Tvillingar: två personer, ett livsöde?

På sistone har jag läst en hel del fantastiska historier om enäggstvillingar som separerats efter födseln och som återhittat varandra som vuxna och upptäckt slående likheter mellan varandras liv.
Så pass slående att det är svårt att tro att det bara är rena sammanträffanden som ligger bakom… Tänkte ta upp några av dessa otroliga livsöden i detta inlägg.
Vi ska även titta närmare på folktro kring tvillingar och kända mytologiska tvillingpar. 🙂

Det tycks som om de flesta intressanta historier av detta slag gäller enäggstvillingar så därför siktar jag bara in mig på dem i detta inlägg för enkelhets skull.

Ett fantastiskt fall gäller tvillingparet Barbara Herbert och Daphne Goodship som ni kan se på bilden under.
Vid 15 års ålder föll bägge ner för en trappa och skadade anklarna. Båda träffade sina framtida makar på en lokal dans vid 16 års ålder och båda gifte sig när de var 20 år. De var båda två med om ett missfall samma månad och födde senare två pojkar och en flicka i samma ordning utan att veta något om varandra.
När de återförenades när de båda var kring 40 var de klädda i samma färger (nämen nu får de väl ge sig!). De upptäckte även att de båda föredrog sitt kaffe kallt och hade prövat samma recept exakt samma dag.

Ohnej, ni läser inte dubbelt, det är sant!

Ett annat tvillingpar med slående livslikheter är Jim Lewis och Jim Springer (som ni kan se på fotot under). De adopterades till olika familjer när de var en månad gamla. Det är en ren slump att båda familjerna döpte dem till Jim. Båda tvillingarna tyckte bäst om matte i skolan och sämst om stavning. Båda två gifte sig och fick barn med kvinnor som hette Linda. Både fick söner de döpte till James Allan. Båda tvillingarna skilde sig senare och gifte båda om sig med varsin kvinna vid namn Betty. Båda hade även varsin hund de döpt till Toy. Dessutom kedjerökte bägge, båda led av migrän, båda hade varit ställföreträdare sheriffer trots att såna jobb ofta är svåra att få och båda hade också jobbat på McDonalds. Båda tillverkade möbler i källaren och besökte regelbundet samma strand i Florida och bodde i Ohio.

Fallet kring Jim och Jim blev extremt omskrivet i tidningarna och väckte nyfikenhet hos en psykolog vid namn Tom Bouchard. Han började forska kring tvillingar som separerats vid födseln och inte återförenats förrän i vuxen ålder. Han upptäckte snart många fler fall där det fanns slående likheter mellan tvillingarnas liv.
Ett tvillingpar han undersökte; Bridget Harrison och Dorothy Lowe, hade skrivit dagbok under samma år på varsitt håll och skrivit om exakt samma dagar. Dessutom såg själva dagböckerna exakt likadana ut. OMG! 😮

Hur ska man då förklara dessa otroliga fall? Vissa vill få det till att dessa historier visar att alla har ett förutbestämt öde och att tvillingar båda har samma förutbestämda livsväg.
Andra vill få det till att det har med telepati att göra. Att tvillingar har en dold telepatisk länk mellan sig som får dem att göra liknande beslut. Andra vill bara avfärda hela grejen som fantastiska sammanträffande och slumpar.

Tvillingar har fascinerat människor genom tiderna och de går att återfinna i mängder av mytologiska historier. Två av de mest kända är nog Romolus och Remus som enligt romersk mytologi grundade Rom. De hade övergivits som barn och satts ut att dö i vildmarken. Men som tur var togs de omhand av en varghona som diade dem tills de blev adopterade av en herde. När de var äldre bestämde de sig för att grunda en stad på samma ställe som varghonan räddat dem på. Tyvärr började de gräla om stadens exakta placering vilket ledde till att Romulus dödade sin tvilling (Men Romulus då!) och grundade staden själv och döpte den till Rom efter sitt egna namn.
Ett känt tvillingpar inom grekisk mytologi är solguden Apollo och mångudinnan Artemis som var barn till Zeus.

Inom många kulturer genom tiderna har tvillingar setts som något speciellt och mystiskt. Indianer i trakten runt Kalifornien trodde förr att tvillingar kunde se in i framtiden och var nära besläktade med gudarna. I vissa Sydamerikanska indianstammar uppmuntrades kvinnorna till att försöka få tvillingar genom att ligga på rygg under graviditeten. Detta troddes nämligen dela barnet i två.

Vad tror ni om alla dessa underliga historier?

Slump eller något annat?

Är någon av er tvilling?

50 svar

  1. Jag är inte tvilling, men min lillasyster är enäggstvilling. Den andra, Mirabelle, dog precis när hon kom ut. Jag var fem år och jag och min andra syster Ebba fick bo hos mormor, för mamma och pappa var helt förstörda.
    Jag tror inte att det är någon slump det där med att de har väldigt lika liv. Jag känner många tvillingar och många av de gillar samma saker.

    Romulus måste ha varit ganska egotrippad!
    Första veckan på sommarlovet och jag är redan sjuk!
    *nyser*
    ses nästa vecka!!!

    • Hej AnFallenAngel!
      Jag förstår det! Vad hemskt att den systers tvilling inte klarade sig.
      Det är en sån sak som följer en livet ut.

      Jo, det är verkligen intressant med likheter mellan tvillingar.
      Hoppas att du snart är friskare! alltid tråkigt att bli sjuk på lov liksom.
      Japp ses! ^_^

      • Hej missmagicgirl!
        Det du skrev om de dära tvilling paren tyckte jag var jätte spännande!=)
        Min mamma är en tvillig eller vad man ska seja och jag har nyligen fått reda på att detta brukar gå i arv varannan generation så jag fick förklarat för mig att jag har stora chanser att få tvilligar =0
        och det skrämmer nästan skiten ur mig! jag menar om de är så lika som du sejer hur ska jag då hålla reda på dem =(

      • Hej Natalie!
        Tack så mycket!
        Jag håller med om att det verkligen är fascinerande.
        Ah, jag tror att du kommer kunna skilja på dem i fall du får tvillingar. I värsta fall får du klä dem i olika färger…
        Nej, men det går nog bra. Spännande i fall du får tvillingar. Då får du se om de delar vissa personlighetsdrag.

    • För er som är intresserade av dessa märkliga historier om tvillingtelepati vill jag bara nämna att jag faktiskt tar dem på allvar, jag forskar på dem och studerar dem vetenskapligt. Är du tvilling och har varit med om dylika upplevelser vill jag gärna ta del av dem. Kontakta mig på mejl goran.brusewitz@bredband.net så får du veta
      mer.

  2. Jag tror på telepati-teorin c:

  3. En av mina bästa vänner är tvåäggstvilling. De är födda i tvilingarnas stjärntecken och när hon var liten trodde hon att alla tvillingar var det och att det var just det som gjorde dom till tvillingar. ^^

    Tvillingar har alltid fascinerat mig, antagligen eftersom jag har 6 äldre syskon och 10 syskonbarn. Jag har väldigt bra kontakt med alla och min äldsta brorson är två månader äldre än mig och jag ser honom som en bror.
    Därför har jag alltid undrat hur det skulle kännas att ha en tvilling, och på vilket sätt det skulle vara annorlunda mot mina andra syskon. 🙂

    Tack för inlägget! 😀
    Kram, Jossan

    • Hej Jossan!
      Vad coolt, passande att de var födda i tvillingens tecken. 🙂
      Ja, det är fascinerande. Jag tror att det alltid blir ett särskilt band med just tvillingar.
      Det är liksom något alldeles speciellt att vara tvilling. Undrar verkligen hur det hade varit om man själv hade haft en?
      Det hade varit häftigt.
      Kul att du gillade inlägget! 🙂 tack själv!
      Kram!

  4. Vad kul, MMG, att du valde att ta upp just detta ämne i din senaste bloggartikel! För vet du vad? Jo, jag har på sistone själv läst in mig på just den här sortens märkliga sammanträffanden som föreligger mellan enäggstvillingar (den engelskspråkiga termen är identical twins).

    Jag tycker det påvisar att hjärnans synapssamspel (= hur enskilda nervceller/neuroner i hjärnan kan fås att samspela/samarbeta) i hög grad är genetiskt/ärftligt betingat. Dvs det finns en hög grad av determinism i vårt beteende – eller annorlunda formulerat: Vi synes vara våra geners ”slavar” (dock utan att uppfatta detta som en sorts slaveri).

    Likheterna i beteendet och attityderna mellan enäggstvillingar, även sådana som vuxit upp i två helt olika familjer, försvårar högst väsentligt för alla dem som hävdar att vi har en fri vilja. Ty hur fri är den vilja som manifesteras likadant fastän enäggstvillingarna vuxit upp åtskilda från varandra.

    Dock är inte alla enäggstvillingpar just så fantastiskt lika som tvillingarna Jim och Jim är. Jag erinrar mig ett fall, där den ena enäggstvillingen erhöll en judisk uppfostran och den andra en nazistisk. Självklart hade de helt olika syn på Hitler. Fast vad gäller mer ”kroppsnära” variabler uppvisade de, som vanligt/förväntat, stora likheter. Vilket förstås kan tillskrivas miljömässiga faktorer. Jfr hur den som växer upp i ett hem där båda föräldrarna är Jehovas Vittnen själv tenderar att bli ett Jehovas Vittne.

    Ett annat fall där de separerade enäggstvillingarna skiljer sig åt är ett fall där den ena tvillingen växte upp i ett helt omusikaliskt hem och trots det blev en framstående pianist, medan hennes syster, som växte upp i en familj där adoptivmamman var just pianolärare, aldrig kom att ägna sig åt att spela piano.

    Vad jag vill ha sagt med denna kommentar är följande: Det finns klart genetiska inslag i många av de likheter som du lyfter fram i din enäggstvillingblogg, MMG. Den sortens likheter förvånar inte mig det minsta. Men sedan finns det också likheter i egenskaper, beteenden och attityder som inte verkar kunna förklaras med genetisk similaritet, åtminstone inte på ett självklart sätt. Icke desto mindre kan det trots det föreligga en indirekt bias/benägenhet till varför man väljer att ge sin hund samma namn (som till exempel Toy).

    Förklaringen härtill skulle kunna vara att antalet rimliga hundnamn trots allt är rätt begränsat OCH att vissa språkljud/fonem kan uppskattas som trevligare/finare/tjusigare än andra beroende på hur hjärncellernas synapssamverkan ser ut. Därför behöver det inte vara konstigt att enäggstvillingarnas var sina hundar erhåller samma namn. Jfr hur folk kan uppskatta fågelsång. En del av oss njuter av koltrastens sång, andra föredrar näktergalens sång. Mycket talar för att dessa ljudpreferenser i sin tur beror på hur hjärnan är ”wired”, dvs hur synapsledningarna i hjärnan är dragna.

    När/Om jag får tid, ska jag utveckla mina tankar härom ytterligare i min själ-tråd på ditt forum, MMG. Fast just nu är det sommar och sol, och då sitter jag mindre tid framför datorn, så jag lovar inget bestämt.

    Vill bara avsluta med att det, om man så vill, kan ses som ett konstigt (?) sammanträffande att du, MMG, och jag ungefär samtidigt, på var sitt håll och utan att ha en aning om det, valt att läsa in oss på exakt samma ämne (likheter mellan enäggstvillingar). Det verkar ju nästan som att du och jag på ett undermedvetet vis har råkat avläsa varandras tankar och kommit till samma slutsats: ”Detta måste jag bara lära mig mer om och sedan skriva om det här på Miss Magic Girls blogg (respektive forum).”

    Och nu har alltså du gjort just det, MMG. Skrivit om det, alltså. Fast jag har mitt skrivande kvar. Dock har jag ju här i kommentarsfältet till din enäggstvillingblogg berört ämnet nu.

    Kanske vi är en sorts tvillingsjälar, du och jag, MMG? Vi delar hur som haver intresset för allt som har med myter, mystik och magi att göra. Och jag är, som du nog vet vid det här laget, ett stort fan av dig och din blogg. ;o)

    • Hej bbnews!
      Vad kul att du också intresserat dig för detta på sistone! Undrar om vi hade lite telepati på gång där? 🙂
      Jätteintressant att få höra dina tankar om det. Om du får tid så skulle det självklart vara väldigt intressant att höra mer i forumet.
      Tycker också att det är intressant att fundera över vilka val och personlighetsdrag som är ens egna och vilka som beror på uppväxt, kultur och, som du säger, gener.
      Men jag vet hur det är nu. Det blir mindre tid vid datorn när det är så härligt ute.
      På sätt och vis är vi säkert själstvillingar. Vi har ju som du säger en hel del gemensamma intressen! 😀

      Tack så mycket för att du är ett fan av min blogg! Det är verkligen roligt att vi hittade varandra i cyberspace! 🙂

  5. Spännande 😀
    Jag tror på telepati ellerr något sånt, men jag tvivlar på att det bara är slump :p

    • Hej Tobias!
      precis! Att skylla på slumpen känns lite väl i detta fall.
      I alla fall kan det inte bara vara slump…. något mer är det absolut…. 🙂

  6. Hej hej från ett reeegnigt Skåne:/!! Jag tror defenitivt inte på att det bara är en slump, utan att tvillingar verkligen har en sorts telepati eller någon sorts osynlig kontakt vilket jag tycker är riktigt häftigt!!:) Som allt det du skrev i ditt inlägg om de tvillingar som skiljts åt vid födseln och ändå levde exakt likadana liv, skulle ju inte bara kunna vara en slump. Nä tror verkligen att tvillingar har ett särskilt band som vanliga syskon kanske inte har. Det är min teori!:) Ha en mysig helg!! Kramar

    • Hej Lollo!
      Hej tillbaka från ett regnigt Stockholm! Men det var fint här igår så jag hoppas att det bara är en endagsgrej. 🙂
      Jag och en kompis ska utnyttja regnet till att ha ett maraton med vänner-avsnitt. ^_^

      tror inte heller att det bara är slump vad det gäller tvillingarna. Det känns lite väl att bara bortvisa det hela med det.
      Jag undrar verkligen hur det hade varit att ha en enäggstvilling. Undrar om denna blogg hade skrivits av oss bägge då och hetat ”magicgirls” istället. ^^
      Ha en mysig helg du med!

  7. Spännande ämne.. ^^ Jag har läst lite här och där om det innan och sett dokumentärer, men de fall du tog upp här var verkligen speciella! Svårt att tro att det bara är slump. 🙂 Särskilt när det finns mer än ett fall.
    Jag tror att alla har en inre förmåga för telepati, men att vissa antigen har lättare för det eller utvecklar den mer, Om man nu har en stark telepatisk förmåga och dessutom har delat kropp under sin första tid så måste det ju vara något som verkligen kan skapa speciella band! Jag har själv utvecklat starka telepatiska band med några få personer medan jag umgicks med dem väldigt tätt – med en av personerna så blev effekten just det här med att välja samma saker som borde varit mer slumpartat. Medan med de andra så gjorde det att vi lyckades väldigt bra med olika tankeöverförings-experiment.
    Jag tror att grejen med tvillingar handlar mycket om att OM de är ladga åt telepati så får de en väldigt bra start på det, och eftersom de är identiska från början så är det ju en stor chans att båda isåfall är lagda åt det hållet. Sen kommer det ju till att de har en massa gemensamt rent genetiskt vilket förstärker intrycket. Så jag tror att tvillinggrejen är något som vi egentligen alla har men att tvillingar har en mer uppenbar ”perfekt partner”. 🙂
    En till sak som jag också tror påverkar dem mycket precis i början (och även under uppväxten för de som bor tillsammans) är att deras energifält (eller själ eller hur man väljer att kalla det) fått vara så tätt ihop under en lång tid, och till och med vuxit och utvecklats tillsammans under den första tiden! De sitter ju till och med kroppsligt ihop genom mamman, så på ett sätt har de varit en del av samma organism även efter att de första cellerna har delats.
    Vore även spännande att läsa om telepati mellan mammor och bebisar då de ju verkligen varit EN människa som sen fått dela på sig. Barnet är ju hela tiden innesluten i mammans energifält så det borde ju vara lite som att barnet är som en kroppsdel på vift i början.. ^^ (Okej, det lät lite läskigt, men hoppas du förstår hur jag menar.. haha)
    Tack för en bra artikel! ^_^

    • Hej Zelda!
      Tack så mycket för din intressanta kommentar! 🙂
      Precis. Att skylla på slumpen i detta fall tycker jag känns lite som en paniklösning för dem som bara vill förneka det hela. ^^
      Håller verkligen med i dina tankar om att telepati är något som alla har potential att kunna men att vissa har starkare länkar mellan sig.
      Att de skulle bli extra starka telepatiska band mellan just tvillingar känns väldigt naturligt.
      De får ju verkligen perfekta förutsättningar för att utveckla ett sådant band mellan sig.
      Men du har nog rätt i att det finns en perfekt telepati partner för alla. ÅH! Vill hitta min! 🙂
      Jo, det vore intressant att kolla upp det där med mammor och barn. Måste finnas en hel del sådana fall.
      Tycker att jag och min mamma har så ibland faktiskt. Vi kan få samma idé samtidigt och sen säga exakt samma grej samtidigt ibland. 🙂

  8. Jag tycker inte att det låter som ett sammanträffande utan faktiskt mer som ett helt nedskrivet öde.
    Men Magic, du får en alltid att bli jätteintresserad i ämnet och plötsligt ”POOF” så slutar det 😦
    😀 INTIMAN

    • Hej Intiman!
      Ja, eller hur! Man börjar verkligen luta åt att tro på ödet… 🙂
      He, he tack så mycket. 😀 Ah, jo det är lite kort. Men så måste det ju bli tyvärr.

  9. Hejhej, jag är inte själv tvilling (tror jag iaf.. 😛 ) Ibland kan det kännas så eftersom jag tycker inte sälv att jag är lik mina föräldrar eller syskon dessutom är det 11 år imellan mig och min yngsta bror.
    Men jaja. Jag typ dras till tvillingar jag lyckas alltid att bli vän med dem eller något liknande.

    • Hej Ellie!
      He, he man vet aldrig om man har en ond tvilling någonstans…. 😉
      Kul att du drar till dig tvillingar. Själv känner jag bara ett tvillingpar.

  10. Shit vad coolt! Jag själv är trilling haha, finns det några trillingmyter också eller gäller det bara tvillingar? 😀

    • Hej Anonymous!
      Coolt! Det finns det säkert, tyvärr känner jag inte till något sådant exempel dock.
      Men du kanske själv har något? Känns det som att du och dina syskon ofta tänker eller säger lika?

      • Hmm, jo jag och min syster brukar ofta säga samma saker och tänka likadant, men det tror jag bara beror på att vi är uppväxta tillsammans inte på någon telepatisk förmåga. 🙂 Fast min släkt brukar säga att vi pratar nåt sorts eget språk med varandra, snabbt och otydligt enligt dem men vi förstår endå varandra.. det är typ det enda! Fast vi är också väldit olika som personer och utseende.

      • Hej Anonymous!
        Jo, precis. Det är nog inte så konstigt att syskon tänker lika till en viss del. 🙂
        Men kul med ert egna ”språk” ^_^

  11. Hej.
    Jag och min lillasyster brukar kalla oss tvillingar trots att det är 4 år mellan oss! Anledningen? Vi är verkligen identiska! Inte utseendemässigt för där syns det inte ens att vi är systrar, men därimot personligheten och tankegångarna. Vi är båda extremt smarta och tänker i mängder. Jag har högt IQ och hon visar tecken på att också ha det! Alltid när hon frågar något, så avslutar jag meningen med att göra det hon skulle fråga om. Vi har exakt samma intressen, exakt samma livserfarenheter, och exakta tankegångar i olika samanhang. Detta är faktiskt lite creepy. Inte nog med det: två gånger har vi drömt exakt samma dröm. Jag drömde att två lejon jagade oss i vårat förra hus och att vi gömde oss bakom en soffa. När jag berättade det för min syster sa hon att hon också drömt att lejon jagade oss och vi gömde oss bakom en soffa! Det gick dock några dagar emellan, så vi drömde det inte samma natt, men ändå! Ingen av oss hade ju berättat om vad vi drömt just då, så vi drömde samma utan att veta om det först.

    Lite spännande va?

    /Tricia

    • Hej Tricia!
      Vad intressant! Ni förtjänar verkligen att kalla er för tvillingar.
      Nästan mer än de flesta äkta tvillingar gör….
      Vad häftigt! Ni tycks verkligen ha ett särskilt band mellan er.
      Verkligen spännande att höra om!

  12. Intressant :O Detta hade jag ingen aning om, som nästan allt du skriver 😉
    Tror inte det är en slump att deras liv ser likadana ut 😛 Om det har hänt så många kan det inte vara en slump.
    Kan inte komma på någon egen teori till hur det kan hända så jag väljer att tro på telepati-teorin 😀

  13. Hej!!
    Vi är enäggstvillingar 🙂 Om det är något som ni undrar, så är det bara att höra av sig. Vi kan svara på alla frågor såklart!

    För några få år sedan gjorde vi ett DNA test och det visade sig att vi är mer än med 99% säkerlighet enäggstvillingar :))

    Jag tänkte också fråga om någon av er känner fler enäggstvillingpar, som vi skulle kunna kontakta? I Skåne-området…helst Malmö?
    Vi gör nämligen ett projektarbete nu när vi går sista året på gymnasiet och jag och min tvilling har valt att göra en fotobok med enäggstvillingar. Meningen är att det ska se ut som en spegelbild, men i själva verket så är det två personer…enäggstvillingar. Vi hade varit evigt tacksamma för er hjälp och för svar!!

    Kram!!

  14. Lite sen kommentar kanske, men jag tror också att det finns något djupare mellan enäggstvillingar, Jag var gravid med enäggstvillingar men de dog i ett sent missfall, men det kanske skulle ha funnits en liten chans att det ena hade ölverlevt om allt hade gått rätt till. Ibland tröstar jag mig med att det kankse är ok att båda dog, hur skulle en tvilling må utan den andra i livet…
    Underbart inlägg i vilket fall som helst, ganska underbar blogg också för den delen=)

    • Hej Annika!
      Du har gått igenom något oerhört sorgligt och smärtsamt. Men jag tror som du. Tvillingar hör ihop. Jag kan förstå att det känns som en tröst att tänka på. Så skulle jag också resonera.
      Kram!

  15. Hej du!

    Jag är själv enäggstvilling och funderar även kring saker som det här. Jag och min tvilling hade ofta samma drömmar när vi var små, inte samtidigt men de uppkom likadant. Nu börjar vi få det igen och jag tycker det är ofattbart konstigt! ;o

    • Hej Cecilia!
      Låter väldigt intressant att ni har lika drömmar.
      Det ni borde göra för att testa likheterna är att ni inte berättar era drömmar för varandra under en viss tid men att båda istället skriver upp dem.
      Sen kan ni jämföra anteckningarna och se hur mycket som kommer igen. Kanske vore intressant? 🙂

  16. Hej!
    Tycker också det är nåt märkligt med at det ibland föds personer som är prick lika varandra… Och dom där historierna bekräftar att det faktiskt ÄR nåt märkligt. Anyway vet jag inte om det hadde varit spesielt kul at vara tvilling. Jag menar, alla vill ju vara unika och ha sin egen personlighet, tänk då hur det känns när du går ute på gatan, och rätt vid sidan av dig går det en kopia av deg. Men det kanske är lite kul också, ibland, vad vet jag…

    • Hej RetroGirl!
      Ja, det är verkligen fascinerande med dessa tvillinghistorier.
      Jag tror att det kan vara rätt kul att ha en tvilling. Känns som att tvillingar får en alldeles särskild koppling mellan sig som inte riktigt bara vanliga syskon får.

  17. Jag är två äggs tvilling och jag märker inte mycket saker.Jag och min tvillingsyrra har många olikheter;hon är sportig, har dålig humor(tycker jag), tror nästan aldrig på myther och skulle aldrig lägga näsan i väldigt tjocka böcker(om hon inte är tvungen)Jag är lugn, har inte så mycket humor alls, gillar myther (hur annars ska man veta alla okända faro i världen) och älskar läsa

  18. jag tycker de är väldigt otroligt! Såklart är det ingen slump!

  19. Jag är fett med tvilling jao

  20. Hej MMG! Jag har ingen fysisk tvilling, men jag och min storasyster är födda så pass nära varandra i tid att vi räknas som psykiska tvillingar. En skum grej t.ex. är att vi båda föddes den sjunde. Vi brukar ofta säga saker exakt samtidigt och tänka och ibland drömma samma saker. Det tidigaste exemplet som jag kommer ihåg var när jag var fyra och vi frågade varandra samtidigt om vi kunde se på lejonkungen när vi kom hem. 😀 haha… Jag och min syster står ganska nära varandra och det är kul att se dessa likheter. Aja hejdå!

  21. Jag är inte en tvilling men mina halvstorasystrar är det.Jag har inte tänkt på det så mycket men, de båda var gravida samtidigt och båda fick pojkar.

Kommentera

