Mayakalendern och den 28 oktober 2011.

Som jag nämner i mitt blogginlägg om mayakalenderns koppling till 2012 så finns det ett annat mayadatum som enligt vissa är ännu mer magiskt: 28 oktober 2011. OMG! Det är ju om bara en vecka! Ahhhh!!!!! *Flippar ut*
Ehm, ja. Lika bra att göra sig beredd med andra ord! Låt oss därför idag ta en närmare titt på varför detta datum är så speciellt!

Men innan vi kommer till själva datumet tar vi en snabb titt på vilka mayafolket är och varför deras kalender är en så stor grej.
Mayafolket eller mayaindianerna lever än idag kvar i centralamerika och södra Mexiko och härstammar från den urtida, högtstående Mayakulturen som fanns i samma område från omkring 2000 år före vår tideräkning fram till ungefär år 900.
Det gamla mayafolket var besatta av tidräkning och hade mängder av olika kalendersystem som de kunde para ihop med varandra för att på det sättet överblicka ännu längre tidsperioder. Deras kalendrar baserades på astronomiska skeenden såväl som på andliga och religiösa koncept. Några av dessa kalendersystem finns till och med bevarade och används av dagens mayaindianer.

Det kalendersystem som leder fram till och tar slut den 28 oktober i år är baserat på mayafolkets religiösa idé att det fanns 9 undervärldar. Dessa undervärldar representerar olika tidsepoker och speglade inom mayafolkets andliga tro olika nivåer i skapelseprocessen.
Som ni kan se på bilden under så är mayafolkets pyramider byggda med undervärldarna i åtanke. Precis som en pyramid smalnar av uppåt blir också varje ny undervärldstidepok kortare och kortare i den ordning som jag har skrivit in på bilden ovan.
Man har räknat ut att den första av de nio undervärldarnas tid började för 16,4 miljarder år sedan.
Detta är runt den tid då fysiker brukar uppskatta att Big Bang skedde.
Är det inte nästan så att man ryser?
Hur kunde mayafolket placera tiden för den första undervärlden så klockrent? Det är verkligen ett fantasieggande mysterium.

Men vad betyder då allt detta? Vad innebär det att vi nu gått igenom alla dessa tidsepoker?

Detta finns det inget självklart svar på. Som sagt innan så speglar de nio undervärldarnas tidsepoker nio olika steg i skapelsen av världen. När vi nu har gått igenom alla är därigenom världen fulländad.
Detta skänker vid första anblicken en hoppfylld känsla av en bättre värld. Men med tanke på hur världen ser ut har jag mycket svårt att tro att den skulle nå en mer högtstående nivå inom en vecka… De flesta mayaforskare anser dock inte att vi kommer märka av en skillnad på en gång men att saker och ting kommer förändras stegvis från och med nu. Så vi får hoppas på det bästa.

Jag kan i alla fall berätta en speciell sak som händer den 28 oktober: nämligen att då kommer jag publicera mitt Halloween inlägg! Yay! NEJ! VÄNTA! Det förtjänar inget yay alls! Det är ett HEMSKT inlägg! Det läskigast, obehagligaste, mest gastkramande jag någonsin skrivit! Allvarligt! Läs det inte! I alla fall om ni planerar att någonsin sova ensamma igen…

Vad är era tankar om mayakalendern?

Kommer ni göra något särskilt den 28 oktober?

46 svar

  1. Vilket intressant inlägg! Verkar spännande med de här ”undervärldarna”.. Speciellt eftersom 28 oktober råkar vara min födelsedag ;D

  2. Asså kommer jorden gå under nu eller jag fattar inte riktigt vad der är som kommer hända… Är 12 år och gillar verkligen din blogg, är besatt i skräckfilmer och allt sånt
    //Marcus

    • Hej Marcus!
      Nej då. Ingen undergång inte. ^_^ Mayakalendern säger inget om det.
      Det folk tror att datumet kan innebära är någon form utav positiv förändring för mänskligheten. Så vi får hoppas på det bästa!
      Tack så mycket! Vad roligt att höra att du gillar min blogg! 🙂

  3. Vilket spännande inlägg, MMG! Jag läser det dessutom i dag, den 21 oktober, då enligt pastor Harold Camping i USA, jorden ska gå under ity att det dags för Herren Gud att låta änglarna visa, genom utstötande av starka basuntoner, att det är dags för Domedagsdomstolsförhandlingar.

    Fast ännu har jag inte hört Guds änglars basuner ljuda. Fördriver därför tiden med att skriva denna kommentar till dig. Hoppas att den ska hinna bli klar, innan jag hör basunerna.

    Jag undrar över tre saker i ditt (som vanligt) intressanta bloggartikelinlägg:

    1) Ska man inte lägga ihop de nio tidsåldrarnas olika längd? Då blir denna sammanlagda summa 17 miljarder 263 miljoner 107 tusen 394 år.

    2) I nuläget anses universums ålder vara ca 13,7 miljarder år. Du skriver så här: ”Hur kunde mayafolket placera tiden för den första undervärlden så klockrent?” Och jag undrar förstås: Det blir ju en differens på uppemot 3,6 miljarder år. Tycker du verkligen att det är en ”klockren” similaritet?

    Å andra sidan, kolla in vad som står i denna länk: http://illvet.se/universum/universums-utveckling/nytt-tvivel-om-universums-alder . Där kan man läsa om att, kanske, universums ålder kan behöva korrigeras till närmare 16 miljarder år. Fast fortfarande skulle jag inte vilja påstå att det finns ett klockrent samband mellan mayafolkets datering av tidens begynnelse och dagens kosmologiska datering av universums födelse.

    3) Menar du att detta med nio tidsåldrar skulle kunna vara förklaringen till varför mayafolket byggde trappstegsliknande pyramider? Ja, det är onekligen en spännande tanke. Vet du möjligen något mer därom än vad du tar upp i din läsvärda bloggartikel.

    PS Ser fram emot nästa fredags läskiga blogginlägg. Fast det förutsätter förstås att jag kommer att överleva dagens förväntade Domedag. Jag tröstar mig med att denne pastor Harold Camping har haft fel tidigare i sina domedagsprofetior. Senast han var ute och cyklade var ju, som bekant, den 21 maj i år. DS

    PPS Vill i vilket fall som helst önska dig en trevlig helg, MMG! Det kan aldrig vara fel att göra det ens en Domedag som denna. DS

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! Ja, jag tycker det är så fascinerande med mayakalendern! 🙂
      Harold Camping börjar kännas lite patetisk nu…. Det känns som att han hittar nya datum i ren desperation.
      Känner mig inte heller särskilt orolig. Tror att han kommer få ursäkta sig igen på något sätt.

      Så du tycker inte att det är en klockren similaritet? Jag tycker att även ifall det finns lite olika teorier nu om universums exakta ålder är mayakalenderns
      uppskattning kusligt klockren. Man får ju inte glömma att de inte hade några av de verktyg vi har idag. De hade inte ens begreppet big bang utan såg framför sig hur en urgud
      skapade världen. Att de placerat sin skapelseberättelse så pass nära för det vi nu kallar Big Bang är helt otroligt. Några miljoner år hit eller dit ur det perspektivet gör varken till eller från anser jag. Om inte vi med vår kunskap idag kan placera ett exakt datum för Big Bang varför ska vi då kräva att mayafolket skulle kunna göra det?
      Att de ligger så pass nära våra teorier tycker jag är tillräckligt för att det ska gå rysningar i alla fall ner för min rygg. 🙂

      Att pyramidens byggnad är en referens till de nio undervärldarna finns bekräftat av inskriptioner och annat efter vad jag har förstått.
      Läste om det i Mayakalendern av Carl Johan Calleman om jag inte blandar ihop det…

      Tack än en gång för din fina kommentar!

      Jag hoppas verkligen att vi klarar oss från dommedagen. Annars får ingen någonsin veta vad jag planerade för ett läskigt inlägg….
      Man kan ju känna ofrid i graven för mindre…. ^^

      Ha en trevlig (och förhoppningsvis) domedagsfri helg du med!

  4. Ha! Utmaningen antagen! Klart jag kommer läsa inlägget!

    Ska ha halloweenfest, kan man anvaända inlägget som en missmagicgirl-sponsrad skräckhistoria?
    Också: jag ska till Stockholm snart, undrar;
    1. Var hittar man långa, vita, billiga klänningar där?
    2.Var kan man anmäla sig till spökvandring i gamla stan?

    Hallahopp!

    • Hej AnFallenAngel!
      Ja, jag tar inget ansvar för eventuella trauman och terapikostnader…. ^^
      Inlägget funkar absolut som en bra skräckhistoria till din Halloween fest. Kanske är bra om du läser det tillsammans med andra….
      vad det gäller dina frågor:
      1. vet faktiskt inte nåt bra ställe för vita klänningar. Själv klär jag mig i princip enbart i svart.
      2. Här: http://www.stockholmghostwalk.com/ Det var inte denna spökvandring jag gick på så jag vet inte om de är bra men
      dessa har i alla fall inga fåniga skådespelar spöken så det borde vara bättre än den spökvandring jag gick på. 🙂

      Lycka till!

  5. Va är inte jorden 6000år gammal?

    • Hej Gud! 🙂
      Nej du, Jorden bildades för 4,54 miljarder år sedan och liv uppstod tror man inom en miljard år från dess skapelse.
      Men enligt vissa bibeltroende ska jorden ha skapats för 6000 år sedan om man utgår från bibelns släkttavlor.
      Men detta kan man ju nu såklart avgöra inte är fallet.
      Men Big Bang som jag talar om i inlägget skedde långt innan jorden skapades.

      • tror jorden inte har någon ålder efter som det är vi (homo sapiens)som har hittat på den tolkningen.

        Sanningen är en lögn som tillräckligt många tror på!

        Men forskning är alltid intressant som att jorden är platt, eller att man kommer att sugas ur tågvagnarna om tåget färdas snabbare än 35 km i timmen.

        i slutändan har alla fel.

        Gud

      • Ah, ha, ha jag kan inte argumentera med det…. 🙂
        När man tänker på att nästan alla teorier människorna haft om världen har visat sig vara fel hittills borde väl rent logiskt de teorier vi har nu också visa sig vara fel en dag? ^^

  6. Hallu, njää jag tror nog inte heller att vi kommer att nå en ny nivå inom en vecka! Känns som lite kort tid…kanske..:)!! Och sen vad jag gör den 28e hmm… vet inte ännu!:) Men jag längtar iallafall tills nästa inlägg!!! Ska bli väldigt intressant att se vad du hittat på för något:)!! OO älskar att det kommer att vara riktigt lääskigt moohahah:)!! Ha en underbart magisk hösthelg!!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Ja, du ser fram emot inlägget nu men du kommer ångra dig när du läst det… 😉
      Det är väldigt creepy! °_°
      Nej, man skulle ju verkligen vilja tro att världen skulle förändras till det bättre inom en vecka men förmodligen inte.
      Men jag hoppas på en stegvis förändring till det bättre. 🙂
      Ha en magisk helg du med! Kram!

  7. Nice inlägg än en gång 😀
    Skeptisk mot mayakalendern, ja.
    Fascinerad, ja.
    Även om inget händer så är jagändå entusiastisk ^^
    28e ska jag delta i en Halloween tävling i skolan, utklädd som mina 2 favorit väsen: Häxa och vampyr: en häxvampyr!
    Dam dam daam! 😀
    Ooh, nu vill jag verkligen läsa nästa inlägg ;D

    • Hej Tobias!
      Ja, förmodligen kommer ju inget hända den 28:de men förhoppningsvis så sker en gradvis förändring till det bättre vartefter det.
      Hoppas kan man ju! 🙂
      Åh, din halloween utklädnad låter awesome!
      Ja, du tror det nu ja, men du kommer ångra dig när du väl läst det! Jag ångrade mig medan jag skrev det…. ^^;
      Det kan ju vara en personlig grej för mig men jag tror att temat i nästa inlägg är något många skräms av.

      • Ja, hoppas:D
        Tackar ^^
        Ja, jag dras så starkt till det läskiga, så jag får skylla mig sjv om jag blir rädd ^^;

  8. jag blev lite förvirad på mitten bilden jag trodde först tog det 16.400.000.000 år för att bygga hela men hade säkert fel

  9. mayakalendern kanske aldrig blev klar den som gjorde kalendern kanske bröt armen o sa vi stoppar på 2012 sen forsätter vi

    • Hej Johan!
      Ah, jag förstår. Nej, siffrorna hade ju inget med byggnadstiden att göra utan tidsepokerna som de nio nivåerna symboliserar.
      Ha, ha precis! Din kommentar får mig att tänka på denna skämt serieruta:

      😀

  10. Nej creepy! Undrar va som händer… 28 oktober e min namnsdag btw 😀

    • Hej Simone!
      Det ska verkligen bli spännande att se om vi börjar märka någon förändring den 28:de.
      Undrar verkligen…
      Coolt att det är din namnsdag då! Det måste betyda något bra. 🙂

  11. Wow, älskar din blogg. :3
    Jag undrar verkligen vad som händer då? Kanske det regnar mjuk glass från himlen *hålla tummarna*… Vänta… Laktosintoleranta dör ju då… D8
    Hoppas det regnar godis i alla smaker och sedan tandkräm så man inte får hål i alla söta tänder! :3
    Kommer du lägga in några läskiga bilder så att jag inte ska skrolla allt för snabbt på halloween inlägget?

    • Hej Kalk!
      Åh, tack! 😀
      Ha, ha hoppas inte att det regnar mjukglass då… ^^; Vi disskuterade faktiskt på en lektion i min klass när jag gick i typ 7:an
      vad som skulle hända i fall det började regna choklad. Vi kom fram till att det skulle bli väldigt rörigt och kladdigt. Kort sagt inte så trevligt.
      Så jag hoppas på nåt bättre den 28:de. fast det där med godis och sedan tandkräm lät som en bra grej! 😛
      Hmm, har faktiskt inte valt vilka bilder jag ska ha till Halloween inlägget ännu. Men förmodligen är det bra att skrolla lite försiktigt…

  12. Jag tycker det är väldigt spännande med Mayakalendern, men däremot tror jag inte på att något speciellt kommer förändras – människorna blir ju smartare och mer effektiva så det är klart att saker kommer bli annorlunda, naturligt.. Lite creepy att de lyckades lista ut när jorden skapades, men å andra sidan så kanske de hade någon otrolig teknik att titta på naturen, rymden och stjärnorna som gjorde att de kunde se sådant, men som sedan har glömts bort?
    Angående nästa veckas inlägg: kommer inlägget också innehålla läskiga/äckliga bilder? Jag blir nämligen mycket mer rädd av bilder och videos än vad jag blir av bara text (även om jag kan bli rädd av text också). Hm, antagligen inte så bra för mig att läsa det eftersom jag är så lättskrämd, men jag vet att jag inte kommer kunna låta bli ^^

    • Hej Elsa!
      Ja, jag tycker verkligen att det är fascinernade med mayakalendern. Det är verkligen otroligt hur väl deras uträkningar stämmer! 🙂
      Jag har inte riktigt valt alla bilder till fredagens inlägg men det blir nog i alla fall en hel del ganska kusliga.
      Ah, jag är tvärtom! Jag blir mer rädd för text och mina ”inre bilder” än jag blir av att se bilder.
      Men jag försöker att inte ta allt för hemska bilder eftersom folk har klagat en hel del på det. Men kusliga kommer bilderna vara i alla fall.

  13. Riktigt intressant inlägg har vart ganska intresserad av mayakalendern ända sen jag fick reda på den. Men kan du kanske förklara varför tror alla att världen ska gå under?

    • Hej Oscar!
      Ja, visst är det spännande med mayakalendern! 🙂
      Det där med jordens undergågn tycks folk helt enkelt ha fått för sig eftersom de tolkat mayakalenderns slut som världens slut.
      Vilket ju är helt fel. Men någon har trott det och sen har teorin spritt sig något fruktansvärt. Inte minns med 2012 biofilmen….
      Ganska dåligt tycker jag!

  14. Haha! vilken rolig blogg du har! upptäckte den med ett fel klick! (Vad spännande saker man kan hitta!)
    Sjukt coolt och läskigt med mayakalendern man har ju sett 2012 hoppas de inte händer!! 😀

  15. FEL! igen den som sa detta och bra inlägg

  16. 28 idag ^__^

  17. Hej! Ja det här datumet har ju gått bra!

    Skrev en kommentar på din förra artikel om maya. Men såg nu att den här var ju mer aktuell. Som sagt, råkade komma in på din sida här o läste om maya-kalendern. bra skrivet tycker jag! Fint du får med det här om att det inte handlar om ett sånt slags ”slut”. Eller katastrofer etc.

    profetia eller inte; det händer mkt i vår värld idag, Och jag tänker att det händer mkt egentligen inom oss för att vårt medvetande förändras. Att det inte bara är en ”yttre grej” med datum etc.

    Jag tror absolut på människan, på det ljusa inom oss alla. På de goda krafterna i många världar som också vill stärka människans resa mot ett mer förnuftigt och sant liv på den här underbara planeten.

    Hälsningar Carl M
    Läs gärna mer den som vill om Fler perspektiv på maya, 2012, ny tid m m:
    http://nyatiden.blogspot.com/2009/05/2012-del-2-mayafolkets-bakgrund-och-en_27.html
    http://nyatiden.blogspot.com/search/label/År%202012

    • Hej Carl M!
      Ja, det gjorde det. Ska bli intressant om vi kommer märka en gradvis skillnad från och med nu. 🙂
      Tack för att du tycker min artikel är bra skriven! och tack för de bra länkarna! Har bara skummat lite nu men ska ta och läsa igenom dem ordentligt ikväll.
      Verkar jättebra! 🙂

  18. Läskigt att mayanerna (går snabbare att skriva :P) placerade tiden för den första undervärlden så precis :O

    Hoppas vi går mot bättre tider nu x)

  19. Bättre värld teorien gillar jag, för att världen faktiskt har många områden att förbättra sig i, och spesiellt många av invånarna! Men folk som har forskat på det här temat har lagt märke til at runt 90-talet började det födas folk men helt spesiella egenskaper, altså sådana som kommer bli stora författare, filosofer, musiker osv… Så det kanske finns någon kraft som ska förbättra världen, och kanske den redan håller på att ändras på ett bättre sätt, bara att vi ännu inte lägger märke till det. Jag hoppas på det, för den här världen behöver verkligen en förbattring!

Kommentera

