Mysteriet kring Spring Heeled Jack.

I dag ska vi ta en titt på en läskig figur som terroriserade folk i England under 1800-talet. Om den så kallade Spring Heeled Jack är ett spöke, en demon, en utomjording eller resultatet av bluffar är än idag ett totalt mysterium. Låt oss titta närmare på historien om Spring Heeled Jack! ^_^

Spring Heeled Jack beskrevs som en människa med vissa djuriska drag och ett förfärligt ansikte med eldklotsliknande ögon. Hans andedräkt bestod av blå och vita eldsflammor (hmm, han kanske behöver en halstablett?).
Jack skulle även ha klor på händerna och vara klädd i svarta kläder. Jacks kännetecken var hans förmåga att kunna ta omänskligt höga hopp. En förmåga han utnyttjade när han behövde göra en snabb reträtt. När Jack hoppade iväg brukade han också skratta ett gällt skratt. (Oh ja! Det vet vi ju att varje supermänsklig onding med självrespekt måste ha ett galet ondskefullt skratt)

Historierna om honom utvecklades fram till slutet av 1830-talet. Vid den tiden gick det många rykten om mystiska varelser som attackerade personer i området runt Barnes i England. Enligt tidningen Morning Chronicle såg denna varelse ut som en ”vit tjur”. Det är svårt att veta om detta ska tolkas bokstavligt eller bildligt. En vanlig tro vid denna tid var att djävulen visade sig som behornade djur. Många trodde att onda andar i allmänhet visade sig i olika djurskepnader.
Dessa vittnesmål skapade en våg av andra rapporter från väster om London. Man beskrev märkliga spökbjörnar och spökbabianer. Men snart började dessa spökvarelser ta mer mänskliga former.
Till exempel förekom vittnesmål om ett spöke känt som the Southampton Ghost som attackerade folk om nätterna och tydligen kunde ta över 3 meter höga hopp.
I områdena Hammersmith, Kensington och Ealing berättade tjänstefolk om hur de attackerats av ett spöke och vissa sägs ha dött av skräck efter åsynen av det.
Alla dessa spridda historier och vittnesmål ligger till grunden för legenden om Spring Heeled Jack.

Men legenden om honom tog inte fart ordentligt förrän i Januari 1838 då Londons borgmästare fick ett brev från en person i Peckham. Brevskrivaren berättade om den underliga varelse som terroriserade folk och antydde att tidningarna kanske visste mer om det hela än de erkände… Lite konspiratoriskt med andra ord. 🙂 (Yay för konspirationsteorier!)
Borgmästaren viftade först bort brevet som överdrivet och vidskepligt men när det snabbt åtföljdes av fler rapporter ändrades han åsikt. Hans teori var att det var kriminella som låg bakom attackerna. Nu när borgmästaren uppmärksammade vittnesmålen blåstes hela historien upp i tidningarna och rädslan ökade. Vilket även rapporterna gjorde och fenomenet spreds sig och började förekomma på fler och fler platser.

Det var efter detta som ett av varelsens huvudattribut skulle visa sig: hans förmåga att ta övermänskliga språng.
De började med hopp på över 3 meter men snart tycks varelsen ha tränat upp sig (eller så hade historierna om honom förbättrats genom återberättande) för snart kunde han ta hopp över hela hus!
Pressen ansåg att det hela bottnade i bluffar av en galning men allmänheten lutade mer åt att det var något övernaturligt på gång. Snart hade varelsen fått namnet Spring Heeled Jack på grund av sin snabbhet och för att det var vanligt att kalla andar för Jack. Som till exempel Jack-o-Lantern (som ni kan läsa mer om HÄR).

Om vi skulle ta och titta närmare på några kända rapporter då?

Två av de första rapporterna som man har kommit fram till att Jack låg bakom skedde 1837.
De första offren var tre kvinnor i London som blev attackerade av en underlig svartklädd figur i mörka kläder och med lysande ögon och en mun det sköt ut flammor ur.
Ett annat tidigt vittne var en affärsman som var på väg hem från jobbet en kväll. Från en närliggande kyrkogård kom en mystisk figur hoppande och landade framför honom. Figuren såg ut som en muskulös man med utstående glödande ögon och spetsiga öron. Som tur var gick den underliga varelsen inte till attack denna gång.

De mest kända rapporterna om Jack kommer från två tonårsflickor, Lucy Scales och Jane Alsop.
Lucy blev attackerade av honom 1838 när hon och hennes syster var ute och gick. En hemsk figur hoppade fram och attackerade Lucy och blåste ut eld som fick henne att falla till marken i våldsamma kramper som varade i flera timmar.

Jane Alsop upplevde ett möte med Jack 1838 när det ringde på hennes dörr. En polis stod där utanför och påstod att han hade fångat Spring Heeled Jack och behövde ett ljus. Jane gick och hämtade ett ljus men när hon skulle ge det till polisen kastade han av sig sin huva och visade sig se omänskligt hemsk ut. Blåa och vita flammor kom från hans mun och hans ögon såg ut som eldklot. Han gav sig på henne och rev henne med sina vassa klor. Som tur var kom en av Janes systrar som lyckades rädda Jane och få in henne i huset.

Jack har också beskyllts för att vara skyldig till ”djävulens fotspår” som dök upp i Devon 1855 vilka ni kan läsa mitt inlägg om HÄR.

Sång om Spring Heeled Jack av horror-rock bandet Zombina and the Skeletons. 🙂 *Magic sjunger med*

Rapporterna om Jack avtog och försvann i början av 1900-talet.
Vem eller vad som gett upphov till vittnesmålen om Spring Heeled Jack är och förblir ännu ett mysterium.
Därför har det utvecklats mängder av spännande teorier om honom. Kanske var han en demon som någon oförsiktig person åkallat in i denna värld, kanske var han en supermänniska (biten av en radioaktiv groda?) eller kanske rent av en utomjording.

Mer skeptiskt lagda personer vill snarare få det till att det hela bottnade i masshysteri och överdrivna vandringssägner och blåstes upp av tidningarna. Som en kompromiss säger jag att Spring Heeled Jack har skapats av en blandning av verkliga händelser som överdrivits, masshysteri och bluffar. …och en verklig, övernaturlig, mystisk varelse som vi människor ännu inte känner till… ^_^
Själv skulle jag då inte vilja stöta på Jack i en mörk gränd…

Vad tror ni om historierna om Spring Heeled jack?

Är han en myt eller en skrämmande verklighet?

Vem tror ni skulle vinna i en fight mellan Spring Heeled Jack och malmannen? ^^

39 svar

  1. Klart att alla onda varelser måste ha ett ondskefullt skratt…
    Jag tror inte att Jack var en vit tjur, hur skulle han då kunna hoppa över hustak?
    Stackars Lucy. Dog hon sen?????
    Skulle inte heller vilja träffa på Jack i en gränd.

    Jag har tänkt på en sak alla Jack verkar lite galna av sig, t.e.x Pirates of the caribbean- Jack och nu Spring Heeled Jack.

    ses

    • Hej AnFalenAngel!
      Ja, he, he det onda skrattet är klassiskt! 😀
      Nejdå, Lucy klarade sig som tur var. Hon hade återhämtat sig nån dag senare.
      Ha, ha du kanske har rätt i att galenskapen följer med namnet Jack. ^^
      I många gamla kulturer, som i gamla egypten trodde man att essensen av en person fanns i dens namn.
      Så därför kanske namnet Jack påverkar sina bärare? 🙂

      • För att inte tala om Jack The Ripper (;
        Jag tror det ligger ett korn av sanning i det där med namnet Jack (;

      • Hej Mushr0om!
        Ja, det tycks vara som en förbannelse. ^^

      • jag håller med AnFallenAngel.
        Alla män du nämnt här vid namn ”jack” har något fuffens för sig.
        jag har inte läst om malmannen.
        är han scary??

      • Hej Hum, hum, Hum!
        Han är lite scary men inte jätte ändå… 🙂

  2. HÄR ÄR MIN TEORI: Jag tror att Spring Heeled Jack som barn blev biten av en ovanlig spindel som var radioaktiv.

    Detta medförde att han fick övermänskliga krafter som kunde liknas vid en spindels olika förmågor.

    Bland annat fick han därigenom en spindels proportionella styrka, vighet, spänst, reaktionsförmåga osv.

    Spring Heeled Jack är farfarsfarfarsfar till våra dagars Peter Parker, a.k.a. Spider-Man. Fast denne Peter Parker har ändrat lite i sin släktkrönikas historia, så att det numera heter att det var han själv – och inte farfarsfarfarsfar Jack – som blev biten av den där radioaktiva spindeln.

    Vad tror du, MMG? Ska vi göra en film om Spring Heeled Jack? Du kan få spela den heroiska flickan Bloody Mary som en kulen höstkväll möter Spring Heeled Jack, varvid tycke uppstår, ni gifter er i Westminster Abbey i London för att därefter emigrera till USA. Och där i USA extraknäcker Jack som Malmannen samt som kanonkung (dvs han låter sig bli skjuten ur en kanon rakt upp i luften inför hänförda betalande åskådare). Allt medan du startar en bokhandel i Boston som heter SEVEN STARS, med adressen 731 Massachusetts Avenue.

    Jag tror det skulle kunna bli en sevärd film. Vem vet, kanske skulle du rent av kunna få en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll?

    • Hej bbnews!
      ÅH! Jag ÄLSKAR din filmidé! 😀
      Den rollen tar jag direkt! Hoppas någon stor producent ser din kommentar
      och snappar upp idén. 🙂
      Om filmen görs så ska jag börja forska om den där teorin. Hittar jag några bevis (som att man gjorde experiment med radioaktiva spindlar i ett hemligt labb på tidigt 1800-tal) så kan man ju skriva i början av filmen ”based on a true story”. 🙂 Då kommer filmen bli en ännu större hit!
      Ser fram emot Oscarn! 😉

  3. Tja.. Jag tror att Spring Heeled Jack var en veklig person, men kanske inte så farlig. Han kanske bara var ett offer för masshysteri p.g.a. sitt namn Jack.
    Eller också blev han biten v en radioaktiv spindel och terroriserade London. Eller så var han en ovanligt vig utomjording, vem vet? ^^

    • Hej Tobias!
      Ja, historierna måste väl bottna i något korn av sanning.
      Det är alltid så spännande att fundera över.
      Om man utgår ifrån att vittnena inte ljög så är det ju svårt att förklara hur de enorma hoppen och elds flammorna gick till.
      Ganska svårt att bluffa om man säger så…
      Ha, ha jag tror att han var en ”ovanligt vig utomjording” 😀

  4. …ja malmannen har ju alltid legat mej varmt om hjärtat, så jag måste ju heja på honom vid en eventuell framtida battle of the supernaturals:))

  5. Tja!
    Fan vad coolt att kunna hoppa över hus! Jag önskar att jag kunde åkalla en demon och sen be den om att få super-hoppa-krafter!

    (Notera att jag heter Henke på den här datorn! Och inte är någon demon!!!)

    Fast och andra sidan kan jag ju alltid gå till Lund-kulle som ligger 500 meter från mitt hus och försöka åkalla något…

  6. Det skulle vara coolt att få se honom. Inte på ett han-attackerar-mig-och-river-upp-mig-sättet. Mera som han-hoppar-fram-men-blir-rädd-för-att-jag-tuggar-på-en-chokladkaka-och-hoppar-därifrån-sättet (Nu kommer jag alltid ha en chokladkaka i fickan när jag sticker till London ^_^). Skulle det inte vara grymt? 😀

    • Hej Kalk!
      Ha, ha 😀 jag älskar din idé!
      På det sättet vill jag också träffa honom. Äntligen fick jag en bra anledning att alltid ha med choklad! ^^

  7. HEJ!!!!
    det är Eliot igen jag älskade verkligen det här in lägget gud vad läskigt ifall Jack skulle knacka på min dörr(rysningar) jag har sett ett klipp på en kille som skulle göra en film på en ”Extreme home makeover” sen knakade det på dörren när han öppnade dörren stog Jack där sen såg man inget mer några killar som kände killen gick till killens hus dörren var öppen killarna gick in ihuset sen såg dom att film kamran var på dom tog film kamran ur killen som hade dödats av Jack dom trodde att han spelade död men dom såd att han var blå på örat. tyvärr så gick inte filmen att skicka det stog att filmen var för känslosam och att den hällst inte skulle spridas med hälsing från dit största fan ”jag menar inte svordommen ”

  8. kan du skicka en bild på hur du ser ut

    • Hej Eliot!
      Det finns ett foto av mig längst ut till höger i headern högst upp på sidan. 🙂
      Kul att du älskar inlägget! Tack så mycket! 🙂
      Oj, vilken läskig incident! hu!

      Tack så mycket! vad glad jag blir! 🙂 Jag förstår att du inte menar svordomen!

  9. Hejsvej, jag har faktiskt aldrig hört talas om Spring Heeled Jack så det var väldigt intressant!! Jag tror att det är en blandning av lite fantasi och lite överdriveri och en del sanning. Som det med flammor ur munnen är kanske ett påhitt men sen kan det ju varit en man som sett omänsklig ut som hoppat rundor i England:), och sen kan det ju åxå vara något omänskligt och onaturligt!:) Det hände ju mycket genom de gamla årtalen men sen så var ju människorna vääldigt vidskepliga och kunde överdriva en hel del åxå! Fast samtidigt så måste det ju funnits något som skrämt alla de här människorna, allt kan ju inte varit påhittat. Det är svårt.. hm!! Det verkar iallafall som det funnits många skumma och hemska typer i England om man tänker efter, tex: Jack the ripper, Dr Jekyll och Mr Hyde, Spring Heeled Jack m.m! Undrar vilka fler skummisar som funnits som man inte fått någon fakta om ännu?! Me like:)! Vill veta meer:)!! Ha en jätteskön helg!! Kramar

  10. Åå förresten, jag gillade ide´n om att göra en film om Spring Heeled jack! Undrar varför det inte blivit av!? Den hade jag lätt sett:)!!

    • hej Lollo!
      Kul! Jo, det är nog en hel del överdrifter som lagts till historien genom åren men nån sanning finns kanske i botten.
      Intressant alltid att fundera kring.
      Håller med om att en film borde göras! helst en med mig i som bbnews föreslår. 😉

  11. Ursäkta att jag byter ämne här!
    Men jag såg ett av dessa spökjägarprogram, och det var lite snabbt om stonehenge, och jag såg att du skrivit om det, sökte lite på det hela, och hittade ”Aubrey Holes” och ”Slaughter Stone” (vad det nu kan heta på svenska!) som ska ha nånting med Stonehenge göra.

    Begrep inte så mycket av det som stod, vet du nåt om dessa ”saker”?

    • Hej Boris!
      Efter vad jag vet så är Slaughter Stone helt enkelt ett namn man gett till en särskild som finns där.
      Aubrey Holes är en ring av gropar som finns där.

  12. Hallå igen, MMG! Jag är uppe i arla morgonstund på grund av högsommarvärmen. Bäst att arbeta några timmar innan värmen slår till så att hjärnan börjar koka.

    Går just nu igenom nattens skörd av inkommande mejl. Hittar då denna intressanta länk om Spring Heeled Jack: http://skeptoid.com/episodes/4064 .

    Apropå ingenting: Jag har för länge sedan sett ett videoklipp med människor som spänten sorts spiralfjädrar under sin skor. Dessa spiralfjädrar trycktes ihop av kroppstyngden, men när man sedan rörde sig framåt med hoppande steg, såg dessa spiralfjädrar till att det blev ett rejält frånskjut – nästan lite som hoppande känguruer. Svårigheten var att hålla balansen när man efter ett stort och långt skutt landade på spiralfjädrarna igen. Fast kan en känguru hålla balansen under sitt hoppande, ska väl även en människa kunna lära sig att göra detsamma.

    Så skulle du en natt höra ett brak ute på din balkong, MMG, kan det vara en svensk Spring Heeled Jack som inte kunnat styra sitt hoppande utan kommit att landa helt fel, dvs på din balkong. Då ska du inte bli rädd. Tag i stället och fråga honom om du inte kan få låna de där spiralfjädrarna och sätta dem under dina gympadojor, Så kanske du blir Spring Heeled Jackie som sätter skräck i alla som bor i Stockholm med omnejd.

    Man vet aldrig var haren har sin gång, lyder ett talesätt.

    Man skulle kanske lika gärna kunna säga: Man vet aldrig var Spring Heeled Jackie har sin gång. Eller var hon dyker upp nästa gång.

    Se bara till så att inte du också landar på någon annans balkong av misstag. Det är nog inte bra att chocka folk i onödan… *blink*

    • Hej bbnews!
      Åh, tack för din mycket inspirerande kommentar! 🙂
      Spring Heeled jackie tycker jag låter som ett mycket bra alterego åt mig! MissMagicGirl om dagarna och Spring Heeled jackie om nätterna! Kanske… ^_^
      Nu kommer jag ju börja hoppas att Spring Heeled Jack ska hoppa förbi här så att jag kan låna hans spiralfjädrar. *Magic sätter sig på balkongen och börjar hålla utkik*
      😀

  13. Är det inte Jumping Jack? Eller vem va han?

    Läste om honom samtidigt som jag läste om Jack the ripper…

  14. Jag har ett ondskefullt skratt, innebär det att jag är ond? :O

    Videon funkar inte 😦

  15. Lustig figur, den där Jack! Blev ricktigt interesserad. Tror nog at det at han kommer från en annan panet eller demention hadde varit det mäst sannolika här.
    Förrasten var den där första bilden väldigt snygg och stämningsfull på nogåt sätt, du har alltid så fina bilder:)

    • Hej RetroGirl!
      Ja, det är spännande och fantasieggande med Jack. Men han är läskig också.
      Skulle inte vilja bli överfallen av honom. °_°
      Teorin om en annan dimension gillar jag. 🙂
      Tack! Jag funderar och letar länge efter bilder.

  16. Kan det vara ett tidigt utförande av le parcour?(franska och betyder hinderbana, man hoppar på husväggar,gör volter och litte sådant)

  17. Vänta vänta honom står det om i ungafakta det står att han bara var en bluff om man nu ska tro på ungafakta men det gör ju jag hehe :-3

    Hej då kram

  18. Jack kan finnas/funnits folk var ute mer vid 1800- talet nu är typ ingen ute vid 1-2 tiden på natten

    • Ja, vem vet? Kanske bottnar historierna i någon form av sanning.
      Åh, jag och många jag känner är ute vid den tiden. Så de var nog inte bara på 1800-talet…. ^^

Kommentera

