Olika typer av magi.

I dag ska vi prata om magi! Yay! *Gör en magisk dans*
Vi ska kolla på den viktiga roll magi har spelat genom mänsklighetens historia och fundera över hur man kan definiera vad magi är.
Jag kommer även gå igenom olika typer av magi och de kategorier magi har delats upp i. 🙂

Magi är ett enormt ämne och tron på magi och en magisk dimension på tillvaron är något som funnits med överallt genom människans historia.
Ordet (eller namnet!) ”Magic” som blivit magi på svenska kommer från grekiskans ”mageia”. Det var deras ord för den religion / vetenskap som utövades av de Zoroastriska prästerna i området kring Mesopotamien ungefär 4000-538 f.Kr.
På grund av det hårda och slitsamma liv folk levde trodde man sig vara omgiven av onda andemakter och att människorna var skapade för att tjäna gudarnas behov. Detta ledde till att de utvecklade ett agressivt magiskt system för att förbättra sina livsvillkor. De gjorde altare till särskilda gudar och gudinnor som de offrade och bad till för att få hjälp att bekämpa de onda krafter som omgav dem.

De magiska traditioner som de utvecklade har legat till grund för den västerländska magi vi känner till. Andra viktiga influenser är det gamla Egyptens magi som bidrog med en mer positiv världsbild än den som la grunden till magin i Mesopotamien.
Grekisk filosofi och alla de olika trossystem och mystiska läror som blandades i och med att Alexander den store erövrade Egypten, Syrien och Persien har också haft stor influens på den västerländska magiska traditionen.

Det är fascinerande att följa magins utveckling tycker jag. I Mesopotamien och i det gamla Egypten var magi och religion samma sak. Under medeltiden särades de bägge och kyrkan såg all magi som svart.
Idag håller många människor på med magi på sitt sätt. Magi har blivit en viktig del av de nyhedniska religionerna som wicca. Det finns även massor av människor som inte tillhör något särskilt system och som kallar sig för häxor och magiker ändå. De använder magi för att förbättra sina liv och komma i kontakt med sin andlighet.

Hur ska man definiera denna magiska kraft som alltid tycks ha haft en viktig roll för människor genom tiderna?

Den kände ockultisten och magikern Aleister Crowley beskrev magi som ”the Science and Art of causing Change to occur in conformity with Will” (konsten och vetenskapen av att skapa förändring som stämmer överens med viljan).
Detta är en definition som många moderna magiker går efter.
Om man utgår från den definitionen sammanfattar den både förändringar som man kan uppnå i den materiella vardagen genom förtrollningar men även högre andliga förändringar inom en själv genom den typen av andlig magi som ligger nära mysticism.

För att få någon sorts ordning och reda på magi har det genom tiden utvecklats olika kategorier. Vissa har delat in magi i tre grader beroende på vilka delar av tillvaron som magin fokuserar på.

Låg magi: när man jobbar med naturens och elementens krafter.
Mellanliggande magi: när man jobbar med den mänskliga nivån av tillvaron.
Hög magi: som jobbar med de universiella lagarna.

Sen finns det mer specifika indelningar av magi beroende på vad som är karaktäristiskt för dess användning.

Naturmagi: där man använder sig av örter, stenar, planeterna och stjärnornas krafter osv. Detta sorteras även in under låg magi.
Kaosmagi: vilket handlar om att använda krafter från djupt inom sitt undermedvetna.
Folkmagi: går ut på att använda sig av magiska traditioner från gammal folktro, skrock och vandringssägner. Magiska tekniker som ofta berättas muntligt från generation till generation. Brukar också räknas till låg magi.
Praktisk magi: är benämningen för den typ av magi som fokuserar på astralresor, healing, förtrollningar och fjärrskådning.
Composite: magi som kombinerar olika religiösa influenser.
Sympathetic: magi där man använder sig av fysiska föremål som vaxdockor för att påverka äkta personer. Detta behöver inte vara i onda syften utan kan lika gärna vara för healing.
Ceremoniell magi / rituell magi / hög magi: dessa tre namn brukar vanligen referera till samma sak. Magiska ceremonier som oftast fokuserar på andliga upplevelser eller kommunicerar med högre eller gudomlig verklighet.

Det är dock viktigt att tillägga att magi verkligen inte är ett fast system utan tvärtom. Magi är en del av mängder av olika trossystem och därför är denna typer av kategoriseringar väldigt allmänna.

Som ni minns pratade jag om synen på magi genom tiderna på radio för ett tag sedan. 3 minuter in i videon ovan kan ni höra den delen av programmet där vi diskuterade svart och vit magi. Om ni vill lyssna på resten av programmet går det att hitta HÄR.

Vad är min personliga synpunkt på magi då?
Ja, som de flesta nog vet så ser jag magi som en mycket äkta och verklig kraft.
Det är något jag alltid haft en stark inre övertygelse om och jag har själv bra erfarenheter av att använda mig av magi. 🙂
Jag ser det som att magi är en mellanliggande kraft som existerar mellan den andliga världen och den materiella och genomstrålar båda samtidigt. Därför kan man genom inre affirmationer påverka den materiella världen och genom fysiska ritualer påverka den andliga världen. Magin sammanbinder allt.

Hur ser ni på magi?

Utövar ni magi och i sånt fall på vilket sätt?

Vad anser ni om indelningarna av magi?

Kolla även in den nya drömtolkningarna HÄR.
Jag vet att det är många nu som väntar på att få sina drömmar tolkade. Jag har inte glömt någon av er. Ska försöka återkomma till er alla under den kommande veckan. ^_^

….och bered er på ett kusligt inlägg nästa gång… 😮

74 svar

  1. Jag använder mig ibland utav magi… Det vill säga när jag känner mig pigg och inte har något för mig presis, jag har ju sommar lov nu så ja kommer nog att hålla på med magi en hel del! Men jag skulle gärna vilja ha en skuggbok! Men jag har inga pengar och mamma vill inte köpa för ofta på nätet (vet inte varför) så ja kommer nog inte få en skuggbok på ett tag… Jag skulle verkligen behövt en när jag åkallade den där stormen (Jag åkallade den faktiskt! Inget jag har hittat på!!!)

    • Hej Henry The Demon!
      Jag vet vad du menar. Man måste vara på rätt humör verkligen.
      Hmm, en skuggbok vill jag också ha på något sätt. Men jag funderar på att göra en själv. 🙂 Får se hur det går….

      Har du åkallat en storm? Det måste du berätta mer om!

      • Jo det gick till så här: Det var en utav de första gångerna jag utövade magi. Jag gick till ett ställe som hetter Lunds Kulle, det är en fornnordisk offer plats där man offrade kor, höns, grisar och ibland människor! Nåja jag gick dit, satte mig på en stor sten och satt där och tänkte… Till sist kom jag på något som jag tyckte verkade ok att utföra så jag uttalade ett par ord som jag alltid säger innan jag påbörjar en besvärjelse.
        (Bönen/orden ger mig lite mer kraft)
        Sen så var det bara att sätta igång!
        Det hade varit väldigt varmt här nere i småland ett tag så jag tänkte att en fin storm skulle sitta fint till!
        Jag bad om bevis på viljans och naturens kraft tillsamans jag tänkte mig en stor storm. Och direkt efter att jag hade bett om detta så började himelen bli grå och det började duggrengna på vägen hem.
        Jag la också till tre ord från forn/urnordiska run alfabetet! Som jag trodde skulle ha någon effekt på vädret. Det vill säga de här orden/runorna: hagalaR vilket betyder hagel, isaR vilket betyder is och laukaR som betyder vatten… eller lök! ^^

        Jag vill ju inte skryta eller något men det rengnade och haglade i fem dagar ^^

        Jag vet inte om det var oväder på gång eller om jag lyckades åkalla något, men jag vill helst hoppas på att jag gjorde det 🙂

      • Hej Henry the Demon!
        Wow! Det var ingen dåligt resultat för att vara ett av dina första magiska försök!
        Du har verkligen kraften!
        jag tycker att det var bra att du utformade formeln själv efter vad du kände var det rätta.
        Tror att det alltid funkar bättre än när man bara härmar en formel man läst i en bok eller så. 🙂
        Jag tror absolut att ovädret var din förtjänst!

  2. Snygga bilder!!!!
    Jag håller mest på med låg magi, man ska börja från botten!

    För ett tag sedan skrev du hur man kunde ta kontakt med andevärlden med hjälp av tärningar.
    Jag och två av mina kompisar testade de.
    Jag bor i ett gammalt hus, ganska läskigt. Vi gjorde det på dagen, så vi gick in på en av toalleterna och la ljuset på toastolen.
    Vi ställde lite frågor och fick fram att han/hon hade dött i det huset och var lika gammal som oss. Sedan frågade jag `vill du skada oss`.
    Gissa vad svaret blev!
    Vi sprang ut ur toan som vi hade haspat och ingen av oss vågar gå in på toan nu.

    Tror du att det var en slump eller på riktigt????

    • Hej AnFallenAngel!
      det är bra. Det gäller ju att skaffa sig lite magisk erfarenhet innan man går vidare till ännu mer komplicerad magi.

      Vad spännande att ni testade med tärningarna.
      Dock så behöver det inte vara andar som styr dem utan vissa ser det som att det är ens undermedvetna som ger svar.
      Men eftersom ni verkligen ville kontakta andevärlden kan jag tänka mig att ni drog till er någon pratsam ande.
      Läskigt med sista svaret men det behöver inte betyda något farligt. Tror helt enkelt att det antingen var en busig ande som vill skrämmas på skoj eller slump.
      Men jag förstår verkligen att ni rusade därifrån!

      • Tänk om det var en poltergeist som höll på, som Peeves i Harry Potter!

      • Eller hur! ^^
        I alla fall så tycker jag att det verkar som att när man ställer frågor på det där sättet drar det ofta till sig rätt oseriösa andar.

  3. Hej!!

    WOW magi, jag har aldrig riktigt fattat hur man utövar de och hur man använder det. Kan ni berätta lite mer?

    PS alltid lika bra inlägg 🙂

    MVH Lioness

    • Hej The Lioness!
      Jo, absolut. Jag planerar fler magi inlägg.
      Magi är ju ett stort ämne så det finns ju mängder av olika sätt att utöva det.
      Allt från spådomskonst till formler och ritualer.

      Tack så mycket för att du gillar min inlägg! 🙂 Det gör mig glad!

    • jag håller med dig har ingen aning men ett tips det går lättare med ett spö och by the way hitta på egna formler jag fixa min dator med formlen reparo från harry potter (lovar)

  4. Hej MMG! 🙂
    För typ några år sen hittade jag en sida med ”trollformler” (på engelska)
    Typ levande ljus magi ifall man kan säga så(?) typ en grej jag hittade på den sida var typ, Ta ett rött läppstift, en bit papper och ett rosa ljus.
    Och så tänder man ljuset och sen tar man läppstiftet och ritar en pussmun på pappersbiten och sen bränner man pappret i ljuset medans man säger nån ”ramsa” och så ska man säga en persons namn i ramsan medans man tänker på den personen. och sen nästa gång du träffar den personen så kommer han/hon kyssa dig.

    Jag har inte testat själv men det var nån tjej som hade skickat in det till den här sidan och hon hade prövat det på en gift man och det funkade….
    Jag tror det är en här sidan: http://www.spellsandmagic.com/spells.html

    //Natalie

    • Hej Natalie!
      Intressant. Nätet är fullt med magiska tips.
      Kan vara bra för att själv få inspiration men själv tror jag mest på att utforma sina egna magiska formler och knep. 🙂
      Men kul att den där formeln hade funkat för den dr tjejen. Undrar hur den gifta mannen såg på händelsen? Han kanske fortfarande grubblar över vad som kom över honom? ^^

  5. Höll på mera med magi förut…och ja, jag tror på det. Men om det verkligen är magi eller mera som The secret , att du får det du sänder ut, det du ber om…jag vet inte 🙂 Men det är….hm…hur ska jag säga… ett fint sätt att befästa det man vill, att fokusera på. Jag gillar det!

    • Hej Annica!
      Jag anser att magi och The Secret osv bara är olika namn för samma sak.
      I grunden handlar det ju alla om att påverka livet med hjälp av sina tankar och intention. ^_^

  6. Jag försöker verkligen förstå mig på magi vid tidig ålder. När jag var runt tretton lyckades jag få igång en kraftig vindstorm en vanlig sommardag vilket fick upp mitt självförtroende och jag började öva mer. Just nu har jag lyckats stoppa en regnstorm och håller också på med elementen. Trots allt har det ju ”bara” gått tre år 🙂

    • Hej Kalk!
      Låter spännande! Häftigt att du har börjat med magi så tidigt.
      att ha lyckats göra allt de på tre år tycker jag är fantastiskt!
      Keep up the good work! 🙂

  7. Aleister Crowley var en väldigt galen man, såvitt jag förstått.. Menmen, något gott bidrog han tydligen med 😀
    Hur som helst, använder mig av en voodoll, en låtsas-voododocka. Den kallas för ” The devil”, men sgraffar bara svinen, så att säga.
    En gång var mi n klasskompis riktigt oförskämd mot några av mina väner, och jag lade mig i. Då blev det ännu värre, och han blev ännu taskigare. Till slut stack han efter att ha kallat mig socialt inkompetent. Hur som helst så hade min lilla voodoll med mig, och jag bad den attt få honom att göra sig illa, inget allvarligt, bara en liten skråma, typ slå benet i ett bord.
    En vecka senare kom han till skolan med ett långt ärr på nacken. Han hade varit med om en bilolycka. Slump eller inte, så var jag ganska chockad. Fast jag tvivlar fortfarande på att det var en slump. Jag tackade min voodoll(som är liten och röd, med ett penatagram som ansikte, fast huvudet är runt, samt har den en metallbit i sina ”händer”, som ska föreställa en treudd tror jag, allt annat är av tyg) fastän jag visste att det kanske var lite överdrivet att be om en sådan tjänst. Jag använder den fortfarande som en maskot, men har aldrig använt den för skada efter denna incident.

    • Hej Tobias!
      Ja, Aleister Crowley tycks ha varit helt sjuk i huvudet. Jag är verkligen inget fan av honom men samtidigt går det inte att förneka att
      han har varit en mycket betydande person i magins utveckling och betytt mycket för den.

      Skulle inte våga mig på den typen av magi. Håller med dig om att det nog är bäst att använda dockan som maskot.
      Det känns ju som en perfekt maskot eftersom du nu vet att den innehåller en hel del kraft. ^_^

      • Ja, inget stort faan av honom heller..
        Ja, den ger mig mycket tur också ^^
        Även om min maskot har magi i sig, så måste jag erkänna att jag föredrar elementens kraft, och naturmagi 😀

  8. På tal om magi. Den grekisk-ortodoxa kyrkan syn på barndop är full med magiska tankar. Kolla in vad som står att läsa i denna länk: http://greklandnu.blogspot.com/2008/05/ortodoxt-dop.html .

    Jag citerar: 1) I ortodoxa kyrkan handlar det inte om att med varsamma händer stryka lite vatten över huvudet på barnet, nej, här är det frågan om att klä av barnet alla kläder och sen doppa ner det helt och hållet tre gånger i den stora baljan – och det stänks vatten även över huvud och ansikte. Eftersom det är för barnet helt främmande människor som gör det här (prästen och gudmor eller gudfar), och det gäller att hålla ett rejält tag i det sprattlande och oljehala barnet (det smörjs in med olja först), så är det ofrånkomligt att den stackars ungen skriker som en stucken gris.

    Samt 2): …prästen med enkla ord förklarade för alla vad som hände, vad oljan och myrran symboliserade, varför man klipper en tuss av håret, att dopet även är en form av ”begravning” då allt det gamla dör och man sen uppstår som ny människa, osv.

    HÄR ÄR DET VERKLIGEN FRÅGAN OM MAGISKT TÄNKANDE. Den gamla odöpta kroppen ”dör” och man uppstår likt en fågel Fenix som en helt ny människa, i andlig bemärkelse, tillhörig Jesus Kristus.

    Så magi och religion har förvisso starka band sig emellan.

    • Hej bbnews!
      Ja, det är intressant hur mycket magiskt tänkande som finns i religiösa riter.
      Inom judendomen har de ju mikvebadet som också symboliserar död och återuppståndelse när någon övergår till judendomen.
      Sen badar de ju också det för att andligt rena sig.
      Så det finns verkligen mycket magiskt tänkande inom religion bara det att det fått andra namn. 🙂
      Kanske blir ett inlägg om det senare.

  9. På tal om magi så finns här en beskrivning på hur man bygger ett tredimensionellt pentagram: http://www.smargden.dk/den-beste-bok/denis/e/Penta/Index.html.
    Detta av författaren Dénis Lindbohm som var mest känd som en sience fiction-författare men som under senare delen av sitt liv skrev böcker om sina okulta erfarenheter.

  10. Förresten, vaddå för kusligt inlägg????
    Jag kommer att längta hela veckan!!!!!

  11. HEJ!!!
    det är Eliot jag har tyvärr inte kunnat kommentera på två inlägg för jag var i Italien men nu är jag tillbaks. det här är inlägget var intressant. hemsökta datorer (Läskigt) vågar inte läsa hela enäggstvillingar intressant

  12. jag ligger nog till för kaosmagi genom att jag arbetar med mäniskors undermedvetna och försöker förändra det

  13. Hej hej! 😀

    Asså jag tror fullt ut på magi! Men jag har alltid undrat, för jag är kristen, hela min släkt är det… Då undrar jag om det är fel att hålla på med sånt här, dock testar jag ej ond magi, så jag gör det för att jag tycker det är intressant och kul.

    Jag läste kommentaren högst upp, jag har gjort en ”skuggbok” ungefär. 😀 Det är jättekul! Jag tog ett hårt papper som utsida, sen REV jag av A4-papper på mitten, så det ser gammaldags ut. ^^ Sedan sydde jag ihop den… Den blev riktigt fin!

    Jag ÄLSKAR dina inlägg, och hoppas du skriver mer om just magi!

    Jag har inte fördjupat mig så mycket i magi, men ska nog hålla på mycket nu på sommarlovet. Iallafall med auror och spå i vatten!

    MVH BunnyBoe!

    • Hej BunnyBoe!
      Hmm, det där är ju upp till var och en som är kristen. Jag känner många kristna som inte har något emot magi alls men jag känner också dem som är väldigt emot det.
      De har en mer gammeldags syn på magi. Förr i tiden såg ju verkligen inte kyrkan på det med blida blickar.
      Men mycket har ju förändrats sen dess.
      Jag känner en präst som tycker att det är väldigt spännande att jag är intresserad av magi. Så det där är nog lite upp till var och en antar jag.
      Tycker du att det är kul och intressant finns det väl inge fel med att du håller på med det tycker jag. 🙂

      Coolt att du gjort en egen skuggbok! Det vill jag också göra!

      Kommer absolut skriva mer om magi. 🙂

  14. Hej MMG! 😀
    Vill först tacka för drömtolkningen (Allt typ stämmer). För det andra så har jag en fråga jag skulle vilja köpa lite magi böcker (Mamma säger om jag hittar några så ska vi köpa dom!!!!!!). Dom kan handla om lite vad som helst t.ex symboler eller något sånt.

    ps. vad kommer du skirva nästa vecka? 😀

    • Hej Mk!
      Åh, kul att det stämnde! 🙂 Tack så mycket!
      Oj, oj det finns hundratals böcker om magi. Jag kan absolut ge tips men… jag läser nästan enbart böcker på engelska. Är engelska titlar okej?

      *Magic ler* Vad som kommer nästa vecka är en hemlighet. 🙂

      • Men jag vill börja på lågnivå för det är säker lättast och så vill jag inte råka göra så att det rengnar choklad eller fiskar 😀 *spelar osyldig*.
        Om dom är på engelska så gör det inget, för jag är sådär på engelska.

        ps. Älskar bloggen 😀

      • Hej Mk!
        Det förstår jag. Tror att det bästa är att läsa på mycket innan du verkligen försöker utöva en formel och
        att du känner att det är helt rätt när du gör den. 🙂
        Ha, ha choklad tycker jag låter helt okej men fiskar skulle vara lite läskigt…. ^^

        Jag ska precis iväg nu men jag lovar att sätta ihop en boklista ikväll så mailar jag den. 🙂

        Stort tack! 😀 Det gör mig så glad att höra!

  15. Tycker din blogg är så himla intressant! Kan du inte skriva lite om Area 51? Eller du kanske redan har skrivit det?
    Keep up the good work!
    Kram!

  16. Oki doki, tack för svaret! Och tjihooo! för mer inlägg om magi! 😀

  17. ok klockan e 03:58 och saker händer hemma här numin dörr öppnas ett .fönster öppnas:O

  18. skugga passerar min dör omfg jag vågar inte äns se

  19. detta creepar mej hur som helst omg omg omg är det normalt att dörrar öppnas utan någon och fönster och skuggor OMGFG

  20. jag är skrämd som fan

  21. var vaken hela till 7:00

  22. DU ÄGER OCH JAG ÄLSKAR DIG!
    ..jag var tvungen. Du är helt otroligt smart, och jag vill bli som du!
    Ähum, iaf tänkte jag fråga om att tyda och ställa Horoskop tillhör magi? jag vill jättegärna bli mer kunnig inom andra sorters magier, men ingen vill köpa en grimoire eller något sådant till mig via nätet. ;_; Så har inte kunnat göra så mycket, förutom att läsa på din blogg och internet.
    Jag tror jag har följt din blogg i 2-3 år, och du är lika awesome som du var från början!
    All lycka till dig ❤

    • Hej Mikuru!
      Åh vad glad jag blev av din kommentar! 🙂 Har läst den flera gånger…. ^^
      Tack så JÄTTEMYCKET! 😀
      Hmm, vad det gäller horoskop hör det mer ihop med astrologi än med magi. Dock så kan man ju använda sig av planeternas krafter inom magi på olika sätt
      men just horoskop har inte så mycket med magi att göra.
      Vad det gäller magi böcker kan det ju ibland vara lite komplicerat över nätet. Men du kanske kan hitta något i nån riktig bokhandel?
      På New age -aktiga bokaffärer har du ju ibland en del om magi också. Varit på vattumannens bokhandel nån gång?

      • Varsegod! Ta åt dig så mycket du kan 😀
        Jadå, har varit på vattumannen flera gånger och dreglat över böcker flera gånger, men det är svårt att välja bland så många, och jag har definitivt inte råd och köpa alla ^^’
        Jag undrar ifall du vet några bra böcker? Det spelar ingen roll vilket språk eller om dem är köpbara på internet~ behöver verkligen tips!

      • Hej Mikuru!
        Tack igen! 🙂
        Jag har mailat dig en lista med några av mina favoriter nu. Spring och kolla mailen! 🙂

  23. Hej du! Åh vilken underbar blogg du har, och oj vad glad jag är för att jag hittade den! Jag har varit intresserad av magi och det övernaturliga enda sen jag var liten faktiskt! ^^ brukade alltid kolla på en serie som gick på 3:an, ”Förhäxad” eller ”Charmed” som den heter på engelska. Det handlar om 3 systrar som får reda på att de är häxor! Mycket intressant ,du borde kolla upp den serien. Själv har jag hela boxen som är formad som deras skuggbok, ”The book of Shadows” där finns det en massa besvärjelser och recept från serien 😀 Jag och mina två systrar brukade alltid låtsas att vi var dem och så gjorde vi våra egna såkallade ”potions” (magiska drycker) av örter som vi hittade hemma i trädgården. Mamma odlade alltid örter och ibland trodde vi att hon var en häxa , haha!

    • Hej M!
      Tack! Det värmer verkligen att höra! 🙂
      Har också varit intresserad av det övernaturliga sen jag var liten men jag kollade faktiskt aldrig på Förhäxad.
      Dock känner jag många som gillar den. Borde kanske koll upp den? Din box låter fin. ^_^

  24. Räknar du dig själv som en vit eller svart häxa?
    Gillar dina inlägg
    // Cassiopeia LinnHanne

    • Hej Anonym!
      Tack så mycket! 😀 Det värmer att höra!
      Jag räknar mig inte som något av dem. Gillar inte riktigt att dela in saker i svart och vitt.
      Men om jag skulle göra det skulle jag väl vara en ”vit häxa” i fall man definierar en svart häxa som en som använder magi
      på ett sätt som påverkar andra negativt. För det gör jag definitivt inte! ^^

  25. Hejsan! 🙂
    Gillar verkligen denna sida! Får myycket inspiration från din blogg! 😀
    Jag undrar bara, jag har läst i detta inlägg i en kommentar och i annan kommentar att det är dom som har skapat en storm eller vad man ska säga, av egen formel och så vidare. Jag är väldigt ny inom det här med magin och har nyss testat en vad jag tyckte verkade som en enkel och ofarlig formel, att göra så tiden går långsammare, bara nu på kvällen, osv. men jag vill verkligen verkligen lära mig mer, även om jag är ung osv. Men jag undrar hur går man tillväga för att göra en egen formel osv, det känns som om man måste vara väldigt koncentrerad. Jag testade faktiskt en grej idag i skolan. Vi skulle ha muntlig bokredovisning inför klassen och jag har alltid tyckt att det är jätte jobbigt att stå och prata inför alla/många. Jag satt vid mitt bord när dom andra redovisade, jag satt, blundade försökte koncentreara mig mycket (var lite svårt eftersom det hela tiden var någon som pratade, och jag också har vissa koncentrationsproblem, när jag hör olika ljud osv) Men jag tänkte dessa ord om och om igen i huvudet: Låt det gå bra, så jag kan va gla! vet inte om jag bara ville att det skulle hjälpa mot att jag var så nervös så det verkade hjälpa eller om det verkligen gjorde det? Iaf så gick jag upp till tavlan sen, jag kände hur jag skakade och blev röd i ansiktet (hehe) men jag vågade endå prata, säga allt det jag tänkt mig att jag skulle säga, pratade om boken, mycket, sa vad jag tyckte och utvecklade. Det kändes mycket skönt och det känns som om jag koncentrerar mig mycket så kan det funka. Är det något som kan vara som en egen ”formel”? Jag vill verkligen kunna göra tillexempel stormar (och mindre saker som att stå inför klassen) med hjälp av egna ”formler” och ritualer. Men hur ska jag göra? Och sedan såg jag en kommentar om det här med voodoo-dockan, hur gör man så den kan påverka andra? Inte bara ont utan gott!? vad kan man använda till voodoo docka? finns det att köpa?
    det märks nog att jag är väldigt ny inom det här med magi, men jag vill verkligen verkligen lära mig mycket mer om det! så skulle vara mycket tacksam för svar! 🙂
    Mvh

    • Hej Julia!
      Tack så mycket för dina snälla ord om min blogg!
      Kul att du också är intresserad av dessa ämnen. 🙂

      Det du gjorde när du skulle föreläsa för din klass klassas lugnt som magi!
      Härligt att det fungerade så bra. Den typen av formler tycker jag att du kan fortsätta med.
      Det är verkligen precis så enkelt att göra en egen magisk formel som det du gjorde då.
      Huvudsaken är att man verkligen känner styrkan från orden när man säger / tänker dem.
      Det är alltid bättre att säga sina egna ord inom magi än att ta andras. För det viktigaste är att
      man känner sig helt bekväm med dem själv. 🙂
      Vad det gäller det du skriver om att skapa stormar och sakta ner tiden så är jag däremot lite mer osäker.
      Jag ska inte säga att det är omöjligt men det är så pass avancerat i sånt fall att jag inte kan uttala mig om det.
      Vad det gäller att använda dockor i magi så bör man göra dem själv. Jag kommer snart ha ett inlägg speciellt om just det så titta in här snart igen! 🙂

      Har du lyssnat igenom hela radioprogrammet om magi som jag var med i?
      Där går jag igenom synen på magi genom tiderna och hur folk använder magi idag.
      Här är en länk till första delen: http://youtu.be/6T9WbwvncdE

      Lycka till och tack för att du gillar min blogg! 🙂

  26. hej!
    jag tror på magi och jag tycker det är väldigt intressant. jag håller på att försöka lära mig. än så länge så har jag bara lärt mig att se auror.

    Ps! älskar din blogg!

  27. jag skulle vilja lära mig element magi har någon några tips

  28. Går det att använda nån magi eller nån trollform jag skulle gärna försöka trolla för bra saker isåfall kan du säga några

  29. Är rödhåriga mer magiska efter som du hade med rödhåriga på alla bilder med människor?

  30. Hej MMG!
    Jag måste bara säga att jag älskar din blogg!
    Jag tror på magi och håller på att lära mig allt jag kan. Jag undrar om du kan tipsa mig om några bra böcker. Det finns så många och jag vet inte vilka jag ska välja.

    • Hej daniivamplover!
      Stort tack! 😀
      Jag tror också på magi. Jag kan absolut ge dig boktips. Just nu är jag bortrest men jag kan skicka ett mail med boktitlar till dig när jag är hemma igen på fredag.

  31. heeeeeeeeeeej

  32. Tycker det här med svart och vit magi inte finns. Vissa ser bara världen i rätt och fel. Men världen är inte bara ljus och mörk det finns en massa saker där i mellan

  33. Hej 🙂 jag är väldigt intresserad av det hela med häxor och magi och allt därtill och det har jag alltid varit! Men när jag försöker mig på att meditera och utföra formler så går det bara inte och jag fattar inte hur man ska göra/ska tänka. Har du en gång lärt dig eller föds man till detta? Finns det hopp för mig med?:s

    • Hej C!
      Klart ”det finns hopp för dig” 🙂
      Du har väl inte bara hittat rätt formler eller mediteringar ännu. Det kommer med tiden.
      Om du är intresserad av magi och meditation så tror jag bara det är att fortsätta försöka. Utan att få prestationsångest.
      Jag somnade alltid när jag mediterade förut men det har jag slutat med. 😛 Så det kommer nog med tiden genom mer vana och erfarenhet. 🙂

  34. Vart kan man köpa magi böcker?

Kommentera

