Ouija brädan och andekontakt.

Alla vet nog vad en ouijabräda är. Den ser ut som på bilden under och används genom att folk sitter i en ring runt den, lägger varsitt finger på en pekare och ställer frågor till eventuella andar i närheten. Efter en stund märker man hur pekaren börjar röra sig över brädet och stava ut ord. Detta har många upplevt.
Men vad är historien bakom det klassiska ouijabrädet? Hur fick den sitt namn? Vad är det som får pekaren att röra sig?
Låt oss ta reda på detta! 🙂

Ouija brädan har blivit ett klassiskt verktyg för andekontakt. Den målades 1891 av Elijah Bond och Charles Kennard men hans företag togs över av William Fuld ett år senare.
Idag är det William Fuld som är starkast förknippad med brädans design så om någon frågar är det hans namn man bör dra till med.
Innan ouijabrädan kom till hade man använt så kallade ”talking boards” på liknande sätt. Deras design var inte lika klassiskt utformade som ouijabrädans.

Ouija är onekligen ett väldigt konstigt namn. Brädan tros ha fått sitt namn från det franska ordet för ja ”oui” och det tyska eller svenska ordet för ja, alltså ”ja”. 🙂
Min favoritteori är att andarna döpte brädan när Charles Kennard testade den. Enligt honom var den döpt efter det egyptiska ordet för ”lycka till”. Detta visar att det första andarna gjorde mot Kennard var att ljuga…. Ouija är inte ett egyptiskt ord. Taskigt av andarna måste jag säga efter att Kennard gjort en så fin bräda åt dem och allt.

Anden i glaset är en alternativ teknik till ouijabrädan men är egentligen samma sak. Skillnaden är att man själv ritar upp siffror och bokstäver på ett papper och använder ett glas istället för en pekare. Ni kan läsa mitt inlägg om anden i glaset HÄR.

Det finns många olika åsikter om användning av ouija brädor.
Jag har läst om en del medier som tycker illa om och varnar för att använda oiuja brädor och utöva anden i glaset. De anser att det är ett oseriöst sätt att kontakta andar vilket oftast drar till sig oseriösa andar som mest vill skrämmas. Det kan också göra att man kommer i kontakt med låga energiväsen och demoner.
Andra medier anser i stället att ouijabrädan är en oskyldig lek som det inte finns några faror med.

Det finns de som anser att det inte alls är andar som ger deltagarna meddelanden genom brädan utan att det är deltagarna själva som rör på pekaren. Antingen medvetet eller omedvetet.

Ovan ser ni min egen ouijabräda / musplatta. 😛 Jag skulle inte vilja ha en äkta bräda. En ouijamusplatta känns lagom för mig. ^^;

Jag tycker att det är spännande med ouijabrädor men jag skulle inte våga kontakta en ande själv på det sättet.

Min mormor berättade om hur hon och några andra barn testade anden i glaset när de sov över i en lada. Glaset for som en vilde över bordet och sa en hel del visdom som att man inte skulle vara elak mot spindlar. Men sen blev det bara kusligare och kusligare. De fick veta att de skulle få se något hemskt på hemvägen och till sist frågade de vem som rörde glaset. Svaret blev: ”Se efter under sängen”. Det vågade de självklart inte göra (shock!) så istället frågade de vad de skulle få se där under. Svaret blev: ”Ögon söndertrasas”. Behöver jag ens nämna att ingen sov i den sängen eller i ladan över huvudet taget den natten?

Dock så finns det ju många som har haft bra erfarenheter av ouijabrädor också. Pearl Curran som jag skrev om HÄR fick ju kontakt med sin livslånga andevän genom att använda en ouijabräda. Så det är svårt att veta… Mycket slump förmodligen.

Vad anser ni om ouija brädor?

Har ni eller skulle ni vilja testa andekontakt med en?

Tror ni det funkar?

56 svar

  1. Due to the fact that I nearly pissed myself due to the scary picture…
    Hey wait a minute! There´s no scary pictures in this post!!! I can finally go to sleep without being scared. 😀

    Nåja nu ska jag sluta skriva på engelska…
    Jag har alldrig testat anden i glaset eller ett oliln… olje… oijl… EN BRÄDA!
    Men jag kommer nog göra det någon gång…
    Och då ska jag skaffa mig en jätte snäll ande som kan ta över min kropp på kommando och slakta mina fiender på ett ögonblick!!! Mwhahahahahahaha!!! Ehm… Det där läste ni inte!..

    • Hej Henry the Demon!
      Jag tänkte att alla skulle få en paus från de läskiga bilderna. 🙂 Storsint av mig va? ^^

      Ha, ha du vet att du skrämmer mig en aning ibland va? 😉

  2. Problemet tror jag är att vissa ser detta som nåt sorts sällskaps spel
    och sitter och fnittrar och skrattar och betér sig
    respektlöst. 🙂

    Om någon skulle sitta och driva och håna mig
    skulle jag nog bli less eller arg med.

    Jag fick lära mg som barn att aldrig ta kontakt med dom döda,
    utan lämna dessa ifred.

    Min mor sade att brädans användande kan ställa till
    med stor skada, olycka och tragedier.

    Jag har haft vänner som prövat och med otrevliga
    överraskningar som följd.

    Jag låter det vara. 🙂

    Mvh Jörgen

    • Hej Jörgen!
      Det ligger nog mycket i det du säger.
      Kan tänka mig att det kan irritera en del andar.
      Ja, om man ska kontakta den andra sidan så känns inte ouija brädan som rätt väg att gå.

    • vad fick de för överaskningar ? du behöver inte svara men man vill ju veta

  3. Jag skulle INTE vilja testa!

  4. Jag föredrar tärningar.
    Fast jag vågar fortfarande inte gå in på den där toan…

    Jag tycker det är kul med han Elijah; My name is Bond. Elijah Bond.
    Hihi
    Jag skulle villja testa andekontakt, men följer snurran med och var köper man en???

    Urbra inlägg!!!

  5. Jag skulle inte våga prova… inte själv iallafall. Kanske med ett medium närvarande….

  6. Huh.. Jag skulle aldrig vilja använda ett ouijabräde..
    Jag tror att det är bäst att låta andarna vara ifred ^^´
    Särskilt de onda andarna.. Fast man vet ju aldrig vilka som är onda och vilka som är goda..

  7. Hej !
    Jo då det fungerar alldeles utmärkt.En ofarlig lek är det knappast.
    Inte är det farligt men man skall anv. den med eftertanke .
    Den kan vara ett komplement om man inte har vana att tala med andar
    eller vad man nu vill kalla det
    Att be om hjälp är aldrig fel . Du får alltid svar om du är beredd att lyssna.
    Sköt om dig.
    Chris

    • Hej Chris!
      Problemet är väl att de som använder sig av oiujabrädor ofta gör det ganska oseriöst.
      Har man verkligen respekt för andevärlden blir det kanske en annan sak. Men om jag skulle kontakta andevärlden skulle jag nog föredra en annan teknik än ouijabrädan.
      Ha det gott!

  8. Ouija brädor är väldigt intressanta! Det är lite spännande att hålla på med det, men för att göra det så måste man kanske veta vad man gör så man inte drar till sig låga energier/demoner.
    Personligen så har jag prövat anden i glaset och detta var en både trevlig och otrevlig händelse.
    Anden jag fick kontakt med har jag stött på tidigare så detta var intressant, men han hade en negativ attityd vilket ledde till att jag slutade med anden i glaset.
    Det fungerar absolut, men jag rekommenderar inte detta som en lek, utan som en träning för mediala personer som vet vad de gör 🙂 GRYM blogg 😉

  9. Ett både spännande och läskigt inlägg, MMG! Kul också att du uppmärksammade att Patience Worth tyckte om att kommunicera via ouijabord (din hänvisning till Pearl Curran i slutet av din nya bloggartikel).

    Det är dock en sak jag undrar över: Ser deltagarna alltså med egna ögon ouijabordets bokstäver? I så fall kan det inte uteslutas att de själva stavar fram de olika orden/svaren.

    Deltagarna bör, anser jag, sitta med ögonbindlar. Sedan bör det förstås finnas en åskådare/kontrollant i rummet som kan dokumentera vad som skrivs.

    Om det då fortfarande skrivs ”vettiga” ord, trots ögonbindlarna, är ju chansen minimal att dessa ord/meningar/svar ska komma från deltagarna själv.

    Likaså bör bokstäverna inte vara i ordningsföljd utan gärna placerade ungefär som på ett tangentbord, dvs ordnade enligt QWERTY-principen eller dylikt.

    Jag har för mig att jag har läst om en undersökning där man försvårat för deltagarna att själva se vad de skriver. Då blev det bara rappakalja av svaren.

    Ouijabordeffekt kan man ju åtminstone delvis efterlikna genom att förfara så här. Man kommer överens om att man ska skriva ett ord eller två på ett papper. Om då någon på pappersarket börjar med att skriva exempelvis ett A och sedan skickar över papperet till sin kompis för att hon eller han ska fylla i med en ny bokstav, då är chansen stor att denna nya bokstav blir ett S. Då har man alltså åstadkommit AS. Papperet skickas nu över till en tredje deltagare (eller tillbaka till den som skrev den första bokstaven) för ifyllning av ännu en bokstav.

    Alla deltagare vet att förutsättningen är att man ska försöka bilda ett ord. Det innebär att man undviker svåra bokstäver som Q, Z etc. Ifall man redan har AS i ordet, då är det nog nära till hands att bokstav nr 3 blir ett B. Dvs nu står det ASB på papperet.

    Nästa bokstav, vilken blir den? Jo, om kravet/förutsättningen är att man ska bilda ett riktigt/begripligt ord, då är chansen stor att nästa bokstav blir ett A. Då har man på papperet ett ord som börjar på ASBA.

    Jag för min del har inte svårt att gissa fortsättningen på detta påbörjade ord. Nästa bokstav blir – just det, rätt gissat – ett L. Och står det nu på papperet ASBAL, är det uppenbart att de följande bokstäverna kommer att bli ännu ett L samt ett avslutande T. Dvs ASBALLT.

    Om då den fråga som ställts INNAN ordskrivandet inleddes lyder, förslagsvis: ”Hur känns det där du befinner dig i andevärlden?”, då blir svaret ASBALLT ett någorlunda intelligent/rimligt svar.

    Om frågan i stället lyder: ”Hur gammal är du?” och man på detta papper svarar med att skriva bokstaven A, då menar jag att sannolikheten är hög, att de följande bokstäverna kommer att bli R, T, O och N.

    Med andra ord: Svaren kan bli överraskande, men de styrs av vilken begynnelsebokstaven blir.. Om frågan handlar om andens ålder och första bokstaven i svaret blir ett Å, då kan man säkert räkna med att de följande bokstäverna blir T, T och A, dvs ÅTTA.

    Så den som tror på ouijabordets förmåga att upprätta kontakt med andevärlden bör testa vilka svaren blir, om deltagarna bär ögonbindel och inte kan se bokstäverna på brädan. Jag för min del begär i alla fall att en ande ska kunna ”se” själv. Jag tycker rent av att den bör kunna skriva själv. (Vad ska man med en ande till som är både blind och döv och därtill oförmögen att använda sina egna händer?) Fast till nöds kan jag acceptera att den skriver genom att styra andras händer. Men om anden styr en människas hand, då bör denna människa vara försedd med ögonbindel, annars kan det inte uteslutas att det är personen i fråga som själv avgör hur svaren ska utformas.

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket för att du gillar inlägget och din intressanta kommentar.
      Du har rätt i att det vore ett bra sätt att undersöka anden i glaset och ouijabrädekontakt närmare. 🙂
      Skulle verkligen vara kul att testa själv någon gång.

  10. Hejsvej nu e jag hemma från Miami igen o har haft det underbart o väääldigt varmt!!! Iallafall, väldigt intressant inlägg, älskar att läsa om andar o andekontakt! Jag o mina kompisar testade anden i glaset när vi var yngre men det blev lite oseriöst så det hände inget. Känner ofta att jag skulle vilja göra det igen men när det närmar sig kväll så känner jag annorlunda hahah. Man har ju hört många historier o man blir faktiskt skrämd av vad som kan hända, för tänk om man ändå gör något pyttefel så att det verkligen kommer något ondskefullt som aldrig försvinner:/!! Men man är ändå nyfiken på om något hade hänt o om man hade fått tag på någon ande! Hade nog ioförsej inte vågat göra det hemma ifall något ovälkommet skulle dyka upp!!! Ha en mysig helg:)!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Åh, vad mysigt! Kul att du har haft en härlig resa! 🙂
      Tack för att du gillar inlägget! 🙂 Jo, det är verkligen spännande.
      Ha, ha nej precis. Kanske testar nån gång men samtidigt känner jag lite att jag redan fegar ur samtidigt….. ^_^;;;
      Ha det bra du med! Kram!

  11. Jag skulle vilja testa en sån där bräda, enbart för jag e lite äventyrslysten av mig, finns det måste det testas, finns det så måste jag ha det ^^ detta inlägget gillar jag skarpt 😀

    Ha en fortsatt bra söndag =)

  12. Jag gillar BBnews förklaring, så nästa gång man testar anden i glaset, eller ett quija bord, så ska jag nog testa ha ögonbindel, och en person sitter och dokumenterar vad det blir för bokstäver ^^

    Awesome inlägg!

    och vill tillägga att du har inga läskiga bilder på din blogg, det är nog bara läsarna som är fega 😉

    Ses på FB chatten // Emma P

    • Hej Born To Bounce ||!
      Ja, bbnews idéer är riktigt bra. Om du testar med det så måste du avlägga en rapport här sen om hur det gick. ^_^
      Tack så mycket! kul att du gillade inlägget!
      Ha, ha det är bra att du inte är rädd för bilderna här. Det är så svårt för mig att veta vilka bilder som folk kommer tycka är obehagliga och inte.
      Man reagerar ju så olika.

      Ja, ses! 🙂

  13. hej!
    Jag och en massa kompisar testade ofta anden i glaset när vi var små. Ofta kändes det som att man blev helt tappad på energi efteråt, och vi blev jätterädda. Nu när jag tänker tillbaka så var det nog vi själva som flyttade glaset 🙂
    Men jag tror att om man är seriös så kan det nog funka på riktigt, men jag skulle inte villa testa igen. har också hört att det kan vara faligt. 😛

    • Hej Anonym!
      Underligt det där med att ni kände er tappade på energi. Undrar vad det kan ha berott på…
      Jo, det kan ju ha varit så. 🙂 Egentligen måste man nog testa det som bbnews skriver i sin kommentar här ovan för att vara säker.

  14. Hoho där är ett bevis på att man inte kan lite på andar, de kanske ljuger 😉
    Eller så kanske de andarna som sa att det betydde det där på egyptiska hade hört det från en annan ande och trott på det och sa det till snubben. Kanske var några onda andar som hade lurat dem goda :p

  15. Det din mormor vad med om , fyfan vad läskigt! 😮

    Jag och en kompis har testat anden i glaset 3gånger och vi gjorde allt korrekt men det funkade inte en enda gång 😦
    Men jag har funderat på att köpa en ouija-bräda istället.

    • Hej Michelle!
      Eller hur! O_O Den historien har verkligen skrämt upp mig kring anden i glaset.
      Synd att de inte hände något för dig och din kompis men om andra sidan så är ju det bättre än om det skulle ha blivit som för min mormor…

  16. Jag provade det en gång med mina kompisar. Skit kul! Men det är bara det att jag inte fick gå av anden förrän en kvart efter att mina föräldrar bad mig komma hem. Dem stod nedanför min kompis hus och var skitsura. >.<

    • Hej Kalk!
      Men vad spännande att du faktiskt fick kotakt med en ande. Antar att den gillade att prata med dig och inte ville avbryta samtalet. 🙂

  17. Jag tycker det är fel att använda andlig kontakt på sånt sätt, dock är det spännande och lockade mig en gång till att prova anden i glaset. Vi var några stycken, Dock var dom flesta oseriösa personer och sköt på glaset..-.-‘ Men jag tror att det skulle funka, Men dock som du nämde locka till sig demoner…
    Demoner hör hemma på tv/film eller böcker;)

    • Hej sibunaamanda!
      Ja, det känns som att det ibland kan vara lite riskabelt.
      Jag förstår att du testade. Det kan ju vara kul och spännande. Jag hade säkert testat om det inte varit för min mormors berättelse. ^^;
      Jag håller med dig om att det enda ställe man vill stöta på demoner är film och böcker. 🙂

  18. har kompisar som har testat brädan och det har hänt hemska saker, några har otur medans andra kännes sig förföljda o iakttagna, jag råder er alla låt bli att söka kontak med andar, man vet aldrig vad man kan återkalla..

  19. Många av mina släktingar har försökt kontakta andar och spå med tarotkort. Men allt slutar i problem, som t.ex. att den av mina släktinga som testade ouijabrädet fick sitt hem förstört medan en annans kompis blev galen. De som kunnat spå i tarotkort har råkat ut för stor otur etc. Men man är ändå nyfiken men ingen av mina kompisar vill testa med mig och jag får inte göra det hemma för sin mor.
    Ps; Din blogg är den bästa som finns, Missmagicgirl

    • Hej BloodyRose!
      Tack för dina fina ord om min blogg! 🙂
      Andebräda skulle jag känna mig orolig för att testa men tarotkort har jag hållit på en massa med och även min familj.
      Gick en kurs i tarotkort förra året till och med. Men varken jag eller någon annan jag känner har drabbats av otur av det.
      Så jag tror att det i alla fall måste vara ett sammanträffande. För tarotkort har ju inget med andar att göra.
      Men vad hemskt med de du känner som råkat ut för saker efter att ha testat andekontakt.

  20. Ush, läbbigt det där som din mormor har upplevt! Ögon söndertrasas… otäckt!
    Vet inte ricktigt om det är rätt at hålla på och konkakta en massa andar som man inte har nånting at göra med, dom kanske känner att dom inte blir tagna på allvar och vill hämnas. Det är förstås en annan sak om man vil kontakta någon person som har dött och som man står nära… Spännande med ouia brädor, anyway!

    • Hej Retrogirl!
      Ja, det är riktigt creepy det som hände henne när hon testa. Därför är jag avskräckt.
      Ja, det är spännande men man bör vara försiktig och seriös.

  21. hejsan! 😀
    jag kollade runt lite om magi på nätet och kom in på din blogg.
    Väldigt bra tycker jag! 😀

    Jag är väl ganska ung om man säger så (14 år) men jag har testat ”anden i glaset” några gånger med kompisar, vi gjorde det väl mest för att skrämma upp oss lite och för vi tyckte det var lite smått kul.
    Det funkade aldrig dom första gångerna, när vi inte visste vad vi höll på med. Men när vi var hos min kompis som har en kvarlevande ande i sitt hus funkade det verkligen, om det var anden i huset vi fick kontakt med vet jag inte. Men det var väldigt roligt tyckte jag, alla blev chockade och jag (som varit med om det en gång tidigare, då anden beskrev att den satt bredvid mig och jag blev så rädd att jag började gråta ;o) tyckte att det fortfarande var så roligt att det verkligen funkade, att glaset verkligen rörde på sig.
    Visst man har ju misstankar om att någon rör glaset, antagligen omedvetet, men det var så coolt. Men denna ande förstod vi oss inte på, den skrev oläsliga svar och skrev konstiga saker, som inte alls hade med frågan att göra. Jag kan ha retat upp den, jag vet inte, men den var mest otrevlig mot mig. Min kompis frågade anden om jag tyckte hon var söt, anden svarade Nej! Men jag tycker hon verkligen är jätte söt. Jag tyckte anden och hela ”spelet” började bli läskigt med denna anden, så jag och min ena kompis gick ut ur rummet och väntade medan mina andra två kompisar satt kvar, för att fråga om anden var sur på mig. dom kom rädda ut och svarade att anden först skrivit Ja, och sedan åkt mot F, så dom antog att den skulle skriva Ja för fan! och sprang därifrån. men de gick sedan in igen och frågade varför han var sur/arg på mig…(Jag var lite emot det, men ville veta vad jag gjort för fel.) Det gick en stund så kom dom ut. Min ena kompis hade tårar i ögonen och båda var rädda, dom kramade om mig och verkade ledsna, så jag frågade vad anden skrev. Dom berätta att anden skrivet först ”hon ska..” sedan gått mot D, så dom antog att den skulle skriva ”hon ska dö!”
    Om detta de berättade vet jag självklart inte om det är sant, eftersom jag inte var i rummet när detta skrevs, men ville bara säga att jag varit med om bra ”upplevelse” genom anden i glaset och dålig! så nu har jag lärt mig att om jag ens kommer köra anden i glaset igen, ska jag vara försiktig och sluta när jag inte känner mig säker, ifall anden verkar arg, för den gången vill jag inte uppleva igen…Så det kan vara väldigt läskigt osv. Men jag är väldigt intresserad utav andar, magi osv så jag kommer antagligen köra det igen för känslans skull, att veta att det är en ande man har kontakt med. Men som sagt bör man vara försiktig!!

    Förlåt om denna kommentar blev väldigt lång och långtråkig, men ville bara dela med mig av vad som verkligen kan hända! 🙂

    • Hej Julia!
      Tack! Så roligt att du gillar min blogg!

      Jäteeintressant att få ta del av din upplevelse också! Mycket intressant och kusligt!
      Det är nog väldigt viktigt att ha full koll på vad man gör om man ska köra anden i glaset.
      Men det är bra att du haft bra upplevelser av det också. Men man ska nog inte ta alla budskap man får
      under anden i glaset på så stort allvar. Man vet ju inte vad anden har för agenda liksom. Om den vill skrämma en eller inte.

      Lycka till i fortsättningen och tack för kommentaren! 🙂

  22. Hej !
    Jag skulle vilja testa Ouija, men efter alla som säger att jag inte ska göra det börja jag bil osäker, samtidigt som jag är nyfiken på att få kontakt med dom andar/ väsen som gör oväsen här.

    Vad tycker ni ?

    / Niklasson

    • Hej Robin!
      Hmm, ja, själv rekommenderar jag att akta sig för sådana saker. Men om du gör det med någon som är medial och har koll på vad ni gör kanske det är bättre.
      Men jag skulle som sagt avråda från anden i glaset och ouija.

  23. Jag och några kompisar körde anden i glaset en gång och efter ca.5 minuter glaset att röra på sig.Efter ett tag trodde vi att det var klart och att nästa person kunde ta upp det och viska på nytt,men det fortsatte att röra sig,då fattade vi att det vi höll på med verkligen inte va ett skämt! :O Hursomhelst så gick det bra och det enda som har hänt efteråt är att det har spökat lite smått (gjorde det innan,men några dar efteråt så var det lite mer.Men nu är det inte lika mycket längre)

    Min farbror körde anden i glaset me’ när han va typ 15 med sina kompisar.Dom va inte seriösa och trodde inte på andar o sånt så dom frågade vem som va under bordet.(man ska inte ställa såna frågor som typ vem är i/under… eller nåt om djävulen,framtiden,döden.)iaf först åkte glaset till ”D” då tänkte dom att någon av dom måste flytta på det och alla skrattade,sedan åkte det till ”J” och det var på väg till ”Ä” men precis innan det han att åka helt till ”Ä” så åkte glaset in i väggen och krossades.

    Om man vet vad man håller på med och har stor respekt för andar och inte dör det hela bara för ”skojs skull” eller ”prova på” så är jag rätt så säker på att det kommer att gå bra.Tänk på att andar kan luras och är ibland inte helt seriösa med sina svar.

    Ps:Man kan också rena rummet från onda andar innan man gör anden i glaset/Ouija bräda t.ex rökelser,hälla ut salt i rummet,göra en skyddande cirkel runt sig med t.ex ljus m.m. Man kan också meditera för att släppa ut alla sina tankar o så.Man kan även be en bön 😉

    • Hej Erika!
      Tack för din kommentar och för att du delade med dig av dina och den farbrors upplevelser.
      riktigt intressant att få ta del av! 🙂

  24. Jag skulle inte testa . Tänk om man öppnade en dörr ,som man inte kan stänga.tösen

  25. Skulle testa anden i glaset en gång med några kompisar, men det slutade med att dom blev rädda och gömde sig bakom soffan innan dom ens satt ett finger på glaset! hehe….

  26. Usch! Det som hände din stackars mormor lät ju HEMSKT! Jag skulle nog ha sprungit och gömt mig… 😮

Kommentera

