldre. Men hemma sa vi alltid att tandmössen kom med presenter.
      Dock visste jag att det egentligen var min mamma. ^^

      • Haha, ja, efter ett tag listade ag ut det också 🙂
        Men det som är så skönt med dessa barndomsmyter är att det ger en något att tro på ^^
        Bra, och synd, att du visste att det var din mamma ^^

      • Hej Tobias!
        Ah, jag vet inte… jag tror det var bra att jag visste om det.
        Trodde aldrig på tomten eller något sådant när jag var liten.
        Men det var nog bra för mig. Hade tillräckligt svårt att få världen att gå ihop ändå… 😛
        Blev helt knäckt när jag fick veta att det fanns kungar och princessor och sådant i verkligheten också.
        Det var något jag trodde bara fanns i sagor. När jag fick veta det blev jag helt förtvivlad och frågade oroligt om det fanns troll och jättar också ^^
        He, he lite roligt att tänka på nu… Var något av en skeptiker när jag var liten. Kanske är därför jag har denna blogg nu? 😉

  2. Yay! Tandmössen!!
    Själv la jag mina tappade tänder i ett glas när jag var liten, för när jag tappade min första tand såg jag mamma komma upp och ersätta tanden med en 10krona, och jag tänkte att om jag la den under kudden skulle det bli svårare för henne att ta tanden. Där blev min tro för tandfen lite mindre.

    Ha det bra!

    • Hej AnFallenAngel!
      Jag vet! Det programmet är verkligen nostalgi för mig alltså. 🙂
      Ah, din mamma blev avslöjad. Jag visste också att det var min mamma som gav mig presenterna men vi sa på skoj att det var tandmössen. 🙂
      Ha det bra du med!

  3. I norra Sverige har man tandtuppen. Alltså en tupp som kommer och hämtar tänderna om natten 🙂

    • Hej Nova!
      Vad intressant! Den har jag faktiskt aldrig hört om! Trotts att min familj är därifrån… Måste fråga min mormor om det var något hon växte upp med. 🙂

  4. Okej, lite skumt att du uppdaterade om tandfen idag, för jag var nämnligen hos tandläkaren idag med.. skumt.. Det hade vart mycket skummare om jag hade dragit ut en tand, men ändå……..

    M.M

  5. Tack för en kul och underhållande blogg.

    Lycka till med allt.

    Kram Minnah

  6. Hej!
    Jag har alltid varit intresserad av det övernaturliga, och jag kan på något sett se, höra och kommenicera med saker som inte syns.
    När jag var ca 2 år så åkte jag och mina föräldrar till en gammal kyrkogård. Där fanns det gravar med små hål i.
    När mina föräldrar tittade bort kröp jag in i en sådan grav.
    Mamma & pappa blev jätte oroliga!
    Efter en halv timme kröp jag ut och berättade att jag pratat med en gammal man där nere.
    Han hade berättat en massa historier, och bjudit mig till en fest i sol nedgången!
    Men inte fick jag gå till den plats där festen skulle vara, gör just den här kyrkogården tillhörde ett folk som brukade ha offer fester i sol nedgången.
    Mannens namn var ocksåett typiskt namn från det folket.
    Sedan dess har jag fått dåliga vibbar, och känt på mig att saker skulle ske i framtiden, som faktiskt skett! :O

    Nu är jag elva år och har sett andar hundratusentals gånger.
    I framtiden kanske jag blir ett modernt medie? 😀

    • Hej Saga!
      Du låter som en mycket intressant person!
      Vilken speciell upplevelse du hade på kyrkogården. Otroligt!
      Ja, det är ju mycket möjligt. Det låter ju som att du har en del gåvor. 🙂

  7. Jag fitter här och fingrar lite på min löfa tand fom fortfarande finnf kvar i munnen på mig. Jag tänker fom få, att jag ju lika gärna kan paffa på att fkriva en kommentar till Miff Magic Girlf nya bloggartikel om tandfen.

    Måfte förft av allt fäga att jag blir lite ledfen över att läfa, att tandfen inte finnf på riktigt. Då måfte det ju innebära att jag inte kommer att få någon prefent av tandfen, när min tand har loffnat helt. Få forgligt. Få övermåttan forgligt!

    Faft fedan blir jag glad till modf igen när jag infer hur välfkriven och humoriftifk Miff Magic Girlf nya bloggartikel är. Om man läfer hennef text långfamt, blir det lättare att upptäcka fmå ordvitfigheter både här och där.Fånt gillar jag.

    Juft det är en av orfakerna till varför jag alltid förföker läfa hennef artiklar om det magifka och myftifka. Hon vifar att man fkriva humoriftifkt faftän man ägnar fig åt att informera och fprida kunfkap.

    Nä, nu måfte jag återgå till att vicka på min löfa tand. Faft om den loffnar helt, kanfke jag börjar att läfpa ännu mer. Den rifken är jag dock beredd att ta – oavfett om det finnf en tandfe eller inte.

    PF Intervjun med dig var fuperbra! DF

    • Hej bbnews!
      Kul att du gillade inlägget och intervjun! 🙂
      Fint att du skrev en kommentar trotts din störande lösa tand…. ^^ Får verkligen hoppas att den släpper snart då…
      Tills vidare är det väl bara att bita ihop! 😉

  8. Intressant! Jag känner igen programmet, härliga möss! :).

    Hahah, jaa som liten lade min förälder alltid tanden min i ett glas vatten som jag trodde ska förvandlas till fem krona, ibland tio kronor (vilket jag alltid fick) och var ivrig! 😀

    Bra, kul och intressant intervju! Måste kännas nervöst(?).

    • Hej Persica!
      Tack!
      Ja, jag älskade verkligen tandmössen när jag var liten.
      Kul med er guldtia-tradition! 🙂

      Roligt att höra att du gillade intervjun! Jo, det var lite nervöst. ^^

  9. är tandfen ond

  10. hur vet man att vissa,andar har synboler ,och dem intte andra,

  11. Såg aldrig Mjölktandsmösserna när liten. Men det ser väldigt gulligt ut.
    Gillar storyn med musen som slår ut alla tänderna från kungen. Ett bra epilog skulle ha varit: ”Och så insåg musen den var mycket lyckligare som ett fe och insåg att samla på tänder var ett fantastisk sätt att spendera resten av sitt liv med:” Haha
    Jag brukade få en tia under kudden när jag tappade ett mjölktand. Undrade alltid varför tandfen ”köpte” mjölktänder från barn. Då förlarade min mamma att det var för att hon gjorde smycken ut av dem. Hon hade ett fabrik hemma hon använde. Jag tyckte det var rätt coolt att hjälpa ut på detta sätt, även ritade teckningar av fabriket…
    Grattis om intervjun! Du gjorde bra, som alltid! 😉

    • Hej Maaretta!
      Synd, det var ett extremt sött program. 🙂 Brukade älska det.
      Ha, ha gillar ditt epilog förslag. Borde definitivt ha varit så. 🙂
      Naw, idén med fabriken var söt. Skulle kunna bli en bra sagobok.
      Tack! 😀

  12. när jag var liten så råkade min mamma sega att hon hade glömt att ge mig nåt

  13. Höhö jag avslöjade min pappa en gång med att det var han som var tandfen 😛 Han frågade om jag hade fått nåt av tandfen men då sa jag att jag inte hade det, fast jag hade det. Han sa att jag skulle kolla igen, men jag sa att jag såg inget :p Då sa han att han hade ju sett det och då undrade jag hur för han hade inte varit i mitt rum :p minns inte vad som sas sen men han blev avslöjad där iaf 😉

    Btw, jag och johnny har intervjuat Annica smedius i radio, hon som sjunger svenska introt till sailor moon 😀

    • Videon till det introt fanns i förslagsgrejen i slutet av mjöktandsmössen och johnny sa nåt om det så tryckte på den så den öppnades här istället för att gå till youtube :p sen glömde jag att jag tryckt på den och tänkte fel och trodde du hade lagt upp den här xD
      Tyckte det kunde behövas en förklaring för stod ju inget om sailor moon där så blev lite random XD

      • Hej Legenden!
        Ha, ha smart sätt att avslöja honom! 😛

        Coolt att ni intervjuat henne. Minns typ inte längre det introt (Var liten när jag hörde det sist) får kolla upp. 🙂

  14. Jag trodde på Tandfén när jag var yngre DET VAR HÄRLIGT!!!! Men så trodde jag på spöken också…. Och det var inte lika kul…. Och pappa tittade till ibland om det fanns spöken under sängen men då var risken att han hittade godisgömman….. Men vad gör man inte för att jaga bort oinbjudna gäster ^ – ^

  15. Du glömde att tala om att tandmusen heter ratoncito Pérez i Spanien och i Italien heter han Topolino….. Ratoncito Perez skapades som saga av en jesuit munk ( Luis Coloma) på beställning av drottning Maria Cristina för att trösta sin son Alfonso XIII när han tappade sina mjölktänder. Musen bodde inte långt från slottet i en kexburk i en lagerlokal i ett konditori på calle Arenal nr 8 och på natten tog han sig via ledningarna (vatten eller avlopp det är frågan) till slottet och hem till fattiga barn och bytte tänderna mot en liten present eller ett mynt…. Konditoriet existerar ännu på den gatan enligt vad jag hört och det sitter en skylt som berättar att där bor tandmusen Perez. Att det var en fe som bytte ut min tand i glaset fick jag aldrig höra som liten utan mor sade att tanden växte till ett mynt precis som plantor och träd växer när man vattnar dem….

Kommentera

