Varifrån kommer vampyrerna?

Det går inte att förneka att vampyrer är klassiska väsen och historier om dem är djupt rotade i människors sinnen.
Men hur började allting?
Vad ligger bakom dessa väsen? Okunskap, fantasi eller verklighet… Låt oss diskutera saken! 🙂

Blodsugande väsen och andar är ett vanligt koncept i många olika kulturer och länder.
Till exempel förekom det onda andar som troddes suga ut människors blod i de slaviska folkens gamla religion. Idéerna kring dessa väsen fanns kvar även efter att kristendomen tagit över.
Slaverna trodde på mängder av hushållsandar som de bad om hjälp från när de behövde få något arbete gjort. Ifall saker och ting inte gick som man tänkt sig skyllde man på onda andar. (Som någon vis sa en gång: hitta någon att skylla på och gå vidare med ditt liv).
Man trodde att de onda andarna var själarna efter bittra förfäder som inte begravts på rätt sätt eller som levt syndfulla liv.
Man trodde att det var lätt hänt för den dödes själ att av olika anledningar bli kvar bland de levande och inte få frid. När någon just dött trodde man att den dröjde sig kvar i huset den bott i under livet ett tag och under denna tid var det viktigt att familjen inte råkade förolämpa anden på något sätt.
Vissa kunde också drabbas av att efter döden vara kvar inne i sin ruttnande kropp vilket ledde till att de började suga av de levandes blod. En tydlig föregångartro till vampyrerna. Om en människa eller ett djur blev sjukt skyllde man på dessa blodsugande väsen.

Vissa sjukdomar har också bidragit till utvecklandet av vampyrmyten. Till exempel trodde man att tuberkulos var ett tecken på att någon höll på att omvandlas till vampyr på grund av att de sjuka hostade blod och blev mycket bleka.
Blekheten sjukdomen skapade romantiserades av någon anledning inom konsten och har även letat sig in i vampyrmyterna och gett vampyrerna sin livlösa hud.

En annan sjukdom många kopplar ihop med vampyrmyten är vissa varianter av den ärftliga sjukdomen porfyri. Vissa som är drabbade kan bli så känsliga för solljus att de alltid måste undvika dagsljus. Om de utsätts för solljus skadas huden. Många tror att denna sjukdom är en av grudinfluenserna till idén om vampyrer. Det kan absolut vara en bidragande faktor till myten men knappast helt och hållet eftersom idén att vampyrer är känsliga mot solljus inte kommer från gammal folktro utan hittades på av de som skrev filmen Nosferatu 1922.

Trots kristendomens dominans levde rädslan för att de döda skulle återvända och suga de levandes blod kvar. På 1700-talet utfördes märkliga säkerhetsåtgärder av kristna präster som att gräva upp kroppar och genomborra dem med träpålar.
Detta leder oss till en annan viktig faktor som varit en av de viktigaste i skapandet av vampyrmyterna; människornas okunskap förr om hur kroppen bryts ner efter döden. Beroende på hur personen dött och hur liket förvaras kan olika saker hända. Sådant vi idag har en vetenskaplig förklaring till tolkade man förr som ett tecken på att andar tagit över kroppen eller att personen höll på att bli en vampyr.

Om man misstänkte någon för att vara en vampyr och man grävde upp kroppen igen efter begravningen kunde man ofta tolka dess utseende på ett sätt som bekräftade farhågorna. Ibland kan gas frigöras när kroppen bryts ner vilket kan leda till att den sväller upp och att blod pressas ut ur munnen. Gasen kan också leda till att ett klagande ljud uppstår om en stake körs genom kroppen. Vilket nog många tolkade som att ett bevis för att vampyren dog.

(Hmm, det känns som att detta blir ett ganska morbid inlägg.)

Konceptet av läskiga väsen som suger ut människors blod känns som väldigt självklar när man analyserar den. Inom drömtolkning står blodet för en persons livskraft.
Inom magi ses blod som en källa till fantastisk kraft. En människas blod är förknippad med sin själ och genom att få tag i någon annans blod sägs man kunna få kontroll över den personen.

…sedan får man ju inte glömma att det kan finnas ett annat alternativ till vampyrmytens ursprung. Det FINNS verkligen äkta vampyrer!

Vad tror ni?

Vad tycker ni om vampyrer?

92 svar

  1. jag tror absolut på vampyrer och jag tycker de är stört häftiga! riktigt fascinerande varelser.
    Jag såg på en dokumentär här för inte så länge sedan och där sa de att just själva ordet Vampyr uppkom i Italien under (jag tror det var) 1600-talet. Självklart sträcker sig själva varelsen sig betydligt längre bak, men tänkte bara att det kunde vara intressant att höra 🙂 Grym blogg btw, läser den JÄMT! ;D

    • Hej Viktoria!
      Tack så mycket för dina snälla ord om min blogg! 🙂
      Vampyrer är verkligen fascinerande. Måste ha varit en bra dokumentär. Önskar att jag hade sett den.
      Det är intressant hur länge dessa väsen varit med oss i en eller annan form.

  2. Jag tror att vampyr\liknande varelser finns.
    Jag tror bara inte att det är som vi föreställer oss.

  3. mina favoriter bland folktro är ju vampyrerna;) såg nåt intressant program om att förlagan till dagens vampyrer var nåt som ( och nu kanske jag inte kommer ihåg rätt) men jag TROR dom hette revenanter. Det var en slags mer zombieliknande varelse, som hasade runt ungefär samtidigt som digerdöden gjorde sin succe-debut i europa..:) dom där revenanterna, var dock inte så romantiskt bleksnygga utan såg ut som nåt Peter Jackson skapat när han gjorde Braindead-filmen typ:) vampyrer i venedig hette dokumentären!:) japp!

    • Hej Anna!
      Intressant. Det finns nog en hel del väsen inom gammal folktro och kulturer som man skulle kunna koppla samman dagens vampyrer med.
      Upplägget med blodsugandet känns väldigt typsikt.

  4. Intrssanta tankar du för fram, Miss Magic Girl!

    Även fenomenet skendöd kan nog ligga bakom vampyrtron, tror jag. Än i dag händer det att folk förklaras vara döda fastän de inte är det. Så sent som i slutet av juli i år kunde man läsa om en man i Sydafrika som efter ett astmaanfall dödförklarades och placerades i ett kallt bårhus. Se: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13376563.ab .

    Där vaknade han upp huttrande av köld och började banka på dörren – inifrån – i hopp om att bli utsläppt. De två vaktmästare som jobbade på bårhuset och hörde dessa bankningar blev förstås vettskrämda.

    Skendöd var säkert vanligare förr än det är i dag, eftersom man förr i världen inte hade för vana att tillkalla doktorn för att få dödsfallet konstaterat. Det finns exempel på hur den dödes kropp har rört på sig inuti likkistan, vilket man kunnat se när likkistan av någon anledning grävts upp och öppnats (eller öppnats en sista gång innan gravsättningen skulle äga rum).

    Från den sortens iakttagelser är steget inte alls långt till vampyrtro.

    Precis som Miss Magtic Girl påpekar i sin vampyrartikel här ovan har människor i alla dagar tilldelat blod extra magiska egenskaper. Detta märks för övrigt även i Bibeln, där det hävdas att just blodet är människans själ.

    Här har vi förklaringen till varför Jehovas Vittnen inte vill ta emot blodtransfusioner. Och det har berättats för mig att (åtminstone en del) judiska ortodoxtroende, alltså bibelfundamentalister, samlar papperstussar, näsdukar, kompresser, bandage och dylikt på hög i den mån dessa innehåller blodfläckar från dem. Meningen är sedan att dessa blodbemängda saker en gång ska begravas tillsammans med kroppen, så att själen (som alltså finns i blodet) får chans till en 100-procentigt komplett uppståndelse i sinom tid. Den som förlorat mycket blod och inte samlat ihop det förlorade blodet och sparat på det riskerar ju annars att uppstå till nytt liv med en inkomplett själ (ju mer blod man förlorat under sin levnad och inte tagit hand om, desto mindre komplett riskerar själen sålunda att bli vid återuppståndelsen).

    Kanske ska vi låta bli att tvätta näsdukar som vi blött näsblod i? Att tvätta dessa näsdukar rena är ju som att tvätta bort en del av vår själ. Fast jag tror ju inte på någon själ, så jag tvättar i alla fall mina näsdukar rena.

    Vem vet, kanske kan detta med vampyrer förklaras med att alla deras jordiska blodrester inte hade sparats på under jordelivet, så att deras själ därmed inte kunnat bli komplett i efterlivet och därför känner en längtan att suga blod efter att ha dött i ett försök att få själen att faktiskt bli komplett (som den en gång var)? Har du läst om någon sådan koppling eller förklaring, Miss Magic Girl?

    • Hej bbnews!
      Tack! 🙂
      Vampyrer är intressanta väsen och de är spännande att fundera över just dem blivit så stora.
      Jag håller med om att skendöd förmodligen är en bidragande faktor till myten.
      Det måste ha varit hemskt synd om dem som varit skendöda förr. När de vaknade upp trodde alla att de var vampyrer.
      Dina tankar om blodet är intressanta. Att vampyren vill ha blod för att återställa sin själ. Det känns på något sätt väldigt logiskt men jag har faktiskt aldrig stött på den teorin förut.
      Om jag någon gång skriver en vampyrhistoria ska jag använda den förklaringen. 🙂

  5. Hej!
    Ofta dom grävde upp dom döda och tryckte en påle igenom döda människor/ kanske höll på bli vampyrer hjärtan? Det va väldigt konstigt.

    ps. Älskar bloggen och vampyrer 😀

    • Hej Mk!
      Tack! 😀
      Ja, folk var lite konstiga förr i tiden. Men när man tänker på hur rädda alla var på grund av okunskap kan man ju förstå att de tänkte som de gjorde.
      Även om det låter väldigt brutalt för oss idag.

      • Jo tack för boktiosen 😀 älskar dom verkligen!!!! Jo jag kommer tyvärr få dom på min födelsedag som är snart!!!

      • Hej Mk!
        Ah, vad bra. 🙂 Ska bli kul att höra vad du tycker sen när du börjat kolla i dem.
        ”jag kommer tyvärr få dom på min födelsedag” Tyvärr?????

  6. Jag brukade gilla vampyrer för men sen så kom twilight in i bilden och förstörde allting! Jag har läst två kapitel i en bok och sett en trailer till en film för att hata skiten! Med andra ord… En vampyr för mig är en blek varelse som suger blod ur folk. Inte någon glittrande snygging!

    😦
    Jag kan inte öppna upp bloggen i vanliga internet explorer!
    Jag måste använda crome… Jag hatar crome!

    • Hej Henry the Demon!
      Håller med! Men jag har egentligen aldrig riktigt fallit för någon vampyrbok. (Gillar inte ens Bram Stokers Dracula. Har så mycket att klaga på i den boken att vi inte ens ska gå in på det…)
      Jag föredrar folktrons vampyr! Det är inom folktron vampyrerna är intressanta för de säger samtidigt så mycket om människorna som trodde på dem.
      Folktro är spännande tycker jag just eftersom den ger en inblick i hur man tänkte och uppfattade världen i en annan tid.

      Nej varför funkar det inte att öppna bloggen? Nu blir jag orolig att jag har råkat göra något fel med mina inställningar…. ^o^;;

  7. Jag gillar vampyrer! Har alltid gjort det. Hellre vampyrer än zombies och varulvar.

  8. Tja, dels finns ju vampyrfladdermusen..
    Men jag tror att vampyrer finns på riktigt..
    Påle, vigvatten, vitlök och en påle rakt igenom hjärtat kan stoppa vampyren tror jag ^^
    Jaha, tur att man är lite morbid då 😀

    • Hej Tobias!
      Kanske det, hoppas dock att du slipper träffa en vampyr och få veta säkert…. :- O
      Ha, ha tur det! Att du är lite morbid alltså… 😀

      • Haha precis 😀
        Ja, en vampyr skulle man inte vilja möta i en mörk gränd om natten ^o^

  9. Det vore märkligt om det fanns vampyrer som helt lever upp till våra skräckromantiska föreställningar om dem. Men säkert kan myterna delvis ha en verklig grund. Det kan vara varelser i stil med humanoider till exempel.

  10. Härligt inlägg, gillar bilderna och finns det vampyrfladdermöss så borde det ju finnas vampyrer..eller? ja jag vet inte men jag tror dom finns, sen har jag fått höra det att Dracula ska vandra vidare i sitt slott som han hade innan som ett spöke (han e ju död får jag hoppas) 😀 ananrs så tror jag att dom finns men vi märker inte av dom

    • Hej Christian!
      Tack så mycket! Kul att du gillade det!
      Vampyrer är så fantasieggande väsen och spännande (och läskiga!) att fundera kring.

  11. Hej igen, Miss Magic Girl. Blodsugande varelser finns det gott om i naturen. Kanske dessa också har fått stå modell för mänskliga vampyrer – vem vet?

    Här är en bra länk som visar bilder på blodsugande varelser inom djurvärlden och beskriver dem närmare: http://www.toptenz.net/top-10-vampiric-creatures.php .

    Både loppor och vägglöss finns med på denna topplista. Min morfar berättade att när han växte upp i slutet av 1800-talet kunde små bebisar i vaggan hittas alldeles blodiga om morgnarna. Den som då inte visste vad loppor eller vägglöss kunde ställa till med kan ju då lätt ha dragit slutsatsen, att här måste någon mänsklig vampyrvarelse ha varit framme.

    Eller vad tror du, MMG?

    PS Vägglöss är så smarta, har jag läst, att de kan krypa uppför väggar i ett rum, sedan krypa ut i innertaket för att sedan, när de känner av en uppåtstigande värmeström från någon som ligger i en säng eller vagga nära golvet släppa taget och låta sig falla ned, över/på den varelse som ligger och sover och ger ifrån sig värme (som ju alltid stiger uppåt). Dvs även om en barnvagga står mitte ute på golvet i ett rum och om man låter vaggans fundament/”ben” stå i vatten eller dylikt för att förhindra lopp- och lössangrepp underifrån, kan vägglössen gå till attack ovanifrån på det sätt jag beskrev. För att sedan likt kamikazepiloter ”krascha” rakt ned i vaggan. Och väl på plats inuti vaggan är det en enkel sak att söka sig till bebisens blottlagda hud och börja suga blod.

    Skönt att vägglöss och loppor är sällsyntheter i dagens Sverige. DS

    • Hej igen bbnews!
      Ja, jag håller med om att en del inspiration till vampyrerna nog kommer från fladdermöss och andra blodsugande varelser.
      Stackas folk förr med alla vägglöss och loppor. Du har nog rätt i att dessa småkryps verk nog kunde tolkas som att något övernaturligt väsen attackerat.
      Verkligen skönt att de är sällsynta i sverige idag! Läbbiga kryp verkligen. Aldrig hört det där om hur smarta de är. Gör med nästan ännu obehagligare nästan… :- o

  12. Hej jag älskar vampyr serier och vampyrer och jag tror det finns vampyrer och jag önskar själv att jag var en vampyr det låter spännande om man vore en och vilken bra blogg 🙂 och så ville jag brätta om en bok som jag läser dom är jätte bra den heter house of night den serien borde du läsa om du inte har läst den från ellen 12år

    • Hej Ellen!
      Tack så mycket!
      Håller med dig om att vampyrer är väldigt spännande och intressanta. Ska kolla upp bokserien du pratar om.
      Behöver verkligen någon bra vampyrbok känner jag. 🙂

      • hej igen det är verkligen en bok du kommer fassna för den första boken heter vampyrens märke är så bra man vill bara fortseta och läsa hela serien jag väntar på att få läsa frestad och bränd men finns bara på engelska just nu hoppas du hittar boken ett tips det finns ofta iskolanns biblotek 🙂 lycka tilllll fråån Ellen 12år

  13. och du kan kalla mig edie men heter ellen men alla kan kalla mig det :):)braaa blogg du har jag älskar allt med vampyrer ufon och så

    • och bökerna är jätte bra hoppas du tycker om den jag älskar den serien du kommer förälska dig iden den första boken heter vampyrens märke och den hittar du på ett skol biblotek bara och du kan kalla mig edie fast jag heter ju ellen och braaaaaa bloggg hoppas du hittar den ps älskar vampyrer och ufon folk sad till mig att jag är galen som tror på ufon och vampyrer men mäst ufon har du sett närakontakt det är en film har du sett den har du det inte se den men den är äklig och dom har massor med bevis på ufon i filmen om det och filmen är sann men äklig hej dåå lycka tilll frååån ellen eller edie 12år

      • Hej Edie!
        Mmm, jag ska verkligen ta och kolla upp dem. Har inte tillgång till något skolbibliotek längre men jag hittar dem säkert. 🙂
        Kul att du gillar min blogg och delar mina mystiska intressen! 🙂 Ufon och vampyrer är underbarhet!

  14. Det hade varit väldigt intressant att veta varför du inte gillade Bram Stokers Dracula? 🙂

    • Hej Therése!
      Oj, var ska jag börja? Det finns en hel del grejer jag irriterar mig på men om man bara ska ta några allmänna grejer så tycker jag att det är en väldigt otajt historia. Den drar ut på sådant som är oviktigt för att föra plotten framåt och den slarvar förbi de situationer som hade haft potential att bli intressanta. En del saker som får ta väldigt mycket plats i berättelsen leder inte direkt fram till något och vissa händelser får man aldrig direkt någon logisk förklaring till. Det känns på något sätt som författaren improviserade vartefter och sedan inte ville redigera något.
      Förutom det så är karaktärerna extremt platta och ytliga. Speciellt kvinnorna.
      Och så har den världens mest patetiska slutstrid jag någonsin läst. 😛

      Ja, skulle kunna gå in mer på detalj men…. Det där är väl det allmänna. ^_^

      • Kommer ihåg att jag tyckte hemskt mycket om den, läste den dock för ett par år sedan. Har planer på att läsa om den, kanske upptäcker jag samma saker nu när man blivit äldre och klokare? 🙂 Dock måste jag säga att jag redan då reagerade på de svaga kvinnoporträtten…

        🙂

      • Ja, det är ju ofta så när man läser om böcker som äldre att man tänker på nya saker man inte la märket till innan. 🙂

  15. har du hittat house of night än om inte så om du inte är tillgänlig på biblotek kan du köpa serien eller bara låna från ett biblotek på stan i sthokolm ok 🙂 om du hitta boken hoppades jag att du gillade den från ellen eller edie 12år från eskilstuna 🙂

  16. ok tråkit hoppas du har tillfället snart att läsa boken den är brrrraaaaaaaa hej dåå från ellen eller edie 🙂

  17. Hoho jag kanske är lite släkt med vampyrer :p iaf de från Nosferatu 😉
    Jag är känslig mot solljus och är blek ;D Fast det är nog enda likheterna xD
    Som AnFallenAngel sa om att hen tror att vampyr/liknande varelser finns :p Det finns vampyrfladdermöss så det finns ju liknande varelser 😉 Höhö om vampyrer finns hoppas jag inte det är twilight-vampyrer för jag stör mig på dem :p

    • Hej Legenden!
      Vore coolt om du hade lite vampyrblod i släkten.
      Har inte sett Nosferatu faktiskt. Måste göra det. Kan tänka mig att de vampyrerna känns mer som vampyrer ska göra än dem i Twilight.

  18. jag gillar inte heller twiligt dom är konstigt jorda mest gillar jag juu house of night och vampar daries dom ärr bäääst 🙂 från ellen eller edie

    • Mm, jag förstår. Ser fram emot att kolla upp dem. 🙂

      • jaa nuu moste duu leta jag längtar till duu läser den serien och ser om du gillade den nuu moste du leta efter den !!!!!!!!!!!!!!!!från ellen eller edie 🙂

      • Jo, jag ska läsa. Kommer resa bort nästa vecka men jag ska ta och kolla upp den när jag kommer hem igen.

  19. jaha tråkit 😦 men hoppas dub får det brra dåå:) jag älskar bloggen från ellen eller edie ps trevlig resa

    • Hej Ellen!
      Tack! 🙂 Jag kollar nog upp boken om sådär två veckor för då har jag tid igen. Är lite för mycket annat just nu. :S

  20. Hej, MMG! Upptäckte just ett helt vampyrlexikon från A-Z på webben.

    Här är länken: http://www.bloodylexicon.com/category/monsters/vampires/

    Jag måste säga att jag är överraskad över att det finns så många vampyrberättelser världen över. Varje land med självaktning har tydligen sina vampyrer.

  21. Vampire sucks.

  22. hej har du kollat upp bökarna än hoppas du hade kul på din resa från ellen eller edie:)

    • Hej Ellen!
      Nej, men jag har hittat en förhandsgranskning på nätet så jag ska läsa det första kapitlen snart och se om det är något för mig.

  23. jaa hoppas du gillade den man moste läsa hela boken innanan man kommer iniden såå att du vet hoppas du har läst den nuu från ellen eller edie:)

  24. Är en vanpyr ond eller god.

    • Hej Malin!
      Det är en komplicerad fråga. Vampyrer är ju onda i den bemärkelsen att de suger blod från människor och därigenom dödar dem eller omvandlar dem till vampyrer.
      Men inom litteratur och film har vampyrer framställts som både onda men också i vissa fall som goda som fortfarande har en mänsklig dimension på tillvaron och lider av sin blodtröst.
      I de fallen kanske man inte direkt kan kalla dem för onda alltid…
      Men jag har alltid föredragit de mer onda framställningarna av vampyrer i film osv. Tycker de passar bättre som ondingar än som tragiska offer.

  25. Nej jag gillar inte vampyrer men jag gillar varulvar(=O verkligen inte EDWARD i twigligth!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  26. hej har du hunnit läsa om house of night än jag skulle vilja veta om du har gort det än

  27. Läskigt! 8)

  28. okej då vet jag jag har själv väldigt mycke att göra eftersom jag går i skolan och sååå hoppas du hinner nu dåå

  29. nace med vampyrer!Själv vill jag vara en,visste ni att Twilight filmas i Italien där vampyrerna härstammar?I staden Volterra och dem första vampyrerna vad Aro och 2 andra

    • Hej Nellie!
      Ja, jag gillar också vampyrer. 🙂
      Är inte direkt inne på Twiligt så det där med filmerna visste jag inte om. Kul fakta!

  30. vad händer om man blir biten av en vampyr dör man eller blir man skälv en vampyr

    • Hej Albert!
      Det är en sak som tycks variera från källa till källa.
      Det vanligaste teorin är nog att en vampyr kan välja om den vill omvandla den som den biter till vampyr eller inte.

  31. Om man vill bli en vampyr vart är det bästa stället att leta

  32. Håller på att skriva en egen vampyr bok. ”vampyren i mina drömmar”. En kärleks historia från 2099.

  33. jo jag vill bli en vampyr

  34. hej har du hunnit läsa dom första kapitlen i house of night isåna fall vad tyckte du om boken

  35. Jag har läst vissa vampyr böker, men de flsta är bara bra som saga.Den jag baserar min tro är på Simonetta Santamaria’s bok (på franska) : Vampires de dracula à twiligt.

    PS.Om ni kan nåt om homo vampirius sauria och homo vampirius draco

  36. Haha, mina vänner kallar mig Vampyren för jag är superblek och rödhårig. (gingers have no souls, inte vampyrerna häller! Hah) Och sedan har jag lite finurliga hörntänder också 😉 jag har väl ganska mycket gemensamt med en vampyr, eller i alla fall den bilden jag har av dem.
    Jag pendlar mellan att tro på dem men helt plötsligt inte. I vilket fall är de grymma!

  37. Om jag skulle välja mellan att vara vampyr eller varulv är jag nog en varulv.

    • Hej Evelina!
      Ah, intressant.
      Jag har svårt att välja. Skulle ju inte vilja vara något av dem men varulv kanske ändå vore lite lättare än vampyr.

  38. Jag är en av dom tro mig elr ej

  39. Hejsan miss magic girl

    Jag älskar verkligen din blogg du skriver jättebra. Jag har alltid velat bli författarinna har nu skrivit en vampyr bok och undrar om du tycker att jag ska ge ut den nervös……

    MVH Annabelle

    • Hej Annabelle!
      Åh, tack så jättemycket! 🙂
      Vad spännande med din bok! Det är en stor utmaning att skriva en roman. Jag vet då jag själv just håller på att avsluta en efter många års arbete.
      Blir så nyfiken på din vampyrbok! Skulle jättegärna vilja läsa! 🙂 Tycker absolut att du ska skicka in den till förlag.
      Men förstår att du är nervös. Det är jag också ^^;; Men man måste ju våga för att vinna. 🙂
      Berätta gärna för mig hur det går med din bok! Vill absolut läsa den! 🙂

  40. Vad kul det ska jag göra

    MVH Annabelle

  41. Min brorsa hade napp i munnen tills han fyllde 4 år. Han har äkta vampyrtänder(och,jag måste erkänna att jag är avundsjuk)! En gång skrämde han vettet ur en tandläkare! Han är supercool!

Kommentera

