Bjäran, den förtrollade mjölktjuven.

Tron på och rädslan för att trollkunniga ska sno mjölk från andras kor har funnits sedan långt tillbaka i tiden. (I dag tycks den rädslan dock ha försvunnit…)
Från denna gamla oro har det inom folktron utvecklats ett väsen som fått olika namn på olika ställen men som i grunden är samma; bjäran. Det är en varelse som trollkunniga skapar eller får av djävulen och som sedan stjäl mjölk åt dem.

I Ösmo kyrka i Sörmland finns en målning från 1400-talet. Den föreställer en trollkvinna som i sällskap med djävulen kärnar smör med två harar bredvid sig som spyr ut mjölk. Ni kan se den på bilden ovan. De två hararna är bjäror och denna bild visar oss hur länge tron på dem funnits.

Idén var att trollkunniga skickade bjäran till sina grannars kor. Bjäran gick dit och sög i sig en massa mjölk ur kon. Bjäran kunde ibland vara så brutal när den skulle suga ut mjölken att hela kon försvann! Hemskt!
Sen gick bjäran hem igen med magen full av mjölk och sa något i stil med: ”Full mage mor” varpå den trollkunniga svarade: ”Kräk i kärnan” eller ”Spy min son” eller ”Låt det gå lös, min son”. (Ha, ha jag vet inte om jag ska känna mig äcklad eller bara skratta åt absurdheten… Ewww!)

Beskrivningar av bjärans utseende varierar kraftigt från olika platser, men dess egenskaper till största delen förblir desamma. Ibland ser den ut som en groda, katt, hare eller till och med som ett grått ullnystan eller en vante. Den kan lämna små mänskliga fotspår efter sig. Enligt vissa versioner har den ben på ryggen så att den kan vända på sig och använda de benen i fall den blir trött. Praktiskt!

Det finns mängder av olika tekniker för att skaffa sig en bjära. Enligt vissa varianter kan man få en bjära genom att ingå ett förbund med djävulen. Enligt andra så är det snarare så att djävulen ger en instruktioner för att skapa en egen bjära.

I Jämtland skulle man ha en liten boll av katthår och runt den skulle man nysta ulltrådar i nio olika färger tre torsdagskvällar i rad. Tredje kvällen var det hela klart. Sedan var det bara att kasta nystanet över axeln när man ville sända ut bjäran att sno mjölk.
I Skåne fanns en annan teknik som gick ut på att använda en sågbock till ryggrad, ett nystan till huvud, trasor till inälvor och sedan lägga allt detta i en gammal smörkärna och läsa speciella ord över alltihop. Detta skulle ge bjäran liv.
På Gotland fanns en annan teknik som gick ut på att sy ihop en skinnpåse och sätta fast pinnar under den. Sen går den trollkunnige till ett vägskäl med 9 olika träslag, gör en brasa av dem och säger magiska ord. När elden kommit igång får bjäran liv och reser sig på sina träben. Då beordrar magikern den att hämta mjölk från en viss gård vilket bjäran gör. Medan den springer blir mjölken till smör. När uppgiften är klar blir bjäran åter ett dött ting tills ritualen med elden görs om.
En vanlig formel som användes när man skulle ge liv åt sin bjära var som följande: ”På jorden ska du för mig springa och i helvetet ska jag för dig brinna.” (Eh, ganska brutal formel).

Hur skulle man då kunna skydda sina kor från denna mjölktjuv?
Man kunde till exempel hänga en påse med stål, dyvelsträck, svavel, beck och ett blad från en psalmbok ovanför lagårdsdörren. Denna påse sattes in i träet så att den inte syntes.
Om man var modig nog att vänta uppe på natten på att bjäran skulle komma på besök fanns det olika sätt att ta kol på den. Underligt nog var det ganska lätt att besegra en bjära. Det räckte med att lägga händerna i kors så sprack den. Man kunde även skjuta honom med en silverpeng. Men det är ju onödigt att göra om det räcker med att lägga armarna i kors…

Om man visste vem som skickat bjäran kunde man gå till den personens ko och mjölka några droppar. Dessa hällde man över en sockerbit som man gav åt sin egen ko att äta. Efter det skulle ens ko vara skyddad från bjäran.

Om man hittade sår eller andra skador på sina kors bakben tolkade man det ofta som att bjäran varit framme. Då var det viktigt att anta vissa säkerhetsåtgärder.
Då ritade man ett kors över kons skador med en brödbit och läste sedan Fader Vår över brödbiten som man sen lät kon äta upp.
Sen sa man följande: ”Du stygge och lede hare, som sugit mod och blod ur min ko. Ifrån ont är du kommen och till ont skall du åter vända under tre namn.” Denna välsignelse sades tre gånger men utan att avsluta med amen.

Smöret från bjäran såg likadant ut som vanligt men ifall någon gjorde korstecknet över det föll det itu och blev till skum. Så det gick att bli avslöjad även på det sättet… Jag tror att lärdomen av detta inlägg är att det kanske ändå inte är en särskilt bra idé att slå sig i lag med en bjära. (Med andra ord: Kära grannar, sno inte min mjölk!)

Vad tycker ni om bjäran?

26 svar

  1. Jag undrar vem som kommer på sånna här saker i grunden…
    Den personen måste ha älskat mjölk!

    Kan du ge en ledtråd om vad som kommer nästa vecka???

    Ha det bra!

    • Hej AnFallenAngel!
      Jag tror att denna typ av sägner växer fram samtidigt genom en massa olika människor som oroar sig för samma saker.

      Hmm, jag kan tyvärr inte ge någon ledtråd för jag vet inte själv ännu. Jag har några halvfärdiga inlägg på g…
      Får se vilket jag väljer att avsluta.

      Ha det bra du med! 🙂

  2. Jaha så du vill inte att jag ska sno din mjölk va?! Det ska vi minsann bli två om!
    (Henke åkallar en Bjära)
    *Henke*Ok nu ska du gå till Magics hus och sno 3 liter mjölk som hon borde ha i kylskåpet…
    *Bjäran* Okej det ska bli sir!
    *Henke* Mwhahahahahaha Magic kommer aldrig att fatta vad som hände med hennes mjölk!!!

    • Hej Henry the Demon!

      *Magic öppnar sitt kylskåp*

      Magic: ”Men! Det var då underligt! Vad har hänt med all min mjölk?????
      Är det jag som har varit så glupsk att jag druckit alltihop?
      Hmm, jag som verkligen längtade efter mjölk…. tänk om jag skulle göra ett undantag? bara en gång…”

      *Magic åkallar en bjära*

      Magic: ”spring hem till Henke och hämta lite av hans mjölk. Inte all! För jag vill egentligen inte stjäla….
      Men typ hälften!”

      *Bjäran springer iväg*

      😉

  3. Kanske inte så skrämmade varelse, men antagligen praktisk när mjölkpriserna stiger. Fint repotage :3

  4. Tja, bjäran verkar ganska elak. Men egentligen är det ju trollpersonen som är elak som skapar en bjära över huvud taget..
    Ja, det där med silvermyntet verkar ganska onödigt 🙂

    • Hej Tobias!
      Precis. Bjäran gör ju egentligen bara det den blir tillsagd. Men lite läskig känns den ändå…
      Ha, ha silvermyntet blir verkligen onödigt om man lika gärna kan lägga armarna i kors 😀

  5. Å, vad glad jag blir över att du tar upp just bjäran i denna nya bloggartikel, Miss Magic Girl!

    Jag minns att min egen farfar – han levde i slutet av 1800-talet och dog 1932 – trodde på bjäran. Och på mycket annat därutöver. Tänk om han hade levt i dag. Det skulle ha varit hur kul som helst att förevisa honom din spännande bloggartikel om bjäran. Kan just undra över hur han skulle ha kommenterat det som du skriver.

    Jag tror att han, precis som jag, skulle ha gillat din text, kanske främst därför att du skriver så icke-kategoriskt. Dvs du slår inte oomkullrunkeligt fast att detta är bullshit att tro på, alternativt att detta är den enda sanningen, av Gud oss given. Nej, i stället lägger du fram en text som innehåller både å ena sidan-argument och å andra sidan-dito. Det försonliga sättet att skriva om magiska och mystiska fenomen på är något jag uppskattar väldigt mycket, ska du veta, MMG! Det är en av många anledningar till varför jag trivs med att botanisera och skriva här på din blogg och på ditt forum.

    Fast nu vet jag inte om jag vill använda smör i mitt hushåll längre. *blink*

    Man vet ju inte om smöret har gjorts på grädde som spytts upp av en bjära… *äckelkänslor*

    Hare (!) gott på alla vis, du duktiga MMG!

    • Hej bbnews!
      Tack så jättemycket!
      Din kommentar gör mig väldigt glad att läsa. Det glädjer mig verkligen att du tycker jag är icke-kategorisk eftersom det är precis det jag vill vara här på bloggen.
      Jag vill att alla ska kunna läsa vad de än tror utan att känna sig verken motargumenterade eller känna att de blir påtvingade mina åsikter.
      Så att du säger det du gör får mig att känna att jag lyckas! 🙂

      Synd att jag inte kan träffa din farfar. Kan tänka mig att han skulle veta en hel del intressant om folktro som jag gillat att ta del av.

      Bjäran är en intressant varelse även fast den är ganska läskig och äcklig. Det där med att den spyr upp mjölken är mycket motbjudande.
      Blä!

      Hare 😀 bra du med! Ha, ha mycket passande sak att önska efter detta inlägg!

  6. Har aldrig hört om denna Bjäran förrut. spännande ! 🙂 Och ganska läskigt…
    Håller med kommentaren över mig! Du skriver så himla bra jämt. Med ett öppet sinne och inte bara att ”ja titta va folk trodde på förr i tiden”. Jag tycker det är mysigt att tro på sådanna saker, :)))

    • Hej Elin!
      Tack så jättemycket! 🙂 Jag blir så glad att höra det och det ger mig ännu mer blogginspiration! ^_^
      Ja, jag tycker att bjäran är ett intressant väsen även om den är ganska läskig och äcklig.

  7. jag är en bjära! frukta mig och mina ninja liknande mjölk stjälar egenskaper! *fniss*

    • Hej milf von bjära!
      ÅH! Jag känner mig mycket hedrad av att en äkta bjära ville kommentera här! 😀

      • hahaha, visst gör man 😉
        men du, jag lånade lite mjölk då jag ändå svängde förbi. bara så du vet det 😀

      • Hej milf von bjära!
        Ha, ha det är okej…. Jag får dricka vatten istället…. ;_;

  8. Idag är det inte längre mjölk som representerar välstånd och dagens bjäror får nog glatt springa efter annat 😉

  9. Nu vet jag vad som händer med mjölken här :O Helt plötsligt är den slut. Det måste vara en bjära som ligger bakom! 😉

  10. Eh… ”På jorgen ska du för mig springa och i helvetet ska jag för dig brinna”?! Jag tror jag hellre går till butiken eller klarar mig utan mjölk än brinner i helvetet… Märkliga ideer folk kan få!

Kommentera

