Sjömonster och vattenväsen från Kina.

I dagens inlägg tänker jag att vi skulle göra en resa ner under vattnet och fiska fram några intressanta sjöväsen! 🙂 För att få något slags tema på inlägget tänkte jag att vi skulle sikta in hos på de varelser som associeras med vatten från kinesiska legender och folktro.

Kiau: I kinesiska legender är detta en enorm sjöorm som förorsakade förödelse bland fiskare i Chien-Tang floden. Enligt legenderna var Kiau en mästare på att kamouflera sig och var därför i princip omöjlig att se när den attackerade en. (scary!)
Den mest berömda attacken av Kiau sägs ha skett 488 e.Kr. En regeringstjänsteman seglade över Chien Tang när han stötte på Kiau. Han beskrev monstret som 90 meter lång och med svart skinn.
Kiau sägs ha dödats 1129 av en lokal hjälte som hoppade ner i floden och stred mot Kiau i flera dagar.
En Herkules-wannabe?

Chan: beskrivs som en enorm mussla vars utandningsluft innehöll en mystisk substans som sades skapa stora undervattenspalats. Hmm, Chan borde fundera på en karriär inom byggbranchen!
Man kanske rent av skulle kunna säga att Chan är en pärla bland sjömonster… Nej, förresten. Det var alldeles för töntigt för att sägas.

Hai Ho Shang: kan ni se på bilden ovan. Han har även blivit kallad för munkfisk på grund utav att han beskrivs ha håret klippt i tonsur som vissa munkar och en fjällig kappa. Han är dock ingen fredlig klostermunk eller en donkin donuts-munk utan en farlig gynnare som attackerar fartyg och dränker alla ombord. Hu! Brutalt!

Kw´Ên: I den stora Nordsjön i Kina sägs denna enorma fisk finnas. Den är flera kilometer lång och har den coola egenskapen att kunna förvandla sig under delar av sitt liv till en fågel kallad P´Êng. P´Êng hade så stora vingar så att när den rätade ut dem i sin helhet täckte de hela himlen. Där har den onekligen något att skryta med inför de andra varelserna vi gått igenom! ^_-

Chi Lung Wang: är en himmelsk drake som har ansvar över fördelningen av vatten. Ifall det började brinna var det Chi Lung Wang som höll koll på att allt gick rätt till med vattenpumparna. Det kanske är just därför hans namn också betyder på ett ungefär ”eld-maskin draken”.

På tal om drakar var det inom urtida kinesisk mytologi vanligt med drakkungar som styrde över de olika elementen på olika platser och regioner. De fanns fyra drakkungar som kontrollerade regn och vatten på olika områden: Ao Chin, Ao Jun, Ao Kuang och Ao Shun.
Om det blev något problem med vatten, en flod svämmade över eller om det blev torka gick folket till drakkungarna för att få hjälp.
Lyckades de inte få kontakt med den drakkung de behövde la de ut ett porträtt av honom vid sidan av vägen. Detta var tydligen så pass pinsamt för drakkungen att han då väcktes upp direkt av förödmjukelsen.
Jag antar att det är en bra teknik för att få hans uppmärksamhet men frågan är hur villig han är att hjälpa till med vattenproblemen efter att en sådan fräckhet begåtts mot honom?
Nere under vattnet sades drakkungarna ha fantastiska palats gjorda av kristaller och pärlor. De hade humrar och kräftor som vakter och fjällfiskar som tjänare.

Trots att vissa av dessa monster verkar lite farliga skulle jag gärna vilja se dem i verkligheten! ^^ Undrar om jag kan hitta kapten Nemo och be honom att få lift ner i havens djup till dem? 😉

Vad tycker ni om dessa vattenväsen?

Vilken av dem gillar ni bäst?

Mina favoriter är nog Chan (för att det är coolt hur han kan sucka fram vackra undervattenspalats) och Chi Lung Wang (för att det är fint hur han hjälper till vid bränder).

28 svar

  1. Hej! Min favorit är nog också Chan måste jag säga, det hade så häftigt att se någon skapa ett palats med bara andedräkten ^^

  2. Vatten! 😀

  3. Min favorit är nog Chi Lung Wang, för övrigt har jag alltid gillat drakar.
    Kommer ihåg ditt inlägg om draken vid flygplanet, det var coolt!!!

    Har sökt på spökhistorier häruppe i sommarstugan där vi är nu, och nu vill jag inte sova själv uppe på loftet!
    Hej då!

    • Hej Anonymous!
      Ja, Chi Lung Wang är cool. Verkar snäll också. 🙂
      Ah, jag vet hur farligt det kan vara att läsa om spöken. Särskilt på kvällen kan man verkligen skrämma upp sig…. 😮

  4. Gillar alla men musslan var lätt den bästa! Alla vattenmonster är bra för det är lite svårare att motbevisa existensen:D

  5. Yippie! Ännu ett av mina favoritämnen.

    Enligt New Age:are finns det massor av undervattensriken där utomjordiska väsen lever ungefär som vi människor gör uppe på landbacken. Ofta styrs dessa riken av någon kung eller drottning.

    Ett av alla dessa undervattensriken är den sjunkna sagoön (?) Atlantis, där det sålunda bor atlantider.

    Jag citerar ur en artikel jag har läst härom (se: http://www.skepdic.com/atlantis.html ):

    To many, however, Atlantis is not just a lost continent. It is a lost world. The Atlanteans were extraterrestrials who destroyed themselves with nuclear bombs or some other extraordinarily powerful device.

    Atlantis was a place of advanced civilization and technology. Lewis Spence, a Scottish mythologist who used ”inspiration” instead of scientific methods, attributes Cro-Magnon cave paintings in Europe to displaced Atlanteans (Feder, 130).

    Helena Blavatsky and the theosophists of the late 19th century invented the notion that the Atlanteans had invented airplanes and explosives and grew extraterrestrial wheat.

    The theosophists also invented Mu, a lost continent in the Pacific Ocean.

    Psychic healer Edgar Cayce claimed to have had psychic knowledge of Atlantean texts which assisted him in his prophecies and cures.

    J.Z. Knight claims that Ramtha, the spirit she channels, is from Atlantis.

    SOM OM INTE DET VORE NOG, så har jag just i dag fått i in mejlkorg denna artikel, se: http://www.belfasttelegraph.co.uk/breaking-news/offbeat/sea-monster-sightings-debated-16021956.html#ixzz1S75ngk2Z . Snacka om tajming.

    Den artikeln handlar om en konferens i London, där forskare med havsmonster som specialitet ska mötas för att utbyta erfarenheter med bäring på just havsmonsterforskningen (förutsatt förstås att de inte dessförinnan råkar bli uppätna av de monster de letar efter).

    Ska du och jag åka över till London och deltaga i den konferensen, Miss Magic Girl? *blink* Kan nog bli en spännande upplevelse. På talarlistan lär visst, om jag inte är helt felunderättad, en viss herr Näcken från göteborgska Häcken stå. Hoppas hur som helst att han har sin fiol med sig dit, ty han lär vara en jättebra musikant, har jag hört sägas. Då skulle han ju kunna spela för mötesdeltagarna, åtminstone spela dem ett spratt.

    PS Gillar dina humoristiska ordlekar i den löpande texten, vill jag du ska veta, MMG . De ökar dina bloggartiklars läsvärde ytterligare. Ha nu en jätteskön weekend! Kram på dig! DS

    • Hej bbnews!
      Tack så mycket! Jättekul att du gillar inlägget!
      Det är spännande med denna typ av väsen. Av någon anledning tycker jag särskilt bra om vatten varelser.
      Det är något extra med dem. Kanske beror det på att vattnet och havet känns så hemlighetsfullt. 🙂
      Det är liksom en outforskad värld. Teorierna om att det bor utomjordingar där är väldigt spännande och fantasieggande. 🙂
      Loch Ness odjuret kanske är en utomjording egentligen? 😉

      Skulle gärna följa med dig på den där konferansen! 🙂 Vore nog extremt spännande och intressant!
      Särskilt om vi fick träffa näcken också, ha, ha 😀 Det vore något att skryta med när vi kom tillbaka!

      Ha en bra helg du med! Kram!

  6. Typiskt, min kom inte fram!
    Och jag som var näst först…
    Min favorit är nog också Chi Lung Wang, har alltid gillat drakar.
    jag kollade på massa spökhistorier igår, och vi är i vår sommarstuga, mitt ute i skogen. Jag vill inte så gärna sova själv på loftet…

    Aaah, nu fattar jag varför det inte kom fram, jag hade glömt skriva in e-post!!!

    Hejdå!

    • Hej AnFallenAngel!
      Man behöver inte alls skriva in e-mail. Din kommentar finns högre upp men du står som anonym. ^_^

      Älskar också drakar. De är underbara! 🙂 Och Chi Lung Wang är en extra bra!

  7. ”(om Hai Ho Sang) Han var dock ingen fredlig munk eller en donkin donuts-munk…”: Haha! Gud vad jag skrattade när jag läste det där. Synd at Hai Ho Sang var inte ätbar, skulle ha löst hela problematiken kring detta!
    Gillade Chi Lung Wang bäst, samt legenden om drakkungarna. Disney’s Serie W.I.T.C.H gjorde sin egen version om denna legend. i deras version försökte de fyra drakarna (soms hade samma namn som i originella legenden) hjälpa människor få vattnett, eldet och maten de behövde, men misslyckades och förvandlades till fyra livsviktiga sjöar i Kina. Häxorna, som inom serien har fått uppgiften att beskydda och skapa fred i olika universum, får veta att deras krafter kommer från en fe’s själ som försökte hjälpa dessa draken. Hm… Kanske lite respektlös mot kinesiska legenden? Eller en sorts kärleksförklaring till legenderna? Svårt att säga…
    Jag kan säga att den originella legenden är bättre 🙂 Det är roligt att det var så lätt att få kontakt med drakkungarna! Jag önskar att de var verkliga varelser. Då skulle jag åka direkt till Kina och rita en av drakerna bara för att se den :-).

    • Hej Maaretta!
      Ha, ha tack för att du uppskattade mitt lilla munk-skämt. 😀
      Låter kul med W.I.T.C.H serien. Läste den ibland när jag var liten men inte så ofta så jag måste ha missat den serien.
      Jag tycker man ska se det som en kärleksförklaring till legenden! 🙂
      Åh! Om drakarna verkligen fanns i Kina skulle jag också åka dit direkt!

  8. Ooh, jag håller med dig om Chan, fett cool!
    Fast jag älskar alla vattenvarelser, även om jag inte skulle vilja vara i närheten av de stygga ^^;
    Detta är ett av mina favoritämnen inom mytologi 😀
    Jag kommenterear först nu, för att mitt internt inte funkat sen i onsdags..

  9. Hahaaa, jag måste ju säga att du skriver otroligt roligt & bra! Trogen läsare har du här 😉

    Kw´Ên låter ju inte som en direkt diskret varelse, haha xD

    • Hej Unicorn girl!
      Tack så jätte, jättemycket! 😀 Det gör mig glad att höra!
      Ha, ha nej verkligen inte! ^_^Både i vattnet och i luften var han enorm. Borde vara lätt att upptäcka… särskilt när han känner för att bre ut vingarna. 🙂

  10. Han som slogs mot Kiau måste varit väldigt uthållig om han orkade slåss i flera dagar x)

  11. När jag sökte på sjöjungfru bilder på google dök det upp en bild på en mumifierad sjöjungfru som värkligen finns.

  12. Jag har hört talas om ett kinesiskt sjömonster som kallas Kappa. Han har typ en skål med vatten på huvudet. Han kan attackera, men om man bugar måste han buga tillbaka och då rinner vattnet ut och han blir kraftlös. Han gillar gurka.

Kommentera

