Trummaren från Tedworth.

*Magic läser igenom gamla inlägg*
”Hmm, nu ska vi se här… jag har hittills höjt läskighetsnivån på dockor, telefoner, stolar, sängar, tveapparater…. Vad kan jag ta härnäst? Ahah!!! TRUMMOR!

Ja, så idag ska vi alltså titta närmare på ett fall av kusligt trummande! 😀

Detta är en mycket speciell historia som reser en hel del frågor vars svar förmodligen kommer förbli dolda i mystik för evigt.
Historien dök först upp i en bok om häxkonst från 1600-talet kallad: Saducismus Triumphatus. Bokens budskap var att människan inte har en själ och att det förmodligen inte finns något liv efter döden. Däremot talade boken för att häxkonst existerade och historien om trummaren från Tedworth är ett av bokens exempel på ett fall där häxkonst använts.

Allt började 1661 i Tedworth i Wiltshire då det dök upp en trummis som irriterade alla till vansinne med sitt trummande. (Ah! Konsten är alltid missförstådd!) En man som bodde i Tedworth vid namn John Mompesson klagade på ljudet och stämde dessutom den stackars trummisen för att ha tjänat pengar på ett oärligt sätt. Det slutade med att han arresterades och trumman beslagtogs. (Nooo!!!!) Han erkände sitt brott vad det gällde pengarna och bönade och bad om att få tillbaka sin trumma. John Mompesson sa dock nej och det slutade med att trummisen lämnade stan och John Mompesson fick ta hand om trumman själv. (Hmm, kan det ha varit hans hemliga agenda hela tiden?) John Mompesson lämnade trumman i sitt hem och reste till London. Under hans frånvaro började det hända kusliga saker i huset som skrämde slag på hans familj och tjänstefolk.

Ovan kan ni se en gammal illustration av händelsen.

Det började med att de hörde ett trumljud utanför och ovanför huset. Det spred sig in till rummet där den konfiskerade trumman fanns. Om ni tycker att detta låter illa så kan jag säga att det bara var början. Snart började man känna oförklarliga dofter och höra konstiga ljud utöver trummandet som djurläten och förvrängda människoröster. Barnen i huset leviterade upp ur sina sängar och både familjen och tjänstefolket såg spöklika figurer visa sig. Föremål flyttade sig också utan en naturlig förklaring. Denna husliga terror bara fortsatte och fortsatte…

Under tiden arresterades trummisen för stöld och falska affärer igen. Han ska ha avslöjat att han förbannat John Mompesson hus som straff för att trumman togs ifrån honom. Detta gjorde att han anklagades för häxeri och tvingades lämna området igen. Efter vad jag vet fick han aldrig tillbaka sin trumma….

Det finns många teorier om denna historia. Enligt vissa är den bara påhitt och bluff. Enligt andra är den ett viktigt exempel på ett tidigt fall av poltergeistfenomen. Poltergeist betyder ungefär ”knack-ande” och därigenom har ni nog redan gissat att detta är en form av spökeri som består av ljud. Men poltergeist kan också ta form av andra fysiska störningar som föremål som välter eller flyttar sig. Enligt vissa beror inte poltergeist- fenomen på andar utan på negativa energier som de levande sänder ut undermedvetet.

Ja, så det var en läskig trumhistoria. Man kanske borde be en trummis komma till en på Halloween och fixa lite stämningsmusik? 🙂

Vad tror ni om dessa historier?

Är någon av er trummis?

22 svar

  1. Nice inlägg som vanligt MMG 😀
    Jag tycker synd om trummisen, men samtidigt tycker jag även synd om John Mompesons familj, men så kan det gå
    ^^;

  2. *Henke sparkar upp dörren till musik estetarnas klassrum och kommer in med en bensin bunke*
    ”Okej vart har ni gömt trummorna?!”
    ”VA?!”
    ”Jag sa! VART! HAR! NI! GÖMT! TRUMMORNA?!”
    ”Vad snackar du om?!”
    ”Är dom inne i det här skåpet?”
    ”Vad gör du med bensinen?!”
    ”Tar hand om lite besatta demon trummor!”
    ”Tänker du tända eld på dom?!”
    ”JAPP!!!”
    *Senare när hela musik estet har brunnit ner till grunden*
    ”Så… då var det avklarat!”
    *Musikarna O_o;*

  3. Jag ska säga dig vad som trummar: mitt HUVUD! Jag har riktigt mycket huvudvärk!

    Ja du, man ska inte komma mellan en man och hans trumma.
    Har en kompis/fejkkusin som är urbra på trummor…

    Ha det gott, igelkott!
    (tog igelkott för att det är omöjligt att göra en söt liten igelkott läskig. Antar du utmaningen???)

    • Hej AnFallenAngel!
      Usch vad jobbigt med huvudvärken. Hoppas den går över.
      Det kanske piggar upp dig lite att få veta att du vinner utmaningen. ^^ Jag har googlat och letat men jag har inte kunnat hitta någon läskig igelkott. ^_^;;;
      De tycks som att igelkottar är så söta att de aldrig kan bli läskiga. *Magic vandrar bort och känner sig slagen* Men det är ju trevligt om andra sidan att det finns något så gulligt! 🙂

      ”man ska inte komma mellan en man och hans trumma” ha, ha episk visdom! 😉

  4. Det var mycket hög läskighetskoefficient på detta inlägg. Men jag gillar läskigheter, så det är helt OK för mitt vidkommande.

    Musikinstrument som spelar av sig själva är dock ett inte sällan återkommande inslag i sådana här sammanhang. En känd representant för den här sortens berättelser är Baron von Münchhausen, se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Baron_von_M%C3%BCnchhausen .

    I en av de många konstiga saker denne baron påstås ha varit med om finns en berättelse om hur han en kall vinterdag red på sin häst för att leverera post till invånarna i närmsta stad. När han befann sig nära stadsportarna, ville han blåsa i posthornet för att markera sin ankomst. Men inte en ton hördes från hornet. Uppenbarligen var det så kallt utomhus, att hornet hade blivit genomfruset. Så baronen fick göra en ganska tyst entré in i staden.

    Nåväl. När han nu äntligen var framme med all post till stadens invånare, ville han värma sig och få sig en bit mat på stadens värdshus. Han hängde av sig posthornet och postväskan och satte sig till rätta vid ett bord för att börja äta.

    När han var mitt uppe i måltiden, började det plötsligt att höras trumpetliknande toner från posthornet där det hängde på väggen. Baronen drog slutsatsen att posthornet måste ha tinat upp inne i värmen, så att de toner han lite tidigare hade blåst i hornet men som frusit fast och alltså fastnat inne i posthornets kringelkrokar nu kunde komma loss och göra sig hörde som ett slags ankomstfanfar.

    Fast nu när jag har läst din berättelse om trumman, undrar jag om det kanske i stället är på det viset att det kan ha bott ett spöke inne i värdshuset, och att detta spöke nu smög runt i matsalen och då fick syn på posthornet där det hängde på väggen, varvid detta spöke beslöt att skrämma folket som fanns på plats inne i matsalen genom att blåsa en trudelutt i detta posthorn.

    Vilken av de båda förklaringar som jag har lagt fram tror du mest på, MMG? Kanske ingen av dem? Du har måhända rent av en alldeles egen förklaring? Typ att det var den där trumman du skrivit om som på telepatisk väg tog kontakt med baron von Münchhausens posthorn och ville bjuda på lite taffelmusikunderhållning för gästerna i matsalen?

    • Hej bbnews!
      Tack! 🙂 Jag tror att det är bra att läsa om lite läskiga saker ibland. ^^
      Intressant legend om baronen. Jag gillar idén att tonerna han blåst in skulle ha fastnat inne i hornet.
      Det låter ganska gulligt på något sätt. Som att man skapar små varelser varje gång man spelar en ton.
      Men att det skulle ha varit ett spöke som smög runt i lokalen och som inte kunde motstå att spela lite på hornet är också spännande.
      Kanske var det ett musikaliskt spöke? Vem vet, det kanske rent av var spöket efter trummisen i mitt inlägg som kommit dit och nu ville testa ett nytt instrument? 🙂

  5. Väldigt spooky!

    Apropå nåt helt annat, det finns en serie (?) som heter Paranormal Witnesses, vet inte om du har sett det?
    (Jag brukar kolla avsnitten på youtube)
    vet inte om alla berättelser är sanna (vissa låter helt otroliga) men det är ändå ganska spännande att se på!

  6. Du skriver som vanligt jättebra inlägg, men du måste sluta skriva om hemsökta vardagliga saker efter att ha läst dina inlägg så har jag varit väldigt misstänksam mot speciellt stolar och Tv apparater vilket folk tycker är underligt (varför tycker dom det, har dom inte läst dina inlägg?) puh vilken tur att jag inte spelar trummor! ^^

  7. ”Detta är en mycket speciell historia som reser en hel del frågor vars svar förmodligen kommer förbli dolda i MUSIK för evigt.”

    Läste jag först ^^

  8. Ta till så där för en trumma O_O Han borde göra något med sitt humör… Men men, trumman kanske betydde något helt spesiellt för honnom… Spännande inlägg, anyway:)

    • Hej RetroGirl!
      Ja, visst är det en spännande historia! 🙂
      Ha, ha ja, men jag kan ha en viss förståelse för honom. Det var nog dyrt att skaffa en trumma på hans tid.

  9. Har försökt komma på en ordvits om trummor, men förgäves… Min ordvitsscanner fungerar inte så bra idag! 😦 Du kanske har några på lager? 😀

    Trummor är ett instrument jag tycker är väldigt coolt. Skulle vilja kunna det. Vad läskigt det måste varit för den familjen, men jag kan ändå inte låta bli att tycka synd om trummisen, det är lite som att man känner med Light i death note. Man vet att han gör fel, men ändå… någonstans hejar man på honom XD ^_^

    • Hej Jessica!
      Hmm nu ska vi se här i ordvitsförådet… Nej, tomt för mig också tyvärr! Dåligt! >_<
      Jag tycker synd om trummaren också. Lite väl hårt att ta ifrån honom trumman.
      Var nog inte helt lätt för honom att få tag på en ny särskilt som han försörjde sig på trummandet. Sen straffade han ju familjen alldeles för väl hårt men jag förstår hans motivering.

  10. En annan grej som har med musik och spökerier är en sak som hände i skolan jag gick 7-9 i :p Städarna kunde tidigt på morgonen när de bara var de där höra någon spela musik från musiksalen på våningen över. Men när de kom upp dit var det helt tyst och ingen hade synts till. fanns bara två vägar därifrån och de hade tagit båda vägarna samtidigt, de gick åt var sitt håll 😉
    Denna grej fick jag höra om när några började skriva en skoltidning, tror faktiskt bara det kom ut ett nummer av den 😛 I den stod allt om spökandet och städarna hade blivit intervjuade.

    • Hej legenden!
      Låter spännande! Härligt att ha lite musikaliska spöken på sin skola.
      Så cool var aldrig min skola… *blir avundsjuk*

Kommentera

