Tre fall av demonisk besatthet.

I dag blir det ett otäckt inlägg om tre fall där folk tros ha blivit besatta av demoner. Inget inlägg för den känsliga läsaren!!! Helt enkelt, ni läser på egen risk…

Det första fallet vi ska titta närmare på skedde på 1800-talet i Frankrike. De två bröderna Theobald och Joseph Bruner började visa tecken på att något inte stod rätt till i september 1865.
Det började med att de trasslade ihop benen i omänskliga knutar, stod på huvudena i timmar och böjde sig i onaturliga vinklar, som helt bakåt.
Snart blev deras märkliga förmågor ännu fler. De började tala olika språk de aldrig tidigare varit i kontakt med som engelska, latin och olika spanska dialekter (Xenoglossia?). De kunde även levitera och även få föremål att sväva. De kunde till och med få hela huset att skaka.
Och som om det inte vore nog med allt detta förutspådde de dessutom två dödsfall!

Familjen märkte också att pojkarnas rum blivit oförklarligt hett.
Det enda som kunde kyla ner rummet var heligt vatten. Dock var denna avkylningsteknik inte särskilt populär bland pojkarna. De hade utvecklat en besatthet för djävulen och en stark avsky för religiösa, heliga objekt. Om man placerade några Kristna symboler i deras närhet fick de panik. Själva ritade de djävulsansikten på väggarna.
Om en djupt religiös person besökte huset gömde sig pojkarna under sina sängar. Om någon mindre starkt troende person kom till huset kunde pojkarna däremot glatt utbrista: ”Den där personen är en av oss! Så borde alla vara!”. (kan tänka mig att detta uttalande inte uppskattades av alla… lite avslöjande kanske.. ^^)

Efter ungefär fyra år kom familjen Bruner och en präst fram till att de rörde sig om demonisk besatthet (Nähä!?) Prästen bad sin biskop om att genomföra en exorcism på pojkarna.
Theobald sändes till St. Charles barnhem i Schiltigheim nära Strassburg för demonutdrivningen. I två dagar var han helt tyst. Men sen började han prata med en fruktansvärd röst och sa att han var rasande. När en nunna frågade honom vem han var sa han ”Jag är mörkrets furste!”. Theobald blev sedan så pass vild att han sattes i tvångströja för sin egen och andras säkerhets skull. Exorcismen utfördes och den hjälpte! Theobald sov ut och när han kom till medvetande igen var han precis som förr och hade inget minne av de senaste dagarna händelser.
En exorcism utfördes även på Joseph som också blev sig själv igen.

Nästa fall har blivit känt som Nancy Possession och skedde 1620.
En änka vid namn Elizabeth de Ranfaing i Frankrike sa nej till ett erbjudande om giftermål från en doktor vid namn Povoit. Povoit kunde inte acceptera avvisandet och försökte få henne att bli kär i honom på magisk väg (aldrig en bra idé). Istället för att bli kär blev Elizabeth mycket sjuk och började visa symtom av att vara besatt. På grund av sin besatthet kunde Elizabeths plötsligt prata mängder av okända språk, hon kunde även avslöja hemligheter om folk hon just träffat och svara på avancerade religionsfrågor.
Elizabeth gick till många olika läkare och var med om flera exorcismförsök.
Till sist funkade det och Elizabeth mådde åter bra igen och levde vidare i fred från demoner och grundade en nunneorder.

Det sista fallet vi ska titta på är från 1677 och lite annorlunda än de tidigare fallen. Till skillnad från de andra offren ska vi nu ta upp en som självmant gjorde en pakt med djävulen vilket sägs ha lett till demonisk besatthet.
En målare vid namn Christopher Haizmann gick till polisen efter att ha fått underliga kramper och ryckningar. Han erkände att han hade sålt sin själ till djävulen nio år tidigare och nu var han mycket rädd och ville få beskydd av polisen. Tydligen ansåg sig polisen vara duktig nog att kunna beskydda Christopher från både djävulen och demoner för tog på sig uppdarget.
Christopher skrev ner och illustrerade allt om sin pakt med djävulen. Tydligen hade djävulen kommit till honom i sällskap med en stor svart hund och lovat att om Christopher ingick en pakt till att bli djävulens son så skulle han hjälpa honom att komma ur sin oro och bedrövelse. Detta tycker jag verkar som en uppenbar lögn från djävulens sida för under de nio år som följde efter att Christopher signerat pakten i sitt eget blod skickade djävulen honom en hel del visioner av helvetet som definitivt måste ha framkallat oro och bedrövelse.

För att ta sig ur sin situation skickades Christopher av polisen till en helig plats i Mariazell där en exorcism utfördes. Den tycktes inte funka helt och en ny utfördes ett år senare som verkligen bröt pakten.

Bilden ovan har jag själv gjort och den handlar om en demoniskt besatt person. Jag tyckte själv att bilden blev så creepy att jag var tvungen att gömma den i en låda i flera dagar efter att jag gjort skissen… ^^;;

Jag tycker att det är väldigt obehagligt att läsa om denna typ av fall. Jag är öppen för demoners existens men att de verkligen kan ta över folk är jag däremot ytterst tveksam till. Jag tror att de flesta fall av demonisk besatthet förmodligen snarare bottnar i att folk haft olika psykiska problem som misstolkats till besatthet vilket gör fallen ännu sorgligare på många sätt.
Sen är det ju också så att eftersom de fall jag tagit upp i detta inlägg är så pass gamla kan många element lagts till på historiernas väg fram till vår tid och det är svårt att veta hur mycket sanning som finns kvar i dem.

Läs mer om demoner, deras roll i religion och folktro, vad en demonisk evokation är och även mer om demonisk besatthet i mitt demon-inlägg HÄR.

Vad tror ni?

Vad anser ni om dessa fall?

Två nya drömmar finns uppe på drömtolkarsidan (HÄR) och ni som fortfarande väntar på att få era drömmar tolkade kommer få svar i helgen.

I nästa inlägg blir det blött om tårna… ^^

39 svar

  1. Jag tycker ändå att djävulen är ganska smart som gör att barn blir besatta istället för äldre. Man upptäcker ju äldre fortare och man blir räddare när man uppräcker att barn har blivit besatta.

    Den där doktorn måste ha varit ganska kär i Elisabeth. Men varför kallas fallet för Nancy Possesion? och ingick Poviot en pakt med djävulen eller förökte han själv?
    Christoffer måste varit väldigt orolig, han kanske borde testa meditation!

    Längtar till nästa inlägg!!!

    Ha det bra

    • Hej AnFallenAngel!
      Det kallades för Nancy Possesion för att exorcismen utfördes i en stad som hette Nancy.
      Poviot ingick inte en pakt med djävulen. Han gjorde någon bryggd med örter som han gav Elizabeth.
      Folk kan bli besatta utan pakter. Sen var det ju verkligen inte Poviots mening att Elizabeth skulle bli besatt.
      Väldigt hemskt det där. Tycker att det var fel av Poviot att försöka göra henne kär i sig till att börja med.
      Ah, meditation är alltid en bra sak att göra för att få ro i själen! ^_^

      Tack så mycket! 🙂

      Ha det toppen du med!

  2. Läskigt inlägg! Jag tror som du att det kan vara så att det igentligen rör sig om psykiska problem,Men det är svårt att tro att en med psykiska problem kan tala främmande språk förutse dödsfall och få saker att sväva… Kanske är dom verkligen besatta av demoner gud vad läskigt! :O
    Hmm Blött om tårna vad kan det betyda? 😉
    Följ gärna mig på twitter. Alicesprallis 🙂

    • Hej Alice!
      Jo, i många fall måste det röra sig om psykiska problem men kanske kan det inte förklara alla fall…. Läskigt!
      Mmm, jag tänker inte avslöja vad nästa inlägg handlar om…. 😉 Det är en hemlighet så länge! ^^
      Japp! Nu följer jag dig på twitter! 🙂

  3. Äh jag tror på demonisk besatthet med, allt är möjligt:)!

    • Hej Gladmymlan!
      Det är förstås sant…. Jag tror ju på demoner så…
      Jag antar att den sanna anledningen till min skeptiskhet är att jag inte vill tro på det. Alldeles för obehagligt!

  4. Detta med demoner och hur dessa manifesterar sig är ett av mina absoluta favoritämnen, kanske främst därför att ämnet har så starka kopplingar till religion(er).

    Särskilt uttalad är tron på demoner inom islam. I denna allmänna översiktsartikel om demoner – se: http://en.wikipedia.org/wiki/Devil_(Islam) – kan man bland annat läsa mer om Shaytan (pluralis Shayatins; ordet är besläktat med vårt Satan).

    Islam lär ut att vi alla har en (personlig) Shaytan som inget hellre önskar än att få oss att avvika från den smala vägen (= den som till himlen bär) för att i stället beträda den breda vägen (= den som leder käpprätt åt helvete).

    En Shaytan avbildas ofta sittande på vår ena axel, varifrån han viskar i vårt öra att göra saker som Gud/Allah blir ledsen över ifall vi gör dem.

    På andra axeln ses på motsvarande vis som regel en skyddsängel sitta som därmed kan viska i vårt andra öra, att vi inte ska lyssna på den där Shaytan utan i stället följa Guds/Allahs bud och föreskrifter.

    Det här motivet, med ett andeväsen sittande på axlarna på var sin sida om vårt huvud, är som bekant vanligt även inom kristendomen. Jag såg häromveckan i en affär ett par hårspännen för tjejer som hade just formen av en smådjävul respektive en skyddsängel.

    Har du också sett den sortens hårspännen, Miss Magic Girl?

    Hur som helst: STORT TACK för din senaste bloggartikel! Intressant och välskriven som vanligt.

    Och du, MMG, fall inte för frestelsen att avslöja i förväg vad nästa fredags bloggartikel ska handla om, fastän det finns de som gärna vill veta detta i förväg. Men jag tycker du ska hålla oss på halster (detta var väl en bra liknelse att ta till här i detta demonsammanhang *blink*) tills det är dags för täckelset att falla så att säga. Då ges det ju talrika tillfällen för oss, dina läsare, bloggföljare och *fan*s (oj då, ännu en passande liknelse ju *blink*), att under veckan som kommer fundera över vad du ska tänka ut för läskigheter till nästa gång det är publiceringsdags.

    • Hej bbnews!
      Jag håller med. Det är verkligen mycket spännande med demoner.
      Finns ju väldigt mycket att ta upp kring dem så fler demon-inlägg kommer lugnt komma. 🙂
      Det är intressant med bilden av demonen/djävulen på ena axeln och ängeln på andra.
      Skulle gärna ha de hårspännena! 🙂 Synd att jag aldrig sett såna själv… Lät som min stil. ^^

      Tack så mycket för att du uppskattade inlägget!
      Nejdå, jag ska inte avslöja vad nästa blir. Det är hemligt fram tills det publiceras.
      Ha, ha jag gillar vilka lyckade liknelser du fick till! 😀

  5. Intressant inlägg 😀
    Har alltid varit intresserad av demoner och vad deras handlingar kan leda till 🙂
    Bilden du gjorde var både fin och läskig, mycket bra 🙂
    Ja, jag tror också på din teori om psykiska problem.

    • Hej Tobias!
      Tack så mycket för att du gillade min bild och inlägget. 🙂
      Hmm, det känns som en bra förklaring på många fall.

      • 😀
        Ja, visst gör det. Men det kan ju såklart inte förklara alla fall, men de flesta som sagt 😀

  6. Jag behöver lite spökhistorier, har du några???

  7. Tack för fallerna! De var underhållande att läsa.
    Jag har fört om fall där prästerna har dödat de besatta. Usch vad hemsk! Då börjar man ifrågasätta det hela religiösa sätt att hantera personer som kan vara ”besatta”. Fast som skeptiker och en person som tror inte alls på demoner, tror jag att de som verkat besatta har varit offren för psykoser och mental ohälsa, och borde få/ ha fått hjälp från professionella läkare, psykologer och psykiatriker. Att man säger att folk levererat har jag svårt att tro på, eftersom de som påstått det haft intresse att skapa uppmärksamhet.
    Såg en amerikanskt program, ”Bulshit!”, om demonisk besatthet. Där fanns det en man som var en ”healer”, alltså påstår att han kunde driva ut demoner och onda andar. Han sa att ängeln Gabriel hade kommit till honom och berättat om sin gåva. Men han verkade mest intresserad att kunna krama kvinnor som vände till honom för hjälp… Otrevlig kille.
    Men men. Bra inlägg! 🙂

    • Hej Maaretta!
      Tack själv! Kul att du gillade att läsa inlägget. 🙂
      Vad hemskt! Ja, ibland kan det ju gå riktigt fel med den typen av saker. Det är verkligen hemskt.
      Det är hemskt med folk som egentligen behöver läkarhjälp men deras omgivning förstår inte det.
      Det måste ha hänt väldigt mycket förr i tiden.
      Det är verkligen obehagligt med dem som lurar folk och utnyttjar deras tro som han i programmet du berättar om.
      Dock så är det intressant med dem som faktiskt blivit återställda efter exorcism. Det visar kanske (om man inte ska tro på demonförklaringen) att
      det har en psykologiskt renande effekt för vissa som gör att de mår bra igen från vad det nu var som skapade deras beteende till att börja med. Som en sorts placeboeffekt kanske.

  8. Jag glömde en sak, Miss Magic Girl!

    Att kommentera din teckning.

    Den är super!

    Hög skrämselfaktor på den också. Ändå är teckningen vacker på samma gång.

    Att du är kreativt och konstnärligt begåvad behöver man inte vara någon Einstein för att begripa.

    • Hej igen Bbnews!
      Tack så mycket! 😀
      Det gör mig glad att höra. Den var något av en utmaning att göra.
      Inte bara för att jag var tvungen att se på den läskiga tjejen medan jag ritade ^^; utan på grund av den speciella posen och perspektivet.
      Men jag blev rätt nöjd med hur den blev. ^_^
      Stort tack! 😀

  9. Hej
    Hittade din blogg för ett par dagar sedan – skoj!
    Besatt av demoner? Kanske det, men de kan ju lika gärna vara besatt av andar som tidigare levt som människor. Människor är ju också kapabla till grymhet som ligger bortom allt förnuft.

    Jag själv är inte synsk eller har några andra mediala ”kunskaper” men av någon anledning så har jag flera i bekantskapskretsen som är mer eller mindre synska.
    En väninna kan se auror (och mer iofs) och hon säger att när hon ser narkomaner och alkoholister så är de helt ”öppna” rakt upp över huvudet (jag kan inte beskriva bättre än vad jag själv förstår). Dvs (detta är min förståelse) så kan de släppa in i sina kroppar och sinnen precis vad ont som helst, de har inget skydd mot andar (eller demoner?) som tar över hela eller delar av deras liv.
    En annan väninna har i sin tur en väninna som antagligen har fått i sig en väldigt gammal och sjuk ande som vägrar att försvinna. Kvinnan är ca 60 (detta har pågått på några år) och hon är så utmattad att hon knappt orkar förflytta sig i sitt hem. Hennes vänner säger att hon är som en annan människa. Läkarna hittar inget fel. Ett par av hennes vänner försökte hjälpa henne via ett medium. Mediet hävdade just detta att hon råkat ut för att en gammal sjuk kvinna/ande (som antagligen är väldigt uttråkad på ”andra sidan”) tagit henne i besittning. Tyvärr kunde de inte hjälpa henne.

    Sant? Jag har ingen aning, men funderar lite över just dessa saker som mina väninnor berättat.

    • Hej Antik!
      Tack för att du gillar bloggen! 😀
      Ja, det är svårt att veta vad som ligger bakom. Andar skulle kunna vara ett alternativ. Dock så är det som att jag tror att de inte har den typen av kraft.
      Men man vet ju aldrig…
      Hemskt med din vän som har blivit övertagen av den gamla sjuka kvinnan. Låter fruktansvärt.
      Intressant med din vän som kan se auror. Det kunde jag också för men tappade förmågan sen för att jag hade en period när jag inte riktigt tog den på allvar…
      Men jag försöker träna upp det igen.

  10. Intressant blogg hamnade här av en slump.
    Googlade på korpar och hamnade här länkade till dig från min blogg du hade skrivit så bra.
    Kommer kika in fler gånger

  11. Hej magic

    Jätte fin och creepy bild du gjorde jag som inte ens kan göra händer 😀
    Tänk om man blev besatt av en demon 🙂 vad creepy. Föressten vart bor du för jag har sett någon som kan vara du 😉 hon hade långt brunt hår allefall ganska långt, Mörk grön hatt ungefär en basker, grå tröja, och så mysbyxor

    • hej Cookiemonster!
      Åh, tack så jättemycket! 🙂 Det gör mig glad att höra. Händer är svåra att göra verkligen. Men jag övar på det.

      Hmm, jag bor i Stockholm men personen du beskriver låter inte alls som jag…. Tyvärr. ^_^;;

  12. Jag har faktiskt börjat bli rädd för kyrkor och annat kristet.En gång låg jag i min säng och höll i en medaljong(fråga inte varför jag hade den där för de vet jag inte ens själv) av silver(tror jag)med texten ”Jesus herans son hjälp mej”.Plötsligt kändes det som om jag skule bräna mig på medaljongen så jag släpte den genast.Under ca ett år har jag känt exakt likadand varje gång jag kommit i närheten av ett kors eller krusifix men på sama gång vill jag röra vid föremålet.Jag käner mig illa till mods i kyrkor och bara tanken på att träfa en präst får mej att rysa och bli illamående!!!!Och när min mamma frågade om jag ville komfrimmeras tänkte jag ”Och komma närmare Gud och Jesus!Näe tack!”.Jag sa det förstås inte högt men det konstigaste av allt är nog att jag ändå är döpt!!!!!!Om någon har några råd om vad jag kan göra så skriv det snälla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Hej Lolo Lyks!
      Jag vet inte. Men jag tror det kan vara bra för dig att fundera över vad det är du associerar kristendomen med som gör att du får en sådan känsla av obehag.

  13. Jag kan inte samankopla min räddsla för kristet med något som kan förklara varför.Desutom är det inte bara en känsla av obehag,ibland är det ren fruktan!

    • Hej Lolo Lyks!
      Jag tror att det ända du kan göra om du kan göra ifall du vill bli av med denna rädsla är att försöka analysera den.
      Hur länge har du haft den?
      Vad är det du tänker på när du tänker på kristna?
      Jag har själv många kristna vänner och har därför en ganska blandad bild av hur kristendomen kan se ut och en bred bild av att det finns många olika sätt att vara kristen på.
      Du kanske borde försöka ta reda på lite mer om religionen och se om du har någon vän som ser sig som kristen och fråga hur den ser på sin tro.
      Kan ju vara ett sätta att få en ny vinkel på det hela.
      Precis som med alla religioner så finns det ju väldigt många olika sätt att vara kristen på.

  14. Wow jag älskar dina inlegg men mina andra kompisar tycker desvärre tvärt om sry:S

    • Hej Nikolina!
      Tack så mycket! 🙂
      Roligt att du uppskattar min blogg. Dina kompisar är nog bara för lättskrämda för att läsa den tror jag… 😉

  15. Du är bra på att rita;)

  16. du har glömt en annan som blev besat av 6demoner

  17. Hej! Jag har haft ‘problem’ här hemma den senaste tiden. Jag är själv väldigt känslig och medial, delvis så tror jag att jag har börjat sk. ‘vandra’ mycket om nätterna, jag sover så tungt att om man ens lyfter och släpper mig ner mig i madrassen, knuffar/slår mig etc så vaknar jag… sen så har jag en väldigt obehaglig närvaro hemma, mycket mardrömmar, och har även hört en röst nyligen när jag var ensam. Sedan låter det som att saker rasar och går sönder fastän det inte händer. Detta är inte första gången liknande händer mig, och inget jag provat såsom att rena, stänga ner mig eller liknande verkar hjälpa.

    Igår tog jag av en slump en bild på mitt öga eftersom jag provat fransnäring, och ville se om det blivit någon skillnad. Kände ett starkt obehag hemma när jag tog den, och efteråt zoomade jag av en slump in min pupill där man tydligt kan se en spökpojke, som ser ut att titta UT ur mig?!Jag vill gärna ha några pointers på detta. Det verkar inte som att det går att ladda upp en bild här men jag kan maila den till dig ifall du känner att du vill ge din åsikt på detta.

    Mvh

    Natalie

    • Hej Natalie!
      Usch, låter mycket obehagligt. Tyvärr så är jag verkligen ingen expert vad det gäller hemsökelser även fast jag är intresserad av dessa ämnen.
      Så jag är inte rätt person att be om vägledning tyvärr men jag skulle absolut tycka att det var intressant att se din bild.
      Hoppas verkligen att allt blir bättre snart.

  18. Pojkarna var väl inte besatta, de var väl några jobbiga rackare bara. Allt det där de gjorde kan min bror gå och göra nu och han är inte besatt av nån för han är söt och älskar att kramas!

Kommentera

