Se in i datorn = se in i framtiden?

Nej, för att skåda framtiden ska man ha en kristallkula och sitta i ett mörkt rum iklädd en mystisk lång kappa. Eller? ^^
I dagens inlägg ska vi ta reda på mer om ett dataprogram som påstås kunna förutse framtiden genom att analysera sökord på nätet: Web Bots project.

Web Bots Project skapades i slutet på 1990-talet av Cliff High och George Ure. De är även kända under sitt mer coola namn ”The Time Monks”. Grundidén var att skapa ett dataprogram som kunde förutsäga börsutvecklingen men utvecklades till att även göra förutsägelser om verkliga händelser.
Web Bots Project påstår sig ha förutsett ett flertal stora händelser som orkanen Katrina, jordbävningen i Indiska oceanen 2004, katastrofen med rymdfärjan Columbia och det stora strömavbrottet i nordöstra USA 2003 för att nämna några.
Men självklart har de haft en hel del missar också. Till exempel sagt att naturkatastrofer som aldrig hänt ska inträffa etc.

Hur fungerar då the Web Bot Project? Tanken bakom programmet bottnar i teorin att förändringar i människans språkanvändning avspeglar kommande förändringar i vårat beteende. Vilken plats avspeglar vårt aktuella språkbruk bättre än nätet? Alltså skannar programmet av nätet och plockar ut speciella nyckelord. När det har hittas analyseras ordet med sin omgivande text av programmet för att ta ut ett budskap.
Enligt web bot project är internet som en reflektion av det kollektiva gemensamma medvetandet som alla människor delar och genom att avläsa det kan de avläsa framtiden. Yay! Lätt som en plätt!😛

Web Bot projet har även nämnt 2012, det mytomspunna året då många tror att jorden kommer gå under. Detta tror folk eftersom de misstolkat mayakalendern. Detta kan ni läsa mer om HÄR. Jorden kommer INTE gå under enligt mayakalendern!
Web bot project tycks inte vara riktigt säker på vad den anser om 2012. Jag har sett en hel del motsägelsefulla uppgifter i olika källor. Enligt den jag fann pålitligast, en föreläsning av en vän till Clif High, kommer det ske en slags evolution som tydligen kommer leda till en mer naturnära livsstil och det kommer bli vanligt att odla sin egen mat.

På tal om mayakalendern så närmar vi oss ett annat magiskt mayadatum, nämligen den 28 oktober 2011. Vad är så magiskt med detta datum då? Tja, det kommer jag berätta om i nästa inlägg!🙂

Personligen är jag lite skeptisk mot web bot project. Även om de haft tillfällen när de träffat rätt så går det inte att bortse från att deras förutsägelser är ganska otydliga. Många datum skulle man i princip kunna passa in på vilken händelse som helst i världen. Inför Katrinakatastrofen fick man till exempel fram orden ”flod, sydlig stad, många dör, stor storm”. Det låter kusligt träffsäkert först men när man tänker på det skulle det ju ha kunnat passa in på någon annan storm i en annan sydlig stad var som helst på jorden om inte just Katarinakatastrofen inträffat.
De har även sagt en hel del som inte varit ens i närheten av sanning. Så, nä, nja… Kanske finns det potential i programmet men det är knappast särskilt tillförlitligt ännu.

Vad tror ni?

Kan ett dataprogram se framtiden?

P.S: Två veckor kvar tills det läskigaste inlägget någonsin kommer… D.S

32 svar

  1. Okay that´s it!
    Ingen dator ska komma och förutse framtiden för mig! Nu jävlar!!!
    Om den förutsäger framtiden så kommer ju framtiden att bli rätt så tråkig… Det är precis som om man berättar att nästa alla dör i Titanic
    för någon som inte sett filmen.

    • Hej henry the Demon!
      Ha, ha jo det är lite mer intressant när framtiden förutsägs genom en kristallkula eller så än
      genom en dator… Känns lite för tekniskt och tråkigt.😛
      Du kanske borde skicka ut dina demoniska krafter mot web bot project?😉
      Ehm, Titanic är kanske inte riktigt rätt exempel ändå…. ^^; Det är ju svårt att inte ana hur den kommer sluta med tanke på filmtiteln… ehm.
      (Förövrigt bör du inte se Titanic! Den är dålig! Tycker det är ganska okänsligt att göra om en sådan fruktansvärt katastrof till en banal kärlekshistoria!)

      • För sent redan sett filmen.🙂
        Och Titanic var ett jätte bra exempel!!! Tro mig jag hade i uppgift att fråga folk om kända filmer i skolan för en vecka sedan och hälften utav svaren jag fick när jag nämnde Titanic var ”Vad är det för film?” eller ”Är inte det den där filmen som handlar om en båt?..” Och när man frågade dom om dom visste vad som hände med båten visste dom inte!..

        Dagens ungdomar, dom har sett alldeles för mycket på nya filmer. Och glömt bort klassikerna! -_-;

        Och jag nämnde star wars filmerna också och fick svaren ”Är inte det den där nörd filmen?” och ”Oh! Oh! Det är filmen med Dark Vander i eller hur?!”

      • Allvarligt!
        Kan inte folk något om historia! Det där med Titanic är ju riktigt illa att de inte vet.
        Star wars är mer sorgligt… De filmerna är ju så bra! I alla fall de gamla. Har lite svårt för uppföljarna…
        Tur att du och jag har koll i alla fall!😀

  2. Är lite skeptisk till det har, mest för att jag tycker att folk ska låta läskiga varelser sköta framtidsskådningen, inte datorer.

    Oo, kan du inte ge mig en ledtråd till inlägget???
    Om jag inte kommer att våga lämna huset resten av dagen efter att ha läst inlägget, kommer jag bli riktigt sur nu när du byggt upp förväntningarna…

    • Hej AnFallenAngel!
      Ah, eller hur!🙂

      Hmm, vill verkligen att Halloween inläggets tema ska bli en överraskning… Så jag vill inte ge någon allt för bra ledtråd…
      Det fokuserar på en ganska vanlig rädsla. Det är definitivt en rädsla jag själv har…. Det var inte helt lätt för mig att skriva det. °_°
      Kanske lite besläktat med dockdemon-inläggen… Något många ser som nåt vardagligt men som egentligen är väldigt läskigt. ^^

      • Aha… Det är grannhunden va?
        Alla jag känner har en stor skällande hund på sin gata som bor just det huset som man måste gå förbi varje dag.
        Var jag nära?

      • Ha, ha tyvärr är du ganska långt ifrån men jag måste säga att det där med grannhunden var ett bra inläggsuppslag.🙂
        Är ju faktiskt ganska läskigt. Får mig att tänka lite på de svarta hundarna: https://missmagicgirl.wordpress.com/2009/06/24/vilka-ar-det-svarta-hundarna/

        Vad det gäller Halloween inlägget så ska du nog tänka lite mer i skräckfilmsbanor. Många skräckfilmer har använt detta tema….

      • Vinden då???
        Har själv en riktig skräckfilmvind, som i alla gamla hus.

      • Ah, får en massa bra inläggs idéer från dina gissningar!😛
        Men är fel ute denna gång också…
        Om andra sidan så kommer jag ju inte säga att du har rätt ens om du har det.
        Det ska ju vara en överraskning!😉

      • Och du har fortafarande inte kommit på något om igelkotten va?
        Skulle bli en grym skräckfilm: IGELKOTTARNA ANFALLER!

      • Ha, ha eller hur! Skulle kanske kunna bli läskigare än man tror….😛

  3. Nice inlägg😀
    Ja, jag är väldigt skeptisk mot web project också..
    Jag tycker att människor borde sluta leka gud, så att säga.
    Ooh, 2 veckor kvar, can´t wait😀

    • Hej Tobias!
      Tack så mycket!🙂
      Vet inte om jag skulle klassa web bot project som att leka gud riktigt men jag delar din skepticism.
      Det känns som att de håller på mycket med chockfaktor också och gärna vill förutse mycket hemska saker bara för att….
      Vilket ju väcker mycket oro i onödan och känns väldigt dumt i de fall när de har helt fel dessutom.

      Ha, ha nu säger du att du inte kan vänta men när du väl läst det läskiga inlägget så kommer du ångra dig….😀

      • Ja, det är inte ovanligt att spela på folks rädsla och oro..
        Även om jag kommer ångra mig, så kan jag ju ändå säga sen att jag har läst det läskiga inlägget😀

      • Ehm, nu när jag läste din kommentar fick jag känslan av att slänga sten i glashus…. ^^;
        Jag spelar väl egentligen en hel del på folks rädslor och oro i mina läskiga inlägg… ehm…
        Men det är förstås en lite annorlunda situation. Kanske.😛

        Ha, ha jag är likadan. Om jag vet att något är läskigt kan jag inte låta bli att läsa det.
        Spökhistorier och sådan läser man lite med skräckblandad förtjusning…. ^_^;;

  4. Hej MissMagic
    Jag sökte efter kristallskallar och kom på så vis in på din intressanta sida. Har också lyssnat på radiointervjuerna och blev mycket imponerad av hur väl du uttrycker dig.
    Ville bara nämna det för dig och höra om du fått information om att den 13:nde skallen nu skall ha hittats i Tibet och att inkafolket håller ceremonier kring detta, bla annat just denna helg.
    Lis

    • Hej Lis!
      Åh, tack så mycket! Din kommentar gjorde mig verkligen glad!🙂
      Tack så mycket för infot om den 13:nde kristallskallen också! På något sätt tycks jag ha missat det totalt… >_<
      Måste verkligen ta och kolla upp det. Låter väldigt spännande!

      Ha det gott och tack igen för dina snälla ord!

  5. Jag för min del tror att det kan ligga en sorts prediktionsvärde i vad folk världen över gör sökningar/googlingar på. Bland annat kan man följa virusepidemier typ svininfluensan på detta vis. Dvs om antalet sökningar på ord som svininfluensa, symtom etc ökar plötsligt i ett land (på ett visst språk), kan det indikera att nu har svininfluensan nått det land vars språk sökningarna ökar så snabbt på.

    Att på detta vis kvantifiera ett händelseförlopp så att man kan se hur händelsen/fenomenet i fråga sprider sig över världen, tror jag vi kommer att få mer utav i framtiden.

    Men att koppla kvantifiering av data till en viss händelse, typ Katrinaexemplet som du valde att ta upp, MMG, lär nog bli svårare. Jag ska ta ett annat exempel för att klargöra detta lite lättare. Vi låtsas att vi kan se att antalet googlingar på ord som Thailand + turistmål plötsligt ökar. Det är nog inte helt fel att då dra slutsatsen att Thailand har ökat som potentiellt resmål för svenska turister.Särskilt inte om andra länders namn + ordet turistmål har lika många träffar som förr om åren.

    Men därav följer ju inte att man kan dra slutsatsen, att när grannen i huset intill ska åka på semester, så är det just Thailand de ska åka till. Bara för att ett visst fenomen blir vanligare än det var tidigare, följer inte därav att alla väljer just detta fenomen. Dvs folk lär nog fortsätta att åka till Kanarieöarna, Mallorca och andra vanliga resmål även om intresset för just Thailand skulle visa sig öka.

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket för din kommentar!🙂
      Håller helt med i det du säger. Du sammanfattar precis vad jag känner själv mycket bra.
      Web bot projekts teknik för att göra förutsägelser håller inte.

  6. Nepp världen kommer inte gå under 2012 den går under redan på fredag enligt Harold Camping som redan förutspått världens undergång 3 gånger tidigare…
    Ja om Web Bot tar dom mest sökta orden och sätter ihop dom till en profetia så ska man väl inte lita allt för mycket på det, i sånna fall skulle vi väl snart få höra om att hundratals människor dör bara för att alla har har sökt på händelserna i utöya och Anders Breivik….
    ohh längtar tills det läskigaste inlägget någonsin!😀

    • Hej Alice!
      Oj, jag har helt missat den undergångsprofetian.
      Nu på fredag! °_° OMG!
      Fast om de har förutsett fel tre gånger tidigare redan så känner jag mig inte allt för orolig…
      Det blir förhoppningsvis en fjärde felgissning nu då. ^^

      Det läskigaste inlägget någonsin är alldeles för läskigt!😮 Läs det inte om du är rädd om din sinnesfrid! ^^;

  7. Datorer och dess program blir mer och mer avancerade, så om några eller väldigt många år kommer datorer nog kunna spå in i framtiden… sen, om vi människor har riktigt otur, kommer de att kunna ta hand om sig själva, bli medvettna om sin existans, och utveckla sig till ett större varelse än människan. Hm, hoppas de kommer att tycka synd om oss lite mer saktare varelser och ta hand om oss! (Om det blir så).
    Roligt med modeniserad spådom! Undrar om datorer kommer att ta Tarot kortens och krisstalkronans plats? Skulle nog sakna Tarot korten om det blev så dock!

    • Hej Maaretta!
      Får väldigt mycket science-fiction känsla av din kommentar.
      Man kanske borde skriva en historia om en sådan framtidsvärld där datorer kan förutsäga allt om framtiden?
      Skulle kunna bli spännande!🙂
      Ja! Jag skulle också sakna tarotkorten!

      • Hm.. att skriva om en sådan historia skulle vara en intressant blandning av sci-fi och skräck/fantasi (beroende hur spådomen används). Värt i alf att tänka över😀

      • Eller hur! Får se vem av oss som skriver den först!🙂

  8. Hoppas att typ människor kan flyga efter den 28 oktober.. *_* haha nej men jag är riktigt nyfiken på vad som ska hända😀

  9. Meh, tråkigt. Man ska tänds ljus, sitta i ett mörkt rum och ha en magisk kristallkula framför sig.
    Förresten: Fjortonåring som kan allt om klassiker (mest böcker då da men ändå) tack vare min älskade broder. :3

  10. Fasiken vilken härlig blogg/hemsida… hit kommer jag flera ggr… ska läsa igenom flera inlägg och så. =) Hoppas du får en bra dag. kram

Kommentera

