Hundens symbolik och roll i folktro.

Jag har fått en hel del skäll av hundar som kände sig ignorerade förra veckan när jag skrev om katten. Därför gör jag nu ett motsvarande inlägg fast om hundar istället.
Låt oss nu ta reda på hur man har sett på hundar genom tiderna och vilka skrock och myter som bildats runt dem.

Hunden är ju människans äldsta husdjur och står kanske därigenom ganska naturligt för trofasthet och vaksamhet. Det sades att om man hade utlovat mat till en hund och sen åt av den själv skulle man aldrig känna mättnad igen. Detta känns som ett resultat av hur viktigt man ansett det vara att visa respekt för detta trogna husdjur.
Hundar troddes kunna ha helande inverkan på människorna. Det sades att om ett odöpt barn klappade en hund innan dopet skulle barnet få bra läkkött.

Hundar har ofta setts som känsliga för spöken och ansetts kunna varna för osynliga faror. Särskilt honhundar sades vara extra känsliga för spöken.
Om man såg genom en ring bildad av en hundsvans kunde man få se ett spöke. Man kunde även titta mellan hundens öron.

Synen på hundar är för det mesta positiv men svarta hundar kunde precis som svarta katter förknippas med häxor och trollkunniga och sågs ibland som deras följeslagare.
I Norge trodde man att djävulen ofta visade sig som en svart hund. Om en synsk person såg en svart hund sitta på en likkista så visste den att personen däri snart skulle hämtas av djävulen. Om den svarta hunden satt på kistan gick den ej att flytta vilket man löste genom att kasta stål på kistan. De skrämde bort djävulen. I alla fall för tillfället….

Det finns många gamla råd om hur man ska skydda sig från farliga hundar. Till exempel skulle man tydligen vara trygg om man hade en alyssusört i handen.
Om en hund försöker bita en ska det enligt ett gammalt danskt råd hjälpa att läsa följande ord: ”håll mun, din hund och sätt mun till jorden och lämna till djävulen den vrede du bär till mig”. Det var ord och inga visor det!
Ett udda tips från 1870 säger att om en hund försöker bita en ska man ta sin mössa i munnen och springa mot hunden på alla fyra eftersom det kommer skrämma bort den bitska hunden. Efter detta kan man anta att hundar tydligen är extremt rädda för totalt knäppa människor… ^^

Ett annat knep som tycktes ha mycket magisk laddning förr är att knyta nävarna runt tummarna. Om en hund försökte överfalla en skulle man hålla händerna så och tyst och stilla gå därifrån. Det sades även att ifall man ville förstöra jaktlyckan för en annan jägare eller rädda en hares liv skulle man hålla händerna så och säga ”Huss Tonis” tre gånger när jägaren släppte sin jakthund efter en hare. Då skulle hunden inte kunna fånga haren.

Precis som jag sa om katter i förra inlägget så kunde man tyda hundens beteenden för att spå väder och se vad som skulle hända. Om en hund åt gräs skulle det bli regn.
Om hunden låg i riktning mot dörren med huvudet på framtassarna skulle man få besök. Hade han nosen på höger tass skulle det vara extra fint besök.

Mytologin är också fylld av viktiga hundar. De framställs ofta som väktare eller följeslagare.
Men de beskrivs även i mer negativ dager, som den farlige Garm i nordisk mytologi. Garm bevakade ingången till dödsriket Hel. Vid undergången (Ragnarök) slet sig Garm fri och slukade guden Tyr. Tyr fick dock sista ordet när han dödade Garm med sitt svärd inifrån Garms egen mage. (Ett slags insiderjob kan man säga… Eh?)

En annan hund som vaktade ingången till dödsriket, fast inom grekisk mytologi, var Kerberos. Han hade tre huvuden och till svans antingen en orm eller en draksvans. Kerberos såg till att endast själarna från de som begravts ordentligt kom in i dödsriket.
I den grekiska mytologin kan man också hitta hundar som är följeslagare till gudar som Hermes och Asklepios.

I egyptisk mytologi avbildades guden Anubis med ett schakalliknande hundhuvud men även ibland bara som en schakal. Anubis var balsameringskonstens speciella gud. Han skyddade de dödas gravar och ledsagade de dödas själar ner till underjorden. Detta gör också hunden till en symbol för ledsagandet av själar.

Vad tycker ni om hundar?

Har ni hund själv?

I förra inlägget verkade det som att nästan alla föredrog katter. Är det verkligen så? Kom igen nu alla hundmänniskor!

58 svar

  1. Jag hoppades faktiskt på att du skulle följa upp förra veckans kattblogg med en hundblogg. Och ”bönhörd” blev jag. (Fast jag tror ändå inte på någon övernaturlig förklaring till varför du tydligen ”hörde” mitt tysta ”böneanrop”.)

    Jag har påpekat det tidigare, men det förtjänar att upprepas: Du skriver väldigt lättsamt, MMG, trots att dina artiklar är så faktarika. Till lättsamheten bidrar säkerligen också din verbala humor, som verkligen är härlig att ta del av! 🙂

    Jag studsade till lite när du skrev att i Norge ansågs Djävulen och hans patrask husera i svarta hundar. Då är det precis som inom islam. Min muslimske cybervän har nämligen berättat för mig att det bor en Shaytan (en smådjävul; Shaytan är samma ord som Satan inom kristendomen) i varje svart hund.

    De gulliga hundar som du har illustrerat denna hundbloggartikel med får ju ens hjärta att smälta. Du är verkligen duktig på att inte bara skriva utan även att hitta bra bilder att illustrera ditt skrivna alster med. Och är det så att du inte hittar bra bilder, har du ju för vana att själv göra en fin teckning att illustrera artikeln med. Fast det behövde du tydligen inte göra denna gång.

    Förresten, är du hundägare, MMG? Eller har du varit det? Själv har jag bara haft katt. Samt kanin. Men aldrig hund, alltså.

    Voff voff på dig!

    • Hej bbnews!
      Ja! Vad kul att du tänkte det. Hade faktiskt inte tänkt det när jag publicerade kattinlägget men sen när det legat ute nån dag och jag
      började fundera på vad nästa inlägg skulle bli kändes ju detta passande.
      Din kommentar gör mig så glad! 🙂 Tack så jättemycket!
      Intressant med det din muslimske vän sa. Känner igen det också. Man undrar varför hundar blivit associerade med djävulen av så många människor.
      He, he det är ju svårt att förstå när man ser så söta hundar. Kul att du gillade bildvalen. Jag valde ut bilder som jag tyckte hade hög gullighetsfaktor. ^^
      Nej, har aldrig varit hundägare. Faktum är att när jag var liten var jag livrädd för hundar efter att jag sett en kamrat bli attackerad av en hund i parken.
      Jättehemskt var det. Men sen lärde jag känna en massa snälla hundar uppe i lappland så den rädslan har försvunnit nu. 🙂
      Katt vore mysigt men det känns lite svårt att ha inne i stan. Kaniner är jättegulliga! Det låter mysigt!

      Voff, voff på dig med! 🙂

  2. Jag hade ett hund spöke i mitt rum för sisådär 3 år sen. Det var tydligen min gamla hund Nicke som hade blivit påkörd utav en bil… Som var på besök… Det sa iallafall mediet som var här och tittade till vårat gamla kök. (Köket är också hemsökt!)

    • Hej Henry The Demon!
      Åh, kanske innebär att Nick har fortsatt att vaka över dig och familjen?

      • Eh… Jag tror Nicke inte blir någon vidare bra spökvakthund! Han var en.. Tax! EN TAX!!! En liten tjock korv hund! Fortfarnade snäll och så men han blir ingen bra spökvakthund… Plus vi misstänkte att han hade adhd. Han sprang runt och var alldeles för glad, och med för glad menar jag att han hälsade på allting… Inklusive bilar! Vilket blev hans död. *Snyft*

      • Hej Henry The Demon!
        Åh, taxar är min favorit hundras! Stackars Nicke!

  3. Är en ren hundmänniska och har två underbara själv och dom är verkligen speciella djur, känner på sig när saker ska hända t ex. Skulle aldrig byta hundarna mot en katt t ex 🙂 men vi är ju alla olika och har olika intressen också 🙂

    • Hej Sara!
      Låter härligt! Skulle också vilja ha hund! 🙂 Gillar katter också dock. Helst skulle jag vilja bo på landet så jag kunde ha både hund och katt.

  4. Min lillasyster tjatade till sig en hund, men halva familjen är pälsalergiker, så det blev inte en särskilt söt hund, och fastän jag inte ens ville ha en hund så får jag gå ut med den mer än syrran. 😦

    Skulle vara kul att ha tre sotra svarta hundar och döpa dem till Kerberos, Garm och Fluffy…

    • Hej AnFallenAngel!
      Ah, det är jobbigt med allergi.
      Ha, ha jag gillar dina namnförslag! Speciellt Fluffy tillsammans med de mer hotfulla namnen är ju bäst! 😀

      • I Harry Potter finns det faktiskt en monsterstor hund med tre huvuden som heter just Fluffy… :-p
        Ville bara berätta det. Fluffy är kanske inte ett sådant gulligt namn som det verkar… 😮

      • Hej Evil Fairy!
        Sant, haha men så är han ju döpt av Hagrid också 😛

  5. Jag har två hundar själv (egentligen tre men den äldsta bor hos mamma och pappa) och jag älskar hundar.. skulle aldrig tro att de skulle kunna stå för ondska eller annat hemskt! Hundar är så tillgivna och vänliga (för det mesta.. om inte en *diot har tagit hand om hunden, då kan de vara hur trasiga som helst!) Inget ont mot katter men de är så lömska, inte lika tillgivna tycker jag, nästan lite stroppiga hehe.. Men alla tycker vi olika, vissa är kattmänniskor. Men jag propagerar starkt för hundar, människans bästa vän!! 🙂

    • Hej Dessi!
      Nej, jag vet! känns underligt att de blivit förknippade med ondska ibland. De som är så gulliga!
      Gillar katter också dock. Kan inte riktigt välja sida där… är nog verkligen en både katt- och hundmänniska. 🙂

      • Hej , men om du sätter än människa i en miljö med massa ondska runt om och uppfostrar det barnet på det sättet lär den bli ond samma sak med en hund, den blir som den umgås och det den upplever.

      • Jovisst, det stämmer.

  6. Oh, jag har ju två hundar själv så jag tycker självklart att hunden är den bästa vän man kan ha. Mina hundar använder jag som kompass när jag träffar nytt folk, en hund märker fortare än någon annan, om personen är att lita på eller ej.;) heja hundar!;)

  7. Roligt att läsa din blogg igen efter ett långt sommaruppehåll från samtliga bloggar på min lista.
    Kul ämne idag även om jag personligen är lite halvskraj för vovvar.

    Vi hade ju jordbävning här i mina trakter i veckan och min granne var ute och gick med sin labrador. Några minuter innan jordskavlet började hunden uppträda mycket underligt, hon gnällde och ynkade och ville inte gå vidare. Detta är väldigt ovanligt för denna genomtrygga jycke. Ngra minuter senare började skalvet…Penny hade känt på sig detta på det mest tydliga sätt. Fascinerande.
    En annan märklig hundhistoria brukar min mormor berätta om. Hennes mamma låg döende i cancer i hemgården, plötsligt kommer en grannhund och sätter sig utanför min gammelmormors sovrum och börjar yla. Då säger min gammelmormor till min mormor ”jaha, det är Nordlunds hund som ylar härutanför, då vet jag…jag kommer att dö idag eller inatt”.
    Samma natt dog hon. Varenda gång jag hör om detta kan jag inte låta bli att rysa lite. Mormor var där själv och hon tror stenhårt på detta.
    Djur uppfattar verkligen så mkt mer än vad vi gör.

    Ha en fin helg nu, Magic!!!
    Hälsar en hundrädd Annika som tar långa omvägar för att slippa möta hundar på sina promenader 🙂

    • Hej Annika!
      Intressanta historier!
      Det är ju något man hört om förut hur djur tycks ha förutsett naturkatastrofer och sådant.
      Undrar om de har något sinne vi inte har?
      Otroligt med grannhunden som ylade. Jag ryste nästan när jag läste det eftersom jag hörde för inte så länge sedan att om en främmande hudn sätter sig utanför ett fönster i ett hus betyder det att nån där inne ska dö.
      Hade först tänkt ta med det i inlägget men sen förkortade jag bort det. Otroligt! Ja, det tycks verkligen som att djuren har kunskap och förmågor vi saknar.

      Ha en fin helg du med!

  8. väntar fortfarande som ett tok på ett inlägg om sumererna, jag har skrivti å frågat förut om du kunde göra ett och det var minst sagt förra året.. still waiting!

    • Hej Josefin!
      Jag började skriva ett inlägg om det med det jag redan kunnde men sen kände jag att jag ville researcha ännu mer och därför har jag inte hunnit eftersom jag inte har hittat några riktigt bra källor.
      När jag är på biblioteket nästa gång ska jag söka vidare. Så tyvärr kan jag inte lova när det kommer. 😦
      Det är ju ett ganska stort inlägg. Men det finns i mina tankar!

      • Det är värt att vänta på i alla fall, så jag väntar vidare 🙂 kram

      • Det är bra. anledningen till att det tar tid är ju att jag verkligen vill göra ordentlig research till mina inlägg.
        så när det väl kommer kommer det vara bra. 🙂

  9. Ooh, jag älskar hundar, särskilt schäfrar och pudlar 😀
    Fast jag är varken katt eller hund människa: Jag är mer av en alltiallo djur människa 😀

  10. Hej Magic

    Det är jag igen och jag har en hund också 🙂 Jag tror att jag kan ha ett speciellt band till honom också, för när han var valp så satte jag mig ner där han och hans syskon var ( i en inhägnad inomhus eller vad man ska kalla det) och där var många andra valpar också men han var den mest i härdiga och försökte krypa upp i mitt knä 🙂 Det är definitivt något speciellt med både hundar och katter för de har varit med oss människor så länge.

    MVH Lioness

  11. Som sagt…vi har både hund och katt 🙂
    Älskade boken Hundstjärnan av Diana Wynne Jones när jag var yngre. ( finns visst en till bok med samma namn )

  12. nej nej, hundar är klart bäst ❤ min Lei Lei slår alla andra djur by far liksom 😉 Bra inlägg det här btw! Men du borde skrivit om chow chow's…aaaaaaw they're so intresting. Alla mina spöken har försvunnit sen jag skaffade henne. Dessutom hade jag mardrömmar VARJE natt i ca 7 år. Jag "drömde" alltid att nån/nåt var i mitt rum och tittade på mig så jag gick alltid upp på nätterna och tog på mig kläderna. (Min sambo vande sig efter nåra år haha) Men sen kom Lei Lei, och jag har inte haft dom drömmarna sen dess. 😀 The power of a chow!

    • Hej Joanna!
      Ja, kanske borde ha nämnt dem. De är verkligen jättesöta! Det är fantastiskt också att Lei Lei (fint namn!) skrämde bort dina mardrömmar!
      Verkligen jättebra!
      ”The power of a chow!” är inte att förneka! 🙂

  13. jag verkligen ÄLSKAR hundar! Har en tokig vovve själv hemma 😉 en tik, och det är verkligen sant att de ser andar! Hon kan resa ragg utan anledning och även ibland ställa sig framför mig (beskyddande alltså, inte mot mig xp) och sedan morra och skälla mot något som inte finns där… Men djävulen är hon nog inte förknippad med, hon är lite för snäll xD

    • Hej Viktoria!
      Tycker det är kul att så många hundälskare har klivit fram! 🙂 I förra inlägget fick jag känslan av att flest älskade katter.
      Känns bra att det blev lite balans nu. 🙂
      Häftigt att din hund tycks känna av det övernaturliga. Det är ju bra för då skyddar hon dig också.

  14. Urbra inlägg förresten!

    Tror du att du kan göra något läskigt nästa fredag?

    • Hej igen AnFallen Angel!
      Tack! 🙂

      Får se… har inte bestämt vad nästa ska vara ännu. Men jag ska försöka få till lite läskighet! 😀

  15. Jag älskar katter mer, men det finns något väldigt sött om hundar också. De verkar mer naiiva än katter, men på något sätt är det en del av deras charm.
    Har aldrig haft ett hund. Men kan säga att det finns ett rätt stor del fiktiva hundar jag tyckt om mycket!
    Några exmpel: Rex, lammhunden från filmen ”Babe”, som försöker vara macho, stor och farlig, men egentligen har bara ett krossat hjärta.
    Brian, talande hunden från ”Family Guy”. Enda karaktären som man kan tycka om i serien. Också ett av de få öppet ateistiska karaktärer i TV.
    Balto, från ”Balto”. Halv varg, men ändå ett gullig karaktär med ett hjärta av guld. 🙂

    • Hej Maaretta!
      Ja, de är så gulliga. 🙂 Skulle gärna ha en hund.
      Gillar också Balto. De andra har jag inte sett så mycket av. Borde göra det. ^_^

  16. Halloj hoppas allt är bra:)!! Det var mycket som man faktiskt inte visste sen innan om både hund o katt! Jag måste säga att jag både är hund o katt människa, vi hade en hund när jag bodde hemma men som tyvärr gick bort efter många år o nu har mina föräldrar en katt som kom till oss när jag bodde hemma och det är 13 år sen och han är väldigt bortskämd hos mina föräldrar nu haha. Det är inte dåligt att gå från att vara hemlös till att bli bortskämd:)!! Nu kan jag tyvärr inte ha något pälsdjur alls pga att både min sambo o dotter har allergi men vi har tre ödlor istället hihi. Det kanske åxå finns något magiskt om just ödlor?!:) Kramar

    • Hej Lollo!
      Jag förstår att det är extra svårt att välja om man både ägt hund och katt.
      Men om andra sidan, varför välja? 🙂
      Vilken tur er katt hade som kunde bli adopterad av er.
      Det är jobbigt med allergier. Men ödlor är ju fina! De är säkert lyckosamma!
      Kram!

  17. Vill börja med att säga att jag älskar din blogg 🙂

    Jag har en honhund hemma och det stämmer att de känner av spöken lätt, för jag har ett spöke här som gillar att busa och hon upptäcker det alltid lite innan mig 😉

    • Hej Daniel!
      Åh, tack så mycket! Det värmer att höra!
      Ja, då vet du ju verkligen att det stämmer. Låter som att det är ett ganska okej spöke ni har också…?

  18. Om alla svarta hundar har en djävul inom sig så har vi väldigt många djävular här..
    (Har en kennel hemma ju :o)
    Dock skyller jag hellre på mina bröder om att de snarare är de djävulssmittade :3, och då är jag seriös…
    Men våra hundar har ljusa tecken så de är inte helt djävulssmittade :3.
    Bra det! :D.

    Jag själv är en typisk hundmänniska!
    Berömmer dig för att skrivit ett fint inlägg! *Ge dig godispatroner och berömmer*.

    • Hej ”Vet inte än”!
      He, he precis. Tror inte på det där. Det är nog bara ett illasinnat ryckte.
      Åh, vad mysigt med en kennel hemma! Måste vara underbart!
      Tack så mycket för berömmet och godiset! 😀

  19. Hej igen ^^
    Jag är helt klart en hund människa. Jag har själv en tre årig rottweiler som jag haft sedan hon varit åtta veckor. Jag älskar henne över allt annat och har alltid, eller så mycket som det går, med mig överallt. Hon är min beskyddare, följeslagare och bästa vän. Hon finns alltid där för mig och bara ger och ger utan att kräva något tillbaka, fast jag försöker ge henne precis lika mycket tillbaka som jag får av henne. ^^ Att ha en hund är det bästa som hänt mig n_n
    Jag vet inte vad jag hade gjort utan henne n_n
    Kram

  20. Åååååå så söta bilder! Tycker det är så spännade med djurs symbolik:)
    Herregud, om någon skulla ta mössan i munnen och springa mot mig på alla fyra skulle jag nog oskså gå därifrån! Trivs inget vidare tilsammans med psykopater…
    Men du, kan du inte skriva ett inlägg om hästars symbolik också?

    • Hej Retrogirl!
      Tack! Jag håller med! Så intressant med symbolik och folktro.
      Ha, ha det där tipset är helt sjukt…. 😀
      Hmm, ska komma ihåg det där med hästar. ^_^

  21. Åh, så bra du är! Jag har en hund hemma. 😀 Han heter Wåge, han är svart och är ”vågig” (lockig, hihi) Dina inlägg är så intressanta!

    Kram

  22. Älskar hundar! Har en hund. Han heter Wåge, är svart och är ”vågig” haha. (Lockig) dina inlägg är så intressanta! Älskar dem! En fråga, har du en hund Magic? Hade bra!

    Kram Theresia

  23. Har två hundar, buster och channel ❤ haha om jag hade sprungit på fyra med en mössa i munnen hade de bara tänkt; en vanlig dag hemma. Ja som sagt, de får stå ut med mycket tokigt så det hade nog vart det minst tokiga jag någonsin gjort. Sjukt egentligen men aja…

Kommentera

