Skrock.

I dag tänkte jag tala lite om skrock. Jag tycker att det är mycket intressant med skrock eftersom de säger en hel del om hur människor har tänkt och sett på livet genom tiderna. Så i detta inlägg ska vi titta på lite olika skrock och fundera över hur de uppstått.

En del skrock har förmodligen inte bildats på grund av att det finns något övernaturligt i grunden utan helt enkelt erfarenhet. Att man inte ska lägga nycklarna på bordet är förmodligen bara för att undvika att slarva bort dem. Att det betyder fara att lägga en kniv med eggen uppåt (nähä?!) och att det betyder otur att gå under en stege är exempel på skrock som uppstått för att undvika olyckor.
Annan skrock kan bottna i mer symboliska tankar. Till exempel: Det betyder sju års otur att krossa en spegel. Spegeln har genom tiden fått en särskild koppling till människans själ. Den kan också vara en symbol för vår självbild, en sak som är väldigt smärtsam att få krossad.
Att det betyder otur att se en katt springa över vägen bottnar förmodligen i den urgamla tron att svarta katter hörde ihop med onda magiker och djävulen. Det känns inte bra att få sin livsväg korsad av någon av dem.

Det finns skrock som är betydligt svårare att förstå ursprunget till. Som att det betyder otur att fälla upp ett paraply innan man gått ut. Det är en typ av skrock som passar in i en alldeles egen kategori som jag brukar kalla ”ta-inte-ut-saker-i-förskott-och-utmana-ödet-skrock” (<-copyright Magic). Ett annat exempel är att om man har råkat säga något i stil med ”jag har alltid tur” så kommer ödet straffa en för detta övermod om man inte på en gång rabblar ramsan ”peppar, peppar, ta i trä” för att bryta oturen. Somliga jag känner har den otrevliga vanan att rabbla denna ramsa och sen knacka undertecknad på huvudet när de säger trä…. Fräck. Mycket fräckt. >_<

Sedan finns en sorts skrock som är egentligen inte är skrock utan snarare kommer att folk har lagt märket till naturliga händelser i naturen. Till exempel betyder det regn om man ser en huggorm ringla sig upp från ett lågt markplan till ett högre. Detta beror ju på att ormen inte vill dränkas ifall det regnar riktigt mycket.

Exempel på blandad skrock:

Ser man en spindel i dörröppningen tyder det på att man kommer få besök. (Ja, uppenbarligen. Av spindeln! ^^)

Att höra syrsor eller gräshoppor spela är ett bra omen.

Om man råkar krossa ett glas när man ska skåla betyder det otur. (Stort fail att krossa ett glas när man ska skåla btw!)

Tappar man en handske kommer man skada sig fysiskt.

Dimma mitt på dagen tyder på att nyheter är på väg.

En eldsvåda som plötsligt slocknar förebådar en katastrof. (som om inte själva eldsvådan var en tillräckligt stor katastrof till att börja med?)

Is som är kvar långt in på våren tyder på häxeri.

Ens fiender smider hemska planer om elden dansar och har spiralformade lågor.

Den som sjunger före frukost / innan klockan 7 på morgonen kommer få gråta innan kvällen.

Mörka moln betyder att gudarna strider.

Den som visslar ute på sjön drar till sig storm.

Ett sätt att motverka otur man dragit på sig genom att krossa speglar och annat är att spotta tre gånger över vänster axel eller slänga salt över vänster axel. Var försiktig med saltet dock! Enligt ett annat skrock betyder det nämligen otur att spilla salt…. Livet är då inte lätt! °_°

Själv så är jag helt säker på att något ett skrock säger aldrig skulle kunna skada mig. (Magic mumlar: Peppar, peppar, ta i trä….) Va? Jag sa inget! *Oskyldig min*

Tror ni på skrock?

Några roliga skrock att tillägga?

Har ni några teorier om vad som skapat dessa olika skrock?

Om ni gillade detta inlägg rekommenderar jag också att läsa mitt inlägg om omen HÄR och mitt inlägg om skrock kring att nysa HÄR.

45 svar

  1. Som du själv säger så finns det olika sorter som har olika funktioner. I fallet med parplyet så tror jag att det kan finnas en koppling till tvångssyndrom. Personer som har det tänker ofta på det sättet att saker ska göras i en bestämd ordning även om det inte har någon praktisk betydelse.

  2. Jo det är nog som du säger. Ingen rök utan eld kanske.
    Jag tappade en hall spegel en gång. Det gav otur…

    En väggklocka startade av sig själv en gång mitt i natten när min far var på vårat sommarställe.
    Det blev inte heller bra. Han är inte i livet nu.

    Jag tappade ena handsken innan jag skulle ut och köra motorcross.
    Jag vurpade och bröt handleden och skadade ryggen.

    Detta är inget jag hittar på. Det är ren sanning. Sviterna efter mc olyckan får jag dras med.

    Intressant inlägg av dig ändå. 🙂

    Mvh Jugge

    • Hej Jörgen!
      Du har verkligen råkat ur för en hel del hemska händelser i samband med skrock.
      Jag förstår verkligen att det fått dig att tro på det. Så skulle jag också reagera.
      kram!

  3. Ännu ett bra inlägg MMG ^^
    Ja, detta var intressanta skrockar, och det där med salt verkar ganska knepigt ^^;

  4. När en katt går över vägen så brukar jag inte bli rädd för att något ska hända… Jag jagar efter den, plockar upp den och kliar den under hakan! :3

  5. Jag är väldigt vidskeplig, och vissa av mina kompimpisar blir väldigt irriterade på det.

    Ja, livet är svårt…
    Katsta salt över axeln!
    Nej, nu spillde du saltet, spotta tre gånger!
    Nej, inte på mig…

    Ha det bäst!

    • Hej AnFallenAngel!
      Ha, ha 😀 Gillar din lilla scen med saltet. Du har så rätt i att det kan vara problematiskt…. ^^;
      Ha det bäst du med!

  6. hahaha, vad roligt ni skriver :3 men själv tror jag inte på skrock…
    jag tror bara på spöken och aliens! 😀
    Ps. har du skrivit om El Chupacabra? Ds.

  7. Skrock är nog inget jag tor på (än så länge), min granne har en svart katt och den har korsat min väg flera gånger och inget har hänt. Jag har även slagit upp paraplyet inomhus flera gånger och inget har hänt, har även gått under stegar.

  8. Skrock och vidskepelse är ett hur stort ämne som helst. Här är några bra skrock från förr i världen: http://www.murberget.se/upptack/minnespost.aspx?regnr=477 .

    Vad sägs om detta: Om någon ”råkt för” (råkat ut för ont) med andra ord förorättadt de osynlige, måste man anlita någon klok gubbe eller dito gumma. Fick man vårtor och bölder så hade man ”råkat för”. Då sänd man efter en klokubbe eller gumma för att kasta bort det onda. De klippte naglar och hår av den sjuke, skrapade mässing, tenn och bly samt en gammal kopparslant och stoppade allt i en påse, som skulle knytas ihop med ett sjufärgat hoptvinnat ylleband, varpå den kloke gick till en korsväg och kastade under vissa besvärjelser (som äro mig obekant) med högra handen påsen med innehållet över vänstra axeln. Medicinmannen fick ej titta tillbaka han fick höra hur underliga läten och rop som helst, ty då hände det honom någon olycka och han mistade sin visdom.

    Eller detta: För att få veta namnet på sin blivande make skulle man midsommarafton skriva alfabetet på en pappersremsa och sedan klippa en bokstav varför sig, lade så bitarna med bokstäverna neråt och kudden över; på morgonen voro begynnelse bokstäverna vända uppåt.

    När jag gick i skolan, var följande skrock vanligt förekommande: Det handlade om att undvika brunnslock som finns på många gator och vägar. I alla fall måste man undvika att trampa på de brunnslock som det stod ett A på; annars skulle man bli olycklig.

    Denna bokstav A betyder egentligen Avloppsbrunn. Men vi fick lära oss att A:et i själva verket stod för Avbruten kärlek,

    Sedan fanns det brunnar som pryddes av ett lock på vilket det fanns bokstaven K. Jag har senare lärt mig att detta K betyder Kombinationsbrunn. Men i min ungdom stod K:et för Kärlek.

    En K-brunn skulle man trampa på, ty då kunde man räkna med att få uppleva K som i Kärlek. I motsats, alltså, till ett tramp på en A-brunn, vilket ledde till att all eventuell kärlek som redan spirade genast försvann för att aldrig mer komma åter.

    Vet du, Miss Magic Girl, om detta skrock lever kvar än i dag?

    • Hej bbnews!
      Tack för länken. Det är verkligen intressant med skrock och som du säger så är det ett ämne som skulle kunna fylla flera böcker…
      Intressanta exempel du ger också. De första två känns dock mer som folkmagi eller folktro än som skrock. Men det är klart att skillnaden kan vara lite luddig dock..
      Det där med alfabetet under kudden låter spännande. Har inte hört just den varianten förr. Kanske borde testa? 🙂 Se om jag anser att det stämmer. ^^
      Det där med brunnslock håller många på med fortfarande. Känner många som verkligen är besatta av att följa det. Dock så har det inte så mycket med kärlek att göra utan mer bara allmän otur verkar det som
      enligt de jag känner som tror på det. Varierar kanske lite på olika ställen. Men lever kvar gör det! 🙂

  9. Hej Magic!

    Din blogg håller jag kärt om hjärtat, så du vet;)

    Nu till min fråga: Har du skrivit om rysk folktro någongång?

    mvh din trogna läsare

  10. Min beteende lärare pratade om skrock en gång och han sa att det finns de som forskar i ämnet tillochmed! det finns tex teorier om att nycklarna på bordet ska vara särskilt jobbigt för kvinnor eftersom det ska ligga kvar typ ”energiminnen” från att kvinnan på gården förr hade alla nycklar i en stor knippa på höften och när hon (husmodern) dog så la man nycklarna på bordet för nästa att ta över.. alltså ska det kännas obehagligt för man undermedvetet på något sätt känner att en viktigt kvinna har avlidit.. jättemärkligt men nått sånt var det.. det finns också en teori om att spindelfobi kommer ifrån rädslan att förlora kontrollen och ormfobi rädsla för att verka oren eller ”syndig”

    • Hej Sanna!
      Tack för din intressanta kommentar. Där gav du mig lite nya kunskaper. 🙂
      Tror att det ligger mycket i det du skriver. Låter som en intressant lektion!

  11. ”Att höra syrsor eller gräshoppor spela är ett bra omen.”

    Ja, det betyder ju att man forfarande är ung och frisk med bra hörsel c:

    Och det är ju bra att låta bli att fälla upp paraplyet inomhus, för ibland för man ju inte ut det ur dörren (men det kanske bara gäller mig, haha).

    ”Tappar man en handske kommer man skada sig fysiskt.”

    Kanske det. Handskar är ju faktist bra att använda när man arbetar och inte vill skada sig.

    • Hej Veronika!
      Det är sant. Det är roligt att fundera över skrock för då inser man snart att mycket går att spåra till en helt naturlig förklaring. 🙂

  12. Jag har faktiskt skålat i sönder ett glas en gång hihi! Det blev lite våldsam skålning….hrm!! Jag måste nog säga att jag är lite svag för skrock, jag kan bli lite fundersam och orolig att något ska hända om jag råkat göra något sånt man då inte ska göra enligt skrock, eller att jag spottar lite tyst för mig själv om jag möter en svart katt ute (men ändå är dom så söta)!! Så ja jag är nog lite ofrivilligt skrockfull med vissa grejer haha!! Väldigt intressant läsning förresten!!:) Kramar

    • Hej Lollo!
      Oj, jag kan tänka mig det! 😮
      Ja, det är intressant med skrock och jag tror att alla är mer eller mindre skrockfulla.
      Jag säger peppar peppar ta i trä ibland och spottar även tyst för mig själv också. ^^;
      Tack för att du gillade inlägget! Kram! 🙂

  13. God kväll !
    Jo,en del stämmer faktiskt. Om du tappar en gaffel på golvet betyder det att du får besök av en kvinna från det håll den pekar. Det gäller även en kniv fast då är det en man. Sked då är det ett barn. Lustigt nog stämmer det väldigt ofta. Sköt om dig. Chris

  14. I Ryssland betyder det tur att kråssa glas, särsklit om det är ett dyrt glas som blir krossat på självaste juladton:) Väldigt spänande med skrock!

  15. Oops menade inte julafton, utan NYÅRSAFTON!

  16. Haha jag tappar min vante hela tiden när jag är ute och går (Noomie gillar att bära den),blir jag fysiskt skadad någon gång vet jag vad jag ska skylla på 😉 Gillar ditt svar inom parantes på spindeln i dörröppningen XD

    • Hej Jessica!
      Ha, ha om det händer hela tiden så kanske du är immun mot det skrocket. Kanske motverkar Noomie det på nåt sätt?
      Ah, tack! Tycker det är lite gulligt med spindelskrocket.
      Är egentligen rädd för spindlar utom några få. I vårt sommarhus i Lappland har vi en del snälla husspindlar som jag gillar.
      De går över golvet på särskilda klockslag. Som att de har sina egna spindelrutiner. 😛 (Hmm, ”spindelrutiner” är ett ord enligt wordpress. Yay!)

  17. Tapade min handske när jag var ute och hjälpte min pappa att handla*suck*-_- Men det gör inget. Jag råkar ändå alltid ut för minnst en fysisk olycka varje dag. Jag menar det. Föresten, hur många råckar utt för att; 1,halka och få en radio i huvudet(resulterar i hjärnskakning) 2, få ett fottbollsmål(har aldrig gillat den sporten) i trä i huvudet(resulterar i en ENORM blåtira) och 3, snubla på sina egna fötter när man hoppar studssmatta och ramla framstupa(resultat,bruten arm) under 13 års livstid?

  18. Intressant att läsa om skrock! Jag har andra förklaringar till några av dem. Svartakatten-skrocket kan bero på att de är svåra att se när det är mörkt ute – lätta att snubbla över. Krossad spegel-skrocket tror jag kommer från att speglar var otroligt dyra förr i tiden. Krossade man en hade man några års ekonomiska svårigheter att vänta. Paraplyet tror jag har att göra med att det är lätt att välta omkull något om man fäller upp det inomhus, eller stöta till och skada någon. Vad tror du? Intresant är det hur som helst!

    • Hej Mary Clein!
      Tack för din kommentar! Kan nog ligga en del i det du säger.
      Tror att skrock har kommit till genom flera olika faktorer så det du säger tror jag absolut kan stämma in också.
      Ja, visst är det intressant. 🙂

  19. Spiller salt-otur, men om man gör det med flit, kan det inte kallas spilla, eller ? 🙂

  20. På jobbet har vi en stege mellan kontoret och omklädningsrummen. Jag tänkte till en början inte på det men efter att man gått under denna stege någon gång som påfallande sig oturen. Mobilen blir blöt och dör, efter att ha beställt en ny så går den sönder efter bara totalt 12 timmar efter uppackning, ska lämna tillbaka varan och den går inte att returnera, pålägg tillbaka från butiken är man med om en bilolycka. Hur stor är chansen ta sker allt på samma vecka?

  21. Jag tog in ljung i kväll av misstag. skulle ha den ute, men tänkte att jag tar det i morgon och att den kan stå inne i natt.
    Så kom jag på att det att ta in ljung betyder att någon i familjen kommer att dö. Vad gör jag för att förhindra det? Har sagt ”peppar peppar ta i trä”
    och tvi, tvi ,tvi över vänstra axeln. Och så ställde jag ut ljungen utanför dörren. Stänga döden ute, tänkte jag på.
    Kan det betyda att jag är den som dör?
    Är det någon som brukar ha ljung inne, någon som upplevt att det ”slått in”?

Kommentera

