Medium genom tiderna.

I dagens inlägg ska vi diskutera medier. Ända sedan urminnes tider har folk upplevt sig ha mediala förmågor och att ha kommunicerat med den andra sidan. I dag ska vi titta närmare på ursprunget till våra moderna medier i artonhundratalets spiritism, olika typer av medier och vad de ägnar sig åt idag. Häng med! 🙂

Mediala egenskaper går som sagt att spåra hur långt tillbaka som helst. Medier som vi känner dem idag kan man däremot spåra tillbaka till spiritismen som hade sin höjdpunkt under andra halvan av 1800-talet. Då var intresset starkt för att kontakta den andra sidan och det anordnades seanser både i hemmen och på mer offentliga platser.
Majoriteten av medier var kvinnor. Rollen som medium tillät dem att ägna sig åt sådant som annars skulle ses som okvinnligt. De svor, drack och diskuterade ämnen som annars sågs som olämpliga för kvinnor att tala om. Allt detta kunde de göra under ursäkten att de var under influens av andar som tvingade dem till det.

Ett känt kvinnligt medium som var aktivt under slutet av 1800-talet var Cora Richmond. Hon höll i så kallade andeföreläsningar. Publiken fick välja ett ämne, vanligen ett vetenskapligt, och sen lät sig Cora övertas av en ande och kunde ögonblickligen hålla ett föredrag i ämnet. (Wow! Det hade varit en bra egenskap att ha i skolan…)
Det var dock inte lätt att vara ett medium under denna tid. De tjänade inte särskilt bra med pengar och blev dessutom utfrysta av sina trågsynta familjer. Kvinnliga medier föraktades för sitt maskulina beteende och de manliga medierna ansågs istället vara för feminina.

Cora Richmond ovan. Ge mig hennes klänning!!!

Vissa tycks vara födda till medier medan andra plötsligt blir mediala efter en omtumlande händelse.
Andra anser att alla har potential till att bli mediala men att man måste träna upp sig.

Man skulle kunna dela upp medier i två grupper: Mentala och fysiska.
Mental medialitet är det vanligaste. Då tar mediet emot budskap från andevärlden genom inre visioner och claraudience.
Fysiska medier var mer vanliga förr när underhållningsvärdet under andekontakten var viktig. Ett fysiskt medium tar emot budskap genom att andarna fysiskt manifesterar sig på olika sätt som genom knackningar, flygande objekt och kanske till och med genom att låta mediumet själv få sig en liten flygtur.

Idag fokuserar medier mindre på seanser och teatraliska shower och mer på paranormala utredningar om hemsökta platser, privata konsultationer med folk som behöver få kontakt med döda vänner och kriminalgåtor.
Va? Kriminalgåtor?
Jo, faktum är att polisen vid vissa tillfällen använt medier för att hitta försvunna personer och lösa brott. Resultaten av den typen av utredningar har dock varit mycket blandade och möts av en hel del kritik. Mycket för att polisen kan luras att begå misstag för att de vilseleds av sin tro på mediet.
Fall där medier verkligen kommit med uppgifter som hjälpt polisen har ofta kritiserats för att vara dåligt dokumenterade eller att mediet gett uppgifter som går att tolka på ett flertal olika sätt. Men ett fall där mediet prickade extremt rätt är när Peter Hurkos på 50-talet identifierade en mordbrännare genom att peka ut honom bland 500 fotografier. Så kanske kan medier ha potential att vara till hjälp i kriminalutredningar. Men ännu finns nog mycket att fundera över huruvida den hjälpen ska läggas upp.

Självklart finns det en hel del argument mot att medier verkligen kan kontakta den andra sidan. Vissa anser till exempel att det människor uppfattar som mediala egenskaper egentligen bottnar i psykiska sjukdomar som schizofreni. Människor med denna diagnos upplever en del saker som mediala brukar uppleva: som visioner, alternativa medvetande tillstånd och övertagandet av alternativa personligheter. Men likheterna mellan mediala personer och människor med schizofreni är ganska få om man undersöker saken närmare. En som lider av schizofreni har till skillnad från ett medium ingen kontroll över när den får visioner eller tas över av andra personligheter. Personen kan inte medvetet få det att sluta eller sätta igång. Mediala personer lever ofta helt vanliga liv och har inga problem med att hantera världen medan folk med schizofreni ofta förlorar förmågan att fungera normalt.

Illustration från 1891.

Det är svårt att ta upp några argument om huruvida medialitet existerar eller inte eftersom det vore extremt generaliserande att dra alla medier över kant. Varje fall av medialitet måste bedömas för sig. Självklart har många bluffare dragits till mediumyrket vilket gett gruppen i allmänhet dåligt rykte. Personligen tror jag att det finns de som verkligen har gåvan. 🙂 Jag har själv träffat människor vars mediala förmågor jag verkligen tror på. En av dem har sin egen praktik som ni kan besöka HÄR.

Vad anser ni om allt detta?

Har ni någonsin kontaktat ett medium?

Har ni själva mediala förmågor?

Tror ni att det verkligen går att kontakta den andra sidan på det sätt medium gör?

42 svar

  1. Ännu ett bra inlägg 🙂
    Jag har inga mediala förmågor, men jag har clairaudience.
    Jag tror att medier talar sanning i de flesta fallen, men samtidigt vill jag ha bevis, annars kan man ju inte vara helt säker 😀

    • Hej Tobias!
      Tack så mycket! 🙂
      Om du har clairaudience så är du ju i alla fall till en viss del medial.
      Hur upptäckte du att du var clairaudience? Hur känns det när du tar emot budskap?
      Vore intressant att få höra lite kring.
      Jag tror på vissa medium. mer på dem som inte är så kända. Det känns som att de mest berömda ibland mest kan hålla på med det för pengar o sånt. :/

      • Jag håller helt med :/
        Jo, jag upptäckte det första gången när jag var ca 11-12 år, och jag började höra röster som talade till mig. Först trodde jag att jag hade blivit galen, men när jag hörde min mormors röst, så förstod jag att jag inte hörde i syne.
        Jo, när jag tar emot budskap, så känns det som när man får känslan av att man gör något bra, följt av en rysning.
        Det låter säkert helt weird, men så är det för mig iaf 🙂

      • Låter fantastiskt! Jätteintressant att få höra mer om! Blir lite smått avundsjuk måste jag säga….

  2. Räknas att känna av närvaron utav andar som en medial förmåga?

    Jag känner ett medium!!! Hon är en gammal tant med gula ögon, nej vänta.. Det var häxan jag känner. Hmm… Just dä! Min grannes kusin dotter! Hon är ett medium, hon har varit hemma hos mig och bekräftat att det gamla köket på ovanvånignen är hemsökt!

    • Hej Henry The Demon!
      Jo då. Det tycker jag. I alla fall på en viss medial potential tyder det.
      Du tycks verkligen ha coola vänner! 🙂

  3. Hittade precis hit för första gången. Är själv magiker och skriver om liknande saker på min egen blogg.
    Ska bli spännande att börja följa det du skriver här.

  4. Det är helt otroligt hur det funkar. Tycker fler borde testa att uppsöka ett medium, för dom kan ha en hel del intressanta saker att tala om.

    🙂

    • hej Jörgen!
      Ja, det är en helt fantastisk känsla att träffa en främling som kan berätta helt korrekt information om en som typ bara man själv vet om annars… 🙂

  5. Klart jag tror! Vad är man utan tro egentligen???
    Men det kan nog vara svårt att skillja fejk från seriös. Undrade om du har sett programmet ”Det okända”, där de reder ut hemsökelser.
    Skulle vilja se det, men har inte 7:an som det heter nu.

    Jag har kommit på en till medlem i min Konstiga-Jack ar- klubb:
    JACK THE RIPPER! Känn dig hedrad, Jack!
    Kan du komma imorgon?

    Nästa dag:

    #Jackarna sitter och väntar på den nya medlemen som kommer in i rummet#

    Jag:Hej Jack! Jack, det här är Jack, Jack, Jack, och så Jack såklart!

    Ripper-Jack: Jaha, hej. Ni kanske känner mig som Jack the Ripper, men ni kan kalla mig Jack.

    Jag: jag tycker att vi ska fira med tårta! Jack, kan du skära?

    #Jack the Ripper skär sönder tårtan med kniven#

    Jack: Förlåt, gammal vana, du vet.

    Ha det gott!

    • Hej AnFallenAngel!
      Har sett på det okända ibland men aldrig följt det. Men det är rätt bra… Du borde kolla om det går att se på nätet!
      Ha, ha jag gillar din idé med Jack-klubben! 😀
      Alla Jackar måste ju hålla ihop! ^^
      Ha det bäst!

  6. Detta med medium och mediala förmågor är något som fascinerar mig mycket. Jag har ofta berört ämnet i min själ-tråd på Miss Magic Girls forum.

    Dock blir jag inte så lite konfunderad över hur du har låtit göra ditt urval av medium här i denna bloggartikel, MMG. Finns det några speciella skäl till varför väljer att lyfta fram just Cora Richmond och Peter Hurkos i veckans blogg?

    Exempelvis: Om man läser om Cora Richmond på Wikipedia, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cora_L._V._Scott , så är det svårt att finna några omständigheter till varför just hon ska lyftas fram i offentlighetens ljus. På vad sätt menar du att hon har utmärkt sig i spiritualismens historia?

    Och läser man om Peter Hurkos här: http://www.randi.org/encyclopedia/Hurkos,%20Peter.html och här: http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Hurkos , framstår hans medialitet som väldigt överdriven.

    Ett citat ur den sistnämnda artikeln: Hurkos and his supporters maintained that he was a great psychic detective. By 1969, he cited the successful solution of 27 murder cases in 17 countries. However, in some cases the detectives assigned to these cases countered that Hurkos contributed no information unobtainable from newspapers and, in some cases, that he took no part in the investigations whatsoever. In response to Hurkos’s claim that he located the stolen ”Stone of Scone,” Home Secretary Chuter Ede declared:
    The gentleman in question whose activities have been publicized (though not by the police) was among a number of persons authorized to come to Westminster Abbey to examine the scene of the crime. He was not invited by the police, his expenses have not been refunded by the Government, and he did not obtain any result whatsoever.

    Icke desto mindre vill jag berömma dig, MMG, för att du väljer att ta upp ämnet, medium och medialitet, till belysning. Det ämnet fascinerar säkert massor av dina fans. Inte bara mig.

    Men det skadar inte, anser jag, om du i en sådan här översiktsartikel också tar upp det faktum att mediumens historia är kantad av bedrägerier, fusk, bluff och båg etc som kan få en att häpna över mediumens kreativitet. Enligt trollkarlen Houdini, en av de många som under 1900-talets första hälft lade ned ansenlig tid på att avslöja fuskande medium, drog sig inte vissa kvinnliga medium ens för att linda gasbindor (ett utmärkt grundmaterial för att åstadkomma ektoplasma) runt midjan eller – i alla fall höll Houdini det inte för otroligt – att rent av stoppa in föremål i munnen eller slidan (!), väl vetande att eventuella kontrollanter sällan eller aldrig skulle våga bli så fysiskt närgångna när de kroppsvisiterade en kvinna med påstått mediala förmågor, att de gav sig till att börja rota i hennes underliv. (Kanske detta är en bidragande orsak till varför mediumbranschen merendels varit så kvinnodominerad. Det är först i våra dagar som männen har tagit kommandot i denna inte sällan lukrativa bransch.)

    Vi har också ett bra exempel på fusk i närtid. Hösten 2010 avslöjades nere i Ystad det välrenommerade svenska mediumet Anders Åkesson som fuskare. Det visade sig att han hade en specialkonstruerad karmstol att sitta på. Sedan när ljuset släcktes ned i lokalen, kunde han enkelt lösgöra sig från denna stol, vid vilken han bundits fast med rep av tunnbandstyp. På så vis att han helt enkelt lösgjorde en del av stolskarmen från resten av stolen. Och eftersom hans armar var fastbundna vid just armstöden, innebar ju detta, att han erhöll full förmåga att både röra sina armar och händer som han ville samt dessutom gå runt i det nedsläckta rummet, trots att han innan ljuset i lokalen släcktes ned alltså hade givit de närvarande intrycket att hans armar och händer var fastbundna vid stolen och därför i princip omöjliga att använda sig av.

    Om detta har jag skrivit ett par inlägg i själ-tråden på MMG:s forum. Och här är en länk till en artikel på webben som behandlar samma sak: http://www.fritankesmedja.se/mediebluff-avslojade-medier-fortsatter-som-inget-hant .

    Sett mot denna bakgrund (som jag skisserat här ovan) hoppas jag att du förstår, Miss Magic Girl, varför jag tycker att en bloggartikel om medium och mediala förmågor OCKSÅ bör innehålla upplysningar av det slag som jag lyft fram i denna kommentar. Det är nämligen ett faktum att den mediala historien är kantad av fusk och bedrägerier – samt, inte minst, överdrifter av alla de slag.

    • Hej bbnews!
      Tack för din kommentar och dina synpunkter!
      Dock håller jag inte riktigt med dig denna gång… ^^;;
      Jag anser nämligen att vad det gäller artiklar om medium så finns det redan så otroligt många om
      bluffar och bedragare. Jag vill helst skriva blogginlägg som antingen ger en överblick över ett visst ämne eller som närmar sig ett ämne på ett nytt sätt.
      Det var det sistnämnda jag ville göra med denna. Det går att hitta hur många artiklar som helst på nätet om bluffmedium. Om jag skrev om det skulle
      det bara kännas som att jag gjorde något som redan var gjort.

      Det jag istället valde att fokusera på var hur fenomenet med medium startade på 1800-talet och vad medium gjorde då och hur det skiljer sig från hur medium jobbar idag.
      Sen är det ju inte så att jag på något sätt mörkar att det funnits många bluffmakare. Det skriver jag på slutet av inlägget och det framkommer även starkt i början.
      Att det finns många bluffar i mediumvärlden är självklart men det ända det visar är att det alltid funnits människor som vill tjäna pengar på andras andliga sökande. Det säger inget om medialitet och om det verkligen existerar eller inte. Det är en helt annan fråga som jag inte heller kände att jag ville ta upp i detta inlägg som ju bara skulle handla om hur medium arbetat i olika tider.
      Därför valde jag att bara ge min personliga åsikt om det på slutet och lämna det hela vid det eftersom denna artikel varken handlade om bluffmakare eller om hurvida medialitet existerar eller inte.

      Jag håller med dig om att det var dumt av mig att nämna två medium på det sätt jag gjorde. Det framstod på fel sätt och jag håller med om att ingen av de jag valde förtjänade att lyftas fram. Jag bara nämnde dem mer i förbifarten för att först ge ett exempel på vad medium gjorde för typ av saker på 1800 talet och sen som ett exempel på vad ett medium kunde ha för sorts uppgift i en kriminalgåta. Jag är ledsen för att det framstod på fel sätt och ångrar detta.. För som sagt så ville jag inte ta upp specifika medium i detta inlägg utan tala om medium genom tiderna i allmänhet.

      Hoppas att du efter att ha läst mitt svar förstår lite mer vad det var jag var ute efter. Sen förstår jag fullkomligt att det kanske inte är den delen av mediumfenomenet du är mest intresserad av. Därför ar det ju bra att du länkar till sådant du finner intressant eftersom det säkert är fler som delar din åsikt. 🙂

  7. Det gick faktist ett program på radio som handlade om medier som försökte lösa mordfall och liknande. Fast jag lyssnade inte klart, för det kändes rätt komplicerat ^^

  8. Det är väl klart att det finns människor med mediala förmågor 🙂 Själv blir jag så förvånad att det fortfarande finns folk som INTE tror på andevärlden….:)

    • Hej Annica!
      tror också det finns vissa som har det men jag tror även att det är mycket ovanligt…. 🙂
      Men visst finns det! Har själv träffat sånna människor som jag verkligen tror på.

  9. hörde precis ett mystikt ljud.. o.O kul va? har länge känt mig iakttagen här hemma 😛 är det nån sorts medial förmåga? min familj känner inte av det/dem … iaf, intressant inlägg 🙂 Coras klänning va cool!

  10. Ett intressant inlägg! Jag tror att det finns de som är mediala… men sen finns det även sk. ”humbug”.
    Jag har haft kontakt med flera medium, vissa bra och andra mindre bra. Håller själv på att utbilda mig till typ medium (men jag vill absolut INTE kalla mig för det innan jag ens är certifierad än på flera år xD)
    Men det är ett väldigt roligt ämne att läsa om, eftersom det inte finns några rätt eller fel, bara olika människors sanningar :p

    • Hej Viktoria!
      Ja, man måste vara kritisk när man träffar medium tycker jag. När jag först träffade henne som jag länkar till i inlägget så sa jag inte ett dugg om migsjälv.
      Ändå kunde hon sen berätta extremt personliga saker om mig. Det var helt otroligt! 🙂
      Spännande att du håller på att utbilda dig! Låter jättespännande!
      Lycka till! 🙂

  11. Tack själv, Miss Magic Girl, för din kommentar till min kommentar här i kommentarsfältet! Nu känner jag för att kommentera din kommentar till min kommentar till din bloggartikel. 🙂

    Allra först: Nä, det var INTE alls dumt av dig att skriva inlägget så som du gjorde. Det märks ju inte minst på hur alla andra kommentarer ser ut. De är ju i princip odelat positiva.

    Detta är DIN blogg, och då ska DU på den skriva bloggartiklar som överensstämmer med DINA åsikter och det budskap som DU vill föra fram till dina läsare.

    Det är inte precis någon hemlighet för dem som har följt din blogg länge, att jag tillhör den lilla (?) minoritet av läsare som älskar din fina blogg UTAN ATT FÖRDENSKULL RÄKNAS SOM ANDEVÄRLDSTROENDE.

    Det är mot den här bakgrunden mina framförda åsikter ska ses. Nämligen att man faktiskt också kan se på andevärlden och andliga fenomen som fantasifoster eller hjärnspöken (läs hallucinationer och/eller vanföreställningar).

    Jag vet att den sortens åsikter (som jag har) kan vara högst kontroversiella i en rad olika sammanhang, inte minst på en blogg som har sitt fokus på just det magiska och mystiska. Därför är jag så glad, ska du veta, att du faktiskt låter mig få framföra mina skeptiska synpunkter på DIN blogg. Det finns andra sajter där min närvaro har förklarats icke-önskvärd. Men här hos dig är det högt till tak. Vilket i sanning HEDRAR dig, MMG!

    Jag vill gärna se mina kommentarer i dina bloggkommentarsfält som att de erbjuder/tillför alternativa infallsvinklar till de ämnen du tar upp. Och ju fler infallsvinklar man tar till för att försöka belysa ett visst ämne, desto sjystare blir det rimligen för tredje part, alltså dem som läser och följer din blogg. Naturligtvis är det orimligt att begära att du städse måste föra en rad ”å ena sidan”- och ”å andra sidan”-resonemang i dina bloggartiklar, dels för att bloggartiklarna då blir tunglästa, dels för att det tar tid att väga varje ord för och emot på guldvåg så att bägge sidors argument får ungefär lika stor plats.

    Mina kommentarer bör sålunda närmast ses mot denna bakgrund. I den mån JAG tycker att din bloggartikel skulle må bra av att kompletteras med ytterligare någon eller några infallsvinklar, försöker jag i min kommentar att påpeka just detta samt, oftast, också tillhandahålla andra/annorlunda länktips.

    Jag vill att du ska se min medverkan på det viset, MMG. Som att du och jag alltså kompletterar varandra här på din blogg. I förlängningen av det synsättet ligger en förhoppning, att din blogg ska locka än fler läsare genom att erbjuda även den skeptiska publiken några ”köttben” då och då.

    På ditt forum kan man ju se hur många som varit inne och läst – eller åtminstone tittat på – innehållet i en viss tråd. Jag har då noterat att just min skeptiska själ-tråd har lockat till ovanligt många klick, Detta vill jag tolka som att du, genom att låta mig få bidraga med skeptiska infallsvinklar, breddar basen för din blogg och på så vis ökar antalet besökare (eftersom även skeptiker kan få gnaga på en del ”köttben” mellan varven under sina besök på din fina sajt). Och handen på hjärtat, MMG, om du och jag tillsammans kan så att säga komplettera varandra (genom att öka antalet infallsvinklar på de fenomen inom mystik och magi som din blogg har fokus på) så att allt fler söker sig hit, är ju detta en win/win-situation för alla inblandade: för dig, för mig, för ALLA som hittar hit.

    Så för att sammanfatta: Fortsätt du att skriva dina bloggartiklar precis som det dig lyster, MMG. Du gör det så bra. Men tag då heller inte illa upp och bli inte ledsen, om jag ibland får lust att tillföra ytterligare någon eller några aspekter på det ämne du tar upp. Jag tror att din blogg faktiskt kan tjäna på sådan här ökad bredd och åsiktsdiversifiering.

    Och en sak vill jag du ska veta, MMG: Din blogg är den bästa jag har hittat inom ämnet Mystik och magi, i alla fall bästa svenskspråkiga blogg inom det området. Så vore jag i dina kläder, skulle jag sträcka lite extra på mig och känna mig stolt!

    Fast du får inte bli mallig nu för att jag berättar detta för dig, ty då kan det gå med dig som med trollen, om dessa inte hinner gömma sig i sina grottor innan solen går upp. Att du spricker, alltså. 😉

    Ty vem ska då kunna leverera nya spännande blogginlägg här varje fredag?

    Stor och varm KRAM till dig, MMG, Sveriges bästa mystik- och magibloggare!

    • Åh, stort tack för dina snälla ord! 😀
      Jag uppskattar verkligen dina kommentarer och jag är väldigt glad att vi hittade varandra i cyberspace!
      Vi komplementerar definitivt varandra mycket bra. Tycker alltid att det är intressant att höra dina infallsvinklar och åsikter.
      Så jag är bara glad när du delar med dig av dina kunskaper i kommentarsfältet! Så det vill jag verkligen att du fortsätter med!
      Älskar att läsa dina kommentarer!
      Det gör mig verkligen inte ledsen. Jag ville bara förklara lite om varför jag valt att skriva inlägget som jag gjorde.

      Det gör mig verkligen jätteglad att höra att min blogg är din favorit sida om dessa ämnen! 😀
      Det betyder väldigt mycket att höra. Jag är väldigt självkritisk själv och bloggen betyder väldigt mycket för mig och jag vill
      ständigt att den ska bli ännu bättre. Så det värmer verkligen att höra att du tycker att jag gör ett bra jobb med den!

      Än en gång, stort tack!

      Bamsekram tillbaka! 😀

  12. Det är intressant att se hur man gör på så olika sätt för att få fram ungefär samma resultat. Det är ju även stor skillnad från land till land och person till person. En del vill gärna vara i naturen, medan andra föredrar en mörk källare. Vissa ber en bön till den gud eller gudar de tror på medan andra fokuserar inåt på sig själv. Jag tror att uttrycker mest handlar om att sätta sig själv i rätt stämning, och även att stärka sitt självförtroende. (Tänk på alla gester som idrottare gör.. ^^)
    Det ska verkligen bli intressant att se hur mediernas uttryckssätt förrändras när vetenskapen om mediala förmågor har kommit längre! Kanske kommer man hålla seanser i sterila labliknande miljöer för att framstå som mer seriös? 😉
    Man kan ju dra en parallell till läkare genom tiderna också. Först går vetenskapen framåt en bit och lyckas bevisa vissa saker som fungerar och drar slutsatser om vad som inte fungerar eller bara är onödigt. Då får man mer förtroende som grupp, men samtidigt blir det viktigt att hålla sig borta från allt som ännu inte blivit bevisat eftersom man då riskerar att ses som oseriös. Sen går vetenskapen framåt lite till och man inser att vissa saker man förut dömt ut faktiskt fungerar. (T.ex. så ansågs att tvätta händerna för att undvika infektioner som vidslepelse innan man upptäckt bakteriernas existens!)
    I England verkar det lite mer accepterat med medium. Undrar om det finns skolor med medialitet på schemat? Det vore coolt. 🙂

    • Hej Zelda!
      Ja, verkligen. Sättet medium arbetar på har ju definitivt förändras kraftigt från hur det var förr.
      Jag gillar din idé om medium som står i ett labb och kontaktar andevärlden.
      Kan mycket väl tänka mig en sådan utveckling… Ja, det är hemskt det där med att man inte tvättade händerna förr.
      Det var så mycket man inte visste… det obehagliga är att folk i framtiden nog kommer tänka samma sak om sådant vi gör idag….

  13. Ah! Jag kan få typ dejá vú (stavning?) känsla ibland när något händer, det känns som om att jag har sett det förut liksom! :3

  14. Har svårt med medier, eftersom för många av dem har bevisats som falska, dvs. de har använt tricks som ”Cold Reading” och haft spioner reda ut saker om deras klienter. Jag tror inte heller på ett liv efter döden, så att gå till en medium skulle inte tjäna mig något.
    Jag blir oftast rätt arg på medier eftersom jag upplever att de tjänar pengar på människors sorg och saknad, dock så har de alltid argumentationen att de ger tröst. Håller inte helt med…
    Tyckte det var roligt med hur kvinnliga medier brukades anklagas för att vara ”för maskulina”, men manliga medier anklagades för att vara ”för kvinnliga”. Man kunde inte vinna i den situationen ,eller hur? 🙂 Speciellt eftersom de mest bara anklagades, men folk förklarade inte exakt vad de menade med det.

    • hej Maaretta!
      Jag förstår hur du menar. Det finns ju onekligen en hel del bluffare som bara är ute efter pengar.
      Jag håller helt med om att de verkligen är väldigt obehagligt hur de utnyttjar folks sorg och saknad som du säger.
      Dock så tror ju jag på att det det finns ett liv efter döden och att det går att kontakta den världen så därför så kan
      jag ju inte heller se det på något annat sätt än att de medium som verkligen är äkta gör något väldigt positivt.
      Har själv erfarenheter av mediala människor som jag verkligen tror på och som det givit mig väldigt mycket glädje att tala med.
      Därför är detta en svår diskussion eftersom allt i grunden handlar om helt olika världsuppfattningar.

      Ja, det var verkligen en situation där ingen kan vinna…. 🙂 Tur att det inte är så längre.

  15. jag tror på andlig kontakt… dock vänder sig de flesta medier (som du sa) åt teaterföreställningar mm..:( *sad*.
    jag brukr kolla på ”det okända”, Det är spännande och jag skulle vilja säga att det inte är fake.. men som sagt vet bara mediumerna om det är fake eller inte.
    jag brukar testa andlig kontakt själv egenom tarot.
    jag hörde faktist visslingar när jag var ensam hemma… tv:n, datorm.. tja allt elektroniskt var av O.O sedan upphörde visserlinarna och sedan helt plötslitgt visslade dom…lite som en melodi faktist..:O men jag vill hälldre tro att det var en ande än att låta ett medium komma och säga att det inte finns något i mitt hus;)

    ha en trevlig helg, kram Sibuna:P

    • Hej sibunaamanda!
      Tror på vissa medium på det okända. Vissa känns mer äkta än andra.
      Men det är verkligen svårt att veta.
      Spännande att du själv testat andekontakt. Låter ju som att du lyckats ganska bra också.
      Intressant!

      Ha en trevlig helg du med! 🙂

  16. Min mormor är ett medium har hon sagt x) Men inte så bra utvecklat eller vad det var hon sa.. Hon känner ett medium som är typ fullt utvecklat medium x)
    Kan inget om det där men var nåt sånt hon sa x) och hon har berättat om spöken som varit i hennes hus.

  17. Jag tror garanterat på att det finns personer med förmågor som andra inte har.

    Brukar själv ringa ett medium eller spådam ibland och jag blir lika imponerad varje gång. Om du tänkt ringa en spådam, så kan jag rekommendera sidan http://www.spadam.se

    Tack för en riktigt bra blogg och lycka till. Har aldrig läst en blogg med så långa inlägg tidigare och eftersom ämnena intresserar mig, så är det enbart positivt.

    Lycka till med allt.

    Kram Minnah

    • Hej Minnah!
      Håller helt med dig! 🙂 Det ror jag absolut.
      Tack för länken också. Aldrig sett den sajten förut.
      Åh, tack för dina fina ord om min blogg! De gör mig verkligen glad! 🙂

    • MInnah! Om du ser detta.. berätta gärna vem du pratar med på spadam.se och hur de upplever dessa medium. Hade varit kul att höra. Kram

  18. Usch, ligger och läser detta inlägg mitt i natten och av någon oförklarlig anledning gled dörren upp och min hund började gnälla!

    • Hej Line!
      Hu, scary! Har förmodligen en naturlig förklaring men jag förstår att det blev creepy just när du låg och läste. ^_^;;

  19. Hej! Ser att det var längesen kommentar här men såg tråden å skriver ändå. Jag har haft kontakt med en del medium, spådamer dels av nyfikenhet, tufft liv och min tro på andligheten. Sen även när problem har hopat sig. Jag har kommer på olika sätt att se hur de är seriösa eller inte men nu vänder jag mig enbart till två personer. Man kan lätt bli blåst och jag har även blivit sårad. Nu håller jag mig till två medium o en av dem är extra betydelsefull för mig. Hon inte bara säger vad hon ser utan coachat mig, stöttar mig, uppmuntarar mig men även sparkar mig i häcken ibland. Dessa två medium heter Mona och Lina de finns på spadam.se. Raka ärliga svar och sist när jag pratade med Lina efter att hamnat i ett förvirrat tillstånd. Så gav hon mig raka klara besked om vad hon kände/såg och även råd. Hon körde allt snabbt o enkelt och avslutade med att ” jag hade gärnat sutit här o pratat me dig för jag känner hur dåligt du mår” Men det kostar mycket för dig att prata med mig. Ta till dig de jag sagt så ordnar sig allt. Du får jättegärna ringa igen men tänk på att det blir dyrt o de jag sagt dig de står jag för men i vissa områden är det trots allt du själv som måste fatta det avgörande beslutet. Dennatten sov jag som en stock.

Kommentera

