Kattens symbolik och mystiska krafter.

Det var länge sedan jag tog upp symbolik och magisk folktro kring något djur. Så jag tänkte att det var på tiden att jag gjorde det igen. Låt oss alltså ta en närmare titt på katternas hemligheter; deras starka anknytning till häxor och olika kattgudinnor. Dessutom ska vi undersöka om Tom och Jerry har sitt ursprung redan i gamla Egypten…

Jag brukar ofta glömma att varna känsliga läsare för bilderna i inlägget. Men idag måste jag utlämna en varning. Vissa av bilderna kan få er att dö av söthetsöverdos. Se upp! =^.^=

Enligt svensk skrock blir den som hatar katter sällan lycklig (tag er i akt ni som ogillar katter!) En av anledningarna till att man ansåg det olyckligt att hata katter var att de kände bergtrollen. Allt handlar om kontakter alltså!

Med hjälp av katter trodde man sig också kunna förutse vädret. Om en katt leker och hoppar i snön blir det blåsigt väder. Om en katt klöser i möbler och på träd om sommaren blir det regn. Om katten på vintern går med svansen i vädret blir det frost. Är svansen krökt blir det stark frost och mycket snö. Om katten däremot släpar svansen i marken blir det tö eller bra väder.
(Jag skulle älska att se en väderleksrapport där man avläser en katts beteende istället för en väderkarta. Väderreporter Magic: ”Som ni ser rör sig katten lekfullt i snön. Vi kommer alltså att få friska vindar från norr”)

Katter sades också vara bra för healing.
Om en ko är sjuk ska man dra en katt mot hennes sida. Då kommer kon tillfriskna!

En gammal historia berättar om hur katterna fick sin förmåga att spinna. Tydligen är det så att alla djur en gång kunde tala. På den tiden lånade katten gryn av en skata som den sedan inte betalade tillbaka ordentligt. Till straff förlorade katten sin förmåga att tala och kan därför bara spinna. Därför ropar skator på katter än i dag eftersom de vill ha tillbaka sina gryn.
I denna legend ser vi en negativ framställning av katten som opålitlig och lögnaktig.
Det är faktiskt så att katten genom tiderna ofta förknippats med onda krafter och olycka, vilket förmodligen beror på kattens förmåga att jaga i kolsvart mörker och dess föränderliga ögonfärg.

Katterna sågs som häxornas husdjur och hjälpredor. Man trodde att häxorna reste till sina särskilda högtider på svarta katter.
Just svarta katter är mycket förknippade med häxkonst. Detta är en spridd tro och förekommer inte bara i västeuropa och kristen tro utan även i judisk, kinesisk, hinduistisk och japansk tro för att nämna några.
En annan anledning till kattens starka samband till just häxor kan vara kattens starka koppling till kvinnor i allmänhet.
Vilket för oss till de olika mytologiska kattgudinnorna.

I nordisk mytologi dras gudinnan Frejas vagn av katter, som också var hennes favoritdjur.
Freja står för fruktbarhet och är den viktigaste gudinnan inom nordisk mytologi.
Hon är en av många mytologiska gudinnor med en nära anknytning till just katter.

I romersk mytologi har frihetsgudinnan Libertas en katt vid sina fötter. Det passar väldigt bra med tanke på att katter aldrig är helt tämjda och går sin egen väg. Även gudinnan Diana hade katten som ett av sina attribut.

I Egypten tog katterna över från lejonen som innan haft stor roll i mytologin. Gudinnan Bast hade börjat sin karriär som en lejongudinna men blev senare en kattgudinna istället. Hon framställs på bilder med katthuvud. Katten blev också ett attribut till modergudinnan Isis. Kanske på grund av kattens koppling till fertilitet. En vanlig fertilitetsamulett i det gamla Egypten var avbildningar av honkatter omgivna av sina ungar.
Katterna var viktiga husdjur vilket säkert bidrog till deras symboliska och mytologiska värde. I Egypten fanns tamkatter omkring år 2000 f kr.
Om en husdjurskatt dog hörde det till att familjen rakade av sig ögonbrynen för att visa sin respekt.

Min väns katt på bilden ovan. Det är en kattong. Fattar ni? För att katten är i en…. Okej, min humor är en kattastrof… he, he… HJÄLP MIG SLUTA!!!! :- o

Men vad var det som jag nämnde i början av inlägget om att Tom och Jerry tycks ha funnits redan i det gamla Egypten?
Jo, man har hitta skämtberättelser på papyrus där man vänt på begreppen och skriver om hur möss strider mot och jagar katter.
Så människans humor tycks alltid ha varit sig lik. 🙂 (Med det sagt måste jag tyvärr erkänna att jag aldrig stått ut med Tom och Jerry. *Magic känner sig utanför*)

Vad tycker ni om katter?

Är ni katt- eller hundmänniskor?

Har ni katt själva?

Avslutningsvis måste jag tyvärr berätta att jag kommer ta en paus med att tolka drömmar.

Jag känner mig så hedrad av att det är så många som skickar sina drömmar till mig. Det är ett stort förtroende. Tyvärr har jag fått in fler drömmar än jag någonsin hade kunnat ana och som mitt personliga liv ser ut just nu har jag tyvärr inte tid att lägga ner det arbete som krävs för att tolka alla.
Därför kommer jag tolka de drömmar som ligger i min inkorg just nu (21 stycken) och sen måste tyvärr drömtolkningsservicen ta en paus.
Jag hoppas kunna fortsätta tolka drömmar senare men just nu måste det bli ett avbrott.

58 svar

  1. Jag är definitivt en kattmänniska. Delvis är det nog en fråga om personlighet; överlag är hundmänniskor extraverta och kattmänniskor introverta. Men jag gillar också katter därför att de är mer än bara djur. Deras utstrålning liknar inget annat djur och känns på något sätt överlägset människans, mer intensiv. De är nästan som andar fångade i däggdjurskroppar.

    • Hej Paradigm!
      Ja, katter är verkligen mycket speciella djur. Dock kan jag själv inte välja om jag är en katt eller hundmänniska.
      Har många goda kattvänner men en hel del kära hundvänner också. 🙂

  2. Mycket trevlig bloggartikel! Tack för den!

    Ja, MMG, jag håller med dig. Det är ovanligt hög gullighetsfaktor på dina illustrationer i denna nya bloggartikel. Skrämselpotentialen är i princip på noll.

    Jag måste dessutom säga, MMG, att jag tycker om din humor. Så du riskerar inte att fästas på en kattapult och bli ivägslungad åt tjottahiti till, i alla fall inte på grund av din humor.

    Vet du förresten varför min katt inte fick ligga ned när din kattalog?

    Tänk om lärarna denna nya hösttermin tillåter katter i skolsalen, kanske sittande på kattedern? Då kanske det blev mindre risk för kattastrofalt stökiga lektioner? Eller vad tror du?

    Apropå svarta katter. En muslimsk kompis till mig har berättat att svarta hundar inom islam anses härbärgera en Shaytan, alltså en sorts smådjävul. Av någon anledning förknippas svart med mörkrets makter – fast det är nog inte så konstigt. Jfr begrepp som svart respektive vit häxkonst.

    • Hej bbnews!
      Tack själv! 🙂 Roligt att du gillar den.
      Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle bli rädd för dessa bilder. Det skulle vara om en mus eller råtta läste inlägget i sånt fall…. 😉
      Ha, ha det är bra att du stödjer mina ordvitsar. 😀 Gillar din humor också!

      Ja, jag antar att svart har fått den negativa laddningen på grund utav att människan förr var rädd för mörkret på ett annat sätt än vi är idag.
      Det okända där faror kan dyka upp. Förmodligen är det djupt rotat i det mänskliga medvetandet och därför har svarta djur också förknippats med det.

  3. Det är en ko utanför mitt samhälle som inte mår så bra… Bör jag ta min lilla/stora norska skogs katt och gnugga den mot kon? Eller måste katten vara sve *BUZZ* nsk?..
    Jag föredrar katter framför hundar äv *BUZZZ* en om hundar är bättre på försvar och an *BUZZ* nat…
    Jag gillade bilden med kat * BUZZZZ* ten i lådan den var jätte sö *BUZZZZ* Ok! Nu jävlar! DÖ FLUGJÄVEL!!!

    (Henke öppnar upp en portal till en mörk dimension som flugan sugs in i!)

    Så… Du var det problemet löst!..

    • Hej Henry the Demon!
      Självklart ska du skaffa en katt och rädda kon! Inget att ens fundera över tycker jag. ^^
      Vilken katt som helst duger så länge det är en katt. 🙂

      Praktiskt att ha en mörk dimension till hands. Det vill jag också ha!!!! Hint: Kanske en passande present att ge till Magic? 😉

      • (Henke ger en låda till Magic)
        *Henke* Här här får du din present!
        *Magic* Yay!
        (Magic öppnar presenten)
        *Magic* Det här är ingen mörk dimension!.. Det är ju en ljus!
        (Magic ser ledsen ut…)
        *Henke* Du förstår, jag kan bara inte gå omkring och ge mörka dimensioner till alla nybörjare. Det krävs år av träning och kunskap att bemästra en sådan här kraft och just därför så…

        (Tre timmar senare av pladder som egentligen inte har med mörka dimensioner att göra)

        *Henke* Och det är så ankor kommer till!..
        *Magic* Jaha… Då fattar jag!

      • Ha, ha 😀 😀 😀

        Jo, nu tror jag att jag har allt klart för mig… ehm, jo…. juste…. ja..

        Okej. så då när vi har klarat upp det så kan vi ju återgå till huvudämnet.

        Som var eh?????

        Juste! Ankor! 😛

        *Magic dansar glatt iväg med sin ljusa dimension*

  4. ohooo du borde skriva om Chow chows (hundras) legenderna om dom är underbara. Dom skyddar mot onda andar. And that’s true. För jag hade mardrömmar konstant, varje natt i säkert 7-8 år, drömde att någon tittade på mig varje natt och kände ögonen på mig jämt…jag VET att det va någon i rummet…tills jag skaffade min bebisboll. Sen jag skaffade henne har dom där konstiga drömmarna försvunnit. 🙂

    • Hej Joanna!
      Åh! Chow chows är SÖTA! ^.^
      Vad bra att du fick hjälp av en att bli av med dina mardrömmar. Super!
      Jag ska åtminstone skriva ett liknande inlägg om hundar snart. 🙂

  5. Du har inte sämre humor än jag iallafall!

    Varför just ögonbrynen???
    Katter har inte ens några!
    Den där historian förklarar en hel del.

    ha det bra!

    • Hej AnFallenAngel!
      Ha, ha vår humor är bra! 😀
      Vet inte varför de just valde ögonbrynen. Kanske var det för att de inte ville raka av allt hår. Ögonbrynen kändes lite lagom. 🙂
      Ha det bra du med!

  6. Hurra, 3 saker jag älskar: Katter, övernaturligt, och häxor 😀
    Katter är väldigt fascinerande, och jag hade på känn att det var något övernaturligt med de 🙂
    Som deras gudomliga söthet ^^

  7. Du har bra humor 😀 Kattmänniska :3

  8. Jag har katt själv och är definitivt en kattmänniska
    (crazy cat lady?). Jag tycker det är väldigt intressant om mytologin runt katter, de är så mystiska och självständiga. Min granne har en svart katt som alltid bråkar med min katt och lägger sig på våra bilar -.-
    Förresten, din humor är ju bäst haha 😀

    • Hej FlyDemon!
      Ha, ha det är bra att vara en crazy cat lady i sånt fall. 😉 Katter är ju bäst!
      Vad har din katt för färg? Vit? För då kanske det är en episk kamp mellan ljus och mörker som din katt och grannens katt håller på med? 😛

      Ha, ha det är bra att du tycker det! 😀

  9. Jag är både hund och kattmänniska….. och just nu har vi 7 katter i familjen 🙂 Mamman och en 5 månaders unge + 5 st nya små pipkorvar. Hon skulle kastreras men vi hann inte…. Dom är sååååå söta!

  10. Jag själv är en kattmänniska.

    Katter är underbara djur och som är lätta att älska. Okej, tycker om hundar också men det är katten som gäller i första hand.

  11. jag älskar katter! det är nåt övernaturligt med dem.. 🙂
    men det om att katter har en stark koppling till kvinnor påminner mig om House of Night böckerna, där katterna väljer sin ägare…

    Ps. din blogg äger!! xD

    • Hej Lovis!
      Tack så jättemycket! 😀
      Katter känns verkligen övernaturliga. Det är ju lite så i verkligheten också att de väljer sina ägare. Om en katt inte trivs ger den sig ju ofta iväg och hittar en ny ägare. 🙂

  12. Det här var ju otur för mig.
    Katter gillar INTE mig. De kan vara hur tama och snälla som helst, men så fort de får syn på mig så springer de iväg. De där gudinnorna kanske inte gillar mig…

    • Hej AnFallenAngel!
      Nej vad jobbigt!
      Men jag tror inte att det är för att gudinnorna inte gillar dig. Jag tror bara att du inte har träffat rätt katter ännu. 😉

  13. Hej Magic

    Jag har också jätte svårt att välja för jag är en ”nästan alla djur” människa. Vi har en katt sen innan jag föddes och hon sov alltid i min barnsäng när jag var liten ❤ Och nu sover hon fortfarande i min säng och det känns som om hon har ett speciellt band till mig.

    Vet inte kanske bara inbillar mig. Men helt klart, när hon tittar på en så är det som att hon "vet" på något sett.

    Väldigt bra inlägg som vanligt och jag gillar din humor, klart bättre än många andras i alla fall 🙂

    MVH Lioness

    • Hej The Lioness!
      Tack så mycket! Bra att du uppskattar det! 🙂
      Låter mysigt med din kattvän. Det är underbart när man blir så nära vän med ett djur sådär.
      Självklart har ni ett speciellt band. 🙂

  14. Apropå svarta katter. Jag läste just dessa rader om en påstådd vampyr vid namn Johannes Cutius (se: http://www.bloodylexicon.com/monsters/johannes-cutius-pentsch-vampire/ ):

    The case of Johannes Cutius occurred in 1653 in Silesia, present day Poland. Cutius was a 60-year old man that got kicked in the groin by his horse and fell fatally ill. Right before he was about to die, he said that he was an evil man and made a pact with the devil. His oldest son witnessed A BLACK CAT scamper up to his body and furiously scratch the old man’s face right after he died. There was also a violent storm that lasted until he was finally buried on the right side of an alter, which was considered a hallowed spot.

    Only 2 days after he was dead, the town started rumors that the form of the old man was seen at night as an incubus. He began to sexually assault woman, and acted as a poltergeist, by beating people up, throwing things across the room, and even shaking houses. It was also said that he put blood all over the alter at the church, turned milk into blood, sucked on the utters of a cow, ate chickens, and created awful smells. They dug him up and saw that he was bloated and fresh blood came out from a vein in his leg. They cut him into many pieces and burned his body. They then threw the ashes into the river.

    SENSMORAL: Svarta katter är inte att leka med. *ska jag säga som när jag växte upp hade en kissekatt som var just svart med lite vitt på halsen och tassarna; inte var Svartis någon djävulsk katt, inte*

    • Hej bbnews!
      Intressant historia. Visar rädslan som fanns för onda krafter.
      Jag tycker dock lite synd om de svarta katterna som fått så dåligt ryckte.
      Tror också din Svartis var en riktig trevlig och god katt. 🙂

  15. ”Det är en kattong. Fattar ni? För att katten är i en…. Okej, min humor är en kattastrof… he, he… HJÄLP MIG SLUTA!!!! :- o”
    Hahahahahahahah

  16. Katter är nog mitt andra favorit djur efter Hyenor.
    Jag är både en hund och katt människa, fast jag tycker nog om katter mycket mer. De har så fina ögon och rör sig så elegant! 🙂 Men det kanske passar, eftersom katter har säts som symboler för kvinnor! Och att de, inom mytologin, drog vagnet för den coolaste guden inom Asatron, Freja. (Hon var ett riktigt krigerska och playa!)
    Jag hade katter när jag var små. Mitt första riktiga förälskelse i en ”male” var nog katten Kafka (purmesisk, gröna ögon). Fotade honom ständigt när jag var liten! Stackare.
    Katter används i Marocko för väderproffs. Eller tja… Katastroffspåare. När ett jordbävning är på väg, brukar alla katter försvinna. Då vet folket att det är dags att dra.
    Jag måste säga att katter har används perfekt inom litteratur och film. T.ex. Cheshire Cat! Ah, han är häftig! Min favvo katt genom tiderna. Här finns hans första scen i Disney’s ”Alice i Underlandet” (1950):

    • Hej Maaretta!
      Precis. Vad det gäller symbolik och mytologi så tycker jag katter är mer intressanta än hundar. Dock så är det svårt att välja en favorit i verkligheten.
      ÅH! Cheshire Cat i Disneys tecknade Alice är awesome! 😀

  17. Jag har två katter och båda två är väldigt kärleksfulla och sällskapliga av sig, men den ena har vuxit upp (det är ett års skillnad på dom) och vill tyvärr nästan bara vara ute på äventyr nu för tiden. Men hon är så mysig för när hon väl kommer in så luktar hon alltid skogsmossa i pälsen!

    Den lilla missen är fortfarande enormt kramgo dock 😀 han vill hela tiden sitta i knät på mig. Kanske borde man känna sig väldigt smickrad om en katt gillar en? Förövrigt är han svart med vita ”strumpor” och en vit ”haklapp” och så har han väldigt märkvärdiga ögon. Katter i sig har ju det, men den här kattens ögon är lite extra vackra, och så kollar han ofta på mig och kisar. Har hört att det är då katter ler? Så jag kisar tillbaka!

    Jag har aldrig haft en hund så jag vet inte om jag är katt- eller hundmänniska. Men min mormor och morfar hade en hund som jag älskar otroligt mycket. Jag tror jag är lite av båda, men katter är väldigt mystiska och intressanta.

    Ha det toppen Miss Magic! 😀

    • Hej Elsa!
      Åh, dina katter låter jättefina! =^.^=
      Jag är också en både katt och hund människa. De är båda så fina på olika sätt! 🙂
      Ha det toppen du med!

  18. Jag har tre katter varav en katt verkligen följer sina instinkter, så hon kan bli min vädervisare…

  19. Detta passar inte direkt in hära menehm måste få berätta en sak. Mamma tog fram en runsten i glas som hon hade fått avsin morfar. Han tror vi alltid har spökat här och varit m oss. Sen när den här run(e)stenen (han heter rune) stod i köket så, jag kan rabbls upp lite saker som hände under denna tid stenen stoddär. Skepnad av en man på köksstolen, rasar saker i köket som har varit riktigt stabila m.m Skitläskigt!!!!!!

    • Verkligen! vad intressant. Undrar om det var Rune som besökte er? Då är det ju en bekant ande i alla fall o inte så läskigt som en okänd. kanske ^^;; Jag hopppas ni slipper mer hemsökelser för det är ju alltid lite obehagligt ändå.

  20. Ok… dör långsamt söthetsdöden *_*

  21. …Dör av gullighet här… hjälp… =^.^=

  22. Vad söta bilder! Haha, när jag skulle läsa i slutet ”Har ni katt själva?” Kollade jag lite för snabbt så trodde det stod ”Är ni katt själva?” Haha.
    Men jaa, jag har 2 katter! Vet inte om du skrivit i nån kommentar eller så, men har du katt Magic?

    Kram!

    • Hej Theresia!
      Hahaha dör! Vilken kul felläsning! jag borde ha frågat det 🙂 😛
      Åh, mysigt med två katter. 🙂 Nej, jag har inga husdjur tyvärr vilket är så synd. Vill väldigt gärna ha. Bor i stan dock i en ganska liten lägenhet så katt känns inte som att den skulle trivas så bra på så begränsad yta. Jag funderar dock på att skaffa en liten hund. 🙂 Hund är ju lite lättare att rasta o så än katt. 🙂

  23. Jag hörde om en katt på ett sjukhus som kunde förutse dödsfall! 😮 Ibland gick den till olika personer och det var alltid de som dog! En gång bar personalen katten till en person som de trodde skulle dö, men den gick till någon annan. Den första tillfrisknade och den andra dog. Så något mystiskt är det nog med de små hårbollarna… 😮

    • Hej Evil Fairy!
      Åh jag har också läst om det. Minns inte var dock… Men det är verkligen fascinerande! 🙂
      Ska kolla upp det närmare 🙂

  24. LÄGG AV!!! Varför ska man påstå att katter är opålitliga och lögnaktiga!? OCH VARFÖR FÖROLÄMPA SVARTA KATTER PÅ DET VISET?! Jag blir alltid så arg när jag läser att vissa hittar på en massa lögner om katter.

    • Hej Den gråtande kattungen!
      Håller med! Det är synd att det finns så mycket negativ folktro kring katter. Dock tror jag inte det sitter i idag. Typ alla gillar ju katter. 🙂 Bara att se på alla youtube videor och kattbilder på alla sociala nätverk 🙂

  25. Första gången jag klappade en katt var ett magiskt ögonblick. Det var när jag var 7 år, men jag minns det jättetydligt. Jag var rädd för katter, men min kompis sa: Kom så klappar vi den söta katten! Jag:*Osäker, går fram och klappar den. Då hände det något. Jag älskade katter. Jag blev beroende av katter. Jag läste alla faktaböcker om katter som fanns i Stadsbiblioteket, jag lovar! Jag blev kattexpert. Jag tjatade på mina föräldrar om att skaffa katt tills jag fick det. Min kattunge: *Jamar och ser osäker ut. Jag: * Går fram till den och kysser den rakt på munnen. Katter är fantastiska!😆

  26. Jag kan inte fatta att det här händer! Jag såg det här inlägget igår men idag hände nåt otroligt! En stor hund bet av sitt koppel och gick mot mig. Den hade ett brunt öga och ett rött öga. Jag tänkte: Ska jag dö NU? Jag som är så ung. Jag har alltid varit rädd för hundar. På stan brukar de försöka komma åt mig trots att ägaren har fast dem. De var mina mardrömmar. I nästan alla mina mardrömmar dödas jag av hundar. Då hände det! Hunden hoppade, knuffade mig mot marken, precis när den ska sätta tänderna i mitt ansikte kommer en stor svart katt, kanske en main coon. Den får bort hunden. Men inte kunde jag låta den döda katten! Jag tog den svarta katten i famnen och sprang för mitt liv. När hunden tappat intresset och blivit trött, slutade jag springa. Hunden var trots allt skadad av katten och skulle inte kunna komma ikapp mig. Katten såg på mig med sina vackra ögon. Han hade räddat mig. Jag vet att det var en han. Plötsligt började jag kyssa katten på munnen. Vad höll jag på med?! Tänkte jag. Men han hade räddat mig. Tack sa jag och han log faktiskt. Jag visste inte att katter kunde le. Har du någon ägare? sa jag. Hans ögon såg ledsna ut. Som om han förstod vad jag sa! Du kan få bo hos mig, Blackie,sa jag. Han böjde sig fram och började kyssa mig igen. Vem har sagt att svarta katter är onda? Det är hundar som är de onda monstren!

  27. Raka ögonbrynen? Det skulle jag aldrig göra! Jag har redan tunna ögonbryn som alltid måste målas för att dem ska synas. Annars tror alla att jag inte har ögonbryn!😱

  28. Jag har en brun randig hankatt, 9 år med gröna ögon, min lilla bebis. Och en annan svart andlig katt med gula ögon hos mig som man kan se små fragment av den och som följer med mig överallt, hemma, på jobbet och ligger på sängen hela kvällen, min brun randiga katt har inte sett den ännu, den svarta katten har varit med länge innan jag skaffade min katt. Min brun randiga katt ligger oftast mer på soffan och väldigt sällan på sängen.

Kommentera

