Glamis Castle, det hemsökta slottet.

Yay! Jag har länge velat skriva om ett riktigt spökslott! Glamis slott som ligger vid by Glamis i Angus i Skottland är ett sådant. Inte för att dissa andra spöken som håller till i hus eller något annat, men det är något särskilt med just hemsökta slott tycker jag.
Det spökslott vi ska ta en närmare titt på idag är det äldsta bebodda slottet i Skottland och räknas som ett av de mest hemsökta i Storbrittannien. Förutom spöken sägs det dessutom ha en egen slottsvampyr! Låter lovande, eller hur? ^_-

Seriöst,! Glamis slott är SÅ coolt!

Låt oss bekanta oss med spökena! 🙂
Ett spöke som ofta ses till på slottet tros vara den fjärde earlen of Stratford; Alexander som dog i början av 1700-talet. Det sägs att Alexander en kväll blev så frustrerad över att han inte hade någon att spela kort med att han sa att han ville spela kort med Djävulen själv (okej, det var att ta frustration till nya höjder). Djävulen uppenbarade sig för honom i form av en lång man med en svart kappa och hatt. Alexander förlorade alla sina pengar i kortspelet mot djävulen. När han inte hade några pengar kvar satte han tydligen sin själ på spel (Smart, Alexander! Smart…). Självklart vann Djävulen den också. Det finns även en annan version av historien där Alexander och några mänskliga vänner till honom spelar tärning i slottstornet och blir så inne i spelet att de börjar svära en massa och förbanna Gud. Detta ledde till att Djävulen visade sig och dömde dem att fortsätta sitt spel fram tills domens dag.
Folk har hört svordomar och andra konstiga läten uppe från tornet och vittnen har sagt sig sett Alexanders spöke där och även på andra platser i slottet.

Som varje spökslott med klass så har Glamis slott självklart flera stycken grå damer som syns till då och då. Grå damer är kvinnospöken som sägs ha dött i samband med olyckliga kärlekshistorier och har för vana att gå klädda i grått.
Vid fönstret i the Queen Mother´s vardagsrum har en kvinna setts till som trycker på fönstret som om hon var fängslad.
En annan spökande kvinna på slottet tros vara Janet Douglas som levde på 1300-talet. Hon tros ha förgiftat sin man och senare försökt förgifta King James V vilket hon avrättades för. Hennes spöke sägs visa sig ovanför klocktornet.

Ett spöke har setts springa på vägen upp mot slottet och fått smeknamnet ”Jack the runner”. (Det tycks finnas en ny Jack i varje inlägg jag skriver!)
Ett annat spöke promenerar över taket under mörka stormiga nätter (självklart!) och hans promenadväg har blivit kallad ”The mad Earls´s walk”.

Men hallå? När kommer vi till det riktigt spännande? Vampyren? Jo, det gör vi nu!
Det finns en legend som säger att det fanns en vampyr på slottet som hade förklätt sig till tjänare. En natt kom någon på vampyren när hon sög blod ur ett av sina offer. Enligt historien ska folket på slottet ha murat in vampyren i en vägg och där sover hon fortfarande och väntar på att en dag ta sig ut och HÄMNAS! Förmodligen är hela historien en myt precis som det mord som sägs ha begåtts på slottet. En envis legend är att Kung Malcolm II som regerade under 1000-talet mördades på Glamis slott. Om inte Malcolm gjorde en resa i tiden så är detta omöjligt eftersom Glamis slott inte byggdes förrän på 1300-talet. Men vem vet? Kanske Malcolm har något med denna tidsresarbild att göra också… *Magic börjar fundera fram konstiga teorier*

Vad tror ni om dessa historier?

Vad tycker ni om Glamis slott?

Skulle ni vilja besöka det?

P.S Slottet är öppet för allmänheten! Yay! \(◕‿◕)/ D.S

41 svar

  1. HEJ!! det är Eliot igen
    kan du börja med varningar till bilderna längst ner. jag tror att vissa är historier är sanna och visa myt. jag tycker Glamis slott är läskigt och skulle inte vilja besöka det. från ditt största fan P.S gud vad bra inlägg du har gjort på senaste tiden!!!

    • Hej Eliot!
      Glamis slott är läskigt. Tycks finnas en hel del där… Men jag skulle ändå vilja besöka det.
      Fast på dagen med sällskap. ^^;;
      Det där med varningstexter är svårt. Folk reagerar så olika på bilder. Men jag ska försöka tänka på att varna för läskigheter.
      Tack så mycket för att du gillar mina inlägg! Det gör mig verkligen jätteglad! 🙂

  2. Wow!!!!!
    Måste åka dit någon gång!
    Det skulle vara synd om Malcolm redan har byggt en tidsmaskin, jag ville ju göra det!!!
    Idag är det äntligen sommarlov, och efter det blir jag äldst i skolan!!!!!!
    Vad är det egentligen med Jackar? Alla som heter Jack gör så konstiga saker!

    Där jag bor har vi ett gammalt slott med massa spökhistorier. Var där en gång när jag var typ 6 år och hörde alla spökhistorier. Några dagar senare kollade jag på Pirates of the caribbean och blev livrädd för skelleten.

    Var jag först???
    ses

    • Hej An Fallen Angel!
      Ja! Jag vill också dit en dag! 🙂
      Det är sant. Det vore ju trist om Malcolm kom först och snodde din ära. ^^
      Härligt att du har lov nu och sen blir äldst. Det är alltid kul när man är. 🙂
      Ha, ha jag vet inte vad det är med dessa Jackar…. Mycket skumt de har för sig.

      Låter jättespännande med spökslottet nära dig. Vad heter det? (Kanske något jag kan blogga om)

      Nästan först. 🙂

  3. Ja jag har fått tillbaka min gamla dator vilket betyder att jag är en demon igen!
    Mwhahahahaha!!!
    Nåja…
    Fan vad coolt med ett spök slott! Jag önskar jag fick åka dit, fast det kommer jag nog inte få 2-3 år… Men sen! DÅ! Då ska jag åka dit! Men jag behöver nog lite pengar innan dess.

    • Hej Henry The Demon!
      Yay! Har saknat din demoniskhet! 😀
      Nu är allt som det ska igen!
      Ja, det vore verkligen coolt att besöka det. Det ser så vacker ut och så har det dessutom alla spännande spökhistorier förknippat med sig.

  4. Wow, en vampyr OCH spöken.. Dubbelt så spännande. Det där slottet har allt! Undrar om spökena bara vill ha uppmärksamhet eller kanske bara känner sig ensamma.. Vem vet? 🙂

    • Hej Tobias!
      Eller hur! 🙂 Det perfekta spökhuset!
      Precis! Spökena behöver ju egentligen inte vara farliga eller ondskefulla på något sätt utan bara ensamma.
      Kanske gör de väsen av sig för att de hoppas få hjälp av någon människa med mediala förmågor. Undra vad de vill säga i sånt fall?

      • Precis 🙂
        De kanske försöker berätta om varför de är kvar där,eller så kanske de tror att de fortfarande lever.. Undrar..

      • Hoppas att någon medium tar sig an slottet nån dag så vi förhoppningsvis får svar.

  5. hmm… den där legenden om Alexander låter som en från Ängsöslott som ligger en liten bit utanför Västerås. Där var det någon som spelade tärning med djävulen, och tärningarna finns kvar, var gång tärningarna försvinner från montern så har det börjat brinna på slottet.
    Det är faktiskt rätt cool med en vampyr på slottet :p Måste verkligen dit någon gång! 😀

    • Hej Viktoria!
      Vad intressant! Det visste jag inte om! Kanske borde skriva något om Ängsöslott också? Kul med något i Sverige.
      Jo, vampyrer är ju spännande. Höjer lugnt slottets läskighetsnivå.

    • Hej vet att det är en gammal tråd men det är inte tärningarna som är kvar på Engsö slott utan en guldkedja som Djävulen förlorade i tärningsspel till Johan Sigismund Sparre, och sant att det brunnit dem gånger kedjan lämnat slottet.

  6. Bilderna är inte läskiga men bärettelsen 🙂

    • Hej Vampyren! (Coolt att du är en vampyr! 😉 Hoppas du inte känner dig upprörd över hur vampyren i inlägget behandlas!)
      Jo, så känner jag också. Tycker ofta att berättelser är läskigare än bilder.
      För då får man själv skapa bilderna i sitt inre och de blir ofta ännu värre. 😮

  7. Ovanligt välskrivet och spännande även för att komma från MMG:s hand!

    Det är så många som vill resa till detta gamla slott, gissar jag. Kan vi inte göra en gruppresa dit, tillsammans?

    Med dig och Harry Potter som reseledare och guider, MMG.

    Jag kan se till så att det finns vitlök åt alla i resegruppen, så att vi kan återvända helskinnade hem utan att se likbleka och anemiska/blodfattiga ut.

    Tror du det är lönt att ta med en flaska tomatketchup på resan dit? Att ge vampyren som en present mot att hon håller sig i skinnet?

    Eller har du något bättre förslag i den riktningen att komma med, MMG?

  8. Apropå detta med hur man håller vampyrer i schack. Du skriver lite om det på din vampyrblogg (som du länkar till i denna nya artikel). Men du har inte inhämtat än fler metoder (om hur man hanterar vampyrer) sedan du skrev din vampyrblogg?

    • Hej Bbnews!
      Tack så jättemycket! 🙂 Härligt att höra att du tycker det var ett så lyckat inlägg! 🙂
      Ja! En gruppresa dit vore BÄST! 😀 Jag får väl ringa Harry och se om vi kan få till något….
      (Magic ringer upp Harry)
      Magic: Tjenare! Har du lust att vara reseledare tillsammans med mig på en resa till Glamis Castle?
      Harry: Ehm, det är inte så lyckat just nu. Sista filmen om mig kommer snart och jag har fullt upp med att bekämpa Voldemort…
      Magic: men! Är det verkligen nödvändigt?
      Harry: Det är klart att det är nödvändigt att rädda världen!
      Magic: Okej, jo, du har väl en poäng i det…

      Nja, jag antar att Harry var lite upptagen men jag kanske kan få hjälp av Bruna damen eller så istället…. 😉

      Idén om vitlöken är bra. 🙂 Jag tror att jag i alla fall tog upp de mest klassiska skyddsteknikerna i min gamla vampyrblogg men
      jag känner även till lite mindre kända knep som att ljusblått är en färg som stöter bort vampyrer. Så vi kanske alla borde skaffa ljusblå kläder?
      Ha, ha ketchup låter också som en bra idé! Om inte annat så bara för att det smakar så pass gott. 😀

  9. Det är väldigt intressant att besöka dyliga platser faktiskt.
    Slott och gamla herrgårdar.
    Dom flesta slott eller herrgårdar har nog en spökhistoria
    om sorg, mord, svek eller tyranneri osv.
    Dels är det väl för att det finns
    så mycket historia. Det är lite som Drakula
    själv sade i filmen med Gary Oldman.
    -The castle is old, and have many bad memories…

    Tack för dina fina historier Magic…

    • Hej Jörgen!
      Jo, precis. De är därför gamla hus är så fascinerande för alla har sin historia och har passerat genom så pass många livsöden.
      Tack själv för att du gillar dem! 🙂

  10. Oj oj Glamis slott ser ju inte lite spooky ut!!!:O Skulle jättegärna vilja besöka det…. (men på dagtid…..lite chicken där ^¨^)!:) Usch det ser riktigt läskigt ut!!! Vad gäller myterna så vet man ju aldrig vad som är sant med slottshistorier, men men varje slott har sin bakgrund!!:) På tal om slott så var vi vid ett här i Skåne förra söndagen som heter Trollenäs Slott, och det var jättemysigt med jättestor trädgård och damm, du får gå in o googla:)!! Ha en jätteskön helg!! Kramar

  11. Jag bara älskar spökslott 😀 det e bästa, skulle vilja ha en undersökning nån natt på ett slott 😀

    • Hej Christian Chrisnation Pedersen!
      Jag med! 🙂 Det är så spännande och intressant.
      Men jag vet inte om jag skulle våga besöka ett på natten. även om det vore spännande att gå på spökjakt… 😮

  12. Åh, jag tycker verkligen att slottet ser ut som Hogwarts! 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 Det ser riktigt häftigt ut! Riktigt spännande historier är det också, som någon häröver sa så har varje slott sin historia. Slott är ju så magnifika och stora och har betydelse i och med kungar och sådant genom historien, det är nog därför det finns så mycket historia och mystik kring dem eftersom de funnits med så mycket och så. Jag vill gärna tro att sådana här historier är sanna eftersom det skulle göra hela världen lite mer awesome, men också ganska läskig och obehaglig när man tänker efter…

    Jag är lite kluven över om jag vill besöka slottet eller ej… en del av mig vill det garanterat och då i sådana fall på dagtid, gärna i en guidad tur (skulle nog inte vilja smyga omkring själv XD) och en annan vill bara gömma sig. XD Fast jag undrar om man själv skulle uppleva någonting då eller om det skulle bli en slags placeboeffekt, att man är så uppstirrad över historierna att man känner av någonting ändå. I så fall borde man nog gå in helt utan förväntningar och utan att känna till något innan, det är nog troligast då att man får reda på om det spökar där eller inte. 😀

    Ha en toppenhelg! ^_^ Ps. Min lägenhet gråter floder för att den är så tom eftersom du åkt hem! Både den och jag saknar dig! ^_^

    Kramar!

    • Hej Jessica!
      Yay! Hogwarts! ^____^ Du har rätt, nu bara MÅSTE jag ju dit ännu mer! 😀
      Det är alltid spännande med riktigt gamla byggnader och särskilt slott eftersom de ofta ser så häftiga ut.
      Skulle jättegärna vilja besöka ett med mycket historia och många spöken, som detta. Men jag vill också helst göra det på dagen i en grupp med andra.
      Är alldeles för feg för att våga gå till ett sådant ställe på natten. Även om jag har en liten dröm om att gå på spökjakt som de gör i ghosthunters program.
      Får se om jag någonsin vågar…. ^_^;;

      Ah, ingen helg kan bli lika toppen som förra! Det var så himla kul att hälsa på hos dig! Längtar tillbaka! 🙂
      Vi måste verkligen ses snart igen!

      Kram!

  13. Jag tror på ALLT du skrev där, tror jag… x) Vilken läskig bild den sista var, men ändå riktigt häftig! Är det vampyren? Haha ja, det finns väldigt många jack:ar!
    Det här inlägget var RIKTIGT spännande! Jag skulle lätt vilja åka dit! Men tänk o övernatta där ensam, usch! Vågar inte ens tänka på det! 😯

    • Hej BunnyBoe!
      Jo, den sista bilden är häftig. Tyckte den passade bra i sammanhanget.
      Ser lite ut som en blandning mellan vampyr och spöke. ^^
      Ha, ha ja vad är det med alla Jackar? 🙂
      Hu! Nej, sova där vill jag heller aldrig göra. 😮

  14. Besöka?? Jag kan tänka mej bo där!:))) när åker vi;)!?? Fniss

    • Hej Gladmymlan!
      Ah, du var då modig! 😀 Vet inte om jag vågar göra dig sällskap själv dock… *Magic tänker på de långa, mörka slottsnätterna och ryser* ^_^

  15. Jag håller med Gladmymlan jag skulle kunna bo där 🙂
    då får man ju kanske en större släkt 😉 att bo med (Spökena)
    vad skojj. Gladmymlan och jag skulle ju kunna flytta ihop ^_^
    vi är ju lika modiga så ^_^
    hihihi:))) fniss, Du med magic så kan du berätta spökhistorier OwO

  16. Varför är det typ alltid hemsökta slott och hus och sånt i storbritannien det undrar jag 😮

    • Hej Moa!
      Hmm, jag tror att det finsn lika många hemsöka hus överallt. Dock så har ju storbritannien många spännande gamla hus som blivit kända så det är väl därför man ofta hör spökhistorier om dem.

  17. Haha tänk vilken syn, helt plötsligt ser man några spöken sitta och spela kort och svära åt varandra xD

    Spöket på taket kanske var en som skulle laga taket när han upptäckte att det läckte en stormig natt och tänkte gå upp och fixa det och fick en blixt i skallen 😦

    Verkar vara ett intressant slott 🙂 Fin bild på det 😀
    Skulle gärna besöka det 🙂

    • Hej Legenden!
      Ha, ha jag skulle gärna hitta några svärande kortspelande spöken. De låter mer roliga än läskiga.
      De skulle nog vara så inne i sitt spel att de inte skulle bry sig om att skrämma en.
      Ja, det vore verkligen roligt att besöka slottet. 🙂

  18. jag skulle kanske besöka de… men bara om jag har en docka… nej kudde förresten, man vill ju inte ha en kuslig mordisk docka när man ska försöka luugna ner sig… jo, jag skulle vilja höra dom kortspelande och svärande spökena ^^

Kommentera

