Cheltenham-hemsökelsen.

I dag ska vi undersöka en spännande hemsökelse i ett hus på Pittville Circus Road i Cheltenham i England som byggdes 1860. Över 17 personer har genom åren vittnat om att ha sett en mystisk kvinna i svarta kläder där.

Huset i vilket allt i detta inlägg händer.

Husets första ägare hette Henry Swinhoe. Efter att ha levt i huset i 6 år dog hans första fru. Tre år efter hennes död gifte han om sig med en kvinna vid namn Imogen Hutchins.
Imogen bad att få ta över den första frus smycken. Men det fick hon inte. Henry gömde dem istället i ett valv under vardagsrumsgolvet vilket sårade Imogen djupt.
Deras äktenskap fortsatte i ca 7 år till innan Imogen fick nog och lämnade Henry kort före hans död 1876 och återvände inte ens för hans begravning. Jag antar att han måste ha begått fler misstag än att bara missunna henne smyckena.

Efter Henrys död hyrdes huset av en äldre man som bara hann bo där i 6 månader innan han dog vilket ledde till att huset stod tomt och sörjde sina döda ägare (kan man anta) i fyra år.
1882 fick huset liv igen när familjen Despard flyttade in. En av deras döttrar, Rosina (som då var lika gammal som jag: 19 år), kunde aldrig ana när hon flyttade in att hon skulle bli den familjemedlem som skulle få uppleva så mycket underligheter i huset.

Några månader efter att familjen flyttat in hade Rosina sin första spökliga upplevelse.
På natten kunde hon höra en knackning på sin dörr. Men när hon öppnade var det ingen där!!! (Spooky!) Hon gick ut ur sitt rum och såg då en kvinna helt klädd i svart som började gå nerför trappan.
Rosina följde efter. (Okej, från och med nu kommer jag officiellt kalla henne: Rosina den modiga!) Alltså, Rosina den modiga följde efter kvinnan så långt hon kunde tills hennes ljus brann ut.
Kvinnan fortsatte att visa sig under de kommande tre åren med jämna mellanrum och det visade sig att hon hade en klassisk promenadväg genom huset. Nedför trappan, ut i vardagsrummet och vidare ut i trädgården.
De andra Despardsdöttrarna och folk i hushållet såg också den mystiska spökkvinnan vid några tillfällen men ingen såg henne lika ofta som Rosina den modiga. Hon blev så van vid spökkvinnan att hon började försöka kommunicera med henne bland annat genom teckenspråk. Tyvärr var kvinnan totalt okontaktbar.

Avbildning av spökkvinnan baserad på vittnens beskrivningar.

Spökkvinnan slutade ses i huset runt 1887. Ibland såg familjemedlemmar till mystiska skuggor men inget särskilt övertygande. Familjen Despards övergav huset 1893 (inte lika roligt att bo där när spökerierna slutade?) och huset stod tomt igen fram tills 1898 då det blev en pojkskola. Då började kvinnan synas till igen. Kanske hade det mystiska spöket något att göra med att skolan snart övergavs igen.
Huset var tomt fram till 1910 då det blev ett nunnekloster. Kanske gillade inte spöket detta heller eftersom nunnorna underligt nog bara blev kvar i två år. Hmmm. Husets historia fortsatte sen i samma stil.
Ingen blev kvar där särskilt länge.

Vem är det som hemsöker huset? Den mest spridda teorin är att det är Henrys andra fru Imogen Hutchins. En teori är att hon sörjer sin make och ångrar att hon inte gick på hans begravning och därför går runt i sin svarta sorgeklänning. Men jag vet inte om jag tycker att deras skilsmässa nödvändigtvis behöver vara någon anledning för henne att hemsöka huset. Förmodligt förtjänade Henry att hon lämnade honom.

Vad tror ni om denna historia?

Vem är kvinnan i den svarta klänningen?

Håller ni med om att Rosina den modiga är awesome? 🙂

40 svar

  1. Ja du… Du måste verkligen sätta upp något som varnar för läskiga bilder om du ska lägga upp saker på natten, sista bilden skrämde mig 😦

    Rosina den modige låter helt ****ing awesome!
    Om jag såg ett sånt där spöke (och inte visste att det var ett spöke!) så skulle jag smyga upp bakom den och fråga vem det är… Och sen skulle jag springa för livet… Och sen vända mig om och gå tillbaka… Och sen så skulle jag nog svimma!
    Fast jag brukar ju inte vanligtvis smyga upp bakom folk och fråga vad dom håller på med i mitt hus, jag tar närmsta vassa sak eller en sten och sen kolla vem det är… Än så länge har alla ljud som hörs här i huset när jag tror jag är ensam är pappa eller mamma.
    Fast inte ifrån det gamla köket!

    • Hej Henry the Demon!
      Ojdå! Glömde bildvarningen! ^_^;;; Måste bli bättre på att varna för läskigheter.
      Håller med om att sista bilden är scary… men den är även lite snygg när man vant sig. ^^

      Bra att du håller med mig om Rosina den modiga! 🙂 Tänk om du och jag rent av skulle starta en fanklubb till hennes ära? 😛
      Om jag såg en okänd person hemma hos mig så skulle jag nog också börja se mig om efter något att försvara mig med.
      Jag skulle vara fruktansvärt rädd och inte bara nyfiket gå efter personen som Rosina den modiga. Hon hade då nerver av stål!
      Ditt gamla kök låter scary! Vad har du hört därifrån på sistone?

  2. Jag tror det är Bruna Damen som byter till svarta kläder medan hennes bruna dito är på tvätt.

    För nytillkomna läsare vill jag informera om att MMG har skrivit om Bruna damen här: https://missmagicgirl.wordpress.com/2008/10/27/spoket-pa-raynham-hall/ .

    Notera gärna hur lika de båda tegelhus är där Bruna damen i Raynham Hall respektive Svarta damen i Cheltenham håller till. Och lägg märke till att båda spökena verkar dras till platser som slutar på -ham.

    Kan det vara av en slump? Nej, anser jag.

    Vad anser du, MMG? Brukar inte du dricka en kopp kaffe ihop med Bruna damen ibland? Har för mig du har berättat det vid något tillfälle.

    Om ni fortfarande träffas över en kopp kaffe ibland, passa då gärna på att fråga henne om min teori (att hon är identisk med Svarta damen i Cheltenham). Fast lova att vara lyhörd för hur hon reagerar på frågan, ty jag vill ju inte att hon ska bli arg på dig för att du ställer lite nyfikna och närgångna frågor.

    Man vet ju inte riktigt vad arga spöken kan hitta på. Skulle det uppstå en riktig palaver, föreslår jag att du skyller på mig och säger som det är, nämligen att det var jag som lockade dig att ställa den där frågan som väckte sådan spöklig och spöklig irritation. ;o)

    • Hej Bbnews!
      Mmm, jag tror minsann att du är något på spåren här.
      Jag ska minsann ta och höra mig för hos bruna damen om detta.

      (Magic och Bruna Damen sätter sig ned hemma hos Magic och dricker kaffe och äter kladdkaka)
      Magic: Brukar du flytta runt nånting?
      Bruna Damen: Jodå, en hel del! Det är mycket lättare att flytta sen jag blev av med min fysiska kropp!
      Magic: Så trevligt! Så du hänger inte bara på Raynham Hall då?
      Bruna Damen: Ohnej, där vill jag inte vara för mycket. För många minnen….
      (Bruna damen får en sentimental blick och en tår av ektoplasma rinner ner för kinden,
      Magic distraherar snabbt Bruna Damen med mer kaffe)
      Magic: Ehm, på tal om ingenting… tror du inte att du skulle klä väldigt bra i svarta kläder?
      Bruna Damen: Oh! Jag är jättesnygg i svart! Du kan aldrig ana!
      (Här böjer sig Bruna Damen sig närmare Magic och säger med låg röst:
      Kan du bevara en hemlighet?
      Magic: Självklart!
      Bruna Damen: Jag brukar ibland cosplaya som ett annat spöke i ett annat hus, Cheltenham, som Svarta Damen!
      Magic: Wow! Cosplay trodde jag bara vi männsikor höll på med!
      Bruna Damen: Nejdå, även vi spöken måste väl få klä ut oss och ha lite kul ibland.
      Sen skrattar Bruna Damen gott och börjar berätta och alla roligt reaktioner hennes spökerier har framkallat hos människorna.

      Japp, bbnews. Där har du sanningen! Jag antar att Bruna Damen har fler oanade intressen för sig än vad vi kan ana! 🙂

      • Fyy dig magic, man ska inte berätta andras hemligheter, inte ens spökens 😉 Speciellt inte spökens, de kan ju bli sura om de får reda på det, och vem vet vad ett argt spöke kan hitta på? 😉

      • Du har rätt…. Ooops…. ehm, jag var aldrig här och skrev den där kommentaren! Okej, allihop? ^_^;;;

  3. låter riktigt läskigt :S tror på att det
    hans andra fru faktist .. ps. skit bra blogg
    läser varje fredag 😀 gillar såna här inlägg om hemsökta platser & såna inlägg om sånt man kan göra själv 🙂
    kram Elin 🙂

    • Hej Elin!
      Åh, tack så mycket! 🙂
      Vad roligt att du gillade inlägget!
      Ja, det är läskigt. Jag skulle aldrig ha vågat följa efter det där spöket om jag sett det stå i min trappa.
      Men om andra sidan verkar hon vara snäll i allmänhet. I alla fall mot Rosina den modigas familj. 🙂
      Kram!

    • Hej Elin!
      Tack så mycket! 🙂 Vad kul att du gillar inläggen!
      Mer hemsökta platser och inlägg med göra-själv-grejer är påväg. 🙂
      Kram!

  4. Heja Rosina!!!!
    Jag tror inte att det är Imogen som är spöket. Kanske är den första frun som är ledsen för att hennes man har gift om sig?

    ses

    • Hej Anonymous!
      😀 *Hejar tillsammans med dig* Rosina den modiga är bäst!

      Mycket bra teori! Jag fattar faktiskt inte varför inte fler har tänkt på det. Varför jag inte tänkte på det….
      Jag håller med om att det känns mycket mer logiskt att det skulle vara hon som hade svårt att få frid än att det skulle vara Imogen.
      Hörs! 🙂

  5. Woot, Heja Rosina den modiga! 😀
    Mina teorier är att det antingen är första frun som letar efter sin man.
    Min andra teori är att det kan vara hans andra fru som letar efter smyckena..
    Men jag vet inte.. 😀

    • Hej Tobias!
      Yay! Rosina är min nya hjälte! 😀
      Ah, det är klart hon letar efter smyckena! Inte ens efter döden kunde hon släppa det där…
      Måste ha varit riktigt snygga smycken. ^^

      • Precis ^^
        Vissa saker varar efter döden: Bra att veta 😀

  6. först vill jag säga att jag älskar din blogg detta var ett jätte interessant inlägg jag har ett spökhus som jag undersöker skulle vilja ge dig inläget vi från Blogg Domer AB låter blogen vara kvar

  7. i love your blogg den sista bilden var scary men det var ett grymt inlägg säger jag bara. i love your spökhus allt med spöken att göra på din blogg är grymt specielt det här inläget:-) massor av folk i min klass love your blogg jag skulle aldrig vågat göra samma sak som Rosina den modige stå där i trappan och följa efter damen i svart kalla damen:den svarta dammen fråga : skulle du våga stå i trappan och följa efter den svarta dammen. till nästa inlägga snälla ta nåt spökligt

    • Hej Eliot!
      Tack så jättemycket! Vad roligt att du gillar min blogg! 😀
      Hmm, jag har mer läskiga inlägg på väg…. ^_^
      Nej, jag är ganska rädd av mig. Skulle aldrig våga följa efter svarta damen… ^^;;;
      Låter spännande med ditt spökhus. Maila mig gärna och berätta mer! missmagicgirl@hotmail.se

  8. Hejsvej:)! Jag tror att det är Henrys första fru som kanske letar efter sina smycken ^¨^? Undrar om henns smycken fortfarande ligger kvar eller om dom flyttats eller tagits av någon?! Hm.. mycket klurigheter:)! Bra och intressant inlägg förresten och ja Rosita var väldigt modig, men frågan är i en sådan situation om nyfikenheten tar över rädslan. Oo, jag har ett litet filmtips till (såg ju insidious för ett tag sen) och nu har jag sett Red Riding Hood som jag gillade starkt så den måste du åxå kolla in (om du inte redan sett den):)! Jag tyckte den var jättebra och det var bra och mysig fimmusik i den åxå:) Bla denna låten som jag tycker är jättebra..http://www.youtube.com/watch?v=jWFb5z3kUSQv=jWFb5z3kUSQ Ha en mysig helg! Kramar

    • Hej Lollo!
      Kan mycket väl vara det också. Hon kanske oroar sig för deras öde. Undrar just om det där valvet Henry hade under golvet finns kvar? 🙂
      Tack så mycket! 🙂 Rosita är cool. Jag hoppas att min nyfikenhet skulle ta över i den situationen men jag vet inte… Förmodligen skulle jag bli för rädd. ^^;
      Red Riding Hood ser så snygg ut på trailern. Planerar att se den snart. 🙂
      Håller med om att låten du länkar till var väldigt stämningsfull och vacker. Tack!
      Kram!

  9. Hej Magic

    Lika bra inlägg som vanligt och hatten av för Rosina hon är ju beundransvärd!!

    Lite randome fråga men har du facebook och i så fall får jag lägga till dig bland vänner?

    Kan inte bärga mig tills nästa inlägg 🙂 🙂

    Mvh Lioness

  10. HAhaha du är så j***vla originell ,hur orkade du skriva hela samtalet med bruna damen?HAHAHAHAHAHA
    orkar inte skriva nån fråga ,så PUUSS O KRAAAM

    • Hej Intiman!
      Åh tackar! 😀 Din kommentar gjorde mig glad! 😀
      Ha, ha jag fick bara en väldigt inspiration till att ta ett samtal med bruna damen! 😀
      Kram!

  11. Hmm. Spökhistorier från 1800-talet har jag alltid varit extra skeptiska mot. Folk vid den tiden var mycket mer visskepliga och var lätt att övertyga att man var ”hemsökt”.
    Sen att nunnorna bara var kvar i Cheltenham i två år skulle kunna berå på många olika saker. De kanske trivdes inte för andra orsak än att de var ”rädda”. Och pojkarna i skolan skulle kunna ha sätt en lärarinna när de trodde de såg spöken.
    Men Rosina var väldig modig! 😀

    • Hej Maaretta!
      Jo, jo. Det är ju svårare att kolla upp också när historien är gammal och vittnena inte lever eller går att få tag i längre.
      Men spännande ändå! 🙂
      Oh, ja Rosina borde få medalj! 😀

  12. Jag har lagt inlägg, men de kommer inte fram!!!!
    Rosina verkar cool. Du måste verkligen varna för läskiga bilder som Henry The Demon säger!
    Jag hittar inga bra böcker och undrar om du kan tipsa mig om någon?
    ses

  13. Btw, jag tycker att den sista bilden var riktigt cool, den var inte läskig ^^

  14. Mina meddelanden kommer inte fram!!!!
    Om det här kommer fram vill jag säga att Rosina Den Modiga verkar supercool och att jag håller med Henry The Demon om att du borde varna folk för starka bilder.
    Jag tror att spöket är Mr. Swinhoes första fru som sörjer för att han har gift om sig.
    Hon har på sig det svarta klänningen hon dog i.
    Ifall det här inte kommer med ska jag skriva om alltihop.

    ses.

    • Hej AnFallenAngel!
      Det kom fram! 🙂 Jobbigt att det inte funkade först.
      Rosina är grymt cool. Min nya idol! ^^
      Lutar också åt att det var första frun.
      Ska försöka tänka på det där med bilderna.

  15. Jag har läst väldigt mycket för min ålder, och de bra bokserierna har typ tagit slut. Har du några tips???

    • Hej AnFallenAngel!
      Jag förstår.
      Jag har tyvärr nog inget tips på nån bra bokserie just nu.
      Men den senaste riktigt bra romanen jag läste var Twenty Thousand Leagues Under the Sea (svensk titel: En världsomsegling under havet) av Jules Verne.
      Den var grymt bra! 🙂 Dock så är den lite gammeldags eftersom den är från 1869.
      Den är mycket spännande och har intressanta karaktärer och även en del humor. Det jag gillade mest är att bakom alla äventyr karaktärerna går igenom så finns det hela tiden en mörk underton och dold spänning
      som växer under ytan genom hela handlingen.
      Annars läser jag mest faktaböcker.

  16. Asså, du är mkt mer awesome än Rosina den modiga. Tack så hemskt mycket för att du har denna blogg och och jag älskar dig ;_;

  17. Så grym läskigt O.O.
    Men gud vad modig hon är. Nästan läskigt modig >.<

  18. Höhö Rosina den modiga är från och med nu min idol 😉 Har inte haft någon innan så är väl dags nu ;D
    Tror inte jag skulle våga följa efter ett spöke som Rosina gjorde x) Men jag vet ju inte x) Har aldrig sett ett spöke så hur jag skulle reagera på det har jag ingen aning om

Kommentera

